Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Duurzame energie opwekken

    Allereerst gebruiken we hiervoor zonnepanelen op daken. Als u meer wilt weten over het plaatsen van zonnepanelen op uw dak, kunt u kijken op jouwhuisslimmer.nl/ijsselstein of Milieucentraal. Met zonnepanelen op daken kunnen we een groot deel van onze elektriciteit opwekken. Daarnaast werkt de Rijksoverheid hard aan windturbines op zee. Maar, alleen zonnepanelen op daken en windturbines op zee zijn niet voldoende om de nationale doelen te halen. Alleen hiermee zorgen we er niet voor dat IJsselstein in 2050 energieneutraal is. Daarvoor zijn ook zonnevelden en/of windturbines op land nodig. Hierover zijn in het nationaal klimaatakkoord afspraken gemaakt. Om de benodigde zonnevelden en windtubines op land te plaatsen, is Nederland verdeeld in 30 regio’s. In deze regio’s werken gemeenten, provincie, waterschappen en netbeheerder samen aan de opwek van duurzame energie. Elke regio kijkt waar en onder welke voorwaarden duurzame energie kan worden opgewekt. IJsselstein is onderdeel van de regio Utrecht (U16). Als regio Utrecht (U16) willen we in 2030 1,8 miljard kilowattuur (1,8 TWh) duurzame elektriciteit opwekken. Alle gemeenten in de regio dragen hier een steentje aan bij, dus ook IJsselstein. IJsselstein wil hier 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) aan bijdragen. Dit is gelijk aan het elektriciteitsgebruik van 20.000 huishoudens. En dat is 30% van het IJsselsteinse elektriciteitsverbruik in 2050. Zoekgebieden voor zonnevelden en windturbines In 2020 en 2021 hebben we uitgebreid gesproken met inwoners over zonnevelden en windturbines. Met de informatie uit deze gesprekken heeft de gemeenteraad een aantal zoekgebieden aangewezen, waaronder: De A2-zone (ten zuiden van IJsselstein): zoekgebied wind Noordoostelijk buitengebied (rond de Hollandsche IJssel): zoekgebied zon Op zoek naar mogelijkheden in zoekgebieden In 2024 en 2025 gaan we op verzoek van de raad de twee hierboven genoemde zoekgebieden verder uitwerken. Het doel is om uit te zoeken hoe we meewerken aan de opwek van 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) duurzame energie. We weten nog niet of we dit met zonnevelden, windturbines of allebei doen. Een belangrijke vraag hierbij is: welke voorwaarden zijn er voor de aanleg van zonnevelden of windturbines? Over deze onderwerpen wil de gemeente graag de mening van inwoners weten. Hoe meedenken Inwoners kunnen op 3 manieren meedenken over de keuzes rond zonnevelden en windturbines: We nodigen het inwonerpanel uit om een vragenlijst in te vullen. Er is een adviesgroep gevormd, die doorpraat over de keuzes die we moeten maken. De adviesgroep bestaat uit een kleine vertegenwoordiging van bewoners en (belangen)organisaties. Ook organiseren we 3 inloopbijeenkomsten in 2024. Hier zijn alle inwoners uit IJsselstein welkom. Bij de bijeenkomsten over windenergie zijn ook de inwoners van Nieuwegein, Lopikerkapel en Vianen welkom. Het zoekgebied voor windenergie ligt namelijk op de grens van de gemeente. Deelname aan de vragenlijst en adviesgroep is op uitnodiging. De inloopbijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk. Inloopbijeenkomsten Aankomend: Oktober/november 2024: 3e inwonerbijeenkomst. In deze bijeenkomst bespreken we de mogelijkheden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Meer informatie volgt later. Geweest: 13 maart en 16 april 2024: de eerste twee avonden stonden in het teken van zowel wind- als zonne-energie. Tijdens deze avond gingen we in gesprek over de keuzes die we in IJsselstein moeten maken. Daarbij bespraken we de voorwaarden waaronder zonnevelden en windturbines een plek kunnen krijgen. Het verslag van deze twee avonden vindt u hier. verslagen inloopbijeenkomsten duurzame energie IJsselstein. Daarnaast zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld in een vraag en antwoord document. Deze vindt u hier: vraag en antwoord over het opwekken van duurzame energie. Wat gebeurt er met uw mening? Na de bijeenkomst is het aan de gemeente IJsselstein om de voors en tegens op een rijtje te zetten. Dit doen we met de resultaten uit participatie, maar ook door het uitvoeren van (technische) analyses. De resultaten gebruiken we om de 2 zoekgebieden verder uit te werken. Rond de zomer van 2024 leggen we de raad een Uitgangspuntennotitie windenergie voor. Hierin leggen we vast of we de komst van een windturbine langs de A2 mogelijk willen maken en onder welke voorwaarden. Dit besluit is dan ook van invloed op de keuze voor waar de zonnevelden komen. Begin 2025 leggen we een Uitnodigingskader voor zonnevelden aan de gemeenteraad voor. Hierin maken we afspraken over de voorwaarden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Voordat de raad een besluit neemt, zetten zij de voors en tegens op een rij. Via de agenda van de gemeenteraad kunt u volgen wanneer zij deze stukken bespreken. Tijdens de commissievergadering is er ook de mogelijkheid voor inwoners om in te spreken. Wat gebeurt er na de besluitvorming In de Uitgangspuntennotitie windenergie en het Uitnodigingskader zonnevelden staan afspraken over de voorwaarden van de komst van zonnevelden en windturbines. Daarna kunnen initiatiefnemers met projectvoorstellen komen. Als er echt initiatieven op tafel komen, krijgt u opnieuw de ruimte om hierover mee te denken. Daarnaast kijken we naar hoe de omgeving voordeel heeft van de winsten van de opwek van de energie.

