Resultaten 291 - 300 van 301 resultaten

  • Gebruik van persoonsgegevens door de gemeente

    De gemeente Alphen aan den Rijn gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens en stelt hoge eisen aan de beveiliging van deze gegevens. Dit betekent ook dat wij u informeren over wat wij met uw gegevens doen en waarom.  Wij gebruiken alleen uw persoonsgegevens als dit nodig is voor de uitvoering van gemeentelijke taken of omdat de wet dit voorschrijft. Het college van burgemeester en wethouders is (eind)verantwoordelijk voor het gebruik van persoonsgegevens. Register van verwerkingen De gemeente heeft een register van verwerkingen. In dit register staat:  voor welke processen persoonsgegevens worden gebruikt om welke persoonsgegevens het gaat met welke doel de gegevens zijn verwerkt hoe lang gegevens worden bewaard of derden de persoonsgegevens ook ontvangen Waar hebben wij persoonsgegevens voor nodig Binnen de gemeente worden veel verschillende processen uitgevoerd. Voor bijna al die processen zijn persoonsgegevens nodig. Op hoofdlijnen gaat het om de volgende processen: burgerzaken (basisregistratie personen, uitgifte rijbewijs, paspoort en id-bewijs) juridische zaken (afhandeling bezwaar en beroep) financiële processen (gemeentelijke belastingen) onderwijs (leerplicht) openbare orde en veiligheid (vergunningen, handhaving van overlast) personeel en organisatie (personeelsadministratie, werving en selectie) ruimtelijke ordening en volkshuisvestiging (omgevingsvergunningen, aankoop en verkoop van gronden) sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening (wmo-aanvragen, jeugdhulpmeldingen) volksgezondheid en milieu (milieutoezicht, huishoudelijke afvalinzameling) schuldhulpverlening en budgetbeheer (privacyverklaring schuldhulpverlening en budgetbeheer) Hoe komen wij aan uw gegevens De persoonsgegevens die de gemeente nodig heeft, worden gehaald uit basisregistraties zoals de Basisregistratie Personen (BRP) of Kadaster. Delen wij uw gegevens met anderen partijen Wij delen uw gegevens ook met andere partijen. Omdat de wet ons hiertoe kan verplichten, zoals het delen van gegevens met de Belastingdienst of politie. Maar ook als hierdoor onze dienstverlening verbeterd kan worden. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van uw privacy. Daarom vragen wij hierover altijd advies aan de Functionaris voor gegevensbescherming. Wij verstrekken uw gegevens niet aan partijen buiten de Europese Unie. Behalve als dit noodzakelijk is om onze taken uit te voeren. Wij vragen hiervoor advies aan de Functionaris voor gegevensbescherming. Meer informatie Een vraag over het gebruik van persoonsgegevens kunt u e-mailen naar privacy@alphenaandenrijn.nl. U kunt uw eigen persoonsgegevens inzien. U kunt uw persoonsgegevens laten corrigeren of verwijderen.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Wilt u gaan bouwen of verbouwen, een monument wijzigen, een boom kappen of een inrit maken? Doe via Omgevingsloket een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft.  Geef de werkzaamheden aan die voor u gelden. Door het beantwoorden van de vragen wordt een formulier samengesteld. U weet dan of u voor uw (ver)bouwplan een vergunning moet aanvragen. Naar het Omgevingsloket » Heeft u voor 1 januari 2024 een omgevingsvergunning aangevraagd? Dan kunt u deze nog wijzigen of aanvullen tot 1 juli 2024 via het Omgevingsloket Online (OLO). Ruimtelijke en technische vergunning De omgevingsvergunning bestaat uit 2 delen. De ruimtelijke vergunning gaat over de vraag of u op een bepaalde plek mag bouwen en hoe groot dat bouwwerk mag zijn. Dat is vastgelegd in het gemeentelijke omgevingsplan. Wij controleren of uw plan past binnen de regels van het omgevingsplan. Voldoet uw plan aan de regels? Dan kunt u mogelijk de vergunning krijgen. Voldoet uw plan niet aan de regels van het omgevingsplan? Misschien is het dan toch nog mogelijk om een vergunning te krijgen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Bel ons op via 14 0172 of stuur ons een e-mail op omgevingsloket@alphenaandenrijn.nl. De technische vergunning gaat over de vraag of uw bouwwerk voldoet aan de technische regels en kwaliteitseisen.  Misschien heeft u naast een ruimtelijke vergunning ook een technische vergunning nodig. Een technische vergunning is niet voor alle bouwwerken nodig. Voor bijvoorbeeld een woning, fietsbrug of eenvoudig bedrijfspand is een bouwmelding bij de gemeente voldoende. Voor een groot aantal kleinere bouwwerken zoals een dakkapel, heeft u geen technische vergunning nodig en hoeft u ook geen bouwmelding in te dienen. Deze zijn bouwtechnisch vergunningsvrij. Betrek uw omgeving Vertel uw buren van uw verbouwplannen. Weet u niet hoe u uw omgeving kunt betrekken? Doe dan de participatiescan. U beantwoordt de vragen en u weet hoeveel participatie u moet regelen. Kent u uw buren niet zo goed of spreekt u ze niet zo vaak? We helpen u graag met een voorbeeldbrief en tips.

