Zoekresultaat 1 - 10 van 51 resultaten

  • Zienswijze indienen

    Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een ontwerpbesluit van de gemeente. Voorbeelden zijn: ontwerp bestemmingsplannen en ontwerp omgevingsvergunningen. Over een ontwerpbesluit van de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders of de raad kunnen zienswijzen naar voren worden gebracht. Deze mogelijkheid staat dan aangegeven onder de bekendmaking van het ontwerpbesluit. In de meeste gevallen mogen alleen belanghebbenden een zienswijze indienen. Als iedereen deze mogelijkheid heeft, dan staat dat bij het ontwerpbesluit specifiek vermeld. Een ontwerpbesluit wordt openbaar bekendgemaakt door middel van een publicatie op de website van de gemeente Sittard-Geleen ( bekendmakingen) en www.overheid.nl. Na afloop van de ter inzage legging van het ontwerpbesluit neemt de gemeente een definitief besluit. Als u een zienswijze heeft ingediend, stelt de gemeente u op de hoogte van het besluit en de manier waarop uw zienswijze hierbij is betrokken. Dat besluit wordt ook openbaar bekend gemaakt. Zienswijze Met ‘zienswijze’ wordt bedoeld de zienswijze in het kader van de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (U.O.V.),  zoals opgenomen in afdeling 3.4 Awb. De uniforme openbare voorbereidingsprocedure  biedt de mogelijkheid om door middel van een zienswijze te reageren op een ontwerpbesluit. In het definitieve besluit kan het bestuursorgaan rekening houden met die zienswijzen. Tegen dat definitieve besluit kunnen belanghebbenden vervolgens beroep en hoger beroep instellen. U hoeft dan niet eerst nog een bezwaarschrift in te dienen.  De uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure is soms wettelijk voorgeschreven, bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een bestemmingsplan, of bij sommige omgevingsvergunningen. Een bestuursorgaan kan er ook voor kiezen om vrijwillig een zienswijzenprocedure in te lassen bij plannen of besluiten, waarbij dat niet is voorgeschreven. Bijvoorbeeld bij een structuurvisie

  • Gebruik van gemeentegrond

    Als u bijvoorbeeld een container, steiger, of bouwmaterialen op de stoep of straat moet neerzetten, heeft u een vergunning nodig. Dat is de vergunning voor tijdelijk gebruik van gemeentegrond. Vraag het op tijd aan. Het duurt minimaal 2, en maximaal 6 weken voordat u de vergunning krijgt. Online aanvragen Kosten Overzicht kosten vergunning gebruik gemeentegrond Duur Kosten 1 dag € 11,60 1 week € 23,35 1 maand € 47,10 1 jaar € 94,35  

  • Volkstuintjes

    Sinds 2015 zijn alle gemeentelijke volkstuinterreinen geprivatiseerd. Dit betekent dat het volledige beheer, onderhoud én de uitgifte van tuinkavels overgedragen is aan een aantal volkstuinverenigingen. Wilt u informatie over volkstuinen? Neem dan contact op met de onderstaande verenigingen: Volkstuinvereniging Geleen Zuid-Oost Deze vereniging bestaat uit de volgende terreinen: Dautzenbergstraat Debijestraat Ecrevissestraat Seipgensstraat Sint Jorisstraat Spoorstraat Volkstuinvereniging Geleen Zuid-Oost is bereikbaar via https://www.volkstuingeleenzuidoost.com/ Volkstuinvereniging Lindenheuvel Deze vereniging bestaat uit de volgende terreinen: Asterstraat Gladiolensingel Oleanderstraat Van Galenstraat Volkstuinvereniging Lindenheuvel is bereikbaar via: https://www.oozo.nl/bedrijven/sittard-geleen/geleen/lindenheuvel/1052635/volkstuinvereniging-lindenheuvel. Volkstuinvereniging Sittard Deze vereniging bestaat uit de volgende terreinen: Baandert De Gats Den Haof De Moustem Lahrhofke Ophoven Overhoven Sanderbout Slachthuis Wehrerbeemd Broukerhofke Volkstuinvereniging Sittard is bereikbaar via http://www.volkstuinverenigingsittard.nl