  • Processen-verbaal

    ​​​​​​De processen-verbaal van de stembureaus Inclusief de eventuele corrigenda 1. Stadhuis (pdf, 8,5 MB) 2. Sporthal de Oever (pdf, 8,6 MB) 3. Sporthal de Oever (pdf, 8,5 MB), Corrigendum (pdf, 6,6 MB) 4. Sporthal IJsselhal (pdf, 8,4 MB) 5. Ewoud (pdf, 8,3 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 6. Sporthal Poortdijk (pdf, 8,6 MB) 7. Reddingsbrigade IJsselstein (pdf, 8,4 MB) 8. Geb. 't Kruispunt (pdf, 8,4 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 9. Geb. 't Kruispunt (pdf, 8,7 MB) 10. Dienstencentrum De Oase (pdf, 8,4 MB) 11. Sporthal Het Heem (pdf, 8,4 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 12. Sporthal Het Heem (pdf, 8,6 MB) 13. School De Ark (pdf, 8,4 MB) 14. WOC gebouw (Wijk Onderwijs Centrum) (pdf, 8,4 MB) 15. OBS De Trekvogel (pdf, 8,8 MB) 16 Tramzicht (pdf, 9,2 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 17. Ver.gebouw De Groene Olijftak (pdf, 8,0 MB) 18. Verenigingsgebouw Excelsior(pdf, 8,0 MB) Overige documenten Proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau (model Na 31-1) (pdf, 11,6 MB) Verslag controleprotocol gemeentelijk stembureau (pdf, 1,3 MB) CSV-bestand uit OSV (csv, 55 kB) Melding fouten in proces-verbaal Denkt u dat er een fout is gemaakt in een proces verbaal bij de telling of vaststelling van de uitslagen? Dan kunt u dit melden bij de Kiesraad. Uw melding moet uiterlijk maandag 17 juni 11:00 uur zijn ontvangen.