  • Overlast van gemeentelijke bomen

    De meeste bomen worden elke 3 jaar gecontroleerd op gezondheid, onderhoudstoestand en veiligheid. Ondanks controle en onderhoud kunnen inwoners op sommige momenten overlast van bomen ervaren. Hieronder leest u welke situaties de gemeente wel oplost en welke niet. Welke overlast lossen wij niet op (Bloesem)blaadjes of vruchten op de stoep 'Plak' van luizen (honingdauw) Stuifmeel (allergie) Pluizen Vogelpoep Veel vogels in bomen Vallende bladeren van gemeentelijke bomen in het najaar. U kunt hiervoor een bladkorf aanvragen. Bladeren in uw dakgoot Een insectenplaag (er zijn een paar uitzonderingen) Belemmering van uitzicht Schaduw op uw zonnepanelen Slechte ontvangst van uw schotel of antenne De bomen van de buren. Hier moet u zelf iets aan doen. U kunt de buren daar bijvoorbeeld zelf op aanspreken.  Welke situaties lossen wij wel op Als er een gevaarlijke situatie is. Wanneer takken te laag hangen op fiets- en voetpaden, wegen en pleinen. Als takken tegen een gevel aanslaan. Als afgebroken takken of dode takken die dikker zijn dan 4 cm en langer dan 1 meter nog in de boom hangen. Takken die over particuliere tuinen hangen. De takken worden gesnoeid. Bomen worden niet getopt of ingekort. Wanneer de ruimte tussen een gevel en de kruin van de gemeentelijke boom minder is dan 1 meter. Als uw tuin, balkon of dakterras de hele dag in de schaduw ligt van een gemeentelijke boom. Een boomdeskundige van de gemeente komt bij u de situatie beoordelen en bekijkt of er een onderzoek nodig is. Wij gebruiken hiervoor de lichte TNO-norm. Dit betekent dat er van 19 februari tot en met 21 oktober gedurende 2 uren in een periode van 24 uur bezonning mogelijk is. De bezonning hoeft hierbij niet aansluitend te zijn. Wortels van bomen De wortels van een gemeentelijk boom kan voor overlast in uw tuin zorgen. Ook kan schade aan de fundering van uw huis of tuinmuur veroorzaakt worden. Heeft u last van wortels van deze boom en zijn de wortels dunner dan 4 cm? Dan kunt u deze verwijderen. Zijn de wortels dikker zijn dan 4 cm? Neem dan contact op met de gemeente. Het verwijderen van deze dikke wortels kan slecht zijn voor de gezondheid van de boom. De boom kan bijvoorbeeld omvallen. Een boomdeskundige zal de situatie beoordelen. Wij proberen de boom zo lang mogelijk te laten staan maar in sommige gevallen kan overlast van wortels leiden tot kap van de boom. Onderhoud aan gemeentelijke bomen Onderhoud aan bomen vindt plaats via een vast schema. De meeste bomen worden elke 3 jaar gecontroleerd op gezondheid, stabiliteit en veiligheid. Toch kunnen bomen overlast geven. De gemeente snoeit dan alleen in het geval van een gevaarlijke situatie of ernstige overlast. Ook kan het voorkomen dat voor de veiligheid een boom moeten worden vervangen of helemaal weghalen. Heeft u overlast van bomen of ziet u een gevaarlijke situatie? Meld dit de gemeente. Melding doen »

