Resultaten 71 - 76 van 76 resultaten

  • Afval, kleding en textiel

    3 manieren: aanbieden in gesloten zak, kringloopwinkel of milieustraat Sinds 1 april haalt Meerlanden 6 keer per jaar huis-aan-huis textiel en gebruikte kleding op (in plaats van 4 keer per jaar) bij hoogbouw en laagbouw. Voor het ophalen van textiel ontvang je voorafgaand steeds een speciale plastic zak van Meerlanden om het textiel in te doen. De zak zet je buiten op de dag dat textiel wordt opgehaald (staat ook op de zak vermeld die je ontvangt) Er kan alleen nog maar ingeleverd worden met de speciale plastic zakken. Er is geen specifieke aanbiedplaats voor deze zakken.  Bij textiel bedoelen we niet alleen kleding, maar ook handdoeken, dekens, lakens, knuffelberen, gordijnen, petten, schoenen en tassen. En we zamelen niet alleen onbeschadigd textiel in, maar juist ook de gescheurde theedoek, de kapotte spijkerbroek, die ene schoen en de knuffelbeer met maar één oog. Ruim 80% van al het ingezamelde textiel krijgt een tweede leven in binnen- en buitenland. De overige 20% wordt gerecycled tot poetsdoeken, isolatiemateriaal of wordt gebruikt als grondstof voor de productie van dekens en vloerbedekking.

  • Buitenlandse akten of documenten inleveren (brondocumenten)

    Brondocumenten zoals een geboorteakte of huwelijksakte zijn nodig voor een juiste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). U moet deze documenten inleveren bij team Burgerzaken van de gemeente waar u woont. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn gemaakt. Documenten die in een andere taal zijn gemaakt moeten eerst worden vertaald door een beëdigd vertaler. Kijk voor informatie op de website van IND. In veel gevallen moet het buitenlandse document gelegaliseerd zijn voordat het in Nederland gebruikt kan worden. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Nederland is met ruim 100 andere landen aangesloten op het Apostilleverdrag. Deze landen hebben afgesproken dat  zij elkaars documenten accepteren als er een apostille (speciale stempel) op staat. Als een document een apostille heeft is verdere legalisatie niet nodig. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Maak een afspraak om het document/de documenten in te leveren of voor meer informatie.

  • Honden

    Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen). De gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen. Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven. Honden zijn verboden bij kinderspeelplaatsen, zandbakken, speelweides en dergelijke. U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente. In de gemeente Hillegom betaalt u geen hondenbelasting. Plekken waar uw hond los mag lopen De gemeente heeft verschillende plekken binnen de bebouwde kom aangewezen waar uw hond los mag lopen. Bij deze plekken staan speciale borden. grasveld Horst ten Daallaan groenstrook Vosselaan tussen Trompenburg en Weerlaan dijk langs de Ringvaart tussen Leeghwater en Weerlanervaart dijk langs de Ringvaart tussen Hillegommerbrug en gemaal en van gemaal tot Vosselaan Beltpark, behalve de speelplekken voor de jeugd dijk achter Jacqueline van der Waalsheem, ingang naats nummer 81 groenstrook Singel groenstrook Vincent van Goghsingel tussen weg en water aan de westkant groenstrook langs sportpark Zanderij tussen de brug vanaf de Wilhelminalaan en de brug aan Van den Endelaan (achter het Fioretti college) grasveld bij Hertenkamp naast skicentrum grasveld in van Nispenpark, ten zuiden van het appartementencomplex Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet. Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats is € 140,-.