  • Pers

    Bestuursvoorlichting en persvragen Onze woordvoerders zijn uitsluitend bereikbaar voor media. Bent u niet van de media? Kijk dan op onze Contactpagina. Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u onze woordvoerders bereiken op: Telefoon 14-030 E-mail communicatie@ijsselstein.nl Persberichten 24.06.13 Last onder dwangsom voor aangehouden Nieuwegeiner 24.06.12 Hinder bij maatregelen gevel Fulcotheater en stadhuis 24.06.11 Berichten over uw Buurt 24.05.24 Wethouder Edwin Tas herbeleeft zijn jeugd tijdens geslaagde natuurles 24.04.29 Alles komt terecht – nieuw minimabeleid 24.04.26 Eerste deel van doorfietsroute geopend in IJsselstein 24.04.26 Lintjes in IJsselstein 24.04.10 Last onder dwangsom voor jonge IJsselsteiner 24.03.22 Gebiedsontzegging na mishandeling 24.02.23 Denk mee over zon en wind in IJsselstein 24.02.08 Bodycams Voor Boa's 24.01.24 Gemeente Veilt Deel Kunstcollectie 23.12.20 Dirigent IJsselsteins Zeemanskoor ontvangt Compliment 23.12.18 Welkom aan nieuwe IJsselsteiners 23.12.18 Compliment voor jarenlange inzet kunst en hobbymarkt 23.12.11 Commissaris van de Koning bezoekt IJsselstein

  • Collegebesluiten

    Deze vergaderingen zijn niet openbaar. Het grootste deel van de collegebesluiten zijn wel openbaar en die worden op deze website gepubliceerd. Oudere besluitenlijsten kunt u terugvinden in het archief van de website. 2024 Besluitenlijst 4 juni 2024 Besluitenlijst 28 mei 2024 Besluitenlijst 21 mei 2024 Besluitenlijst 14 mei 2024 (pdf, 126 kB) Besluitenlijst 7 mei 2024 (pdf, 159 kB) 30 april 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 23 april 2024 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 16 april 2024 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 9 apri 2024 (pdf, 143 kB) Besluitenlijst 2 april 2024 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 26 maart 2024 (pdf, 113 kB) Besluitenlijst 19 maart 2024 (pdf, 88 kB) Besluitenlijst 12 maart 2024 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 5 maart 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 27 februari (pdf, 156 kB) 20 februari 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 13 februari 2024 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 6 februari 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 30 januari 2024 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 23 januari 2024 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 16 januari 2024 (pdf, 65 kB) Besluitenlijst 9 januari 2024 (pdf, 87 kB) 2 januari 2024, geen collegevergadering 2023 26 december 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 19 december 2023 (pdf, 125 kB) Besluitenlijst 12 december 2023 (pdf, 133 kB) Besluitenlijst 5 december 2023 (pdf, 134 kB) Besluitenlijst 28 november 2023 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 21 november 2023 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 14 november 2023 (pdf, 116 kB) Besluitenlijst 7 november 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 31 oktober 2023 (pdf, 136 kB) Besluitenlijst 24 oktober 2023 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 17 oktober 2023 (pdf, 98 kB) Besluitenlijst 10 oktober 2023 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 3 oktober 2023 (pdf, 56 kB) Besluitenlijst 26 september 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 21 september 2023 (pdf, 25 kB) Besluitenlijst 19 september 2023 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 12 september 2023 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 5 september 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2023 (pdf, 106 kB) Besluitenlijst 22 augustus 2023 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 15 augustus 2023 (pdf, 92 kB) 8 augustus, geen collegevergadering 1 augustus, geen collegevergadering 25 juli, geen collegevergadering 18 juli, geen collegevergadering Besluitenlijst 11 juli 2023 (pdf, 49 kB) Besluitenlijst 4 juli 2023 (pdf, 96 kB) Besluitenlijst 27 juni 2023 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 20 juni 2023 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 