Zoekresultaten 1 - 50 van 147 resultaten
- Externe link: Mantelzorgwoning
Wilt u voor iemand zorgen die dat zelf niet meer kan of binnenkort niet meer kan? U mag dan tijdelijk een extra woning bouwen op uw eigen terrein of op het terrein van uw naaste die zorg nodig heeft. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld uw garage te verbouwen tot woning voor uw ouders die uw zorg nodig hebben. Dit noemen we een mantelzorgwoning. Onder bepaalde voorwaarden kan dit zonder vergunning.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-29
- Externe link: Tijdelijke verkeersmaatregel
Als u tijdelijk de openbare weg in de gemeente geheel of gedeeltelijk wilt afzetten, dan heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente. Dit doet u door het aanvragen van een verkeersbesluit. Vaak is dit het geval bij het organiseren van een evenement of bij (bouw)werkzaamheden. Het verkeersbesluit moet u minimaal 8 weken van te voren indienen. Verkeersbesluit aanvragen U kunt ook schriftelijk een verkeersbesluit aanvragen (pdf, 390kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Tijdelijke reclame plaatsen voor een evenement
U mag een activiteit of evenement aankondigen met driehoeksborden of sandwichborden. Dit zijn borden die vastgemaakt worden aan een aanwezige lantaarnpaal. U meldt dit vooraf bij de gemeente.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Monumentensubsidie
Als eigenaar van een gemeentelijk monument of rijksmonument kunt u een lening of subsidie aanvragen voor werkzaamheden aan uw monument. Leningen Als eigenaar van een rijksmonumentaal woonhuis komt u in aanmerking voor de Restauratiefonds-hypotheek. Dit is een lening met een lage rente van de Rijksoverheid. Als eigenaar van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor Cultuurfonds-hypotheek. Dit is een lening met een lage rente voor onderhoud of restauratieplannen aan uw gemeentelijk monument. Subsidies Voor een rijksmonument dat geen woonhuis is zoals een pakhuis, boerderij, kerk, kantoor- of fabrieksgebouw, is er een instandhoudingssubsidie. Deze subsidie is bedoeld om het rijksmonument in goede staat te houden en wordt over een periode van 6 jaar uitgekeerd. Als eigenaar van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor een subsidie van de provincie Gelderland. U moet voldoen aan de voorwaarden die de provincie Gelderland stelt. De subsidie vraagt u aan bij de gemeente Oldebroek. Voor onderhoud, restauratie en duurzame maatregelen aan uw gemeentelijke- of rijksmonument kunt u subsidie aanvragen bij de gemeente Oldebroek. De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de meerkosten die voor de instandhouding van het monument worden gemaakt. De hoogte van de subsidie bedraagt: voor onderhoudswerkzaamheden geldt een percentage van 20% met een maximale subsidiebijdrage van € 1.000,- per 2 kalenderjaren; voor restauratiewerkzaamheden geldt een percentage van 20% met een maximale subsidiebijdrage van € 2.500,- per 5 kalenderjaren; Voor duurzaamheidsmaatregelen geldt een percentage van 30% met een maximale subsidiebijdrage van € 1.500,- per 15 kalenderjaren.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2022-05-19
- Cultuur en recreatie
- Externe link: Riool verstopt
Als u last heeft van een verstopt riool, probeert u eerst te onderzoeken waar het probleem zit. Bij een verstopping op uw eigen terrein schakelt u zelf een loodgieter in. Als de verstopping op gemeentegrond zit, kunt u dit melden bij de gemeente. Wij verhelpen dan de verstopping. Melding doorgeven of bel met 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-09
- Externe link: Subsidie
Instellingen, verenigingen en stichtingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie als zij activiteiten organiseren voor de inwoners van de gemeente Oldebroek. Dit kunnen activiteiten zijn onder andere op bijvoorbeeld het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen Zorg: voorlichting Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek en majorette Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 311kb). Let op: de aanvraag moet namens een tekenbevoegde worden gedaan.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-11-22
- Bestuur
- Externe link: Asbest verwijderen