  • Hoe werkt schuldhulpverlening

    Heeft u schulden of lukt het niet om de rekeningen te betalen? En weet u niet hoe u dit zelf kunt oplossen? Vraag de gemeente dan om hulp. Wij kijken samen met u naar mogelijke oplossingen. Het schuldhulpverleningstraject bestaat uit een aantal stappen. Hieronder leggen wij uit hoe dit werkt. De schuldhulpverlener kijkt naar uw situatie en schulden. En bepaalt dan of u aan de voorwaarden voldoet voor schuldhulpverlening. De intakefase Aan het begin van de intakefase stellen we u een aantal vragen. Deze vragen gaan over uzelf en hoe u omgaat met geldzaken.  Het intakegesprek Tijdens het intakegesprek vertelt de schuldhulpverlener u meer over hoe schuldhulpverlening werkt. Ook willen wij tijdens dit gesprek graag het volgende van u weten:  wat voor inkomsten, vaste lasten en uitgaven u heeft welke rekeningen u nog heeft liggen  hoeveel schulden er zijn en hoe deze zijn ontstaan of u nog recht heeft op bepaalde toeslagen (bijvoorbeeld huurtoeslag) Natuurlijk mag u iemand meenemen naar dit gesprek. Een overzicht maken van inkomen en uitgaven We zorgen samen met u dat uw financiële situatie in kaart wordt gebracht en dat de schulden niet verder oplopen. Als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten, kijken we samen met u hoe u minder kunt uitgeven. Meestal zijn hier voor meerdere gesprekken nodig. De intakefase kan 6 tot 9 maanden duren. Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Start schuldregeling Heeft u niet genoeg inkomsten om uw schulden te betalen? Dan beslist de schuldhulpverlener of er een schuldregeling gestart kan worden. In deze fase wordt voor u met schuldeisers onderhandeld om tot een schuldregeling te komen. Er zijn verschillende mogelijkheden:  Het minnelijke traject In het minnelijke traject wordt geprobeerd een regeling te treffen met uw schuldeisers zonder tussenkomst van een rechter. Er wordt een voorstel aan alle schuldeisers gedaan. Hierin staat wat er mogelijk in 18 maanden kan worden afgelost. Gaan alle schuldeisers akkoord, dan kan worden gestart worden met het afbetalen van de schuldeisers. Het bedrag dat na 18 maanden nog openstaat, wordt kwijtgescholden. U hoeft dit bedrag dan niet meer terug te betalen.  Een saneringskrediet Met een saneringskrediet worden alle schuldeisers in 1 keer betaald. De Kredietbank neemt de schulden over. U betaalt uw schuld in 18 maanden tijd af aan de kredietbank. Een saneringskrediet is alleen mogelijk als u een vast inkomen heeft en waarbij de komende 3 jaar geen verandering is te verwachten. Het wettelijk traject (WSNP) Lukt het niet om tot een oplossing te komen met de schuldeisers? Dan wordt aan de rechter om een oplossing gevraagd. Dit is het wettelijke traject via de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Wordt u toegelaten tot het traject, dan wijst de rechter een bewindvoerder aan. De bewindvoerder ziet erop toe dat u de regels van de WSNP nakomt. Het traject duurt 1,5 tot 5 jaar. Meer informatie over het WSNP- traject leest u op de website van Rijksoverheid. Budgetbeheer U kunt uw schulden afbetalen met budgetbeheer. U geeft ons dan toestemming om uw inkomen te ontvangen en daar alle afgesproken betalingen van te voldoen. Budgetbeheer geeft u meer rust en overzicht tijdens de schuldregeling. Bespreek deze mogelijkheid met uw schuldhulpverlener. Beschermingsbewind Lukt het u niet om zelf uw geldzaken te regelen? Bijvoorbeeld omdat u psychische of lichamelijke problemen heeft? Of heeft u te maken met een verslaving of schulden? Dan kan een beschermingsbewindvoerder uw geldzaken van u overnemen. Beschermingsbewind is vooral bedoeld om u financieel te beschermen. Meer over beschermingsbewind leest u op de website van Rijksoverheid.  Wanneer bent u schuldenvrij? U bent schuldenvrij als de schuldeisers volgens afspraak zijn betaald. Na de laatste betaling, is de schuldhulpverlening klaar. Wilt u een gesprek over uw schulden? Vraag dan om een vrijblijvend adviesgesprek of vraag direct schuldhulpverlening aan. Regelt u uw schulden liever zelf? Kijk dan eens op de website zelfjeschuldenregelen.nl.

