Resultaten 241 - 250 van 256 resultaten

  • Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)

    Wat is de TONK? De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. Dit is een ondersteuning voor als u weinig inkomen heeft door de coronamaatregelen. En u hierdoor problemen heeft met het betalen van uw woonkosten. Het gaat dan om de huur of de hypotheek en de kosten van elektriciteit, gas en water. TONK als laatste mogelijkheid Heeft u misschien recht op een andere financiële regeling of uitkering, zoals, een WW uitkering of een toeslag op uw WW-uitkering van het UWV? Dan moet u die eerst aanvragen. Komt u niet in aanmerking voor een andere regeling? Of heeft u met deze regeling erbij nog te weinig inkomen om uw woonkosten te betalen? Dan kunt u recht hebben op de TONK uitkering. De hoogte van de TONK-uitkering hangt af van uw huidige inkomen en geldmiddelen en van uw huidige woonkosten. De TONK-regeling vergoedt woonkosten boven € 430,-. Kosten tot dit bedrag moet u zelf betalen. De maximale TONK-uitkering is € 500,- per maand. Aanvragen U kunt de TONK aanvragen tot en met 30 september 2021. U kunt de TONK uitkering met terugwerkende kracht van 1 januari tot en met 30 september 2021 voor maximaal 9 maanden krijgen. Indien u reeds de TONK toegekend heeft gekregen voor de periode van 1 januari 2021 t/m 30 juni 2021 hoeft u geen aanvullende stukken aan te leveren. Een aanvraag TONK voor de periode 1 juli 2021 tot en met 30 september 2021 is in dat geval voldoende.  Bij de aanvraag stuurt u deze documenten mee: jaaroverzicht 2020 privérekening jaaroverzicht 2020 privérekening eventuele partner huurspecificatie/specificatie hypotheek+rente van uw woning nota energie van uw woning nota water van uw woning overzicht omzet januari 2020 met bijbehorende bedrijfslasten overzicht omzet januari 2021 met bijbehorende bedrijfslasten Nu Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten aanvragen

  • Begraafplaats

    De gemeente geeft graven en nissen uit op de gemeentelijke begraafplaatsen. Iedereen kan een plekje huren. U vraagt dan grafrechten aan. Deze grafrechten geven recht op een graf of op een nis voor een urn. Die rechten gelden voor een periode van minimaal 10 jaar in het geval van een algemeen graf, een urnengraf of een urnennis en minimaal 20 jaar in het geval van een particulier graf. Verlengen, overschrijven of beëindigen van de grafrechten Als rechthebbende kunt u de grafrechten verlengen als de termijn van een graf of nis verloopt. U kunt er ook voor kiezen om aan het eind van de termijn de grafrechten te beëindigen. Ook het eerder beëindigen van grafrechten is mogelijk. De rechten op een graf kunnen met toestemming van de rechthebbende worden overgeschreven op een andere nabestaande. En als de rechthebbende is overleden moeten de rechten binnen 1 jaar na het overlijden worden overgeschreven. Voor het verlengen of het beëindigen gebruikt u 1 van deze formulieren: Abcoude of Baambrugge Verzoek tot verlenging of beëindiging grafrechten Abcoude-Baambrugge Wilnis Verzoek tot verlenging of beëindiging grafrechten Wilnis Voor het overschrijven van de rechten gebruikt u onderstaand formulier: Verzoek tot overschrijven van de rechten Adressen Begraafplaatsen De gemeente De Ronde Venen beheert drie begraafplaatsen. De adressen van deze begraafplaatsen zijn: • Geinhoff algemene begraafplaats aan de Bijdorplaan naast huisnummer 3 in Abcoude • Rusthoff algemene begraafplaats aan de Rijksstraatweg tussen 85a en 87 in Baambrugge • Vrederust algemene begraafplaats aan de Ringdijk 4 in Wilnis Openingstijden De begraafplaatsen in Abcoude en Baambrugge zijn dagelijks toegankelijk tussen zonsopgang en zonsondergang. De openingstijden van de begraafplaats in Wilnis zijn: van 1 maart tot 1 november: 8.00 - 20.00 uur van 1 november tot 1 maart: 8.00 - 18.00 uur Bereikbaarheid Bij de algemene begraafplaats in Abcoude en Wilnis is een parkeerterrein aanwezig. In Baambrugge is geen parkeerplaats aanwezig. Daar mag u in de berm parkeren. Het is niet toegestaan om met gemotoriseerd verkeer de begraafplaatsen op te rijden. Met het openbaar vervoer zijn de begraafplaatsen te bereiken met de buslijnen van Keolis. De begraafplaats in Wilnis is bereikbaar met de lijnen: 121, 123, 526. Abcoude en Baambrugge met de lijn 120.

  • Behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning

    Te nemen stappen 1. Aanvraag indienen U dient de aanvraag online in via het Omgevingsloket. De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging via het mailadres dat u heeft opgegeven. Als een gemachtigde de aanvraag voor u verzorgt (bijvoorbeeld een architect of bouwbedrijf), communiceren wij tijdens de procedure met deze gemachtigde. De uiteindelijke vergunning en factuur sturen wij naar u. 2. Publicatie aanvraag De gemeente publiceert de ontvangst van de vergunningaanvraag op officielebekendmakingen.nl en in de weekkrant De Groene Venen. Participatie De gemeente adviseert u om buren te informeren over uw plannen, zodat zij niet verrast worden. U kunt bij de aanvraag aangeven of u bezwaar heeft tegen het openbaar maken van uw persoonsgegevens. 3. Beslistermijn Voor reguliere aanvragen geldt een beslistermijn van 8 weken. Voor de uitgebreide procedure geldt een beslistermijn van 6 maanden. Dit geldt onder meer voor aanvragen voor Rijksmonumenten, aanvragen waarvoor een milieueffectrapportage (MER) verplicht is en het wijzigen van het omgevingsplan. De termijn voor de behandeling van uw vergunningaanvraag gaat in op het moment dat u de aanvraag indient. In de procedurebevestiging staat vermeld via welke procedure wij uw aanvraag behandelen. Wij mogen de termijn voor de reguliere en uitgebreide aanvraag 1 keer met maximaal 6 weken verlengen. In dat geval informeren wij u daar uiteraard over. 4. Controle op volledigheid De gemeente bekijkt of u de juiste benodigde stukken (aanvraagvereisten) heeft aangeleverd. Ook controleren wij of u de juiste activiteiten heeft aangevraagd. Als de aanvraag volledig is, nemen wij uw aanvraag in behandeling. Ontbreekt er iets aan de aanvraag? Dan krijgt u een verzoek om de aanvraag aan te vullen. In dat verzoek staat precies welke stukken u nog moet indienen. In dat verzoek staat ook de termijn waarbinnen u de stukken moet aanleveren. De tijd die u nodig heeft om de stukken aan te leveren, telt niet mee in de beslistermijn. 5. Behandeling aanvraag Als de aanvraag volledig en/of op tijd is aangevuld, neemt de gemeente uw aanvraag in behandeling. Zo niet, dan stelt de gemeente uw aanvraag buiten behandeling en sluiten wij de procedure af. 6. Toetsing De gemeente toetst uw aanvraag aan de geldende wet- en regelgeving. Zoals onder andere het Omgevingsplan gemeente De Ronde Venen, de welstandsnota, bouwtechnische vereisten in het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving. Als het plan niet voldoet aan de regels, bekijken wij of wij een ontheffing kunnen toepassen. Dan vragen wij om advies bij diverse afdelingen en ketenpartners, zoals stedenbouw, cultuurhistorie, ecologie, archeologie, en mobiliteit, VNOG, GGD en de omgevingsdienst. Soms moeten wij om advies vragen bij de raad, het waterschap, provincie en/of het rijk. Als u na de toetsing een negatief advies krijgt, is het aanpassen van uw plan mogelijk als de beslistermijn dit toelaat. Dit gaat altijd in overleg. 7. Beslissing Als de toetsingsuitslag op alle onderdelen positief is, krijgt u de vergunning. Aan een vergunning kunnen voorwaarden verbonden worden. U bent verplicht om die voorwaarden na te leven. Lees de vergunning dus goed door. Bij een negatief advies, en in geval het plan niet kan worden aangepast, weigeren wij de aanvraag. U bent dan wel kosten (leges) verschuldigd. De gemeente publiceert het besluit op officielebekendmakingen.nl en in de weekkrant De Groene Venen. 8. Bezwaar en beroep Als belanghebbenden een bezwaarschrift (bij de gemeente), beroep of voorlopige voorziening (bij de rechtbank) willen indienen tegen het besluit, kunnen zij dat tot 6 weken na bekendmaking van het besluit doen. 9. Geldigheidsduur vergunning Een vergunning blijft geldig totdat deze wordt ingetrokken. Uitzondering is een vergunning voor een bepaalde termijn, dan staat de geldigheidsduur duidelijk genoemd in de voorwaarden. De gemeente kan de vergunning intrekken als er na 1 jaar nog geen werkzaamheden zijn uitgevoerd. U kunt ook zelf verzoeken om intrekking. 10. Leges Voor de behandeling van een aanvraag brengen wij kosten in rekening (leges). Dit is vastgelegd in de Tarieventabel van de Legesverordening. Voor elke aanvraag worden leges in rekening gebracht, ook als u geen vergunning krijgt. In de tarieventabel staan alle leges genoemd van de activiteiten van de Omgevingswet, zoals de ruimtelijke activiteiten voor bouwen, kappen, uitritten etc. en de technische bouwactiviteit. Er worden ook leges in rekening gebracht als wij uw aanvraag niet verder kunnen behandelen (bijvoorbeeld vanwege het niet aanleveren van stukken) of als de aanvraag wordt geweigerd. Soms kunnen wij een vergunning alleen verlenen als we een afwijking van de regels toepassen. Bijvoorbeeld als het bouwplan in strijd is met de regels in het omgevingsplan. Voor het verlenen van de afwijking met het omgevingsplan brengen wij u extra leges in rekening. 11. Start werkzaamheden Na ontvangst van uw vergunning mag u meestal direct beginnen met de werkzaamheden. Maar de vergunning is nog niet onherroepelijk. Er kan immers nog gedurende 6 weken een bezwaarschrift binnenkomen. Als na 6 weken geen bezwaarschrift is ingediend, is de vergunning definitief. Als u begint vóórdat de vergunning definitief is, is dat op eigen risico. Als u als gevolg van een bezwaarschrift werkzaamheden ongedaan moet maken, betaalt u die kosten zelf. Vergunningen voor monumenten, het kappen van bomen, het slopen in een beschermd stads-/dorpsgezicht treden pas in werking 4 weken nadat de vergunning is verleend. Let wel op: er kunnen tot 6 weken nadat de vergunning is verleend nog bezwaarschriften worden ingediend. Begint u met de werkzaamheden/activiteiten voordat de vergunning onherroepelijk is, dan doet u dat op eigen risico. Als u begint met de werkzaamheden, moet u dit uiterlijk 2 dagen van tevoren melden. Dit doet u via het Omgevingsloket. Heeft u geen toegang tot het Omgevingsloket, dan kunt u de start of gereedmelding doorgeven via een formulier van de ODRU. 12. Aansluitingen Aansluitingen voor elektriciteit, gas, warmte, water, riool, media/communicatie (zoals televisie, internet en telefoon) vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Dit is een initiatief van verschillende netbeheerders, waterbedrijven en leveranciers van warmte of media en communicatie. 13. Controle tijdens de bouw De gemeente of kwaliteitsborger controleert tijdens de bouw of u zich houdt aan het plan waarvoor u de omgevingsvergunning heeft gekregen. U mag alleen uitvoeren waarvoor u de vergunning heeft gekregen (door gewaarmerkte documenten) en onder de gestelde voorwaarden. Ook na het afronden van het werk komt een toezichthouder van de gemeente of kwaliteitsborger bij u langs. 14. Huisnummer Vraagt u iets aan waarvoor een huisnummer moet worden toegekend (nieuwe woning of bedrijfspand)? Dan neemt de gemeente dit in de procedure mee.