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat niet meer mag worden gebruikt in woningen en gebouwen. Wilt u asbest in of rondom uw woning of bedrijf verwijderen? Dan moet u dit vooraf melden via het Omgevingsloket. De Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) handelt de melding af. Melding indienen met DigiD Asbest zelf verwijderen Deze werkzaamheden mag u zelf doen: Verwijderen van geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien), maximaal 35m2 per perceel. Verwijderen van niet-gelijmde vloertegels en/of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking, maximaal 35m2 per perceel. U moet minimaal 5 werkdagen van te voren een melding indienen. Richtlijnen asbest verwijderen en verpakken Draag beschermende kleding. Houd de delen zoveel mogelijk intact. Spuit het asbestafval nat. Pak het asbestafval dubbel in. Gebruik hiervoor speciale asbestzakken of doorzichtig plastic folie van minimaal 0,2mm en omwikkel dit met een laag tape. Herhaal deze handelingen nog een keer. Geef op het pakket duidelijk aan dat het om asbest gaat. Lever het verpakte asbestafval in bij een afvalinzamelaar. Asbest laten verwijderen Als u meer dan 35m2 aan asbest wilt verwijderen moet u dit laten doen door een gecertificeerd bedrijf. U heeft dan ook een asbestinventarisatierapport nodig. Dien de melding minimaal 4 weken van te voren in.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-04
- Huisvesting
- Externe link: Jaaropgaven Sociale Zaken
Iedereen met een uitkering van de gemeente krijgt een jaaropgave. Daarin staat hoeveel premie en belasting u heeft afgedragen. Gebruik uw jaaropgave voor uw belastingaangifte en om huurtoeslag, studiefinanciering of andere toelagen aan te vragen. Bewaar uw jaaropgave goed. U krijgt deze maar één keer.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-06-03
- Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk
U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Afspraak maken Om uw geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk maakt u een afspraak via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Rijbewijs online verlengen
U kunt online uw rijbewijs verlengen of een extra categorie toevoegen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u uw rijbewijs ophalen op het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Rijbewijs verlengen via RDW
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Klein kansspel organiseren
Bij een kansspel gokken de deelnemers om te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspellen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Als u een kansspel wilt organiseren, dan moet u dit melden bij de gemeente. U geeft minimaal 2 weken van tevoren de tijd en de datum door. Klein kansspel melden U kunt ook schriftelijk een klein kansspel melden (pdf, 336kb)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-06-05
- Recht
- Externe link: Tegemoetkoming Leerlingenvervoer
Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Als ouder(s) of verzorger(s) moet u zelf zorgen dat uw kinderen elke dag naar school kunnen. Meestal is dit geen probleem. Voor sommige kinderen is naar school gaan lastiger. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben of door een grote afstand tussen huis en de school. Deze kinderen komen mogelijk in aanmerking voor leerlingenvervoer van de gemeente. De gemeente betaalt dan (een deel van) de kosten voor het vervoer of zorgt voor aangepast vervoer (taxivervoer). Voor leerlingen uit de gemeente Oldebroek loopt de aanvraag voor leerlingenvervoer via de afdeling leerlingenvervoer Elburg. De aanvraag voor leerlingenvervoer moet hier elk jaar voor 1 juni binnen zijn. De medewerker leerlingenvervoer kijkt samen met u naar een passende oplossing.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-28
- Externe link: Klacht indienen
Vindt u dat een bestuurder of medewerker van de gemeente Oldebroek u of iemand anders onbehoorlijk heeft behandeld? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator van de gemeente. Dien online uw klacht in Het is ook mogelijk om uw klacht mondeling of schriftelijk in te dienen. Om uw klacht mondeling in te dienen kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator via tel. 0525 63 82 00. Uw schriftelijke klacht kunt u indienen door een brief te sturen naar gemeente Oldebroek, t.a.v. de klachtencoördinator, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-29
- Externe link: Takken en snoeihout
U kunt uw takken en snoeihout gratis laten ophalen door de firma ABL. Dat kan tijdens de takkenroute die de gemeente organiseert. Ophaaldagen 2025 20 maart 17 april 22 mei 19 juni 18 september 23 oktober 20 november 18 december
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-09
- Externe link: Onroerendezaakbelasting