  • Digitaliseringsvoucher midden- en kleinbedrijf

    U kunt deze subsidie niet meer aanvragen. De beschikbare subsidie is op. Heeft u de subsidie aangevraagd, dan ontvangt u binnen 4 weken een reactie. Heeft u nog vragen over de subsidie? Neem dan contact met ons op.  Over de subsidie Bent u als ondernemer gevestigd in gemeente Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop of Kaag en Braassem? Dan kunt u een subsidie aanvragen voor uw digitaliseringsvraagstukken. Bijvoorbeeld voor het starten van online verkoopactiviteiten via een webshop, het verbeteren van uw online vindbaarheid, zichtbaarheid en cyberveiligheid.  De totale beschikbare subsidie is € 90.000. Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst tot het budget op is. Hoe werkt het U kunt tussen € 1.000 en € 1.500 subsidie krijgen voor uw bedrijf U kunt maximaal 1 keer gebruikmaken van deze regeling Bent u Zzp'er, dan kunt u geen geen gebruik maken van de subsidie De financiële hulp is maximaal 50% van de totale kosten van de aangeleverde offerte(s), exclusief btw. Dit betekent dat uw aangeleverde offerte minimaal € 2.000 exclusief btw bedraagt. Voorwaarden Uw bedrijf is gevestigd in de gemeente Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop of Kaag en Braassem Uw bedrijf heeft maximaal 250 werknemers U laat de werkzaamheden uitvoeren door een bedrijf uit de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop of Kaag en Braassem. Lukt dit niet (door bijvoorbeeld speciale expertise), dan moet dit bedrijf gevestigd zijn in de provincie Zuid-Holland U vraagt de subsidie aan voordat de werkzaamheden van start gaan U stuurt ons een offerte toe van werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. In de offerte staan de werkzaamheden uitgebreid omschreven De activiteiten zijn uiterlijk 1 april 2024 afgerond Uw organisatie mag in de afgelopen 3 kalenderjaren niet meer staatsteun ontvangen hebben dan in de regels voor staatsteun staat. De steun vanuit coronaregelingen van het Rijk (zoals Tozo, NOW, TONK) tellen niet mee Nadat het project is afgerond, moet u de subsidie aan ons verantwoorden. Dit doet u binnen 4 weken na afronding van de werkzaamheden of uiterlijk 1 mei 2024. Hiervoor stuurt u een betaalbewijs van de factuur en een kort verslag van de resultaten. Daarna wordt de definitieve subsidie vastgesteld. Let op: De subsidie is niet bedoeld voor: kosten die gemaakt zijn voordat de aanvraag is ingediend verrekenbare btw directe promotie- en marketingactiviteiten trainingen en cursussen representatiekosten interne loonkosten administratieve en financiële sancties en boetes Bekijk de regeling via Overheid.nl.