  • Begraafplaatsen

    De algemene begraafplaats in Hillegom aan de Wilhelminalaan 3 is de gemeentelijke begraafplaats van Hillegom.    Graven Op de begraafplaats worden particuliere graven uitgegeven, voorheen bekend als een ‘eigen graf’. Alle particuliere graven zijn 3-diep. Dit betekent dat er in één graf drie overledenen boven elkaar begraven kunnen worden. Particuliere graven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Als de grafrechten verlopen zijn kunnen deze weer worden verlengd met 5 of 10 jaar. De contactpersoon voor het particulier graf is de rechthebbende. De rechthebbende van het graf mag bepalen wie er in het graf begraven worden en of het grafrecht verlengd mag worden. Ook ontvangt de rechthebbende de correspondentie en facturen. Op de begraafplaats worden ook algemene graven uitgegeven. Een algemeen graf is in beheer van de gemeente Hillegom. De contactpersoon voor het algemeen graf is de belanghebbende. Alle algemene graven zijn 3-diep. In een algemeen graf worden drie verschillende overledenen begraven. Algemene graven worden uitgegeven voor een periode van 10 jaar. Als de termijn van 10 jaar verlopen is kan er niet meer worden verlengd. Het graf en de stoffelijke resten zal na het verlopen van de termijn geruimd worden. Wel is er de mogelijkheid om de stoffelijke resten op te graven en her te begraven in een particulier graf op de begraafplaats, op een andere begraafplaats of ter crematie.   Asbestemmingen Eén maand na de crematie mag u de asbus bij het crematorium ophalen. De begraafplaats in Hillegom beschikt over diverse asbestemmingen. Er zijn urnennissen en urnengraven waarin een asbus of urn begraven kan worden. Wegens de toenemende vraag naar asbestemmingen is de gemeente momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuwe urnenmuur en het optimaliseren van de urnengraven. Een urnennissen en urnengraven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Als de grafrechten verlopen zijn kunnen deze weer worden verlengd met 5 of 10 jaar. In een urnennis of urnengraf kunnen twee asbussen of twee urnen geplaatst worden.   Uitgifte graven U mag zelf een graf uitzoeken voor uw dierbare. Ook is het mogelijk om een graf te reserveren.   Opgraven Het is mogelijk om een overledene op te graven, waarbij er voldaan moet zijn aan de wettelijke grafrust van 10 jaar. Dit houdt in dat een overledene pas na 10 jaar opgegraven mag worden. Als u een overledene wilt opgraven dient u een verzoek tot opgraven in te dienen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Hillegom. Neem contact op via het telefoonnummer 14 0252   Grafmonument U bent vrij in uw keuze van steenhouwer. De steenhouwer zal voor u het grafmonument maken en plaatsen. De grafstenen dienen aan bepaalde voorwaardes te voldoen. Die kunt u vinden in het uitvoeringsbesluit. Voor het plaatsen van een grafmonument heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u of de steenhouwer aanvragen bij de begraafplaatsadministratie. Indien een grafmonument niet voldoet aan onze voorwaarden dient deze op eigen kosten verwijderd te worden.   Beheer en onderhoud De gemeente is verantwoordelijk voor het algemene onderhoud op de begraafplaats. Dit betreft het maaien van het gras, het snoeien van de aanwezige bomen en struiken en het verzorgen van de paden. Daarnaast maakt de gemeente één keer per jaar de grafmonumenten schoon om algengroei tegen te gaan. Het onderhoud voor het graf en de grafbeplanting is de verantwoordelijkheid van nabestaanden.   Reglement In de 'Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats voor de gemeente Hillegom 2013' vindt u meer informatie terug over de regels, voorwaarden en bepalingen.   Kosten Bekijk de begraaftarieven     Documenten Download hier de grafaanvraag.   Contact Het beheer van de algemene begraafplaats is een verantwoordelijkheid van de gemeente Hillegom. Het begraafplaatsbeheer en de begraafplaatsadministratie heeft de gemeente uitbesteed aan KYBYS. KYBYS is een deskundig bureau met kennis en ervaring op het gebied van begraafplaatsen. Indien u vragen heeft over de begraafplaats Hillegom of meer informatie wenst kunt u met hen contact zoeken. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 9.00 uur en 16.00 uur via telefoonnummer 088-1101702 of per email via begraafplaats@hltsamen.nl.   Kerkelijke begraafplaatsen Binnen de gemeente zijn er ook nog kerkelijke begraafplaatsen. De rooms Katholieke begraafplaats St. Marinuskerk aan de Mariastraat en de Rooms Katholieke begraafplaats St. Jozefkerk aan de Garbialaan. Voor informatie over deze begraafplaatsen verwijzen wij u naar de desbetreffende parochie.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Er zijn 2 mogelijkheden om uw relatie met uw partner officieel te regelen: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (GP). Voordat een huwelijk of GP kan worden voltrokken, moet hiervan eerst melding worden gedaan (voorheen: ondertrouw) in de gemeente waar het huwelijk of GP gaat plaatsvinden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal 1 jaar voor een huwelijk/GP worden gedaan. Goed om te weten: alles op deze pagina over trouwen/huwelijk, geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag. Als u en/of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit heeft en/of korter dan 1 jaar staat ingeschreven hebben wij meer informatie nodig om te beslissen of er een melding plaats kan vinden. In dat geval neemt u eerst telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252. Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap Als u in onze gemeente wilt trouwen/een partnerschap wilt aangaan dient u het meldingsformulier samen met uw partner thuis in te vullen en te ondertekenen. Hiervoor verzamelt u kopieën van geldige legitimatiebewijzen van de aanstaande echtgenoten en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4). Indien u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ en/of ‘eigen trouwlocatie' voegt u de desbetreffende aanvraagformulieren en benodigde documenten toe. Houdt daarbij rekening met het feit dat zowel de aanvraag voor een eigen trouwambtenaar als de aanvraag voor een eigen trouwlocatie minimaal 3 maanden voor de trouwdatum bij ons binnen moet zijn. Wanneer u de benodigde stukken heeft verzameld en het formulier heeft ondertekend, maakt u telefonisch een afspraak om de complete meldingsstukken in te leveren bij de balie van de afdeling burgerzaken. Houdt u er rekening mee dat de eventuele kosten van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de balie moeten worden voldaan. Indien de melding niet compleet is, nemen wij deze niet in behandeling en is het op dat moment niet mogelijk om een huwelijksdatum/partnerschapsdatum in te plannen.   Gratis trouwen/geregistreerd partnerschap De gemeente biedt de mogelijkheid om gratis te trouwen of een GP aan te gaan. Een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kan op maandag 9.00 uur en 9.30 uur Alleen mogelijk in het gemeentehuis in Hillegom Alleen mogelijk wanneer een van de partners staat ingeschreven in deze gemeente De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met u op. Er wordt geen toespraak gehouden en de ceremonie duurt ongeveer 10 minuten Bij deze ceremonie kunt u geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen U kunt geen muziek afspelen Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen   Huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie is mogelijk op maandag 10.00 uur t/m vrijdag 16.00  uur en op zaterdag 10.00 uur t/m 16.00 uur U kunt kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Hillegom. vooraf vindt er dan een kennismakingsgesprek met deze ambtenaar plaats Of u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ Naast het gemeentehuis kunt u ook kiezen voor een andere vaste trouwlocatie in de gemeente. Maak dan eerst een afspraak met de desbetreffende locatie en voeg de bevestiging van deze locatie toe aan de melding U kunt ook op een zelf gekozen locatie trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan   Naamgebruik Als u getrouwd bent of een partnerschap hebt laten registreren kunt u bepalen met welke achternaam de gemeente u aanschrijft; met uw eigen achternaam, die van uw partner of een combinatie. Dit heet naamgebruik en geldt voor mannen en vrouwen. Naamgebruik moet u aanvragen in uw eigen woongemeente, dit kan veelal digitaal. Goed om te weten; als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u uw eigen geslachtsnaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik. Andere nationaliteit? Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kunt u in bepaalde gevallen wel een naamswijziging aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij de autoriteiten van het betreffende land.   Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap Indien u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap moet annuleren stuurt u een email naar burgerzaken@hltsamen.nl Bij annulering binnen 4 weken voor de huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap of de omzetting wordt 50% van de leges als bedoeld in artikel 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.4 in rekening gebracht.