Als u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning, bedrijfsgebouw, stuk grond) betaalt u onroerendezaakbelasting (OZB). Er zijn twee soorten OZB: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. De eigenarenbelasting geldt voor woningen en niet-woningen. De gebruikersbelasting geldt alleen voor niet-woningen. Met wijzigingen door bijvoorbeeld verkoop, verhuizing of overlijden in de loop van het jaar wordt geen rekening gehouden. Bij verkoop verrekent de notaris de eigenarenbelasting meestal met de nieuwe eigenaar. Woning of niet-woning? Als de waarde van het woongedeelte minder dan 70% deel uitmaakt van de totale waarde van de onroerende zaak, is voor de OZB sprake van een niet-woning. Is de waarde van het woongedeelte 70% of meer van de totale waarde, dan is voor de OZB sprake van een woning. De grondslag voor de eigenarenbelasting is gelijk aan de totale WOZ-waarde van het object. De grondslag voor de gebruikersbelasting voor niet-woningen is gelijk aan de waarde van het niet-woninggedeelte.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats
Als u gehandicapt bent, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente. In uw woonomgeving moet een dusdanige krapte in beschikbare parkeerruimte zijn dat parkeren op acceptabele afstand van uw woning niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is. Daarnaast kijkt de gemeente bij de beoordeling naar de verkeersveiligheid. Een gehandicaptenparkeerplaats bestaat uit de volgende voorzieningen: een parkeervak gemarkeerd met een kruis; een verkeersbord met een kentekenbord. De parkeerplaats is ongeveer 3 meter breed (in geval van gestoken parkeren). Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen U kunt ook schriftelijk een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen (pdf, 352kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-09-07
- Verkeer
- Externe link: Maaltijdvoorziening
Woont u zelfstandig in de gemeente Oldebroek? En bent u door uw leeftijd en/of een beperking niet in staat zelf voor uw warme maaltijd te zorgen? Dan kunt u een warme maaltijd aanvragen. Maaltijdvoorziening aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk een maaltijdvoorziening aanvragen (pdf, 328kb) aanvragen of telefonisch via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2022-12-20
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Oud papier en karton
Het apart houden van oud papier en karton is goed voor het milieu. Oud papier wordt gerecycled tot nieuw papier en karton. Dat bespaart bomen en energie. Oud papier kunt u zelf wegbrengen naar één van onderstaande containers: Oldebroek, Bovenmolenweg 7 (maandag t/m zaterdag). Wezep, Oranjeboomlaan 27 (De Schakel, op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur). Inzameling door Vereniging Old'Papier Eén keer in de maand op zaterdag wordt vanaf 07.30 uur bij u in de wijk (binnen de bebouwde kom) oud papier opgehaald door Vereniging Old'Papier. De inzameling gebeurt door gebruik te maken van de grijze containers met blauwe deksel. Buiten de bebouwde kom wordt uw papier doordeweeks ingezameld met behulp van de grijze container met blauwe deksel. Op www.mijnafvalwijzer.nl kunt u de data voor de inzameling van oud papier bekijken. Wat hoort bij het oud papier en karton? Kranten, folders, enveloppen met of zonder nietjes WC-rolletjes en kartonnen dozen Verpakkingen, zoals rijstverpakkingen Wat hoort niet bij het oud papier en karton? Geplastificeerde verpakkingen die je niet kunt scheuren Pizzadozen, want die zijn te vies om te recyclen Papieren broodzakken met waslaagje
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-01-24
- Natuur en milieu
- Externe link: Kabels en leidingen plaatsen in openbare grond
Voor het plaatsen van kabels en leidingen in openbare grond heeft u een vergunning of toestemming nodig van de gemeente. De gemeente verleend alleen een vergunning/toestemming voor kabels en/of leidingen van algemeen belang (nutsvoorzieningen). Voor communicatiekabels zijn de regels van de Telecommunicatiewet van toepassing. Ook gelden voor vergunningverstrekking specifieke randvoorwaarden die mede afhankelijk zijn van plaatselijke omstandigheden.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-06-05
- Economie, Verkeer
- Externe link: Afvalstoffenheffing
De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. De kosten van het ophalen en verwerken van dit afval worden via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. U betaalt afvalstoffenheffing als u hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Als u een zelfstandige huishouding hebt, maar geen afval aanbiedt, moet u wel het vaste jaarbedrag voor afvalstoffenheffing betalen. Diftar Het tarief afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen: een vast jaarbedrag; een bedrag per lediging van de restafval container of per aanbieding van afval via een verzamelcontainer. Dit heet Diftar. In 2025 ontvangt u een aanslag voor het vaste jaarbedrag voor 2025, plus een bedrag voor het aantal keren dat u de restafvalcontainer in 2024 aan de weg zette of een afvalzak in de verzamelcontainer deed. Ontheffing en gedeeltelijke aanslag Als uw situatie in de loop van het belastingjaar wijzigt, waardoor