Resultaten 61 - 67 van 67 resultaten

  • Verhuizen naar Nederland

    Verhuist u vanuit het buitenland naar Nederland? En komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente. Inschrijven moet binnen 5 dagen na aankomst in Nederland bij de balie bij Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak. Verhuizen er gezinsleden met u mee? Voor elke persoon die verhuist moet een afspraak worden gemaakt zodat er voor iedereen voldoende tijd beschikbaar is.   1e Inschrijving - Verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland (u heeft niet eerder in Nederland gewoond) Heeft u niet eerder in Nederland gewoond (of bent u vóór 01-10-1994 uit Nederland vertrokken), maak dan een afspraak voor “verhuizing vanuit het buitenland (1e inschrijving)”. Download het formulier, vul het in en neem dit mee naar uw afspraak.   Hervestiging – Terug verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland (u was eerder in Nederland ingeschreven) Was u eerder ingeschreven in  Nederland, maak dan een afspraak voor “verhuizing vanuit het buitenland (hervestiging)”.  Download het formulier, vul het in en neem het mee naar uw afspraak. 

  • Geboorteaangifte

    Bent u ouder(s) geworden? Doe de geboorteaangifte binnen drie werkdagen na de geboorte. Dit doet u in de gemeente waar het kind geboren is. Maak hiervoor een afspraak. Lukt het niet om via de website binnen drie dagen een afspraak te maken, neem dan telefonisch contact op met de gemeente via het telefoonnummer 14 0252. We maken een geboorteakte op waarmee u de naam van uw kind officieel vastlegt. We schrijven uw kind ook in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP) in, waardoor uw kind een Burger Service Nummer (BSN) krijgt. Vanaf 01-01-2024 is de keuze voor een achternaam uitgebreid. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid

  • Standplaatsvergunning

    Als u vanaf een vaste plek aan de openbare weg goederen wilt verkopen of diensten wilt aanbieden, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Vaste standplaatsen buiten de weekmarkt om Dit geldt voor de vaste standplaatsen in Teylingen voor de verkoop van consumptieartikelen, maar ook voor bijvoorbeeld een bus van CZ, Beter Horen of borstkankeronderzoek of een kraam van een politieke partij. De locaties van deze vaste standplaatsen zijn voor: Sassenheim maximaal 3 op de Hoofdstraat op de woensdag (voor vaste standplaatsen). Maximaal 5 op de Hoofdstraat op de vrijdag- en zaterdag (voor vaste standplaatsen) 1 standplaats per dag in te nemen door een non-profit organisatie, op of nabij de Hoofdstraat.   Voorhout 1 in de Beatrixstraat, naast de Zeeman (voor vaste standplaatsen op donderdag, vrijdag en zaterdag)  1 op Kerkzicht, naast de AH (voor vaste standplaatsen woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag) 2 op het Raadhuisplein (voor vaste standplaatsen op woensdag, donderdag en zaterdag) 1 standplaats per dag in te nemen door een non-profit organisatie, in de Herenstraat of op het Raadhuisplein   Warmond 5 op de Gemeentehaven (voor vaste standplaatsen op zaterdag) 2 op de Gemeentehaven (voor vaste standplaatsen op woensdag) 1 standplaats per dag in te nemen door een non-profit organisatie, op de Gemeentehaven nabij de AH, voor het pleintje bij de pomp of op de Baan. Standplaatsen op de weekmarkt U heeft ook een standplaatsvergunning nodig wanneer u met een kraam wilt staan op de weekmarkt. De weekmarkt in Sassenheim vindt iedere donderdag plaats van 09:00 tot 16:00 uur in de Hoofdstraat. De weekmarkt in Voorhout vindt iedere vrijdag plaats van 09.00 tot 17.00 uur op het Raadhuisplein. Warmond kent geen weekmarkt.  