12 juni 2023 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 6 juni 2023 (pdf, 85 kB) Besluitenlijst 30 mei 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 23 mei 2023 (pdf, 36 kB) Besluitenlijst 16 mei 2023 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 9 mei 2023 (pdf, 71 kB) 2 mei 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 25 april 2023 (pdf, 53 kB) Besluitenlijst 18 april 2023 (pdf, 90 kB) Besluitenlijst 11 april 2023 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 4 april 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 28 maart 2023 (pdf, 102 kB) Besluitenlijst 21 maart 2023 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 14 maart 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 7 maart 2023 (pdf, 132 kB) 28 februari 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 21 februari 2023 (pdf, 54 kB) Besluitenlijst 14 februari 2023 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 7 februari 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 31 januari 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 24 januari 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 17 januari 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 10 januari 2023 (pdf, 108 kB) 3 januari 2023, geen collegevergadering 2022 27 december 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 20 december 2022 (pdf, 386 kB) Besluitenlijst 14 december 2022 (pdf, 131 kB) Besluitenlijst 6 december 2022 (pdf, 101 kB) Besluitenlijst 29 november 2022 (pdf, 128 kB) Besluitenlijst 22 november 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 15 november 2022 (pdf, 140 kB) Besluitenlijst 8 november 2022 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 1 november 2022 (pdf, 104 kB) 25 oktober 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 18 oktober 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 11 oktober 2022 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 4 oktober 2022 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 27 september 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 20 september 2022 (pdf, 103 kB) Besluitenlijst 13 september 2022 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 6 september 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2022 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 23 augustus 2022 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 16 augustus 2022 (pdf, 119 kB) 9 augustus 2022, geen collegevergadering 2 augustus 2022, geen collegevergadering 26 juli 2022, geen collegevergadering 19 juli 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 12 juli 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 5 juli 2022 (pdf, 74 kB) Besluitenlijst 27 juni 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 21 juni 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 14 juni 2022 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 7 juni 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 31 mei 2022 (pdf, 123 kB) Besluitenlijst 24 mei 2022 (pdf, 99 kB) Besluitenlijst 17 mei 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 10 mei 2022 (pdf, 46 kB) 3 mei 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 26 april 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 19 april 2022 (pdf, 104 kB) Besluitenlijst 12 april 2022 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 5 april 2022 (pdf, 69 kB) Besluitenlijst 29 maart 2022 (pdf, 60 kB) Besluitenlijst 22 maart 2022 (pdf, 57 kB) Besluitenlijst 15 maart 2022 (pdf, 62 kB) Besluitenlijst 8 maart 2022 (pdf, 126 kB) 1 maart 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 22 februari 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 15 februari 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 8 februari 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 1 februari 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 25 januari 2022 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 18 januari 2022 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 11 januari 2022 (pdf, 31 kB) 4 januari 2022, geen collegevergadering