u geen zelfstandige huishouding meer voert, krijgt u automatisch ontheffing. Ook bij vertrek naar een andere gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Als u bijvoorbeeld in augustus naar een andere gemeente vertrekt, hoeft u het vaste jaartarief in de gemeente Oldebroek over de maanden september tot en met december niet te betalen. Bij vertrek in de maand december wordt geen ontheffing verleend. Er wordt uitgegaan van de gegevens uit de basisregistratie personen. Het is dus in uw eigen belang dat u tijdig uw verhuizing meldt. Bij een verhuizing binnen de gemeente ontvangt u geen ontheffing of een nieuwe aanslag. De oorspronkelijke aanslag geldt dan ook voor uw nieuwe adres. Als u in de loop van het belastingjaar een zelfstandige huishouding in de gemeente begint, betaalt u het vaste jaartarief vanaf de maand na de verhuisdatum. Daarnaast betaalt u het aantal keren dat u in het jaar restafval aanbiedt. Dus als u bijvoorbeeld in maart in Oldebroek gaat wonen, betaalt u het vaste jaartarief vanaf april. Als u een woning voor uzelf ter beschikking houdt (een 'tweede woning'), maar niet op dat adres staat ingeschreven, moet u voor die woning ook afvalstoffenheffing betalen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Natuur en milieu
- Externe link: Alcoholvergunning
Wilt u in een horecabedrijf alcohol schenken of in een slijterij sterke drank verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Dit geldt ook voor paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen die alcohol willen schenken. Horecabedrijven en slijterijen vragen Model A aan. Paracommerciële instellingen vragen model B aan. Vraag de alcoholvergunning minimaal 8 weken van te voren aan. Alcoholvergunning model A (pdf, 831kb) Alcoholvergunning model B (pdf, 660kb)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-17
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Standplaats weekmarkt
Bent u ondernemer en wilt u een vaste standplaats of dagplaats op de weekmarkt in Wezep of Oldebroek? Dan kunt u contact opnemen met de stichting Markten Noord Veluwe. Locatie en tijden weekmarkten Donderdag: weekmarkt Wezep van 13.00 uur tot 17.00 uur op het Meidoornplein. Vrijdag: weekmarkt Oldebroek van 08.00 uur tot 12.00 uur op het Lambertusplein langs de Zuiderzeestraatweg.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-09-26
- Externe link: Toeristenbelasting
U betaalt toeristenbelasting aan de gemeente als u een verblijf met overnachting aanbiedt tegen vergoeding (in welke vorm dan ook) binnen de gemeente aan personen die niet in de gemeente staan ingeschreven. Deze belasting mag u verhalen op degene voor wie het verschuldigd is.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Financiën
- Externe link: Bezoek uit het buitenland ontvangen
Komt er iemand uit het buitenland bij u logeren? En heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij misschien een bewijs van particuliere logieverstrekking of garantstelling nodig. Met een logiesverstrekking bevestigt u dat uw bezoek bij u verblijft. Met een garantstelling verklaart u ook financieel garant te staan voor uw bezoek. Het bewijs is maximaal 3 maanden geldig. Aanvraag Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in van de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Maak een afspraak bij de gemeente om het formulier te ondertekenen en legaliseren. Als u een partner heeft, dan moet u samen de garantstelling ondertekenen. Stuur het ondertekende formulier naar de persoon die het visum moet aanvragen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Migratie en integratie
- Externe link: Recreatieverblijf bewonen
In de gemeente Oldebroek mag u niet wonen in een recreatieverblijf, zoals een caravan of vakantiewoning. De gemeente controleert of recreatieverblijven gebruikt worden volgens het Omgevingsplan. Als u toch in het recreatieverblijf woont, bent u in overtreding. We starten dan een handhavingsprocedure. Waarom de gemeente Oldebroek wonen in een recreatieverblijf niet toestaat Een recreatiewoning in de gemeente Oldebroek is bedoeld voor mensen die er tijdelijk verblijven om te recreëren. De gemeente wil dat er genoeg recreatieverblijven voor toeristen zijn. Bewoning van recreatieverblijven zorgt ervoor dat er minder recreatieverblijven voor toeristen zijn. Toeristen en bewoners hebben andere woonwensen. Toeristen gebruiken recreatieverblijven om te recreëren. Bewoners van recreatieverblijven veranderen het recreatieve karakter en de ontspannen sfeer van een vakantiepark. Regeling bij noodsituaties In ons beleid hebben we een speciale regeling voor noodsituaties. In deze gevallen gaat het altijd om een overbrugging. Onder noodsituaties vallen: Scheiding of relatiebreuk Woningbrand Verkoop of verbouwing van uw woning Verzoek indienen Denkt u dat u voor de speciale regeling in aanmerking komt? Dan vragen wij u om vooraf een schriftelijk verzoek in te dienen via gemeente@oldebroek.nl. Hierbij vermeld u minimaal wat uw (nood)situatie is, welk chaletnummer u wilt huren en wat u al heeft gedaan om een andere woning te vinden. Ook vragen wij u om documenten toe te sturen waaruit uw (nood)situatie blijkt en om een verklaring toe te voegen van de parkeigenaar. Als u aan de voorwaarden voldoet, krijgt u een tijdelijke toestemming voor 6 maanden. Deze kan één keer verlengd worden met nog eens 6 maanden.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-03-12
