Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Paspoort

    Het aanvragen van een paspoort kan alleen op afspraak. U moet de Nederlandse Nationaliteit hebben en staat ingeschreven in de gemeente. Iedereen moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook  aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen). U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak uw paspoort afhalen. Haal het paspoort binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het paspoort ongeldig en zijn wij verplicht het te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid. Reist u veel, dan kan het handig zijn om een Zakenpaspoort (meer bladzijden; meer ruimte voor visa en douanestempels) of een Tweede Paspoort (i.v.m conflicterende landen) aan te vragen.   Noodpaspoort Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de marechaussee (geldig voor één reis). Kijk op deze website van de Marechaussee voor meer informatie.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Een vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en erkend zijn als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u niet naar het land van herkomst reizen. Het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort kan alleen op afspraak. U moet een geldige verblijfsvergunning hebben en ingeschreven staan bij de gemeente. De geldigheidsduur van het vluchtelingenpaspoort is minimaal één en maximaal vijf jaar. U moet het vluchtelingenpaspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak het paspoort afhalen. Bent u niet geregistreerd als vluchteling? Dan kunt u geen vluchtelingenpaspoort, maar wel een vreemdelingenpaspoort aanvragen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig. Voor het organiseren van een bingo moet u een melding doen. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Collecteren en kleding inzamelen

    Organisaties die in het landelijke collecterooster van het CBF zijn opgenomen mogen collecteren of kleding inzamelen in de toegewezen week. Zij hoeven geen vergunning aan te vragen en ook geen melding te doen bij de gemeente. Organisaties met een CBF-keurmerk maar niet opgenomen in het landelijk collecterooster moeten een vergunning aanvragen voor de week waarin zij willen collecteren of kleding willen inzamelen. Organisaties die in Hillegom gevestigd zijn of waarbij er een directe relatie bestaat tussen het bestedingsdoel en Hillegom word een vergunning verleend, in de nog beschikbare vrije periode, wanneer de organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Aan organisaties die niet zijn opgenomen in het collecterooster van het CBF en niet staan op het vastgestelde rooster van de gemeente Hillegom wordt alleen vergunning verleend als de organisatie positief is beoordeeld door het CBF door middel van het CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Informatie collecterooster CBF Via de groene knop vindt u het landelijk collecterooster. Op dit rooster staan de periodes en de instanties waarvoor vergunning is afgegeven. Hierop ziet u ook ‘vrije periodes’, staan. Deze worden door ons niet op het rooster ingevuld. Wilt u weten of er deze week een collecte wordt gehouden, kijk dan op de gemeentepagina van De Hillegommer en op onze website onder ‘Gemeenteberichten’.

  • Ligplaats pleziervaartuigen

    Vanaf 1 juli 2022 beheert de Vereniging De Hillegomse Haven de Hillegomse Haven en zal de Vereniging zorgdragen voor een beheersbare en nette haven voor zowel betaalde ligplaatsen als passantenplaatsen. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de Watersportvereniging Hillegom via het e-mailadres info@WSVHillegom.com. Het is belangrijk om daarbij de naam, adres, telefoon en foto van de boot te vermelden. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Identiteitskaart

    Het aanvragen van een identiteitskaart kan alleen op afspraak. Een identiteitskaart moet u persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen) U moet de Nederlandse nationaliteit hebben en ingeschreven staan in de gemeente. U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak de identiteitskaart afhalen. Haal de identiteitskaart binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt de kaart ongeldig en zijn wij verplicht deze te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. Vanaf 2021 is het bij reizen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) verplicht om een geldig paspoort te laten zien. Reizen naar Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland kan dus niet meer met een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid.nl.

  • Boom kappen

    Vanaf 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet. Via het Omgevingsloket kunt u een vergunningscheck doen of omgevingsvergunning aanvragen. U moet dan mogelijk aangeven of de boom of beplanting binnen of buiten de 'bebouwingscontour houtkap' staat. De bebouwingscontour houtkap is een gebied waarbinnen de gemeente regels kan stellen aan het kappen van bomen. Dit gebied is vaak hetzelfde als de bebouwde kom, maar dat hoeft niet. De grenzen van de bebouwingscontour staan op de kaart Bebouwingscontour Houtkap. De kaart kunt u vinden bij downloads onderaan de pagina.

  • Echtscheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap

    Echtscheiding Een huwelijk kan worden ontbonden door echtscheiding. Hierbij heeft u een advocaat nodig. Die vraagt de echtscheiding voor u aan bij de rechtbank. De rechtbank spreekt de echtscheiding uit. Daarna vraagt de advocaat aan de gemeente waar u getrouwd bent om de echtscheiding in te schrijven in de registers van de Burgerlijke Stand. Let op: Pas door de inschrijving in deze registers wordt het huwelijk echt ontbonden. Kijk voor meer info op: Echtscheiding | Rechtspraak of op: Hoe vraag ik een scheiding aan? | Rijksoverheid.nl   Beëindiging/ontbinding geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kán zonder tussenkomst van een rechter worden beëindigd. Dat kan alleen als: beide partners het eens zijn over de beëindiging van het partnerschap er geen gezamenlijke minderjarige kinderen zijn   Het geregistreerd partnerschap wordt beëindigd door het sluiten van een overeenkomst bij een notaris of advocaat. In alle andere gevallen wordt een geregistreerd partnerschap ontbonden door een rechter (dit gaat op dezelfde manier als bij een echtscheiding). De beëindiging/ontbinding van het partnerschap moet worden ingeschreven in de registers van de Burgerlijke Stand in de gemeente waar het geregistreerd partnerschap is voltrokken.  Let op: Pas door de inschrijving in deze registers wordt het partnerschap echt beëindigd/ontbonden. Kijk voor meer info op: Ontbinding geregistreerd partnerschap | Rechtspraak of op Hoe kan ik mijn geregistreerd partnerschap ontbinden? | Rijksoverheid.nl.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Er zijn 2 mogelijkheden om uw relatie met uw partner officieel te regelen: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (GP). Voordat een huwelijk of GP kan worden voltrokken, moet hiervan eerst melding worden gedaan (voorheen: ondertrouw) in de gemeente waar het huwelijk of GP gaat plaatsvinden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal 1 jaar voor een huwelijk/GP worden gedaan. Goed om te weten: alles op deze pagina over trouwen/huwelijk, geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag. Als u en/of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit heeft en/of korter dan 1 jaar staat ingeschreven hebben wij meer informatie nodig om te beslissen of er een melding plaats kan vinden. In dat geval neemt u eerst telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252. Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap Als u in onze gemeente wilt trouwen/een partnerschap wilt aangaan dient u het meldingsformulier samen met uw partner thuis in te vullen en te ondertekenen. Hiervoor verzamelt u kopieën van geldige legitimatiebewijzen van de aanstaande echtgenoten en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4). Indien u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ en/of ‘eigen trouwlocatie' voegt u de desbetreffende aanvraagformulieren en benodigde documenten toe. Houdt daarbij rekening met het feit dat zowel de aanvraag voor een eigen trouwambtenaar als de aanvraag voor een eigen trouwlocatie minimaal 3 maanden voor de trouwdatum bij ons binnen moet zijn.  Houdt u er rekening mee dat de eventuele kosten van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de balie moeten worden voldaan. Indien de melding niet compleet is, nemen wij deze niet in behandeling en is het op dat moment niet mogelijk om een huwelijksdatum/partnerschapsdatum in te plannen.   Gratis trouwen/geregistreerd partnerschap De gemeente biedt de mogelijkheid om gratis te trouwen of een GP aan te gaan. Een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kan op maandag 9.00 uur en 9.30 uur Alleen mogelijk in het gemeentehuis in Hillegom Alleen mogelijk wanneer een van de partners staat ingeschreven in deze gemeente De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met u op. Er wordt geen toespraak gehouden en de ceremonie duurt ongeveer 10 minuten Bij deze ceremonie kunt u geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen U kunt geen muziek afspelen Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen   Huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie is mogelijk op maandag 10.00 uur t/m vrijdag 16.00  uur en op zaterdag 10.00 uur t/m 16.00 uur U kunt kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Hillegom. vooraf vindt er dan een kennismakingsgesprek met deze ambtenaar plaats Of u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ Naast het gemeentehuis kunt u ook kiezen voor een andere vaste trouwlocatie in de gemeente. Maak dan eerst een afspraak met de desbetreffende locatie en voeg de bevestiging van deze locatie toe aan de melding U kunt ook op een zelf gekozen locatie trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan   Naamgebruik Als u getrouwd bent of een partnerschap hebt laten registreren kunt u bepalen met welke achternaam de gemeente u aanschrijft; met uw eigen achternaam, die van uw partner of een combinatie. Dit heet naamgebruik en geldt voor mannen en vrouwen. Naamgebruik moet u aanvragen in uw eigen woongemeente, dit kan veelal digitaal. Goed om te weten; als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u uw eigen geslachtsnaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik. Andere nationaliteit? Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kunt u in bepaalde gevallen wel een naamswijziging aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij de autoriteiten van het betreffende land.   Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap Indien u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap moet annuleren stuurt u een email naar burgerzaken@hltsamen.nl Bij annulering binnen 4 weken voor de huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap of de omzetting wordt 50% van de leges als bedoeld in artikel 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.4 in rekening gebracht.

  • Tweede- of zakenpaspoort aanvragen

    Tweede paspoort U kunt een tweede paspoort aanvragen (naast uw gewone paspoort) wanneer u regelmatig reist naar landen waar u een visum voor moet aanvragen. Dan kan het voorkomen dat uw paspoort in verband met een visumaanvraag bij een buitenlandse vertegenwoordiging is (bijvoorbeeld ambassade, consulaat) terwijl u voor een andere reis een paspoort nodig heeft.  Of als u reist naar landen die met elkaar in conflict zijn. Dat kan problemen opleveren bij de toelating tot die landen. U moet bij de aanvraag voor een tweede paspoort altijd bewijsstukken kunnen laten zien. Het tweede paspoort is twee jaar geldig. Uw eerste paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn bij de aanvraag van een tweede paspoort. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Zakenpaspoort Een zakenpaspoort is een paspoort met extra bladzijden. Zo is er meer ruimte voor visa en douanestempels. Als u een zakenpaspoort aanvraagt, kunt u niet ook een gewoon paspoort aanvragen/hebben. Het aanvragen van deze paspoorten kan alleen op afspraak. U moet uw paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt bij de aanvraag. Na zes werkdagen kunt u op afspraak het document afhalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.