  • Financiering en subsidie

    Subsidie Er zijn verschillende subsidies voor het onderhouden of restaureren van een monument. Gemeentelijke subsidie Voor een gemeentelijk monument kunt u 25% van de subsidiabele instandhoudingskosten vergoed krijgen, met een maximum van €6.500. Voor een beeldbepalend pand kunt u 25% van de subsidiabele instandhoudingskosten vergoed krijgen, met een maximum van €3.000. Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2024 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) Subsidieverordening duurzaam benutten gemeentelijke monumenten De ronde Venen 2024 Nu een aanvraag gemeentelijke monumentensubsidie doen via DigiD Nu een aanvraag gemeentelijke monumentensubsidie doen via eHerkenning Woonhuissubsidie Als eigenaar van een rijksmonument met een woonfunctie kunt u jaarlijks woonhuissubsidie aanvragen. Deze subsidie is bedoeld voor kosten die bijdragen aan de instandhouding van de monumentale onderdelen van uw huis. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor werkzaamheden zoals schilderwerk, herstellen van goten, regenpijpen, dak, voegen, kozijnen of de fundering. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Subsidie Instandhouding Monumenten (SIM) De rijksoverheid verleent SIM-subsidie aan eigenaren van rijksmonumenten die van oorsprong geen woonfunctie hebben zoals boerderijen, kerken, fabrieken en molens. Met deze subsidie financiert u een gedeelte van het onderhoud van uw monument. Het gaat hierbij om sober en doelmatig onderhoud, op basis van een instandhoudingsplan, over een periode van 6 jaar. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Herbestemmingssubsidie Gaat u uw monument een nieuwe bestemming of nevenbestemming geven? Kijk dan of u gebruik kunt maken van landelijke subsidies voor haalbaarheidsonderzoek en voor het wind- en waterdicht maken van het pand.Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Provinciale en overige rijkssubsidies Provincie Utrecht heeft verschillende subsidieregelingen voor Cultuur en Erfgoed. De actuele regelingen zijn te raadplegen op de website van de Provincie Utrecht.  DUMAVA regeling De rijksoverheid verleent subsidie aan eigenaren van rijksmonumenten die geen woonfunctie hebben en die zich bezig houden met verduurzamen. De nieuwe subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) is mogelijk interessant voor u. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.  Financiering Er zijn verschillende leningen voor het kopen, onderhouden of restaureren van een monument. Bij het Nationaal Restauratiefonds kunt u een Cultuurfonds-hypotheek aanvragen. Dit is een lening met een lage rente. De lening gebruikt u voor restauratie, verduurzaming en/of herbestemming. De kosten van gemeentelijke monumenten kunt u niet aftrekken van de belasting. Wilt u de gebruiksmogelijkheden van uw rijksmonumentale kerk verruimen? Dan kunt u mogelijk een Kerken Nevenfunctie-Lening aanvragen. Ook dit is een lening met een lage rente. De lening gebruikt u voor verduurzaming, herbestemming of het verruimen van het gebruik van het kerkgebouw.  Bezit u een rijksmonument? Dan is het vaak wel mogelijk de onderhoudskosten voor uw monument af te trekken van de belasting. U kunt ook financiële ondersteuning krijgen via een Restauratiefonds-hypotheek. Dit is voor eigenaren van een woonhuis of boerderij. De boerderij wordt dan niet voor een boerenbedrijf gebruikt. Kijk voor meer informatie over de Cultuurfonds-hypotheek, de Restauratiefonds-hypotheek, de Monumenten-hypotheek en de lening voor energiebesparend restaureren op de website van het Nationaal Restauratiefonds. U kunt bij vragen direct contact opnemen met het Nationaal Restauratiefonds via 088-253 9000. 