- Externe link: Stimuleringslening duurzaamheid
Als vereniging of stichting kunt u een Stimuleringslening aanvragen voor energiebesparende maatregelen aan uw accommodatie. Denk aan zonnepanelen, raamisolatie en dakisolatie. U kunt deze lening alleen aanvragen voor accommodaties van minstens 1 jaar oud. De Stimuleringslening bedraagt minimaal € 15.000,- en maximaal € 100.000,-. Stimuleringslening duurzaamheid aanvragen U kunt ook schriftelijk de Stimuleringslening duurzaamheid aanvragen (pdf, 471kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-02-07
- Externe link: Jeugdfonds Sport & Cultuur
Ieder kind moet aan sport of kunst en cultuur kunnen doen. Dat is het motto van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Ook de gemeente Oldebroek vindt dit belangrijk, daarom zijn wij aangesloten bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland. Wat doet het Jeugdfonds? Het Jeugdfonds zorgt ervoor dat kinderen uit gezinnen die het financieel niet breed hebben toch lid kunnen worden van een sport- of cultuuraanbieder. Het Jeugdfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het Jeugdfonds eventueel noodzakelijke materialen of kleding. Bij elkaar gaat het om een bedrag van € 225,- (sport) of € 450,- (cultuur) per jaar per kind. Voor wie is het Jeugdfonds? Kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 17 jaar en waarvan de ouders een laag inkomen hebben. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen die leven van een uitkering, in de schuldsanering zitten en een inkomen hebben onder 120% van het sociaal minimum. Voor volwassenen vanaf 18 jaar is er het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Kom ik in aanmerking voor het Jeugdfonds? Het Jeugdfonds Sport & Cultuur is een particuliere organisatie. Zij behandelen de aanvragen en beoordelen of die voldoen aan de voorwaarden. U kunt dus geen rechten ontlenen aan het Jeugdfonds. Als een aanvraag voldoet aan de voorwaarden en er is voldoende budget, dan zorgt het Jeugdfonds voor ondersteuning.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-12-04
- Externe link: Bezwaar indienen
De gemeente neemt dagelijks beslissingen over bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning of het afwijzen van een subsidie. Bent u het niet eens met een besluit? En raakt het besluit u persoonlijk? Dan kunt u meestal bezwaar maken. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of u bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant en op officielebekendmakingen.nl. In de bezwaarclausule onder aan het besluit of in de publicatie staat vermeld wanneer de bezwaartermijn ingaat. Wilt u bezwaar maken tegen uw aanslag gemeentelijke belastingen? Ga dan naar de pagina Bezwaar tegen WOZ-beschikking en gemeentelijke belastingen. Bezwaar indienen U kunt ook schriftelijk bezwaar maken door een brief te schrijven aan de gemeente Oldebroek, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek. Let er wel op dat uw bezwaar aan de voorwaarden voldoet.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-06-16
- Externe link: Gevonden en verloren voorwerpen
Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Doe dan een melding bij de gemeente via www.verlorenofgevonden.nl. Op deze website kunt u ook zelf kijken of uw voorwerp al is gevonden. Gevonden of verloren voorwerp melden Verloren paspoort, identiteitskaart of rijbewijs Als u uw paspoort of identiteitskaart verloren bent dan moet u de vermissing doorgeven aan de gemeente via het formulier Vermissing reisdocument. Als u uw rijbewijs verloren bent dan moet u de vermissing doorgeven bij het RDW. Hierna kunt u een nieuw document aanvragen. Bewaren gevonden voorwerp Gevonden voorwerpen kunt u zelf bewaren of afleveren op het gemeentehuis. De gemeente bewaart het voorwerp zolang als het nodig is. Wilt u het voorwerp thuis bewaren? Dan geldt een bewaartermijn van tenminste 1 jaar. De gemeente stuurt u een bericht als de eigenaar zich meldt of wanneer de bewaartermijn is vervallen. Heeft niemand zich gemeld als eigenaar, dan wordt u in principe eigenaar van het voorwerp. Gevonden identiteitsbewijs inleveren Wanneer u een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart heeft gevonden, bent u verplicht deze bij de gemeente in te leveren. Het is namelijk staatseigendom en mag niet thuis worden bewaard. Gevonden fietsen Wanneer u een fiets heeft gevonden, kunt u deze afgeven bij de gemeentewerf, Amperestraat 13 in Wezep.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2021-11-11