  • Maaien

    Gazons zijn om te spelen, te recreëren en te gebruiken. Bermen bestaan uit ruw gras, bloemen en kruiden en hebben een meer natuurlijke uitstraling. De bermen in Alphen aan den Rijn staan in de zomer vol mooie bloemen. Ook andere grasstroken hebben een rijk gevarieerde flora. Toch moeten we maaien om de bermen bloemrijk te houden. Het tijdstip van maaien, het maaibeleid, is daarbij van belang. Het gebruik, de verkeersveiligheid en weersomstandigheden bepalen hoe vaak er wordt gemaaid Gazons Afhankelijk van het weer worden: grasgazons ongeveer 20x per jaar gemaaid grasgazons met bollen ongeveer 14x per jaar gemaaid Staan er narcissen of andere bloembollen? Dan maaien we pas als het loof is afgestorven (ongeveer half juni). Dit kan er soms best slordig uit zien, maar dit is noodzakelijk om de bloemen ook het volgend jaar weer goed te kunnen laten groeien en bloeien. Bermen Er zijn verschillende soorten bermen in de gemeente. We maaien deze bermen op verschillende manieren en op verschillende momenten. Dit verschilt per soort berm. We maaien in juni/juli en september/oktober. Sommige bermen maaien we 1 keer. Andere 2 keer. Op de pagina over soorten bermen geven we een uitleg van de verschillende soorten bermen en wanneer we deze maaien. Hier staat ook een uitleg over de reden waarom we op die momenten maaien.  Bij elke maaibeurt maaien we altijd een deel van de bermen. Dit verschilt per soort berm. Het ziet er misschien rommelig of slordig uit, maar dit doen we voor de dieren en insecten. Ze kunnen zich dan terugtrekken in hun leefgebied. Anders zouden er minder dieren en insecten overblijven.  Natuurvriendelijke oevers Deze worden 1x per jaar gemaaid (deels zomer, deels najaar). Voor het behoud en bescherming van de flora en fauna maaien we niet alle oevers tegelijk. Beschermde dieren en planten Vóór de maaiwerkzaamheden wordt door de maaiers een flora en fauna inventarisatie gedaan. Dit is om schade en/of verstoring aan broedende vogels en beschermde dieren en planten zoveel mogelijk te voorkomen.

  • Energietoeslag

    Huishoudens met een laag inkomen kunnen over 2023 een energietoeslag krijgen. Met dit extra geld kunnen de energiekosten (gedeeltelijk) worden betaald. De energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering of voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoogte en voorwaarden: De energietoeslag is € 1.300. U kunt de energietoeslag krijgen als u voldoet aan al deze voorwaarden: U heeft een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijft rechtmatig in Nederland.  U betaalt de energiekosten van uw woonadres.  Uw inkomen is niet hoger dan 130% van het voor u geldende sociaal minimum.  Inkomensgrens tot 130% per maand exclusief vakantietoeslag Gezin 21 jaar tot AOW-leeftijd AOW-leeftijd Alleenstaand € 1.502,53 € 1.676,71 Samenwonend/getrouwd € 2.146,45 € 2.276,85 Woont u in de gemeente Nieuwkoop of Kaag en Braassem? Dan kunt u voor meer informatie over het bedrag en de inkomensgrens terecht op de website van uw eigen gemeente.  Heeft u recht op studiefinanciering? Dan kunt u de energietoeslag niet bij de gemeente aanvragen. U doet de aanvraag bij DUO. Automatisch ontvangen Bent u bekend bij de gemeente? En voldoet u aan de voorwaarden? Dan ontvangt u de energietoeslag uiterlijk eind december 2023 op uw rekening. Dit gaat automatisch.  U bent bekend bij de gemeente als u in 2023: een uitkering van de gemeente (zoals bijstand, IOAW, IOAZ of BBZ) heeft ontvangen. bijzondere bijstand of een individuele inkomenstoeslag heeft ontvangen. bij uw AOW-pensioen een AIO-aanvulling van de Sociale Verzekeringsbank heeft ontvangen. kwijtschelding gemeentelijke belastingen heeft gekregen de collectieve zorgverzekering van de gemeente voor inkomens tot 110% van het sociaal minimum had een schuldhulptraject volgde via de gemeente (een minnelijk traject of saneringskrediet). Heeft u de energietoeslag in 2022 ontvangen en was bij ons bekend dat uw inkomen in 2023 niet is veranderd? Dan heeft u de energietoeslag 2023 in december automatisch ontvangen. Als uw inkomen niet bij de gemeente bekend was, kunt u de energietoeslag zelf aanvragen.  Het kan zijn dat u eerst uw bankrekeningnummer moet doorgeven, voordat we de energietoeslag kunnen uitbetalen. Vul hiervoor het strookje op uw toekenningsbeschikking in en stuur het naar ons terug. 