  • Riolering, problemen

    Heeft u last van een rioolverstopping? Kijk eerst zelf wat er aan de hand is en waar de verstopping zit. Door het opgraven van het ontstoppingsstuk in uw rioolaansluiting kunt u bepalen waar de verstopping zich bevindt. Staat het ontstoppingsstuk vol water? Dan zit het probleem in het gemeentelijk deel van het riool. Is het droog? Dan zit er waarschijnlijk een verstopping op uw eigen terrein in of rond uw woning of bedrijf. Het vrijmaken van het ontstoppingsstuk in uw tuin moet u zelf verzorgen. Zit het probleem buiten uw privéterrein in het gemeentelijk deel van het riool? Neem dan contact op met de gemeente Teylingen. Wij verhelpen de verstopping dan zo snel mogelijk. Bij een verstopping in uw eigen leidinggedeelte bent u zelf verantwoordelijk voor het verhelpen hiervan. Op elk particulier perceel behoort een riool-ontstoppingspunt te zitten. Vaak zit het bij de overgang van het privéterrein naar de openbare ruimte op uw eigen perceel.   Melding Merkt u dat de verstopping buiten uw privéterrein ligt, neem dan altijd contact op met de gemeente Teylingen. Dit kan tijdens kantooruren via Fixi of via telefoonnummer 14 0252.  Buiten kantooruren neemt u bij spoedzaken contact op met de storingsdienst van de gemeente Teylingen via telefoonnummer 06 22 66 07 40. Met de storingsdienst spreekt u af wat verder te doen.   Kosten Een verstopping op gemeentegrond wordt door of in opdracht van de gemeente verholpen. De gemeente betaalt deze kosten. Zit de verstopping op uw eigen terrein? Dan moet u deze zelf verhelpen en zijn de kosten voor uzelf. Heeft u zelf opdracht voor ontstoppingswerkzaamheden aan derden gegeven? Dan vergoedt de gemeente Teylingen deze kosten niet. Ook niet bij een verstopping op gemeentegrond.   Informatie huisaansluiting Wilt u een tekening van uw huisaansluiting neem dan contact met ons op. Wij hebben niet van alle huisaansluitingen gegevens of actuele gegevens beschikbaar.

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen (tijdelijk) woonadres heeft, of in een (zorg-) instelling verblijft,  kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor inschrijving op een briefadres. Dat is een adres waar de overheid u (schriftelijk) kan bereiken. Vaak wordt een briefadres gekozen op het adres van een familielid, vriend of kennis. U moet schriftelijk toestemming hebben van degene bij wie u een briefadres wilt. Als het niet lukt een briefadresgever te vinden kan er een briefadres op het adres van de gemeente worden aangevraagd. Voor de toekenning van een  briefadres op het adres van de gemeente zijn enkele regels: U wordt begeleid door een medewerker van de Binnenvest en moet wekelijks naar het spreekuur van de Binnenvest komen op het gemeentekantoor voor het afhalen van uw post. U kunt een aanvraag voor een briefadres doen door dit formulier volledig ingevuld en met de gevraagde bijlages te mailen naar: adreskwaliteit@hltsamen.nl of op te sturen naar de gemeente waar u het briefadres aanvraagt: Gemeente Hillegom, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 32, 2180 AA Hillegom Gemeente Lisse, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 200, 2160 AE Lisse Gemeente Teylingen, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout U wordt binnen 14 dagen uitgenodigd voor een gesprek Alle gesprekken over briefadressen vinden voor de gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen plaats in het gemeentekantoor, Wilhelminalaan 25 in Sassenheim. Kom samen met de persoon bij wie u een briefadres wilt naar deze afspraak De gemeente beoordeelt uw aanvraag U ontvangt binnen 14 dagen een schriftelijke bevestiging van uw inschrijving op een briefadres/afwijzing van uw verzoek