  • Mantelzorgwaardering

    Klik hieronder als u meer wilt lezen en als u de waardering wilt aanvragen. Bent u 24 jaar of ouder: lees meer en vraag aan. Ben je tussen de 11 en 24 jaar oud: lees meer en vraag aan. Het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Pulse verzorgt de mantelzorgwaardering voor de gemeente IJsselstein. Neemt u gerust contact met hen op als u iets wilt weten over deze waardering. Dat kan door: een e-mail te sturen naar secretariaatmantelzorg@stichting-pulse.nl; op donderdagochtend (tussen 10.00 - 12.00 uur) te bellen naar 030 - 6868 030.

  • Rekenkamer

    Wat doet de rekenkamer? In de Gemeentewet staat dat elke gemeente een rekenkamer moet hebben. De rekenkamer doet onderzoeken die antwoord moeten geven op de volgende vragen: Doet de gemeente wat zij zich had voorgenomen? Bereikt ze daarmee wat ze wil bereiken? Doet de gemeente de dingen die nuttig en nodig zijn met het oog op de lokale en landelijke ontwikkelingen? Krijgt de gemeente waar voor het geld dat ze uitgeeft? Houdt de gemeente zich in haar werk aan de regels? De rekenkamer zoekt in haar werk naar verbinding met inwoners, gemeenteraad en maatschappelijke organisaties. Hoe werkt de rekenkamer? In de Verordening op de rekenkamer staat hoe de rekenkamer haar werk doet en welke wettelijke regels daarbij gelden. De gemeenteraad heeft deze verordening in 2023 vastgesteld. De Verordening vormt de basis van het onderzoeksprotocol van de rekenkamer. Dit beschrijft hoe de rekenkamer te werk gaat bij de uitvoering van onderzoek. De begeleidingscommissie Het contact tussen de gemeenteraad en de rekenkamer verloopt via de begeleidingscommissie. Daar zitten drie raadsleden in. Rekenkamer en begeleidingscommissie overleggen een paar keer per jaar en houden elkaar goed op de hoogte van elkaars werk en wensen. Hoe effectief is de rekenkamer? De rekenkamer onderzoekt of het gemeentelijk beleid doeltreffend (zinnig) en doelmatig (zuinig) is geweest en of de gemeente rechtmatig (zorgvuldig) handelt. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om of het beleid binnen de begroting is uitgevoerd, of er verantwoording over is afgelegd en of de raad er goed over is geïnformeerd. De rekenkamer doet ook aanbevelingen voor verbetering. Meestal neemt de raad de aanbevelingen over. De raad vraagt dan aan het college om deze verbeteringen door te voeren. De rekenkamer wil ook weten wat het effect is van haar eigen werk. Daarom onderzoekt de rekenkamer regelmatig de ‘doorwerking’ van haar eigen onderzoeken. Denk mee met de rekenkamer Elk jaar onderzoekt de rekenkamer twee onderwerpen. Wat de rekenkamer onderzoekt, bepaalt zij helemaal zelf. Natuurlijk luistert de rekenkamer naar wat de raad wil. En ook u als inwoner kunt onderwerpen aandragen. Heeft u een wens of een idee? Laat het dan weten aan de secretaris van de rekenkamer via secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Geef in uw bericht duidelijk aan wat u graag onderzocht zou willen hebben en waarom u denkt dat de rekenkamer dit zou moeten doen. De rekenkamer zal u dan laten weten of uw idee wordt overgenomen. Contact met de rekenkamer Heeft u vragen aan of ideeën voor de rekenkamer, stuur dan een mail aan de secretaris: secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Privacybeleid De rekenkamer hanteert het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid van de gemeente. De privacy-toezichthouder van de gemeente, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) is ook de FG van de rekenkamer. Leden en ondersteuning rekenkamer Rob Paulussen (voorzitter) Rob (1971) werkt als zelfstandig onderzoeker en adviseur voor overheden en in het onderwijs. Hij studeerde Bestuurskunde en Politicologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij heeft gewerkt als (universitair) docent/ onderzoeker bij de Open Universiteit en Universiteit Utrecht en hoofddocent bij Fontys Bestuursacademie. Hij woont en werkt in Gouda. Nevenfuncties: Lid van de Rekenkamers Vijfheerenlanden, Krimpenerwaard en Oisterwijk Directeur van de Rekenkamer Ouder-Amstel Lid van het ontwikkelteam van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers (NVRR) Matthijs van den