Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig. Voor het organiseren van een bingo moet u een melding doen. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Legalisatie handtekening

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening op een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U zet dan bij de gemeente (team burgerzaken) uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. het legaliseren van uw handtekening kan alleen op afspraak u komt persoonlijk bij ons langs met het document waarop u uw handtekening gaat zetten u tekent het document waar de medewerker Burgerzaken bij is de medewerker vergelijkt deze handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs de medewerker verklaart dat de handtekening van u is

  • Reizen met kinderen

    Reist u met kinderen naar het buitenland? Dit kan problemen opleveren bij de paspoortcontrole. U heeft bewijs nodig dat u met de kinderen mag reizen, in de volgende gevallen: Het zijn uw kinderen, maar zij hebben een andere achternaam dan u heeft U heeft niet het gezag over uw kinderen Het zijn niet uw kinderen   Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over reizen met kinderen, documenten die u hierbij nodig heeft en een toestemmingsformulier.

  • Klacht indienen

    U kunt een klacht indienen als u ontevreden bent over een medewerker of bestuurder U kunt uw klacht online of schriftelijk indienen Het is niet mogelijk om uw klacht via de mail in te dienen Let op: gebruik de groene knop 'online indienen' alleen voor een klacht over een medewerker of bestuurder. Als u een klacht of melding heeft over de openbare ruimte (scheef paaltje, kapotte stoeptegel, hondenpoep, zwerfvuil of parkeeroverlast), meldt u dit via Fixi.

  • Paspoort

    Het aanvragen van een paspoort kan alleen op afspraak. U moet de Nederlandse Nationaliteit hebben en staat ingeschreven in de gemeente. Iedereen moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook  aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen). U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak uw paspoort afhalen. Haal het paspoort binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het paspoort ongeldig en zijn wij verplicht het te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid. Reist u veel, dan kan het handig zijn om een Zakenpaspoort (meer bladzijden; meer ruimte voor visa en douanestempels) of een Tweede Paspoort (i.v.m conflicterende landen) aan te vragen.   Noodpaspoort Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de marechaussee (geldig voor één reis). Kijk op deze website van de Marechaussee voor meer informatie.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Een vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en erkend zijn als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u niet naar het land van herkomst reizen. Het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort kan alleen op afspraak. U moet een geldige verblijfsvergunning hebben en ingeschreven staan bij de gemeente. De geldigheidsduur van het vluchtelingenpaspoort is minimaal één en maximaal vijf jaar. U moet het vluchtelingenpaspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak het paspoort afhalen. Bent u niet geregistreerd als vluchteling? Dan kunt u geen vluchtelingenpaspoort, maar wel een vreemdelingenpaspoort aanvragen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.

  • Naamgebruik

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt de  achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank. U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn als waar u bent getrouwd. Geef de wijziging naamgebruik bij voorkeur online door. Als u schriftelijk uw wijziging naamgebruik wilt doorgeven, download dan het aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs op naar de gemeente, ter attentie van team Burgerzaken. U kunt ook bellen met 14 0252 om een afspraak te maken aan de balie. Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd op eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van uw partner.   De mogelijkheden (Alleen als u getrouwd bent (geweest) of u bent een geregistreerd partner (geweest) kunt u de achternaam van uw partner gebruiken). alleen de eigen naam alleen de naam van uw partner de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen (tijdelijk) woonadres heeft, of in een (zorg-) instelling verblijft,  kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor inschrijving op een briefadres. Dat is een adres waar de overheid u (schriftelijk) kan bereiken. Vaak wordt een briefadres gekozen op het adres van een familielid, vriend of kennis. U moet schriftelijk toestemming hebben van degene bij wie u een briefadres wilt. Als het niet lukt een briefadresgever te vinden kan er een briefadres op het adres van de gemeente worden aangevraagd. Voor de toekenning van een  briefadres op het adres van de gemeente zijn enkele regels: U wordt begeleid door een medewerker van de Binnenvest en moet wekelijks naar het spreekuur van de Binnenvest komen op het gemeentehuis voor het afhalen van uw post. U kunt een aanvraag voor een briefadres doen door dit formulier volledig ingevuld en met de gevraagde bijlages te mailen naar: adreskwaliteit@hltsamen.nl of op te sturen naar de gemeente waar u het briefadres aanvraagt: Gemeente Hillegom, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 32, 2180 AA Hillegom Gemeente Lisse, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 200, 2160 AE Lisse Gemeente Teylingen, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout U wordt binnen 14 dagen uitgenodigd voor een gesprek Alle gesprekken over briefadressen vinden voor de gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen plaats in het gemeentekantoor, Wilhelminalaan 25 in Sassenheim. Kom samen met de persoon bij wie u een briefadres wilt naar deze afspraak De gemeente beoordeelt uw aanvraag U ontvangt binnen 14 dagen een schriftelijke bevestiging van uw inschrijving op een briefadres/afwijzing van uw verzoek

  • Identiteitskaart

    Het aanvragen van een identiteitskaart kan alleen op afspraak. Een identiteitskaart moet u persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen) U moet de Nederlandse nationaliteit hebben en ingeschreven staan in de gemeente. U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak de identiteitskaart afhalen. Haal de identiteitskaart binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt de kaart ongeldig en zijn wij verplicht deze te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. Vanaf 2021 is het bij reizen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) verplicht om een geldig paspoort te laten zien. Reizen naar Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland kan dus niet meer met een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid.nl.

  • Emigreren

    Emigreert u naar het buitenland? Of gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u de verhuizing doorgeven aan de gemeente. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor vertrek aan de gemeente doorgeven. Dat kan persoonlijk (aan de balie) en soms schriftelijk. U kunt dit formulier gebruiken voor de aangifte (English form). Persoonlijk aangifte Persoonlijk aangifte doen via een afspraak mag altijd, maar moet als: Niet alle gezinsleden van uw adres meeverhuizen naar het buitenland. Iedereen die wel emigreert moet bij de afspraak aanwezig zijn. U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft op die eilanden een  bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig voor inschrijving.   Schriftelijk aangifte als u alleen woont als álle familieleden die op uw adres ingeschreven staan emigreren Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart) met een ondertekende brief naar team Burgerzaken. In de brief zet u tenminste de volgende gegevens: Uw naam en de namen en geboortedata van alle familieleden die meeverhuizen Het land waar u naar toe gaat Nieuwe woonplaats en adres Verhuisdatum Telefoonnummer/emailadres