  • Als de sirene gaat

    Elke 1e maandag van de maand test Nederland om 12.00 uur de sirenes.  Wordt de sirene na vijf minuten herhaald, dan is er meer aan de hand dan bijvoorbeeld alleen stank of prikkelende lucht. Doe dan het volgende: Ga direct naar binnen Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden Zet radio of tv aan. U volgt de actuele situatie via Omroep West Op de radio is de frequentie 89.3 op de FM-zender. Via DAB+ ontvangt u Omroep West via kanaal 8A, (195.936 MHz). Of luister Omroep West via de app Volg de instructies altijd goed op Volg ons op Twitter en Facebook Tijdens een ramp of calamiteit maken wij gebruik van sociale media om nieuwsberichten te verspreiden. Volg ons daarom op Twitter (@gemeenteaadr) en Facebook (facebook.com/gemeentealphenaandenrijn). Als u een bericht krijgt van NL Alert NL Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon. Met een tekstbericht informeert de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie. In het bericht staat precies wat er aan de hand is en wat u op dat moment het beste kunt doen.  Burgernet Burgernet is een samenwerking tussen inwoners, gemeente en politie. Burgernet wordt ingezet als er een duidelijk signalement is bij diefstal, beroving of vermist persoon. Sirenetest De sirenes worden landelijk op de eerste maandag van de maand getest, om 12.00 uur. Het signaal van de sirene is dan 1 minuut en 26 seconden te horen. Dit proefalarm is een test voor hulpverleningsdiensten, maar ook voor u.  Meer weten wat u kunt doen een ramp, calamiteit of noodsituatie Op Crisis.nl leest u wat u kunt doen bij een ramp, calamiteit of noodsituatie (extreem weer, stroomuitval of cyberaanvallen). 