Berg Matthijs (1978) is momenteel directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie. Daarvoor werkte hij in uiteenlopende onderzoeks-, beleids- en managementfuncties bij het RIVM in Bilthoven. Hij woont in Soest. In zijn vrije tijd sport en leest hij graag. Nevenfuncties:  Voorzitter Raad van Toezicht InnoBeweeglab Lid rekenkamer gemeente Huizen Tijmen Siermann Tijmen (1985) is van huis uit sociaal geograaf en studeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt als beleidsonderzoeker voor verschillende gemeentelijke onderzoeksafdelingen en voor andere rekenkamers. Hij is door deze rol goed bekend met vraagstukken op het gebied van fysiek domein, sociaal domein en de relatie tussen burger en bestuur, bijvoorbeeld door onderzoek naar burger- en overheidsparticipatie en gemeentelijke dienstverlening. Tijmen woont in Amersfoort en in zijn vrije tijd sport en leest hij graag. Nevenfunctie: Lid rekenkamercommissie SED-gemeente (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) Margreet Windhorst (secretaris-onderzoeker) Margreet (1966) is opgeleid als historicus en archivaris. Zij vervulde beleidsfuncties bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Raad voor Cultuur en de gemeente Rotterdam. Sinds 2008 werkt zij onder de naam Raamwerk advies en tekst als beleidsadviseur en penvoerder, voornamelijk op het gebied van overheidsinformatie, erfgoed en cultuur. Zij verleent enkele dagen per maand ondersteuning aan de leden van de rekenkamer. Lopende onderzoeken Momenteel lopen er twee onderzoeken. Het onderzoek naar het gebruik van algoritmen door de gemeente IJsselstein wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Dialogic. Volgens planning moet dit in april 2024 worden opgeleverd. Daarnaast doen de leden van de rekenkamer zelf onderzoek naar de toegankelijkheid van de IJsselsteinse stemlokalen voor mensen met een beperking. Het rapport onderzoek wordt in februari 2024 verwacht. Oudere rapporten kunt u terugvinden in het archief van de website. Gebruik zoveel mogelijk trefwoorden. Afgeronde onderzoeken Onderzoek naar de toegankelijkheid van de IJsselsteinse stemlokalen tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2023 (april 2024) Ruim baan voor de kiezer (pdf, 28.6 MB) Quickscan doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (april 2023) Doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (pdf, 1.82 MB) Onderzoek tegengaan zorgfraude (maart 2023) Tegengaan zorgfraude (pdf, 1.08 MB) Grip op gemeenschappelijke regelingen, juli 2022 Definitieve rapportage 'Grip op gemeenschappelijke regelingen' Onderzoek duurzaamheid eigen organisatie, 21 juni 2022 Raadsvoorstel onderzoek interne duurzaamheid Duurzaamheid, volledig rapport Onderzoek minimabeleid, 7 oktober 2021 Rapport minimabeleid Raadsvoorstel minimabeleid Onderzoek klachtafhandeling, 7 oktober 2021 Rapport klachtafhandeling Raadsvoorstel klachtafhandeling ​Onderzoek doorwerking rekenkameronderzoeken, 16 maart 2021 Rekenkamerbrief onderzoek doorwerking aanbevelingen Onderzoek Kwaliteit Raadsvoorstellen, 10 december 2020 Rapport kwaliteit raadsvoorstellen inclusief bestuurlijke reactie Raadsvoorstel onderzoek kwaliteit raadsvoorstellen Onderzoek Wijkgericht werken, 28 mei 2020 Rapport Wijkgericht werken Bestuurlijke Reactie Wijkgericht werken Raadsvoorstel Wijkgericht werken Onderzoek subsidiebeleid, 12 december 2019 Rapport subsidiebeleid IJsselstein Raadsvoorstel subsidiebeleid Onderzoek RMN, 7 november 2019 Rekenkamerrapport Functioneren en Presteren RMN Bestuurlijke reactie onderzoek RMN Raadsvoorstel onderzoek RMN Jaarverslagen en jaarplannen Jaarplan 2024 (pdf, 145 kB) Jaarverslag 2023 (pdf, 188 kB) Jaarverslag 2022 en jaarplan 2023 (pdf, 157 kB) Jaarverslag 2019 en jaarplan 2020 (pdf, 164 kB) Jaarverslag 2020 en onderzoeksprogramma 2021 (pdf, 1,31 MB) Nieuwsbrieven De rekenkamer brengt minimaal een keer per jaar een nieuwsbrief uit. Zo houdt de rekenkamer de raad op de hoogte van de eigen werkzaamheden. Ook besteden we aandacht aan interessante ontwikkelingen ten aanzien van de lokale rekenkamers in het algemeen. Nieuwsbrief RKIJ, mei 2024 (pdf, 3,41 MB) Nieuwsbrief RKIJ, november 2023 (pdf, 1,86 MB)