  • Bewijs van in leven zijn

    Vraagt uw pensioenverstrekker om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita aanvragen. Als u het bewijs van in leven zijn nodig heeft voor gebruik in Nederland, kunt u het online aanvragen. U ontvangt het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. Online aanvragen Kosten Bewijs van in leven zijn: € 17,65 Bewijs van in leven zijn voor een pensioenverstrekker: gratis Bewijs van in leven zijn voor buitenland Als u een bewijs van in leven zijn nodig heeft voor een instantie in het buitenland, moet u het persoonlijk in de Stadswinkel aanvragen. Maak dan een afspraak voor een Bewijs van in leven zijn (Internationaal).  

  • Asbest slopen of verwijderen

    Gaat u klussen of verbouwen en/of slopen in een huis dat voor 1994 is gebouwd? Grote kans dat er asbest in het gebouw zit. Asbestvezels zijn schadelijk voor uw gezondheid en daarom moet u altijd een sloopmelding doen als u asbest gaat verwijderen. Dit doet u gratis via het Omgevingsloket.  Naar het Omgevingsloket   Mag ik zelf asbest verwijderen? Hieronder leest u welke vormen van asbest u als particulier wel en niet mag verwijderen: Zelf verwijderen   Hechtgebonden asbesthoudende geschroefde platen     Asbesthoudende vloertegels en/of niet gelijmde asbesthoudende vloerbedekking     Totale hoeveelheid is minder dan 35m2      Niet zelf verwijderen Gespijkerde platen Dakleien (platte dakpannen) Mocht uw situatie niet voldoen aan deze voorwaarden, dan moet een gecertificeerd bedrijf het asbest inventariseren en verwijderen. U kunt op www.ascert.nl een geschikt bedrijf vinden. Hoe verloopt de sloopmelding? U doet uw sloopmelding via het Omgevingsloket. Een normale procedure verloopt als volgt: Als uw melding niet compleet is, krijgt u daarvan bericht; Uw complete melding wordt inhoudelijk beoordeeld en getoetst aan de wettelijke eisen;  U hoort binnen 5 werkdagen of u toestemming krijgt om te slopen. Indien het gaat om een sanering die wordt uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf hoort u dit binnen 4 weken. U krijgt van de RUD-Zuid Limburg, namens uw gemeente, een bewijs van ontvangst van de sloopmelding. Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met de RUD-Zuid Limburg op telefoonnummer 043 389 73 30.   Wat doe ik voordat ik start met saneren? De RUD-Zuid Limburg houdt toezicht op de verwijdering tot en met het storten van het asbest. Meld daarom bij ons via coordinatieteam@rudzl.nl: De startdatum van de sanering. Meld dit minimaal twee werkdagen voordat u begint met de asbestverwijdering Wanneer de asbestsanering gereed is. Doe dit uiterlijk één werkdag nadat de sanering gereed is. Uiteraard mag u dit ook in uw eerste e-mail aan ons melden als de einddatum bekend is. Wat doe ik met het asbest dat ik verwijder? Nadat u toestemming heeft gekregen levert u het asbesthoudende materiaal in bij het milieupark. Bekijk hiervoor de website van RWM: Wat is asbest? Asbest is de verzamelnaam voor een aantal mineralensoorten die bestaan uit bundels microscopische kleine vezels. Sinds 1993 zijn bijna alle toepassingen van asbest verboden. Voor die tijd werd asbest veel gebruikt bij de bouw van huizen. Vaak is het verwerkt in golfplaten (op schuurtjes of een aanbouw), afvoerbuizen en schoorstenen. Maar het zit ook in plafondplaten, vensterbanken en vloerzeil. Op de site van Milieucentraal vindt u meer informatie over asbest. Ik zie dat iemand asbest niet goed verwijderd, kan ik dat melden? U kunt dag en nacht bij de RUD-ZL een melding doorgeven als u denkt dat asbest door derden niet goed verwijderd wordt. Dit kan per telefoon 043 389 73 30 of online via het milieumeldingenformulier. Wij controleren of er toestemming is, zo niet, dan handhaven we of we informeren de gemeente.  