- Externe link: Andere achternaam gebruiken
Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Opties naamgebruik Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Naamgebruik wijzigen met DigiD U kunt ook schriftelijk een verzoek naamgebruik indienen (pdf, 31kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-26
- Recht
- Externe link: Brandveilig gebruik gebouwen
Als eigenaar, beheerder of gebruiker van een gebouw moet u een aantal maatregelen nemen om dat gebouw brandveilig te gebruiken. Via het Omgevingsloket kunt u hier een melding voor doen. Naar het Omgevingsloket
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-04-26
- Externe link: Laadpaal voor elektrische auto's
Bent u in bezit van een elektrische of hybride auto en is het niet mogelijk om een laadpaal op uw eigen terrein te plaatsen? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen. Deze laadpaal is niet alleen voor uzelf bedoeld, maar ook voor andere gebruikers. Nieuwe locaties voor openbare laadpalen Vanaf 2035 mogen er alleen nog maar personenauto’s worden verkocht die geen CO2 uitstoten. We zien daarom steeds meer elektrische auto’s. De gemeente wil om die reden tot en met 2024 een groot aantal extra openbare laadpalen kunnen laten plaatsen. Van 28 oktober tot 15 november 2024 kon u meedenken over waar in uw buurt ze kunnen komen te staan.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-02-04
- Externe link: Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente Oldebroek. Het bevat minimaal uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Als u het uittreksel online aanvraagt, krijgt u het uittreksel binnen 3 werkdagen thuisgestuurd. Als u het uittreksel aanvraagt op het gemeentehuis, kunt u het direct meenemen. Uittreksel BRP aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Uittreksel BRP zakelijk Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een uittreksel BRP zakelijk aanvragen met eHerkenning.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Paspoort
Een paspoort is een reisdocument (wereldwijd) en identificatiemiddel. U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een paspoort voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een paspoort voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Maak uw afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Nederlander worden
Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Oldebroek? Dan kunt u bij de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. Tijdens het telefoongesprek bekijken we of u aan de voorwaarden voldoet. Als dit het geval is, plannen we een afspraak in. Bel met 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Eenmalige benoeming trouwambtenaar
Het is mogelijk om uw huwelijk of de registratie van uw partnerschap te laten voltrekken door een éénmalig aan te wijzen trouwambtenaar. Een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) kan voor één dag worden benoemd. De te benoemen BABS moet al wel (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in een andere gemeente zijn en als zodanig zijn beëdigd. Dien het verzoek tenminste een maand voor de datum van het huwelijk of geregisteerd partnerschap in. Let op: degene die eenmalig als trouwambtenaar aangewezen wil worden, dient zelf het verzoek in. Verzoek eenmalige aanwijzing trouwambtenaar met DigiD
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-02-03
- Externe link: Werken onder begeleiding
Heeft u een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking? Dan kunt u beschut werk aanvragen. U werkt dan onder begeleiding, met aangepaste werkzaamheden of op een aangepaste werkplek.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2022-11-01
- Sociale zekerheid
- Externe link: Bijzondere bijstand
Heeft u extra en bijzondere kosten die u met uw inkomen niet kunt betalen? Dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Het gaat om uitgaven die echt noodzakelijk zijn en die buiten uw normale uitgavenpatroon vallen. Vraag bijzondere bijstand aan vóórdat u de kosten moet maken. Bijzondere bijstand aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk Bijzondere bijstand aanvragen (pdf, 157kb). Voorbeelden bijzondere bijstand U kunt voor veel verschillende kosten bijzondere bijstand krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: Kosten bewindvoering Kosten rechtsbijstand Kosten eigen bijdrage advocaat Wilt u weten of de kosten die u moet maken in aanmerking komen? Neem dan contact op met het Sociaal Team.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-08-27