  • Informatie over inburgeren

    Inburgering is voor immigranten, omdat zij mee moeten kunnen doen in Nederland. Dit geldt voor iedereen die voor langere tijd of voor altijd naar Nederland komt.  Bent u immigrant? Dan vinden we het belangrijk dat u inburgert. Dit doet u met het inburgeringstraject bij de gemeente. U leert bijvoorbeeld de Nederlandse taal. En u leert over de Nederlandse samenleving. Bijvoorbeeld over de gewoontes in Nederland.  In onderstaande video leggen wij alle stappen van het inburgeringstraject aan u uit.  Inburgeren in de gemeente Alphen aan den Rijn  Inburgeren is geregeld in de Wet inburgering 2021. Moet u inburgeren? Dan krijgt u een brief van DUO. In de brief staat dat u moet inburgeren. U krijgt de brief pas als: u een verblijfsvergunning heeft. (In dit officiële document staat hoelang u mag blijven in Nederland.) u uzelf heeft ingeschreven bij de gemeente.  u een Burgerservicenummer (BSN) hebt ontvangen Hoe ziet het inburgeringstraject in de gemeente Alphen aan den Rijn eruit?  Na de brief nodigen wij u uit voor een gesprek op het gemeentehuis. U maakt kennis met uw contactpersoon bij de gemeente. Dit noemen we de regievoerder. De regievoerder gaat u helpen tijdens het inburgeringstraject.  U bespreekt met de regievoerder uw persoonlijke situatie. Daarna moet u 2 toetsen maken:  een leerbaarheidstoets  een taaltoets bij de taalschool Echt Nederlands De toetsen zijn bedoeld om te bepalen wat u startniveau is. Het gesprek en de toets noemen we de brede intake. Deze brede intake duurt maximaal 10 weken. Na de brede intake maakt de regievoerder samen met u een persoonlijk plan. Dat heet het persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP). In dit plan staat hoe u gaat inburgeren en welk taalonderwijs u gaat volgen. U gaat 1 van de 3 leerroutes volgen.  Leerroutes Gaat u starten met inburgeren? Dan zijn er 3 leerroutes. U volgt 1 van de leerroutes: Onderwijsroute  B1-route Zelfredzaamheidsroute Onderwijsroute De onderwijsroute bereidt u voor op een opleiding die u wilt gaan volgen. Dit kan een MBO, HBO of WO-opleiding zijn. Hieronder ziet u bij welke scholen u de onderwijsroute volgt: MBO: Echt Nederlands HBO: Haagse Hogeschool of Hogeschool Leiden WO: Universiteit van Leiden Samen met de regievoerder bepaalt u welk onderwijsroute u gaat volgen. U doet taalexamens bij DUO. U bent binnen 3 jaar klaar met de onderwijsroute. Na 3 jaar doet u een examen. Dit examen laat zien of u klaar bent om te starten met de opleiding.  B1-route  De B1-route bereidt u voor op betaald werk of vrijwilligerswerk in Nederland. Rijnvicus begeleidt u hierbij. Zij helpen u ook bij het vinden van werk of vrijwilligerswerk. U volgt taallessen bij de taalschool Echt Nederlands. Aan het einde van de B1-route doet u een examen. Dit examen doet u bij DUO.  Zelfredzaamheidsroute De Zelfredzaamheidsroute (Z-route) is praktijkgericht. U gaat 800 uur werken of stage lopen. U krijgt hierbij begeleiding van Rijnvicus. Ook krijgt u 800 uur taalles bij de taalschool Echt Nederlands. Aan het einde van de Z-route heeft u een gesprek bij de gemeente. Maatschappelijke begeleiding Bent u asielstatushouder? En woont u in de gemeente Alphen aan den Rijn? Dan krijgt u ook een jaar maatschappelijke begeleiding via Kwadraad.  Participatieverklaringstraject (PVT) Tijdens de leerroutes doet u ook het participatieverklaringstraject (PVT). In Alphen aan den Rijn doet u dat bij Kwadraad. U maakt dan kennis met de Nederlandse regels en de normen en waarden. U leert wat we in Nederland belangrijk vinden en hoe we met elkaar om willen gaan. Kwadraad nodigt u uit voor 2 workshops. Na het volgen van de workshops ondertekent u een document hiervoor. Dit document heet de participatieverklaring.  Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) Volgt u de B1-route of de Z-route? Dan doet u ook de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). De MAP gaat over werken en werk zoeken in Nederland. U krijgt hiervoor begeleiding van Rijnvicus en de taalschool Echt Nederlands. Aan het einde van de MAP heeft u een gesprek bij Rijnvicus. U moet klaar zijn voor het einde van uw inburgeringstermijn.  Wanneer start ik met inburgeren? Is uw PIP afgesproken? Dan krijgt u nog een brief van DUO. In deze brief staat vanaf welke datum u moet inburgeren. Dit is de officiële start van het inburgeringstraject. U heeft 3 jaar de tijd om in te burgeren.  Moet ik betalen voor het inburgeren?  Bent u asielstatushouder? Dan betaalt de gemeente het inburgeringstraject. Een asielstatushouder is iemand die gevlucht is naar Nederland en een (tijdelijke) verblijfsvergunning heeft gekregen. U volgt de taalles bij de taalschool Echt Nederlands.  Bent u een gezinsmigrant of overige migrant? Dan moet u het inburgeringstraject zelf betalen en mag u zelf een taalschool kiezen.  Wanneer ben ik ingeburgerd?  Tijdens het inburgeringstraject houdt de regievoerder in de gaten hoe het gaat. Als u het inburgeringstraject niet volgt of niet voldoende meewerkt kunt u een boete krijgen.  U bent officieel ingeburgerd als u binnen 3 jaar bent geslaagd voor:  de leerroute  het participatieverklaringstraject  de MAP  Wij wensen u veel succes met het inburgeringstraject!  Vragen? Wilt u meer weten over inburgeren? Neem dan contact op met de gemeente via gemeente@alphenaandenrijn.nl of bel met 14 0172 (optie 1).