  • Vereniging van Eigenaren

    Samen met de Vereniging van Eigenaren flink besparen op uw energierekening. Zet het op de agenda en ga met elkaar aan de slag. Woont u in een appartement en bent u lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE)? Ook dan kan uw energierekening omlaag. Alleen kunt u energiebesparende maatregelen dan meestal niet op eigen houtje uitvoeren. U mag bijvoorbeeld niet zomaar zonnepanelen op het dak zetten. De andere eigenaren moeten het ook een goed plan vinden. Maar hoe pakt u dat nou aan? U staat er niet alleen voor Wilt u energie besparen met uw VvE? Bekijk het stappenplan: van agendapunt tot oplevering. Dan weet u meteen hoe het zit met subsidies, de energiebespaarlening en stroom eerlijk verdelen. Energieadvies voor VvE’s Zoekt u hulp bij het uitvoeren van energiebesparingsplannen in uw VvE? Schakel een energieadviseur in. Die weet wat belangrijk is voor VvE’s, komt met een advies op maat en kan helpen bij het uitvoeren van het plan. De energieadviseur houdt hierbij rekening met de wensen van de VvE, alle gemeenschappelijke voorzieningen, het energieverbruik, de splitsingsakte en het plannen van onderhoud voor de komende jaren. Wilt u een vliegende start maken met het verduurzamen van uw VvE? Het Adviespunt VvE wijst VvE’s in de provincie Utrecht gratis de weg bij het zetten van de eerste stap naar verduurzaming. De VvE-besturen krijgen een deskundig en onafhankelijk advies. U wordt voorbereid op het hele verduurzamingsproces, u krijgt een praktische routekaart en ook inzicht in de landelijke subsidie waar u gebruik van kunt maken. Op naar een duurzame woning! Wat doet het Adviespunt?  Het adviespunt bereidt u voor op het verduurzamingsproces. U krijgt een praktische routekaart die u laat zien welke stappen nodig zijn om uw VvE te verduurzamen. Ook krijgt u inzicht in de landelijke subsidie waar u gebruik van kunt maken. Geïnteresseerd? Meld u aan Staat uw VvE aan het begin van een verduurzamingstraject en wilt u weten hoe u dit kunt opzetten? Ga dan naar http://www.adviespunt-vve.nl/. De routekaart en het advies worden opgesteld door de specialisten van DVvE in opdracht van de provincie Utrecht. 