  • Evenementenkalender

    Datum Evenement Locatie Tijd 23 jun Openluchtviering Protestantse Gemeente IJsselstein Speeltuin Kloosterplantsoen 10.00-12:00 28 juni Agnestival schoolfeest Agnesschool Speelplein Agnesschool 15:00-19:30 30 jun Sportfair / Verenigingenmarkt Podiumterrein 11.00-16.00 30 jun Veiligheidsdag Binnenstad, Overtoom 13:00-17:00 6 juli Zomerfair braderie   Binnenstad, Overtoom 9.00-17.00 19-23 aug IJVO Noord IJsseldijk 9.00-22:00 23 aug Mini Huttenbouw Speeltuin Kloosterplantsoen 9.30-12.30 30 en 31 aug Foute Zomerfeest Podiumterrein 18.00-01.00 14 sep Open dag gemeentewerf Kamerlingh Onneslaan 26 10.00-15.00 14 sep Special Cars and Bikes dag Binnenstad 13:00-16:00 21 sep Lions Badeendjesrace Stadsgracht Kloosterplantsoen 13:00-18:00 29 sep BIJ Horeca event Binnenstad 12:00-20:00 4-6 okt Circus Freiwald   Podiumterrein 13:00-21:00 5 okt Jan van Woudenberg Live Het Heem 18:00-00:00 23-27 okt Kermis Podiumterrein 13:00-00:00 23 nov Sinterklaasintocht Hazenveld, route 10.00-16.00 30 nov Pietendag met Circus Tadaa De Plaats 12:00-16:00 7 dec Kerstmarkt / winterfair Binnenstad, Overtoom 9.00-21.00 7 dec Ontstekingsevent Kerstboom Podiumterrein 18.00-21.00 14 dec Sprokkelhorst presenteert… Binnenstad + Kasteeltuin 19:00-23:00 14 dec Mike Oskam live Het Heem 18:00-00:00 23 dec Stralend IJsselstein De Plaats 12:00-17:00 Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze lijst met zorg is voorbereid kunnen eventuele fouten niet worden uitgesloten. De gemeente IJsselstein is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van gebruik van deze publicatie. Gebruik van de gegevens uit deze publicatie geschiedt op eigen risico. Vragen? Heeft u nog vragen of opmerkingen? Wij lossen eventuele problemen graag in overleg met u op. Neem daarom gerust contact met ons op en vermeld daarbij ons zaaknummer. Dan hebben wij uw gegevens snel bij de hand.   Niet mee eens? Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Als u bezwaar maakt, legt u aan ons uit waarom u het niet eens bent met onze beslissing. Stuur een afschrift van het besluit mee of vermeld het zaaknummer daarvan. U stuurt uw bezwaarschrift binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit naar ons toe. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op onze website). Ons besluit blijft gelden tijdens een bezwaarprocedure. Dit betekent dat u moet doen wat er is besloten. Wilt u dat niet? Dien dan een verzoek in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank. Dit verzoek heet ‘voorlopige voorziening’ en gaat over een tijdelijke oplossing. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt én uw zaak spoed heeft. Uw verzoek stuurt u aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Dit kan ook digitaal. Kijk op www.rechtspraak.nl hoe dat werkt. Deze procedure kost geld (griffierecht).

  • Uitslagen verkiezingen

    Uitslag verkiezingen Partij Aantal stemmen Percentage stemmen PVV (Partij voor de Vrijheid) 2208 18,88% GROENLINKS / Partij van de Arbeid (PvdA) 2185 18,68% VVD 1920 16,42% CDA - Europese Volkspartij 1234 10,55% D66 1151 9,84% Volt Nederland 494 4,22% NSC 451 3,86% Partij voor de Dieren 426 3,64% BBB 382 3,27% ChristenUnie 274 2,34% Forum voor Democratie 264 2,26% SP (Socialistische Partij) 183 1,56% Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) 165 1,41% 50PLUS 149 1,27% JA21 87 0,74% Belang Van Nederland (BVNL) 36 0,31% Piratenpartij - De Groenen 30 0,26% Meer Directe Democratie 28 0,24% NL PLAN EU 24 0,21% vandeRegio 5 0,04%

