Zoekresultaten 11 - 20 van 83 resultaten

  • Naam wijzigen

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-04-30 | Thema: Recht

    Wilt u uw achternaam veranderen? Dan kunt u een verzoek indienen bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Wilt u een andere voornaam? Dien dan een verzoek in bij de rechtbank. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Hoe werkt het? Dien voor het veranderen van uw achternaam een verzoek in bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk voor meer informatie op justis.nl . Neem voor het veranderen van uw voornaam contact op met een advocaat. De advocaat dient een aanvraag voor voornaamswijziging in bij de rechtbank. De gemeente wacht op de beschikking van de rechtbank en/of het Koninklijk Besluit over de naamswijziging. Als de gemeente deze heeft gekregen, past de gemeente uw persoonsgegevens aan. Dit gebeurt op uw geboorteakte en in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit duurt 4 tot 6 weken. Na de naamswijziging moet u een nieuw identiteitsbewijs en/of rijbewijs aanvragen. Kosten Geen Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Parkeren in fietstrommel

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:

    Bewoners zonder berging en buitenruimte kunnen een stallingsplaats huren in bestaande fietstrommels. Per fietstrommel is ruimte voor 4 fietsen. Direct regelen Aanvraagformulier stallingsplek fietstrommel Hoe werkt het? Vul het digitale ‘aanvraagformulier stallingsplaats fietstrommel’ in en verstuur het. Is er direct een stallingsplek vrij? Dan hoort u binnen 5 werkdagen wanneer u de huurovereenkomst kunt ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. De sleutel voor de fietstrommel met uw stallingsplaats haalt u op bij de Stadswerf, burgemeester Heusdenslaan 357. U krijgt ieder kwartaal een factuur. Wilt u de huur opzeggen? Maak een afspraak via (010) 248 4000. Tijdens uw afspraak ondertekent u het opzegformulier en u levert direct de sleutel in. U kunt een stallingsplaats huren voor 1 fiets per persoon en maximaal 3 fietsen per huishouden. De stuurbreedte van uw fiets mag niet meer dan 70 cm zijn. Is er geen stallingsplek vrij? Dan komt u op een wachtlijst. Kosten Huurprijs: € 13,00 per fiets per kwartaal Borg: € 25,00 per sleutel Vervangende sleutel bij verlies of diefstal: € 15,00 Heeft u vragen? Bekijk de veelgestelde vragen. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Schade melden

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-02-17 | Thema:

    Heeft u schade dan wel letselschade geleden als gevolg van gemeentelijk handelen? Of doordat de gemeente wegen, pleinen, openbaar groen en bouwwerken niet goed onderhoudt? Een schadeclaim wordt digitaal in behandeling genomen door de verzekeringsmaatschappij Recovery Consulting Aon, of bij letselschade Melior verzekeringen. Hoe werkt het U stelt de gemeente digitaal aansprakelijk via www.vlaardingen.nl/contactformulier. In uw contactformulier moet u alle gegevens die voor het onderzoek van belang zijn vermelden en/of toevoegen, zoals: indien mogelijk: een volledig ingevuld schadeformulier waarop duidelijk aangegeven staat wat er is gebeurd en wie aansprakelijk wordt geacht voor de schade;  Indien mogelijk kleurenfoto’s van de beschadiging; Indien mogelijk getuigenverklaring(en); Offerte(s) van het bedrijf dat de schade gaat repareren;  Eventuele bonnen en facturen; Bij een buitenlandse vrachtwagen een kopie van de groene kaart en het rijbewijs van de chauffeur. Uw contactformulier wordt door de gemeente doorgestuurd naar de juiste verzekeringsmaatschappij (AON verzekeringen of Melior Verzekeringen), de afwikkeling van uw zaak gaat via de verzekeringen. Zodra verzekeraar kan overgaan tot afwikkeling van uw zaak, neemt zij contact met u op. Mocht u vragen hebben over uw zaak dan neemt u contact op met de verzekeraar en niet met de gemeente. Kosten Geen. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Aangifte doen van een levenloos geboren kind

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-04-30 | Thema:

    Het is voor ouders heel verdrietig als hun kind levenloos ter wereld komt. Een erkenning van het bestaan van hun kind door middel van een officiële registratie in de burgerlijke stand kan het verdriet niet wegnemen, maar kan hopelijk helpen bij de verwerking. Als uw kind levenloos geboren is, wordt een zogenoemde 'akte van geboorte (levenloos)' opgemaakt. U kunt de voor- en achternamen van uw kind in de akte laten opnemen en die van u en uw partner. Dit regelt u in de gemeente waar het kind geboren is. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje. Verder kunt u de informatie uit de akte laten verwerken in de Basisregistratie Personen (BRP) als u dit wilt. Dit regelt u bij de gemeente waar u woont.   Maak een afspraak voor: Aangifte levenloos geboren kind Hoe werkt het? Maak als ouders samen een afspraak. Ga samen naar de afspraak. De medewerker van de gemeente maakt een akte op. Dit kan ook op een plek met meer privacy in plaats van in de centrale hal van het stadskantoor. Uw levenloos geboren kind wordt niet automatisch in de Basisregistratie Personen (BRP) opgenomen. U kunt hier wel om vragen in de gemeente waar u woont. Meenemen naar de afspraak uw identiteitsbewijzen. een verklaring afgegeven door de behandelend arts. een trouwboekje, als u wilt dat uw kind daarin wordt bijgeschreven. Kosten Geen Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Exploitatievergunning horeca

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-05-09 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    In deze situaties vraagt u een exploitatievergunning horeca aan: u start een horecabedrijf; u verandert van ondernemingsvorm; u neemt een horecabedrijf over; u breidt uw bedrijf uit (bijvoorbeeld met een terras); u verandert de indeling van uw horecabedrijf. Direct regelen Aanvraagformulier exploitatievergunning (pdf, 59 kB) Bibob-formulier Bijlagen (pdf, 162 kB) Bibob-formulier Vergunningen (pdf, 950 kB) Formulier verklaring van leidinggevende (pdf, 41 kB) Alcoholwetvergunning commercieel(pdf, 257 kB) Alcoholwetvergunning niet-commerciële(pdf, 246 kB) Aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten (pdf, 367 kB) Aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning (pdf, 28 kB) De gemeente beslist binnen 12 weken of u de vergunning krijgt. Indien u een bestaande zaak overneemt, de zaak niet langer dan 6 maanden gesloten is geweest en u een zelfde soort bedrijf wilt gaan exploiteren, dan kunt u in aanmerking komen voor een voorlopige exploitatievergunning. Een aanvraag voor een voorlopige exploitatievergunning moet tegelijk met de aanvraag voor de reguliere exploitatievergunning ingediend te worden. Het duurt maximaal 5 werkdagen totdat u een besluit krijgt op de aanvraag voorlopige exploitatievergunning. Hoe werkt het? Download de formulieren en vul ze in: aanvraagformulier exploitatievergunning; formulier Wet Bibob en Vergunningen en Bijlagen; formulier verklaring van leidinggevende; Alcoholwetvergunning (commercieel of niet-commercieel) als u alcoholhoudende drank gaat schenken; aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten als u een speelautomaat wilt neerzetten; aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning. Let op: u vult dit formulier alleen in als u een bestaand horecabedrijf overneemt of als u eenzelfde horecabedrijf begint als dat er eerder zat. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Lever een ondernemingsplan in, waarin onder andere het bedrijfsidee omschreven is.  Binnen 12 weken beslist de gemeente of u de reguliere exploitatievergunning krijgt. Heeft u ook een voorlopige exploitatievergunning aangevraagd? Dan ontvangt u na maximaal 5 werkdagen het besluit. De reguliere exploitatievergunning is geldig totdat u uw bedrijf verandert of uitbreidt (bijvoorbeeld met een terras). Dan moet u een nieuwe exploitatievergunning aanvragen. Krijgt uw bedrijf (een) andere leidinggevende(n)? Vul dan het formulier verklaring van leidinggevende in en stuur dit op. U krijgt een ontvangstbevestiging. Daarna mag/mogen de nieuwe leidinggevende(n) aan de slag in de horecazaak. Het duurt maximaal 8 weken totdat wij uw melding verwerkt hebben. Kosten Exploitatievergunning, zonder terras: € 288,00 Exploitatievergunning, inclusief terras: € 498,15 Exploitatievergunning, zonder terras (voorlopig al verleend): € 216,05 Exploitatievergunning, met terras (voorlopig al verleend): € 373,65 Voorlopige exploitatievergunning met terras: € 124,60 Voorlopige exploitatievergunning zonder terras: € 71,95 Wijzigen exploitatievergunning, toevoegen terras: € 225,05 Wijzigen leidinggevende bij exploitatievergunning: € 70,35 Wijzigen exploitatievergunning, overig: € 43,10 Heeft u vragen? Stuur een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Aanvragen subsidie erfgoed

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-11-04 | Thema:

    U kunt een subsidie aanvragen voor erfgoed activiteiten, bijvoorbeeld activiteiten om erfgoed goed zichtbaar (promotie) en toegankelijk te maken Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met eHerkenning Aanvragen zonder inlog Hoe werkt het? U kunt de subsidie aanvragen als particulier of namens een stichting of vereniging Vraag de subsidie digitaal aan via het formulier ‘aanvragen subsidie erfgoed activiteiten’. Uw aanvraag moet ondertekend zijn.  U kunt de aanvraag gelijk ondertekenen door in te loggen via DigiD of eHerkenning. Let er bij het inloggen met DigiD op dat u tekeningsbevoegd bent voor de organisatie waar u de aanvraag voor in dient.  Mocht u de aanvraag op papier willen ondertekenen dan kunt u via ‘aanvragen zonder inlog’ het ingevulde formulier opsturen naar: gemeente Vlaardingen, team Kunst & Cultuur en Erfgoed, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Of insturen via vlaardingen.nl/contactformulier. Binnen 8 weken beslist de gemeente of u subsidie krijgt. Let op: het is niet mogelijk uw aanvraag tussentijds op te slaan als u niet bent ingelogd. Dien daarom u aanvraag in 1 keer in.  Kosten De aanvraag is gratis. Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Naturalisatie, aanvraag Nederlandse nationaliteit

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-04-30 | Thema: Migratie en integratie

    Woont u in Nederland en heeft u een andere nationaliteit? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie of optie. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak. Voorwaarden Bekijk alle voorwaarden voor naturalisatie op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst . U moet ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarbij moeten de volgende gegevens zijn opgenomen: een geboorteakte en een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap (als u getrouwd bent of als u een geregistreerd partnerschap heeft). Hoe werkt het? Maak telefonisch een afspraak met de gemeente via (010) 248 4000. De gemeente maakt een advies en stuurt dit naar de IND. De kosten betaalt u tijdens uw afspraak op het stadskantoor. De IND beslist binnen 1 jaar of u de Nederlandse nationaliteit krijgt. Deze termijn mag verlengd worden met maximaal 1 jaar. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente om naar de naturalisatieceremonie te komen. Tijdens deze verplichte bijeenkomst krijgt u het bewijs van Nederlanderschap.  Meenemen naar afspraak  Een geldig paspoort van de overheid waar u de nationaliteit(en) van bezit. Een geldige verblijfsvergunning of een ander bewijs van rechtmatig verblijf. Hebt u de nationaliteit van een EU/EER-land of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te hebben. De gemeente controleert hoe lang u in Nederland woont via de BRP. Een bewijs van inburgering. Dit kan met een inburgeringsdiploma. Maar bijvoorbeeld ook met een Nederlandse middelbare schooldiploma of het staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2). Ander bewijs dat u het inburgeringsexamen niet hoeft te halen. Kosten Naturalisatie 1 persoon € 1091,00 Naturalisatie 1 persoon verlaagd tarief  € 811,00 * Naturalisatie echtpaar € 1.393,00 ** Naturalisatie echtpaar verlaagd tarief  € 1.114,00 * Minderjarige kinderen die mee-naturaliseren  € 161,00 * verlaagd tarief geldt voor staatlozen en houders van een verblijfs-/asielvergunning.  ** Met echtpaar wordt bedoeld: getrouwde personen, geregistreerde partners en ongehuwd samenwonenden. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Meer informatie is ook beschikbaar bij de IND via 0900 1234561 of via ind.nl.

    Ga naar website
  • Aanvragen subsidie monument of beeldbepalend pand

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-11-10 | Thema:

    Bent u eigenaar van een monument of beeldbepalend pand? En wilt u het uiterlijk van het pand veranderen door werkzaamheden, bijvoorbeeld bij een verbouwing of groot onderhoud? Voor de bouw- of onderhoudskosten, kunt u subsidie aanvragen. Ook voor het goed zichtbaar en toegankelijk maken van uw monument kunt u subsidie aanvragen. Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met eHerkenning Aanvragen zonder inlog Voorwaarden Gemeentelijk monument De onderhoudswerkzaamheden moeten in het belang van de monumentale waarden, toekomst of exploitatie van het object zijn. De Commissie Welstand en Monumenten moet de aanvraag positief beoordelen. De Subsidieverordening Monumenten 2000 is te vinden via vlaardingen.nl Beeldbepalend pand Voor beeldbepalende panden verleent het college subsidie wanneer het pand bijdraagt aan de ambities uit onze Erfgoednota om erfgoed te behouden, maar ook zichtbaar en toegankelijk te maken. Hierbij wordt de Algemene Subsidieverordening 2011 aangehouden, deze is te vinden via decentrale.regelgeving.overheid.nl Hoe werkt het? Subsidie voor verbouw en onderhoud gemeentelijk monument of beeldbepalend pand U kunt de subsidie aanvragen als particulier of namens een organisatie Vraag de subsidie digitaal aan via het formulier ‘aanvragen subsidie beeldbepalend pand of monument’. Uw aanvraag moet ondertekend zijn.  U kunt de aanvraag gelijk ondertekenen door in te loggen via DigiD of eHerkenning. Let er bij het inloggen met DigiD op dat u tekeningsbevoegd bent voor de organisatie waar u de aanvraag voor in dient.  Mocht u de aanvraag op papier willen ondertekenen dan kunt u via ‘aanvragen zonder inlog’ het ingevulde formulier opsturen naar: gemeente Vlaardingen, team Kunst & Cultuur en Erfgoed, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Of insturen via ons contactformulier. Binnen 8 weken beslist de gemeente of u subsidie krijgt. Let op: het is niet mogelijk uw aanvraag tussentijds op te slaan als u niet bent ingelogd. Dien daarom uw aanvraag in 1 keer in.  Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via het contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Collecteren, inzamelen geld of goederen

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-08-19 | Thema:

    Voor het inzamelen van geld of goederen heeft u een vergunning nodig. Vul hiervoor het aanvraagformulier in. 

    Ga naar website
  • Vergunning tijdelijk verhuren koopwoning (Leegstandwet)

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-10-16 | Thema:

    Staat uw koopwoning te koop en leeg? Dan kunt u, als u aan de voorwaarden voldoet, uw woning tijdelijk verhuren op basis van de Leegstandwet.  Vul het aanvraagformulier ‘Vergunning tijdelijke verhuur leegstaande woonruimte’ in. Dit formulier moet u uploaden tijdens uw digitale aanvraag. Direct regelen aanvraagformulier ‘vergunning tijdelijke verhuur leegstaande woonruimte’ (pdf, 125 kB) Om de aanvraag te starten, kies een van de onderstaande opties: Aanvraag via DigiD Aanvraag via eHerkenning Aanvraag zonder DigiD of eHerkenning   Voorwaarden De woonruimte moet in een te koop staande woning zijn die: nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning) of; minimaal 12 maanden onafgebroken bewoond is geweest door de eigenaar of; in 10 jaar tijd maximaal drie jaar verhuurd is geweest of; gesloopt of gerenoveerd moet worden. De vergunning wordt alleen verleend als het gebouw of de woning, voor de verhuring waarvan de vergunning wordt gevraagd, leeg en te koop staat. De vergunning wordt verleend voor 5 jaar. De leegstandwet schrijft voor dat: de verhuurtermijn minimaal 6 maanden moet zijn; de verhuurder een opzegtermijn heeft van 3 maanden; de huurder een opzegtermijn heeft van 1 maand; de verhuurder zelf de reële huurprijs mag bepalen bij een te koop staande woning; eigenaren van een woonruimte meer dan 1 keer een vergunning voor tijdelijke verhuur aan mogen vragen. Er moet wel minimaal 5 jaar zitten tussen de aanvragen. Particuliere eigenaren mogen niet meer dan 2 woningen die te koop staan tegelijk tijdelijk in de verhuur hebben. Bij tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet geldt geen uitgebreide huurbescherming zoals bij normale verhuur. Aan het einde van het huurcontract moet de huurder de woning verlaten. Als woningeigenaar bent u daarmee beter beschermd op het moment dat u uw woning kunt verkopen. Hoe werkt het? Voordat u de vergunning aanvraagt: vraag uw hypotheekverstrekker om toestemming. controleer of uw verzekeraar ingelicht moet worden. Vraag de vergunning aan in de gemeente waar uw woning staat. Wilt u uw aanvraag niet digitaal doen? Dan kun u de schriftelijke aanvraag sturen naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. Economie & Wonen, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Na datum van ontvangt nemen wij binnen 10 werkdagen contact met u op over de vergunning. De vergunning geldt voor maximaal 5 jaar en wordt niet verlengd. Houd bij het opstellen van het huurcontract met uw huurder(s) rekening met de regels van de Leegstandwet en de Wet goed verhuurderschap. Kosten Geen Meer informatie, voorbeelden en een overzicht van veelgestelde vragen vindt u op rijksoverheid.nl. Heeft u vragen, dan kunt u een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met 010 248 4000.

    Ga naar website