  • Plastic, metaal en drinkkartons

    Wat hoort er in het PMD-afval? Plastic verpakkingen Plastic tasjes, tassen en broodzakken Pasta- en rijstzakken Snoepzakken Verpakking van vleeswaren en kaas Folies om tijdschriften en reclamefolders Verpakkingen (zogeheten blisters) voor onder andere tandenborstels, snoeren en schroeven Boterkuipjes, sausbakjes, smeerkaas-, paté- of koffiemelkkuipjes Groente-, fruit- en saladebakjes of -zakjes, patatbakjes Bekers voor yoghurt, vla, slagroom, ijs Deksels van potten pindakaas, chocopasta et cetera Knijpflessen voor sauzen zoals ketchup en mayonaise Flacons voor wasmiddelen en schoonmaakmiddelen Flacons voor shampoo, douchegel, badschuim en zeep Tubes voor gel, crème, bodylotion en tandpasta Flessen voor olie en azijn Flessen voor frisdrank, water en zuivel Potjes voor gel, medicijnen, vitamines Plantenpotten Metalen verpakkingen Conservenblikken Frisdrankblikjes Aluminiumfolies Afdekfolies van bijvoorbeeld vla- en yoghurtbekers Medicijnverpakkingen (volledig aluminium) Cupjes van waxinelichtjes Bier- en frisdrankdopjes Drankenkartons (Sinaas-)Appelsappakken Frisdrankpakken Vla, yoghurt- en melkpakken Kleine drinkpakjes Het gaat in alle gevallen om verpakkingen zonder inhoud.  Wat mag er niet bij het PMD-afval? Chipszakken (het plastic- en metaalfolie kan niet worden gescheiden) Verpakkingen met inhoud Verfblikken of -bussen Spuitbussen (deodorant, slagroom, mousse) Verpakkingen van chemisch afval zoals, make-up en kitkokers Piepschuim zoals fastfoodverpakkingen, vleesschaaltjes en verpakkingsvulmateriaal Verpakkingsmateriaal dat zilverfolie aan de binnenzijde heeft (chipszakken, zakken van koffiecupjes etc.) Dit kan niet uit elkaar gehaald worden op de scheidingsband Doordrukstrips van pillen of kauwgum Wikkels van (room)boter Hard plastic zoals tuinstoelen en speelgoed Shopper boodschappentassen Landbouwplastic Huisraad en gebruiksvoorwerpen (emmers, wasrek) Los karton, dozen en ander papier (dit mag in de papierbak) Hoe biedt u de afvalcontainer en plastic zakken met PMD-afval aan? Hieronder geven wij tips voor het buiten zetten van het afval. Zo houden met elkaar de stoepen voor iedereen begaanbaar en houden we het straatbeeld netjes: Plaats de container aan de rand van de weg Door de containers niet midden op de stoep te zetten, blijft de stoep begaanbaar voor voetgangers. Wij hebben ook de inzamelaar gevraagd de containers naar behoren terug te zetten. Zet uw container op tijd aan de straat Zet uw container uiterlijk om 7.30 uur aan de straat, dan weet u zeker dat deze op tijd klaar staat om te worden geleegd. De avond ervoor vanaf 19.00 uur is ook goed. Graag niet zo laat, dat is wel zo prettig voor uw buren. Plaats geen afval naast of op de container. Dit wordt niet meegenomen.  Stamp het afval niet te veel aan Zorg ervoor dat het afval niet te veel wordt aangestampt. Dan blijft het vast zitten tijdens het legen van de container. De chauffeurs proberen altijd uw container goed leeg te maken. Het kan wel voorkomen dat te vast aangestampt afval blijft zitten. De container mag niet meer dan 70 kilogram wegen. Zet uw container op de inzameldag na het legen weer bij uw woning Zo voorkomt u overlast van ‘zwervende’ containers. En zijn smalle stoepen ook snel weer beter begaanbaar. Leg de zakken met plastic afval niet dagen van te voren aan de weg Voor het scheiden van PMD gebruikt u de speciale plastic zakken. Deze kunt u gratis ophalen bij de afvalbrengstations, het gemeentehuis, de servicepunten en een aantal supermarkten. Gebruik hiervoor geen huisvuilzakken. Deze worden niet meegenomen door de inzamelaar, omdat niet zichtbaar is welk afval hier in zit. Hang de zakken ook niet dagen van te voren aan de kroonringen, zo blijft het straatbeeld netjes.  PMD-zakken U kunt PMD-afval in de daarvoor bestemde plastic zakken stoppen. De zakken kunt u gratis ophalen bij het gemeentehuis, de servicepunten, de afvalbrengstations en de volgende supermarkten:  AH Abcoude Plus Abcoude Dagmarkt Baambrugge Beide AH's Mijdrecht Hoogvliet Mijdrecht AH Vinkeveen Jumbo Vinkeveen Jumbo Wilnis Van het ingezamelde PMD worden nieuwe producten gemaakt Verpakkingen van plastic, metaal en drankenkartons kunnen we goed recyclen. De drankenkartons en het blik kunnen makkelijk uit de plastic verpakkingen worden gesorteerd. Van de drankenkartons maken ze bijvoorbeeld toiletpapier. Blik kan steeds opnieuw gerecycled worden in nieuw blik. De verschillende soorten plastic verpakkingen worden op allerlei slimme manieren ook weer van elkaar gescheiden. Deze verwerken ze tot granulaat. Dit zijn korrels die de basis zijn voor nieuwe plastic producten, zoals emmers, straatmeubilair en fleecetruien. Waarom zamelen we juist verpakkingen in? De producenten van verpakkingsmaterialen zijn verantwoordelijk voor de inzameling, sortering en recycling van verpakkingsafval dat vrijkomt bij huishoudens. U betaalt daar bij de aanschaf van een product een kleine bijdrage voor. De gemeente ontvangt voor het apart ingezamelde PMD een vergoeding per ton. Deze vergoeding geldt alleen voor verpakkingen en niet voor gebruiksvoorwerpen, zoals speelgoed en tuinmeubels. Daarom mogen alleen verpakkingen bij het PMD. De andere zogenaamde harde kunststoffen kunt u naar de afvalbrengstations brengen.