- Externe link: Compensatie eigen risico zorgverzekering
Heeft u een laag inkomen, weinig vermogen en heeft u het eigen risico van uw zorgverzekering helemaal betaald? Dan kunt u een financiële tegemoetkoming krijgen voor uw hoge zorgkosten. De tegemoetkoming is € 300,- per persoon per kalenderjaar. Compensatie eigen risico aanvragen U kunt ook schriftelijk de Compensatie eigen risico aanvragen (pdf, 176kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-08-27
- Externe link: Rioolaansluiting
De gemeente zorgt voor het hoofdrioolstelsel. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud, de ontstopping en de vervanging ervan. Daarnaast zorgt de gemeente voor de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het riool. De gemeente verzorgt uw aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Bent u nog niet aangesloten op het rioolstelsel? Dan kunt u een aanvraag indienen bij de gemeente. Rioolaansluiting aanvragen U kunt ook schriftelijk een rioolaansluiting aanvragen (pdf, 527kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-29
- Externe link: Milieu, melding of vergunning
Wilt u een bedrijf starten of verbouwen? Of veranderen de activiteiten van uw bedrijf? Dan kan het zijn dat u een milieumelding moet doen of omgevingsvergunning moet aanvragen voor een milieubelastende activiteit. Een milieubelastende activiteit is een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan hebben. Denk aan het lozen van afvalwater in het riool of in de bodem. Check voordat u aan de slag gaat of u een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen voor uw activiteit. Dit doet u in het Omgevingsloket. Naar het Omgevingsloket
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-04-26
- Externe link: Afvalcontainers en milieupas
Huishoudens die beschikken over een tuin krijgen van de gemeente een afvalcontainer met een grijze deksel voor het restafval, een container met een groene deksel voor het Groente-, Fruit- en Tuinafval en etensresten (GFTe) en een container met een blauwe deksel voor oud papier en karton. Ook heeft elk huishouden een milieupas. De milieupas heeft u nodig als u afval aanbiedt op de milieustraat of gebruikmaakt van ondergrondse containers. Aanbiedregels container Bied uw container voor 07.30 uur aan op de dag van inzameling. Zet de container met de wielen van de weg af. Bied de container met die van uw buren twee-aan-twee naast elkaar aan met een tussenruimte van ongeveer een stoeptegel. Plaats de containers niet achter elkaar. Uw container mag maximaal 80kg wegen. Afval op of naast de container wordt niet meegenomen. De deksel van de container moet gesloten zijn. Plaats de container vrij van obstakels zoals bomen, auto's, paaltjes, verkeersborden etc. Bied uw container binnen het eigen inzamelgebied aan en slechts één keer per inzamelronde. Gooi geen grote harde materialen in de container. Voorkom vastzittend afval Stamp het afval niet aan. Hierdoor komt het afval onderin vast te zitten, waardoor de container niet of slechts gedeeltelijk geleegd kan worden. Leg bij vorst een krant op de bodem en steek de zijkanten los met bijvoorbeeld een schep om te voorkomen dat uw container niet (geheel) geleegd wordt. Biedt u uw container toch aan met vastzittend afval en wordt deze niet (helemaal) geleegd? Dan betaalt u - als het de restafvalcontainer betreft - wel de kosten van het legen. Leging afvalcontainers Op de afvalkalender of op www.mijnafvalwijzer.nl staat op welke dagen de afvalcontainers worden geleegd. Heeft u een minicontainer, gebruik dan géén ondergrondse verzamelcontainer. Dat kan u een boete opleveren. Is uw afvalcontainer niet geleegd? Neem dan contact op met Aconov. Vermissing afvalcontainer Meld vermissing van uw afvalcontainer zo snel mogelijk bij Aconov zodat de chip aan de container geblokkeerd kan worden. De chip aan de container heeft een unieke code die is gekoppeld aan uw adresgegevens. U kunt de vermissing online melden bij Aconov of telefonisch via 0800 222 41 11. U ontvangt zo snel mogelijk gratis een nieuwe container. Beschadigde afvalcontainer Is uw afvalcontainer beschadigd? Neem dan contact op met Aconov via 0800 222 41 11 voor reparatie of omwisseling van de container. Nieuwe milieupas Per huishouden heeft u één milieupas, deze hoort bij uw woning. Bent u uw pas kwijt of is deze kapot? Dan kunt u een nieuwe milieupas aanvragen bij Aconov. U krijgt zo snel als mogelijk een nieuwe pas.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-10
- Externe link: Bodemonderzoek