  • Hond uitlaten

    Regels honden uitlaten Binnen de bebouwde kom moet uw hond aangelijnd zijn en dient u hondenpoep op te ruimen. Op losloopvelden mag uw hond onder toezicht loslopen en hoeft u geen hondenpoep op te ruimen, maar het wordt wel gewaardeerd als u dit wel doet. In IJsselstein zijn er vijf losloopvelden, namelijk: Geluidswal Zenderpark, een strook ten westen van Zenderpark, langs de dijk. Viaduct Kerspellaan, een veld onder het viaduct van de Kerspellaan. Gelegen tussen Eiteren, Veerschipper en Beurtschipper, langs de IJssel. Hendrik Copijnstraat, een veld omringd door water, in de buurt van de rotonde Willem van Oranjeplein. Gelegen tussen de Marga Klompéstraat, Hendrik Copijnstraat en de Baronieweg. Randdijk, een veld langs het water en de trambaan. Gelegen in het groen, langs de Televisiebaan en aan het begin van de Randdijk. Zijdewetering Noord, een gedeeld pad (met andere weggebruikers), tussen de waterstroken en bomenlaan in. Dit pad is niet volledig omheind. U kunt ook de interactieve hondenuitlaatkaart bekijken om te zien waar uw hond mag loslopen. Op de interactieve hondenuitlaatkaart staan ook hondenuitlaatroutes. Dit zijn routes die vaak gelopen worden en die de losloopvelden met elkaar verbinden. Op deze routes moet u altijd uw hond aangelijnd houden en de hondenpoep opruimen. Deze opruimplicht en aanlijnplicht geldt voor de hele bebouwde kom. Regels op speelplekken en in het buitengebied: Op speelplekken, in speeltuinen, speelweiden, zandbakken en op trapveldjes zijn honden niet toegestaan. In het openbare buitengebied mag uw hond loslopen, tenzij anders aangegeven. U hoeft hier geen hondenpoep op te ruimen, maar het wordt wel gewaardeerd als u dat wel doet. Let op: in hooi- en weilanden en op natuurterreinen met vee, mag uw hond niet loslopen, tenzij anders aangegeven. Geleide- en hulphonden Als u een geleide- of hulphond heeft, hoeft u de poep niet op te ruimen als dit niet mogelijk is vanwege een beperking. Uw hond mag ook op plekken komen waar normale honden niet mogen komen, als het niet anders kan. Hondenoverlast melden Ook bewoners kunnen elkaar aanspreken op overlast. Indien u zich hier niet veilig of prettig bij voelt dan is het altijd mogelijk om overlast te melden bij het Klant Contact Centrum of via het meldingsformulier Openbare Ruimte. Boete Onze boa's letten erop dat mensen met een hond zich houden aan de opruim- en aanlijnregels. Hiermee zorgen we voor een schone stad voor iedereen. Houdt u zich niet aan de regels? Dan loopt u risico op een boete. € 160,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor het niet opruimen van hondenpoep in de bebouwde kom (met uitzondering van de losloopvelden). U moet binnen de bebouwde kom ook een opruimmiddel bij u hebben, onze boa's kunnen u hierop aanspreken. € 110,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor het niet aanlijnen van uw hond in de bebouwde kom (met uitzondering van de losloopvelden). € 160,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor het niet aanlijnen van uw hond op speelplekken voor kinderen. € 160,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor aanwezigheid van uw hond op speelplekken voor kinderen. Evaluatie en verbeteringen hondenuitlaatbeleid In 2023 hebben we de regels voor hondenbezitters uit 2016 opnieuw beoordeeld. We hebben gekeken naar 3 onderwerpen: de opruimplicht, aanlijnplicht en de losloopvelden. Dit hebben we gedaan samen met hondenbezitters en niet-hondenbezitters. Lees de hele evaluatie, samen met de verbetermaatregelen.