  • Afvalscheidingspas

    In onze gemeente heeft u een afvalscheidingspas nodig: als u afval weg wilt brengen naar het afvalbrengstation als u gebruik maakt van een (ondergrondse) verzamelcontainer voor restafval, papier of GFTE (Groente-, Fruit- Tuinafval en Etensresten) Deze pas is in bruikleen en hoort bij uw adres. Per adres wordt maximaal 1 afvalscheidingspas verstrekt. Verhuist u? Laat dan deze pas achter in de woning. Contact Heeft u toch nog andere vragen, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om te helpen! U kunt ons bereiken via: Telefoon: 0297 29 16 16 E-mail: afval@derondevenen.nl Veelgestelde vragen over de afval(scheidings)pas en ondergrondse containers Mijn pas werkt niet meer op de ondergrondse container, wat moet ik doen? Als uw pas niet meer werkt op de ondergrondse container, hebben we het pasnummer nodig om het probleem te onderzoeken. Mogelijk gebruikt u een pas die niet bij uw adres hoort. Vraag online een nieuwe pas aan via bovenstaand formulier. Ik heb geen afvalscheidingspas ontvangen omdat ik nieuw ben komen wonen of de brief met pas heb gemist. Wat moet ik doen? Als u nieuw bent komen wonen of de brief met pas heeft gemist, kunt u een online nieuwe pas aanvragen via bovenstaand formulier. We zorgen ervoor dat u zo snel mogelijk een afvalscheidingspas ontvangt. Ik ben mijn afvalscheidingspas kwijt. Wat is de procedure? Bent u uw afvalscheidingspas kwijt,  vraag dan online een nieuwe pas aan via bovenstaand formulier.  Hoe moet ik de ondergrondse container gebruiken als ik niet weet hoe het werkt? Op elke nieuwe container is een uitleg met een sticker te vinden over hoe het werkt. Volg deze instructies om uw afval correct in de container te deponeren. Heeft u toch nog vragen? Bel dan met ons Klant Contact Centrum via 0297 29 16 16. Of stuur een e-mail naar afval@derondevenen.nl. Wij helpen u graag! Mijn afvalscheidingspas werkt niet meer. Wat nu? Als uw afvalscheidingspas niet meer werkt, kunt u online een nieuwe pas aanvragen via bovenstaand formulier. Voordat u een nieuwe pas krijgt controleren we uw melding om te zien of de pas geblokkeerd is. Kan ik nu iedere ondergrondse container gebruiken? Nee, bewoners hebben een brief ontvangen waarin staat welke container ze kunnen gebruiken. Bent u de brief kwijt? Stuur dan een e-mail naar afval@derondevenen.nl, zodat wij u het overzicht kunnen sturen. Wij zijn ermee bezig om deze informatie ook op onze website te plaatsen. Kan iemand anders nu ook afval in onze ondergrondse container gooien? Nee, de ondergrondse container is alleen bedoeld voor mensen die er recht op hebben. Anderen mogen hier geen gebruik van maken.

