Zoekresultaat 1 - 10 van 23 resultaten

  • Gedraging van bestuursorgaan, klacht

    Iedere burger heeft het recht om een klacht in te dienen bij een bestuursorgaan over de wijze waarop dat bestuursorgaan zich in een bepaalde kwestie tegen hem of een ander heeft gedragen. In de praktijk gaat het vaak om gedragingen van bestuurders of ambtenaren. Een klacht indienen is bijvoorbeeld mogelijk als u vindt dat er niet serieus naar u geluisterd wordt of dat u aan het lijntje gehouden wordt. Ook als u verkeerd of helemaal niet geïnformeerd bent, kan dit reden zijn om een klacht in te dienen.

  • Weging waterbelang bij ruimtelijke plannen

    De weging van het waterbelang is een proces dat ervoor zorgt dat bij alle ruimtelijke plannen de waterhuishouding voldoende toekomstbestendig is ingericht en aspecten als waterveiligheid en een goede waterkwaliteit geborgd zijn. De weging van het waterbelang is verplicht voor alle overheden die ruimtelijke plannen ontwikkelen of hierover besluiten.

  • Milieu-informatie: aanvraag

    Wilt u meer specifieke informatie over het milieu ontvangen van het waterschap? Dan kunt u daarvoor een verzoek indienen.

  • Toepassing alleenwonenden, aanvraag

    Het waterschap maakt kosten voor het zuiveren en transporteren van afvalwater. Hiervoor bestaan twee heffingen, namelijk de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing. De zuiveringsheffing is van toepassing wanneer u vanuit een zelfstandige woning indirect, bijvoorbeeld via de riolering, op het oppervlaktewater loost. In dit geval betaalt u dus zuiveringsheffing. De verontreinigingsheffing is van toepassing wanneer u vanuit een zelfstandige woning direct op het oppervlaktewater loost. In dit geval betaalt u dus (ook) verontreinigingsheffing.

  • Bezwaar tegen beslissing bestuursorgaan

    Bent u het niet eens met een besluit van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht? En bent u belanghebbende? Dan kunt u bezwaar maken.

  • Verontreinigingsheffing

    Voor directe lozingen in oppervlaktewater moet u verontreinigingheffing betalen. Voor indirecte lozingen is per 2009 de zuiveringsheffing ingesteld.

  • Nationale ombudsman

    U kunt een klacht indienen bij de Nationale ombudsman als u niet tevreden bent met de gedraging of de werkwijze van (ambtenaren) van een overheidsinstantie. Een overheidsinstantie is bijvoorbeeld een ministerie, gemeente, provincie, waterschap, de politie, de Sociale Verzekeringsbank of de Informatie Beheer Groep.

  • Onderhouden bouwwerk, brug of woonboot in of bij het water, melding

    Bent u van plan een brug op te knappen of een woonboot schoon te maken? Bij klussen in of bij water is het mogelijk dat er stoffen of resten van verf in het water terecht komen. Daarom moet u dit eerst melden bij het waterschap.

  • Lozen van afvalwater rechtstreeks in oppervlaktewater, watervergunning

    Het waterschap is verantwoordelijk voor een goede kwaliteit van het oppervlaktewater. Werken aan schoon water is een van de belangrijkste taken van het waterschap. Het waterschap is daarom zeer kritisch op het rechtstreeks lozen van afvalwater in oppervlaktewater. Hiervoor gelden strikte vergunningsvoorwaarden. U leest er hier meer over.

  • Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen, ingebrekestelling

    Verstrijkt de wettelijke of de redelijke termijn toch zonder dat het waterschap beslist over uw aanvraag (bijvoorbeeld een vergunning)? Dan kunt u het waterschap om een dwangsom vragen. Daarmee stelt u het waterschap ‘in gebreke’. In de wet dwangsom wordt uw positie versterkt in het geval de overheid niet tijdig over uw aanvraag beslist.