  • Erkenning

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet het kind erkennen om juridisch gezien ook de ouder te zijn. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn.  U kunt een kind erkennen tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Elk kind moet apart worden erkend en de moeder moet altijd toestemming geven. Met de erkenning heeft u vanaf 01-01-2023 (in de meeste gevallen) het gezamenlijk gezag geregeld. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Erkennen kan alleen op afspraak:  Als beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben: maak een afspraak (bovenste knop)  Als één of beide ouders NIET de Nederlandse nationaliteit heeft/hebben: maak een afspraak (onderste knop)  Bij de erkenning van het eerste kind kiest u welke achternaam het kind krijgt.   Vanaf 01-01-2024 is de keuze voor een achternaam uitgebreid. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Ieder kind moet apart worden erkend. Dus ook een tweede of volgend kind. Dat gaat niet automatisch.  De moeder moet altijd toestemming geven voor erkenning. Ook bij een tweede of volgend kind.  Waneer erkennen Tijdens de zwangerschap Het voordeel van erkenning tijdens de zwangerschap: het kind heeft bij de geboorte volgens de wet meteen twee ouders en de gewenste achternaam.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven voor de erkenning. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  Erkennen kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.    Bij de geboorteaangifte  Dit moet in de gemeente waar het kind geboren is.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte.    Na de geboorteaangifte  Dit kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte. Wilt u een minder- of meerderjarig kind erkennen? Zie voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.