  • Sportaccommodaties en velden huren

    Sporthal De Eendracht Sporthal De Brug Eendracht 1 Van Wassenaerstraat 9 3641 ML Mijdrecht 3641 BC Mijdrecht Incidenteel tarief per uur 2024: € 28,75 Incidenteel tarief per uur 2024: € 16,45 Seizoenstarief 2023-2024 per uur laag:  € 602,61 Seizoenstarief 2023-2024 per uur laag:  € 411,96 Seizoenstarief 2023-2024 per uur hoog:  € 1.052,63 Seizoenstarief 2023-2024 per uur hoog:  € 602,59 T. 0297 29 16 16 T. 0297 29 16 16   *seizoen tarief per uur laag = maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag t/m 18.00 uur *seizoen tarief per uur hoog = maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag vanaf 18.00 uur en zaterdag en zondag De Eendracht of De Brug reserveren? Stuur een e-mail naar Gert-Jan Berkelaar Sporthal Willisstee (Stichting Dorpscentrum Wilnis) Pieter Joostenlaan 243648 XR WilnisTelefoon:  0627 488 285  Website: www.willisstee.nl Mailadres: info@willisstee.nl Sporthal De Boei (Stichting Ons Dorpshuis) Kerklaan 323645 EV VinkeveenTelefoon:  0297 261734 Website: www.deboeivinkeveen.nl Mailadres: info@deboeivinkeveen.nl Sporthal Het Sporthuis Abcoude (Calypso Sport) Geinplein 31391 JN AbcoudeTelefoon: 0294-745360 Website: Welkom bij Calypso Sport - Calypso Sport Mailadres: info@calypsosport.nl Sporthal De Phoenix (Laco De Ronde Venen) Hoofdweg 853641 PR MijdrechtTelefoon: 0297 25 65 86 Website: Mijdrecht - Laco Mailadres: mijdrecht@laco.eu Sportzaal De Springbok (Stichting Gemeenschapshuis De Hoef) Oostzijde 61a1426 AG De HoefTelefoon: 0297-593476 Website: Dorpshuis De Springbok – Dorpshuis De Springbok in De Hoef Mailadres: info@dorpshuisdespringbok.nl Sportzaal De Vijf Bogen (Stichting Dorpshuis Baambrugge Prinses Margrietstraat 101396 JX BaambruggeTelefoon: 0294 - 29 19 55 Website: De 5 bogen | Dorpshuis BaambruggeMailadres: reserveren@de5bogen.nl Veenweidebad (Optisport De Ronde Venen) Ontspanningsweg 13641 SV MijdrechtTelefoon: 0297-256589 Website: www.optisport.nl/veenweidebadMailadres: derondevenen@optisporthealthclub.nl Zwembad Het Sporthuis Abcoude (Calypso Sport) Geinplein 31391 JN AbcoudeTelefoon: 0294-745360 Website: Welkom bij Calypso Sport - Calypso SportMailadres: info@calypsosport.nl Sportvelden Sportcomplexen/sportvelden zijn onder meer aanwezig in: Abcoude, Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis. Heeft u interesse in het huren van een sportveld? Neem dan contact op met de gemeente. Telefoon: 0297 29 16 16 Mailadres: vastgoed@derondevenen.nl

  • Parkeerontheffing blauwe zone aanvragen of wijzigen

    Om een parkeerontheffing blauwe zone aan te vragen, heeft u nodig: het geldige kenteken van het voertuig uw adresgegevens De voorwaarden per parkeerschijfzone zijn verschillend. Bij een afwijzing van de parkeerontheffing krijgt u het betaalde bedrag niet terug. Deze kosten zijn namelijk voor het behandelen van uw aanvraag. Bekijk daarom eerst de de Beleidsregels, voordat u een ontheffing aanvraagt. Een ontheffing kost € 46,45 en is vijf jaar geldig. Ontheffing aanvragen Alleen voor onderstaande parkeerschijfzones kunt u een ontheffing aanvragen. Per zone staat aangegeven wie in aanmerking voor een ontheffing komt. De ontheffing geldt alleen voor de parkeerschijfzone waar u een ontheffing voor heeft aangevraagd. Centrum Mijdrecht Woont u binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Het aanvragen van een bezoekersontheffing is niet mogelijk. Hier vindt u de Beleidsregels parkeerschijfzone Mijdrecht. Vinkeveen Woont u of heeft u een instelling waar bedrijfs- of beroepsmatig werkzaamheden worden verricht binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Het aanvragen van een bezoekersontheffing is niet mogelijk. Hier vindt u de Beleidsregels parkeerschijfzone Vinkeveen. Abcoude Hier vindt u de plattegronden van onderstaande locaties in Abcoude. Zone 1 Abcoude (Parkeerterrein station Abcoude) Woont u binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Bewoners kunnen een bezoekersontheffing aanvragen. Bent u reiziger (dat zijn inwoners uit de gemeente De Ronde Venen die niet woonachtig zijn binnen de parkeerschijfzone en inwoners uit Loenen aan de Vecht, Loenersloot, Nieuwersluis en Vreeland), dan kunt u een ontheffing aanvragen. Het maximaal aantal ontheffingen voor reizigers bedraagt één per adres. Voor reizigers uit de kernen Loenen aan de Vecht, Loenersloot, Nieuwersluis en Vreeland worden maximaal 50 ontheffingen verleend. Daarna komen ontheffingsaanvragen terecht op een wachtlijst. Ontheffingsaanvragen zijn kenteken gebonden. Zone 2 Abcoude (Bedrijventerrein Hollandse kade) Heeft u een bedrijf op de Hollandse kade, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Bedrijven op de Hollandse Kade kunnen maximaal twee ontheffingen aanvragen. Werknemers zonder ontheffing kunnen voor lang parkeren gebruik maken van het parkeerterrein bij de hockeyvereniging op het Ruwelspad. Het is ook niet mogelijk een ontheffing aan te vragen voor bezoekers. Ontheffingsaanvragen zijn kenteken gebonden. Zone 3 Abcoude (Woonwijk bij station Abcoude) Woont u binnen de parkeerschijfzone, dan kunt u een ontheffing aanvragen; Het maximaal aantal ontheffingen voor bewoners bedraagt twee per adres. Het maximaal aantal ontheffingen is afhankelijk van de parkeergelegenheid op eigen terrein. Indien er voldoende ruimte is voor het parkeren van één motorvoertuig op eigen terrein, wordt dit afgetrokken van het maximaal aantal ontheffingen. Bewoners kunnen een bezoekersontheffing aanvragen. Hier vindt u de Beleidsregels parkeerschijfzone Abcoude. Wilt u een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen? Nu een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen Nu een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen Wilt u een parkeerontheffing wijzigen? Nu een parkeerontheffing blauwe zone wijzigen Nu een parkeerontheffing blauwe zone wijzigen