  • Erkenning

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet het kind erkennen om juridisch gezien ook de ouder te zijn. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn.  U kunt een kind erkennen tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Elk kind moet apart worden erkend en de moeder moet altijd toestemming geven. Met de erkenning heeft u vanaf 01-01-2023 (in de meeste gevallen) het gezamenlijk gezag geregeld. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Erkennen kan alleen op afspraak:  Als beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben: maak een afspraak (bovenste knop)  Als één of beide ouders NIET de Nederlandse nationaliteit heeft/hebben: maak een afspraak (onderste knop)  Bij de erkenning van het eerste kind kiest u welke achternaam het kind krijgt.   Vanaf 01-01-2024 is de keuze voor een achternaam uitgebreid. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Ieder kind moet apart worden erkend. Dus ook een tweede of volgend kind. Dat gaat niet automatisch.  De moeder moet altijd toestemming geven voor erkenning. Ook bij een tweede of volgend kind.    Waneer erkennen Tijdens de zwangerschap Het voordeel van erkenning tijdens de zwangerschap: het kind heeft bij de geboorte volgens de wet meteen twee ouders en de gewenste achternaam.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven voor de erkenning. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  Erkennen kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.    Bij de geboorteaangifte  Dit moet in de gemeente waar het kind geboren is.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte.    Na de geboorteaangifte  Dit kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte. Wilt u een minder- of meerderjarig kind erkennen? Zie voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Er zijn 2 mogelijkheden om uw relatie met uw partner officieel te regelen: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (GP). Voordat een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan worden voltrokken, moet hiervan eerst melding worden gedaan (voorheen: ondertrouw) in de gemeente waar het huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat plaatsvinden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal 1 jaar voor een huwelijk/GP worden gedaan. Goed om te weten: alles op deze pagina over trouwen/huwelijk, geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag. Als u en/of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit heeft en/of korter dan 1 jaar staat ingeschreven hebben wij meer informatie nodig om te beslissen of er een melding plaats kan vinden. In dat geval neemt u eerst telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252.   Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap Als u in onze gemeente wilt trouwen/een partnerschap wilt aangaan dient u het meldingsformulier samen met uw partner thuis in te vullen en te ondertekenen. Hiervoor verzamelt u kopieën van geldige legitimatiebewijzen van de aanstaande echtgenoten en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4). Indien u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ en/of ‘eigen trouwlocatie’ voegt u de desbetreffende aanvraagformulieren en benodigde documenten toe. Houdt daarbij rekening met het feit dat zowel de aanvraag voor een eigen trouwambtenaar als de aanvraag voor een eigen trouwlocatie minimaal 3 maanden voor de trouwdatum bij ons binnen moet zijn. Wanneer u de benodigde stukken heeft verzameld en het formulier heeft ondertekend, maakt u telefonisch een afspraak om de complete meldingsstukken in te leveren bij de balie van de afdeling burgerzaken. Houdt u er rekening mee dat de eventuele kosten van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de balie moeten worden voldaan. Indien de melding niet compleet is, nemen wij deze niet in behandeling en is het op dat moment niet mogelijk om een huwelijksdatum/partnerschapsdatum in te plannen.   Gratis trouwen/geregistreerd partnerschap De gemeente biedt de mogelijkheid om gratis te trouwen of een GP aan te gaan. Een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kan op maandag 9.00 uur en 9.30 uur Alleen mogelijk in het gemeentehuis in Sassenheim Alleen mogelijk wanneer een van de partners staat ingeschreven in deze gemeente De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met u op. Er wordt geen toespraak gehouden en de ceremonie duurt ongeveer 10 minuten Bij deze ceremonie kunt u geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen U kunt geen muziek afspelen Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen   Huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie is mogelijk op maandag 10.00 uur t/m vrijdag 16.00  uur en op zaterdag 10.00 uur t/m 16.00 uur U kunt kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Teylingen, vooraf vindt er dan een kennismakingsgesprek met deze ambtenaar plaats Of u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ Naast het gemeentehuis kunt u ook kiezen voor een andere vaste trouwlocatie in de gemeente Teylingen. Maak dan eerst een afspraak met de desbetreffende locatie en voeg de bevestiging van deze locatie toe aan de melding U kunt ook op een zelf gekozen locatie trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan   Naamgebruik Als u getrouwd bent of een partnerschap hebt laten registreren kunt u bepalen met welke achternaam de gemeente u aanschrijft; met uw eigen achternaam, die van uw partner of een combinatie. Dit heet naamgebruik en geldt voor mannen en vrouwen. Naamgebruik moet u aanvragen in uw eigen woongemeente, dit kan veelal digitaal. Goed om te weten; als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u uw eigen geslachtsnaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik. Andere nationaliteit? Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kunt u in bepaalde gevallen wel een naamswijziging aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij de autoriteiten van het betreffende land.   Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap Indien u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap moet annuleren stuurt u een email naar burgerzaken@hltsamen.nl Bij annulering binnen 4 weken voor de huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap of de omzetting wordt 50% van de leges als bedoeld in artikel 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.4 in rekening gebracht.