  • Rijbewijs aanvragen

    Voor de 1e keer een rijbewijs aanvragen, doet u persoonlijk in de Stadswinkel in Geleen. Maak hiervoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs zelf komen ophalen op afspraak. Maak een afspraak Heeft u al een rijbewijs? En wilt u deze verlengen? Volg dan deze stappen. Stap voor stap Vraagt u het rijbewijs voor de 1e keer aan?  Maak dan een afspraak. U kunt uw rijbewijs al 1 werkdag na uw rijexamen aanvragen. Let op: vraag uw rijbewijs binnen drie jaar aan. Anders moet u opnieuw examen doen. Kom naar de Stadswinkel en betaal de kosten Lees goed wat u moet meenemen. Haal uw rijbewijs op U kunt het rijbewijs na 5 werkdagen persoonlijk ophalen bij de Stadswinkel in Geleen. Dit kan alleen op afspraak.   Meenemen Neem de volgende dingen altijd mee naar uw afspraak: Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de eisen. Neemt u geen pasfoto mee óf een pasfoto ouder dan zes maanden? Dan kan de aanvraag niet doorgaan. U moet dan een nieuwe afspraak maken.  Uw pinpas of contant geld Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) Kosten Overzicht kosten rijbewijs Soort rijbewijs Prijs Rijbewijs € 51,10 Rijbewijs, met spoedaanvraag (€ 39,65 extra) € 90,75 Rijbewijs, omwisselen buitenlands rijbewijs € 51,10 Rijbewijs niet ingezetene aanvragen/vernieuwen/omwisselen € 76,65 Gezondheidsverklaring via het CBR € 44,50 Gezondheidsverklaring via Stadswinkel € 54,90 Meer informatie Geldigheid U mag niet rijden als uw rijbewijs is verlopen. Uw rijbewijs is geldig tot de datum die op uw rijbewijs staat. Vanaf die datum moet u een nieuw rijbewijs aanvragen. In een aantal gevallen moet u al eerder een nieuw rijbewijs aanvragen. Bijvoorbeeld als u slaagt voor een andere rijbewijscategorie. Of als uw rijbewijs niet meer leesbaar is. Soort rijbewijs Geldig Rijbewijs onder de 18 jaar  5 jaar  Rijbewijs voor 18 jaar en ouder 10 jaar Ophalen U kunt het rijbewijs na 5 werkdagen persoonlijk ophalen bij de Stadswinkel in Geleen. Dit kan alleen op afspraak. Deze afspraak maken we meteen als u het rijbewijs komt aanvragen. Snel nodig Heeft u het rijbewijs snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak hiervoor een afspraak. Kies bij afspraaktype voor ‘Rijbewijs, spoedaanvraag’. U kunt uw rijbewijs dan binnen 1 à 2 werkdagen ophalen op afspraak.  Let op: voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Gezondheidsverklaring Soms moet u eerst medisch gekeurd worden voordat u een rijbewijs kunt aanvragen. Een medische keuring is nodig in de volgende situaties: •    vanwege uw medische situatie •    u bent 75 jaar of ouder •    u wilt uw C of D-rijbewijs (groot bewijs) halen of verlengen •    bij praktijkexamen A, B, BE, T. Deze regel geldt niet voor brommerrijbewijzen. •    bij twijfel of u kunt rijden •    na een vordering Gezondheidsverklaring aanvragen bij het CBR Jonger dan 18 jaar Jongeren kunnen met 17 jaar hun rijbewijs (categorie B) halen. Tot hun 18e jaar mogen zij alleen autorijden onder begeleiding van een coach. Kijk voor meer informatie op ​​​​​​2todrive.nl Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Meld dit meteen op één van de volgende manieren:  Meld het online via de website van de RDW. Vraag daarna een nieuw rijbewijs aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak.  Meld het persoonlijk bij de balie van de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak en kies dan voor het afspraaktype ‘Rijbewijs vermissing en aanvragen’. U vraagt dan meteen een nieuw rijbewijs aan. Omwisselen buitenlands rijbewijs U kunt een geldig buitenlands rijbewijs omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. ​Maak hiervoor een afspraak. Inloggen bij DigiD met uw rijbewijs U kunt met uw rijbewijs online inloggen via de DigiD app. Activeer hiervoor wel eerst de inlogfunctie van uw rijbewijs. Op de website van DigiD leest u hoe u dit doet.