  • Dementievriendelijk

    Mantelzorgers Om dementievriendelijk te worden is ook aandacht voor mantelzorgers belangrijk. Mantelzorgers verdienen ons grootste respect. Zij verrichten zoveel werk om het leven van degene die zij verzorgen draaglijker te maken. In dit verband iemand met dementie, maar mantelzorg strekt zich natuurlijk ook uit over andere aandoeningen en beperkingen. Wij proberen mantelzorgers zoveel mogelijk te ondersteunen met informatie en respijtzorg, maar ook voor een cursussen en een luisterend oor. Een keer per jaar tonen we onze dankbaarheid via de mantelzorgwaardering, een cadeautje als dank voor alles wat zij doen. Bij de welzijnsstichting Tympaan-De Baat werkt een mantelzorgmakelaar die mantelzorgers zoveel mogelijk helpt bij alles wat zij nodig hebben. Informatie is te vinden op www.mantelzorgderondevenen.nl  Filmserie over dagbesteding in De Ronde Venen Voor mensen met dementie zijn er volop mogelijkheden om hun dag op een prettige manier buitenshuis door te brengen. RTV Ronde Venen maakte een serie korte films. Hierin kunt u zien welke dagbesteding er in De Ronde Venen is. U ziet ook welke activiteiten plaatsvinden, wat de begeleiders doen en welke rol de dementieconsulent speelt.   Klik op de titel van de aflevering om naar de video te gaan.   Aflevering 1: Dementietrefpunt en casemanagers dementie  Aflevering 2: Buurderij van Dam, Wilnis Aflevering 3: Zorgboerderij Den Haring, Baambrugge Aflevering 4: Het Raakvlak, Mijdrecht Aflevering 5: Het Tuinhuis, Vinkeveen Aflevering 6: Dagactiviteitencentrum, Abcoude Aflevering 7: De Nostalgie, Amstelhoek Aflevering 8: Beleef het Leven, Mijdrecht Trefpunten en geheugenbibliotheek Het mantelzorg en dementie trefpunt Bij het Mantelzorg en Dementie Trefpunt kunt u zonder afspraak inlopen. U kunt ervaringen uitwisselen met een andere mantelzorger onder het genot van een kopje koffie of thee.U kunt er ook terecht met al uw vragen over mantelzorg, geheugenproblemen of dementie. Een medewerker en vrijwilliger van Tympaan–De Baat staan voor u klaar. Dementie Trefpunt Mijdrecht In Mijdrecht is het Dementie Trefpunt in gebouw De Rank (Prins Bernhardlaan 2). Ingang bij de grote boom. U bent elke eerste maandag van de maand welkom tussen 10.00 en 12.00 uur. Dementie Trefpunt Abcoude In Abcoude is het Dementie Trefpunt in De Angstelborgh (Dorpszicht 22). Ruimte Gein. U bent elke eerste dinsdag van de maand welkom tussen 10.00 en 12.00 uur. Geheugenbibliotheek Tijdens openingstijden kunt u ook de Geheugenbibliotheek bezoeken. Daar vindt u een schat aan informatie over de werking van het geheugen en dementie: van boeken en spelletjes tot dvd’s en muziek. Eerste Hulp Bij Dementie (EHBD)-koffers Wilt u de informatie liever thuis doornemen? We hebben een selectie gemaakt uit de materialen van de geheugenbibliotheek en in de zogeheten EHBD-koffers gestopt. Deze koffers zijn gratis te leen bij de Rondeveense Servicepunten en bij Dorpshuis De Vijf Bogen in Baambrugge. Documentaireserie 'De fasen van Dementie' ‘De fasen van dementie’ schetst een indringend en ontroerend portret van het verloop van deze aandoening bij mevrouw Bogers die hiervoor twee jaar lang gevolgd is. Freek Gillissen van het Alzheimer Centrum Amsterdam geeft als afsluiting van elk van de vier afleveringen een toelichting bij de beelden.  Klik op de titel van de aflevering om naar de video te gaan. Aflevering 1: De fasen van Dementie, thuis Aflevering 2: De fasen van Dementie, de verhuizing Aflevering 3: De fasen van Dementie, verzorgd Aflevering 4: De fasen van Dementie, gesloten