Een bodemonderzoek geeft de kwaliteit weer van de bodem op dat moment. Bodemonderzoek kan nodig zijn in de volgende gevallen: U gaat bouwen of verbouwen. U koopt of verkoopt een woning, bedrijfspand of stuk grond. U heeft een bedrijf of gaat een bedrijf starten waarvoor u een omgevingsvergunning voor het milieu nodig heeft. U bent ondernemer en gebruikt bouwstoffen, grond of baggerspecie. Het omgevingsplan verandert. Een bodemonderzoek is in principe 2 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen, bijvoorbeeld door activiteiten die op de bodem plaatsvinden of omdat de landelijke onderzoeksnormen strenger worden. In overleg met de gemeente kan door middel van een veldinspectie of aanvullend onderzoek bepaald worden of het bodemonderzoek nog bruikbaar is. De gemeente bepaalt uiteindelijk of dit het geval is.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-12-22
- Natuur en milieu
- Externe link: Opnieuw inschrijven in Nederland
Als u in het buitenland woont en opnieuw naar Nederland wilt verhuizen, moet u zich inschrijven in een gemeente. Belangrijk is dat u al eerder in Nederland heeft gewoond en dat u na oktober 1994 naar het buitenland bent geëmigreerd. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland vertrokken? Dan wordt dit weer een eerste inschrijving. Maak uw afspraak Kies voor Vestiging vanuit buitenland.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-29
- Externe link: Monument aanwijzen
Wanneer u een gebouw of terrein wilt laten aanwijzen als beschermd gemeentelijk monument, kunt u dit bij de gemeente aanvragen. De gemeente bekijkt dan of het gebouw of terrein belangrijk is voor de gemeente. We kijken naar: de schoonheid de wetenschappelijke waarde de cultuurhistorische waarde Wanneer het gebouw of terrein op de gemeentelijke monumentenlijst wordt geplaatst, gelden er meer regels. U heeft bijvoorbeeld voor het verbouwen van een monument meestal een omgevingsvergunning nodig. Voor meer informatie kunt u kijken bij Monument verbouwen, herstellen of aanpassen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-06-03
- Externe link: Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen
Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben. U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank
Wilt u zwak-alcoholische dranken verkopen tijdens een evenement of festiviteit, bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Of wilt u tijdelijk uw horecaterras uitbreiden? Dan heeft u een ontheffing nodig. Geen ontheffing mogelijk voor sterke drank U kunt geen ontheffing aanvragen voor sterk-alcoholische dranken. Deze dranken mogen alleen binnen een horeca-inrichting met een alcoholvergunning worden geschonken en genuttigd. Zelfgemixte dranken die bestaan uit een deel sterke drank en een deel alcoholvrije drank, worden ook beschouwd als sterke drank. Ontheffing aanvragen U kunt ook schriftelijk een ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank aanvragen (pdf, 620kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-17
- Externe link: Forensenbelasting
Als u een tweede woning heeft, is het mogelijk dat u forensenbelasting moet betalen. Zodra u de woning verhuurt aan andere mensen, moet u misschien ook toeristenbelasting betalen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Financiën
- Externe link: Kind erkennen
Als u niet getrouwd bent en u geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft een kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u het kind erkennen, dan kunt u hiervoor een afspraak maken. Dit kan voor of na de geboorte van het kind. U kunt bij het eerste kind kiezen welke achternaam het krijgt. Als u een kind erkent, kan het zijn dat u ook meteen het ouderlijk gezag heeft. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Maak uw afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-01-26
- Externe link: Bouw en verbouw, gemeentelijk toezicht
Wanneer u een vergunning hebt gekregen, uw melding is geaccepteerd of als u vergunningsvrij het werk mag uitvoeren, kunt u starten met het uitvoeren van uw (bouw)plan. Als u een vergunning hebt gekregen, moet u wel aan de gemeente doorgeven wanneer u gaat beginnen. De inspecteur bouw- en woningtoezicht moet namelijk toezien of u bouwt volgens de regels en voorschriften. Bij een verleende vergunning staan de voorwaarden beschreven. Voor vergunningsvrije bouwwerken gelden de landelijke, wettelijke regels en voorwaarden. De voorwaarden gaan niet alleen over technische oplossingen, maar ook over de manier van werken (veiligheid) en de aan- en afvoer van materieel en bouwmaterialen. Als het werk niet volgens de wettelijk eisen wordt uitgevoerd, kan het college van B&W het werk stil leggen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-12-19