  • Gemeentelijke onderscheidingen

    Ereburger De hoogste gemeentelijke onderscheiding. Het ereburgerschap wordt toegekend aan een persoon die zich op grond van een langdurige staat van dienst en op zeer uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de samenleving van Sittard-Geleen.  Erepenning De erepenning wordt toegekend aan een persoon, organisatie of vereniging die zich langdurig op enig maatschappelijk terrein op bijzondere wijze heeft ingezet voor de gemeente Sittard-Geleen en haar inwoners.  Speld of Penning van Verdienste Deze onderscheiding kan worden toegekend aan personen (Speld) en organisaties of  verenigingen (Penning) die zich langdurig vrijwillig op enig maatschappelijk terrein hebben ingezet voor de gemeente Sittard-Geleen en haar inwoners.  Deze onderscheidingen kunnen worden toegekend bij: een jubileum een afscheid een andere bijzondere gelegenheid Gemeentelijke onderscheidingen worden toegekend aan zowel ingezetenen als niet-ingezetenen van Sittard-Geleen, als blijk van waardering en dankbaarheid voor langdurige en intensieve activiteiten voor de gemeenschap. Aanvraag Wilt u iemand voordragen voor een gemeentelijke onderscheiding, vul dan het voordrachtformulier in. Voordragen (pdf, 94kB) Voor meer informatie over de voorwaarden kunt u contact opnemen met de kabinetsmedewerker van het team Bestuur en Communicatie bereikbaar via 06-38 16 58 14 of kabinet@sittard-geleen.nl.  Zie ook Verordening gemeentelijke onderscheidingen Sittard-Geleen 2021

  • Garantstelling en logiesverstrekking

    Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft u een garantstelling of logiesverstrekking nodig met daarop een gelegaliseerde handtekening. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon. Maak afspraak Wat u moet weten download het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking (pdf, 135 kB) vul het formulier in, maar onderteken het nog niet. Dit gebeurt tijdens de afspraak voor elke persoon vult u een apart formulier in maak een afspraak voor een legalisatie van de handtekening bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Kom dan samen naar de afspraak Na de afspraak stuurt u het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen. Die kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen. Meer informatie over het aanvragen van een visum vindt u op de website van de Rijksoverheid. Meenemen geldig legitimatiebewijs ingevuld formulier, zonder uw handtekening pinpas (of contant geld) Kosten U betaalt voor het legaliseren van de handtekening. Dit kost € 13,30 per handtekening.    

  • Briefadres

    U kunt een briefadres aanvragen als u geen woonadres heeft. Een briefadres kunt u aanvragen in de gemeente waar de persoon die u het briefadres verleent, woont. Een briefadres wordt niet zonder meer toegekend. Nadat u een aanvraag heeft ingediend, wordt deze beoordeeld en ontvangt u binnen 4 weken bericht of uw aanvraag is goedgekeurd. Let op: Een postbus is geen briefadres. Postbussen kunnen dan ook niet bij de gemeente worden aangevraagd. U kunt dit zelf regelen via http://www.postnl.nl/ . Aanvragen Alleen als u verhuist naar een zorginstelling kunt u online een briefadres aanvragen. In alle andere gevallen vraagt u het briefadres persoonlijk aan in de stadswinkel. U komt samen met degene die toestemming verleent tot het houden van het briefadres op zijn woonadres. Maak hiervoor een afspraak Online aanvragen (bij verhuizing naar een zorginstelling)   De regels rondom het toekennen van briefadres kunt u in de Regeling briefadres gemeente Sittard-Geleen 2023 op overheid.nl .

  • Loterij, kienavond of kansspel organiseren

    Voor een loterij of kansspel hebt u soms een vergunning nodig. Soms heft het alleen te melden. Hier leest u wat de voorwaarden zijn.