  • Bijdrage groenblauw schoolplein

    Basisscholen en middelbare scholen in Alphen aan den Rijn kunnen een bijdrage krijgen voor de aanleg van een groenblauw schoolplein. Een schoolplein met (eetbaar) groen en water (groenblauw) heeft veel voordelen voor de ontwikkeling van een kind. Het is gezond en maakt kinderen spelenderwijs bekend en vertrouwd met de natuur. Het biedt een plek die uitnodigt tot spel en buitenlessen. Daarnaast helpt een groenblauw schoolplein wateroverlast en hittestress te verminderen.  Om uw schoolplein te vergroenen, zijn er 2 mogelijkheden: U begint klein met de schoolpleinactie 'Blij met de bij!' of 'Smullen van het plein'. Bij deze actie hoort een educatief lespakket van Avifauna U vraagt een financiële bijdrage aanvragen. De gemeente stelt hiervoor € 5000 per school beschikbaar. De bijdrage is het hele schooljaar aan te vragen. Maximaal 10 scholen kunnen de bijdrage aanvragen. Schoolpleinactie Blij met de bij! of Smullen van het plein Wilt uw school klein beginnen met vergroenen? Dat kan met een schoolplein-actie. Uw school organiseert dan de actie en de gemeente ondersteunt met materiaal en mankracht. De omgevingsvakmannen komen met de beschilderde groenkeet langs om samen aan de slag te gaan. U kunt kiezen uit onderstaande mogelijkheden: Pakket 1: Blij met de bij! 10 m2 bij-vriendelijke beplanting. Meer plantjes en minder tegels op het plein. Bijenhotel samen maken. Het casco wordt geleverd en met de leerlingen wordt het bijenhotel gevuld Een boom planten met voedsel voor bijen en voor meer schaduw op het plein Een regenton op een regenpijp plaatsen voor de bewatering van de beplanting Een wilgentunnel maken. Wilgenkatjes geven vroeg in het voorjaar voedsel voor bijen en andere bestuivers (zoals (nacht)vlinders en zweefvliegen) Pakket 2: Smullen van het plein 1 of 2 moestuinbakken (al dan niet gecombineerd met een wormenhotel) vullen met groenten/fruit en kruiden Een aantal eetbare bomen op of naast het plein planten Een regenton op een regenpijp plaatsen voor de bewatering van het plein Een wilgentunnel maken Voorwaarden De actie vindt tijdens schooltijd plaats en duurt maximaal 3 uur Er kunnen maximaal 2 schoolklassen uit de bovenbouw mee doen aan de actie De gemeente zorgt voor het materiaal en begeleidt de uitvoer van de actie School is organiserend in de activiteit en stelt een coördinator aan Zorg voor begeleiding van de leerlingen tijdens de activiteit U neemt het educatief lespakket bij NME Avifauna af Tip Om het thema 'buiten les geven' breder binnen school te laten leven, kunnen leerkrachten een training buitenles aanvragen bij het IVN natuureducatie. Vraag de schoolpleinactie aan » ​ Vraag een financiële bijdrage aan Uw school kan een financiële bijdrage aanvragen voor het vergroenen van het schoolplein. Wij stellen hiervoor € 5000 per school beschikbaar. Deze mag u vrij besteden. De bijdrage kan niet aangevraagd worden door een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. Voorwaarden Uw school investeert tenminste € 5000 zelf. Hierdoor wordt het totaalbedrag minimaal € 10.000. Het bedrag dat uw school investeert, kan op verschillende manieren worden verkregen. Bijvoorbeeld door de inzet van eigen middelen, maar ook door subsidies of donaties (fondsen, sponsoren, acties etc). Kijk voor tips en ideeën op www.groenblauweschoolpleinen.nl.  U heeft een plan (ook voor beheer en onderhoud) waarbij leerlingen, ouders en omwonenden worden betrokken  De bijdrage wordt besteed aan procesbegeleiding, het ontwerp en/of de hele of gedeeltelijke uitvoering van een groenblauw schoolplein Het ontwerp van het schoolplein wordt opgesteld door een deskundige met aantoonbare ervaring. Kijk hiervoor op www.springzaad.nl/partners (regionaal netwerk van consulenten die zich bezig houden met speelnatuur) Het schoolplein is zoveel mogelijk na schooltijd beschikbaar voor kinderen uit de buurt Er is een educatieve visie over het gebruik van het schoolplein Vraag de financiële bijdrage aan » Wilt u meer weten over het aanvragen van een schoolactie of een financiële bijdrage? Stuur dan een e-mail naar groenblauweschoolpleinen@alphenaandenrijn.nl of bel met 14 0172. Download de brochure (pdf, 528 kB) »