Zoekresultaat 1 - 10 van 18 resultaten

  • Antireclamesticker

    U kunt bij de gemeente een antireclamesticker ophalen als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, wilt ontvangen.  Nee-Nee-sticker: u krijgt geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen.  Nee-Ja-sticker: u krijgt geen reclamefolders maar wel de huis-aan-huisbladen.  De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de gemeente. In de gemeente Putten heeft u geen Ja-Ja-Sticker nodig als u huis-aan-huisbladen en reclamefolder wilt ontvangen. Deze ontvangt u gewoon zonder sticker.  Geadresseerde reclame en folders stoppen Geadresseerde reclame staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven. Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Wilt u deze reclame niet meer ontvangen, dan kunt u dit bij het bedrijf zelf melden. Daarmee maakt u gebruik van uw ‘recht van verzet’. Verspreiders Verspreiders van folders in Putten (voor zover bekend bij de gemeente): BDU Uitgeverij (veelal samen met de Puttenaer) Van de Kamp verspreidingen uit Voorthuizen Netwerk VSP (gesealde folders) Klacht ongeadresseerde reclame Heeft u een sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch nog reclamedrukwerk? Geef dit dan door bij de adverteerder of de verspreider en stuur het drukwerk “retour afzender”. Het adres van de adverteerder staat op de folder. Vaak staat ook het telefoonnummer van de verspreider erop. De adverteerder of de verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld? Dien dan binnen vier weken een klacht in bij de Reclame Code Commissie via www.reclamecode.nl. Of stuur een brief naar: Reclame Code Commissie, Postbus 75684, 1070 AR Amsterdam. Contactgegevens T (0341) 359 611

  • Subsidie Open Club

    Met de Open Club subsidie creëren sportverenigingen maatschappelijke betrokkenheid en wordt de (sport)omgeving positief beïnvloed. Met de subsidie worden sportverenigingen ondersteund en gestimuleerd in hun verenigende kracht. Dit levert een bijdrage aan het oplossen van sociale vraagstukken in onze gemeente. Het is een stimulering subsidie die bijdraagt aan een leefbare Puttense samenleving. Het is een subsidievorm waaraan uw sportvereniging mag mee doen. Het is niet verplicht. Subsidie Open Club online aanvragen Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Bij de pijler Participatie maakt u een projectplan (format projectplan downloaden).

  • Afvalbrengstation

    De gemeente heeft een afvalbrengstation waar u als inwoner uw afval brengt. Dit gaat om o.a.: Grof huisvuil. Grotere hoeveelheden afval (zoals tuinafval). Gebruiksgoederen (zoals koelkasten, televisies en andere apparaten die je thuis gebruikt). Gereedschap inleveren voor stichting Gered Gereedschap Nijkerk Chemisch afval (bijvoorbeeld verf, batterijen en olieproducten). Bijzonder afval. Meer informatie staat op de website www.mijnafvalwijzer.nl. Kosten Als u afval brengt kost dit geld. De kosten voor ieder afvalsoort vindt u in het AfvalABC op www.mijnafvalwijzer.nl. Openingstijden afvalbrengstation maandag gesloten dinsdag gesloten woensdagmiddag 13.00-16.00 uur donderdagavond 18.00-20.00 uur (9 mei Hemelvaartsdag gesloten) vrijdagmiddag 13.00-16.00 uur zaterdagmorgen 08.30-12.30 uur Tijdens feestdagen kunnen de openingstijden afwijken. Voorwaarden Alleen inwoners uit de gemeente Putten toegestaan. Tractoren en vrachtauto’s hebben geen toegang tot het terrein van het afvalbrengstation. Brengen van bedrijfsafval mag niet. Iedere bezoeker mag maximaal 2 m3 grofvuil brengen. Volg de aanwijzingen van het personeel op. U mag geen spullen van het afvalbrengstation meenemen. Betreden op eigen risico. Kinderen onder de 12 jaar en huisdieren moeten voor de veiligheid in de auto blijven. Alleen stapvoets rijden. Pinnen? Ja graag! Wij willen u vragen om met de pin te betalen. Toch liever contant betalen? Dat kan ook.  Contactgegevens Hoge Eng-West 5 Postbus 400, 3880 AK Putten T (0341) 359 611 F (0341) 359 659 E info@putten.nl

  • Afschrift burgerlijke stand

    Wat is een afschrift van de burgerlijke stand? Dat is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (dit noemen we rechtsfeiten) in het leven. Denkt u daarbij aan gebeurtenissen zoals: Geboorte Overlijden Huwelijk Scheiding Partnerschapsregistratie Beëindiging partnerschap Op een afschrift van de burgerlijke stand staat een rechtsfeit. U kunt alleen bij de gemeente waar de gebeurtenis is volgetrokken een afschrift krijgen. Wij versturen het afschrift binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het afschrift eerder nodig? Neemt u dan contact op. Dan zorgen wij ervoor dat u het afschrift bij de Ontvangstbalie kunt ophalen. Afschrift burgerlijke stand online aanvragen via DigiD Afspraak maken voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand Soort akte Er zijn verschillende akten waarvan een afschrift of uittreksel is op te vragen: Geboorteakte Overlijdensakte Huwelijksakte Echtscheidingsakte Akte van partnerschapsregistratie Akte van beëindiging partnerschap Termijn Vraagt u het afschrift uit de burgerlijke stand online aan? De afdeling Burgerzaken stuurt het document binnen 1 week naar uw huisadres. Uittreksel BRP Verwar een afschrift burgerlijke stand niet met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP). Hierin bewijst de gemeente dat u in deze gemeente staat ingeschreven. Een uittreksel uit het BRP is alleen te krijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

  • Aangifte overlijden

    Als er iemand overlijdt moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de begrafenisondernemer aangifte, maar u kunt het ook zelf doen. Na de aangifte wordt: De overlijdensakte gemaakt. Het verlof tot begraven/cremeren afgegeven. Voor begrafenisondernemers is het mogelijk de aangifte online te doen. Hiervoor is EHerkenning nodig.  De aangifte overlijden online doorgeven via EHerkenning Afspraak maken voor het doorgeven van overlijden

  • Bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)

    Met een bewijs van in leven zijn, bewijst u dat u in leven bent. Sommige pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties kunnen hierom vragen. Aanvragen van een bewijs van in leven zijn moet u zelf doen. Bewijs van in leven zijn voor gebruik in Nederland Hebt u het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Dan krijgt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).  Uittreksel basisregistratie personen online aanvragen via DigiD Wij versturen het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het afschrift eerder nodig? Neemt u dan contact op. Wij zorgen ervoor dat u het afschrift bij de Ontvangstbalie in het gemeentehuis kunt ophalen. Wilt u het bewijs van in leven liever niet online aanvragen? Dan kunt u het uittreksel aanvragen bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis. Openingstijden Burgerzaken Afspraak maken voor het aanvragen van een uittreksel basisregistratie personen Bewijs van in leven zijn voor gebruik in buitenland (attestatie de vita) Hebt u het bewijs van in leven nodig voor gebruik in het buitenland? Dan hebt u een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een (internationale) attestatie de vita. Dit uittreksel is opgesteld in meer talen. U vraagt het attestatie de vita persoonlijk aan bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis. Openingstijden Burgerzaken Afspraak maken voor het aanvragen van een attestatie de vita

  • Uittreksel basisregistratie personen (BRP)

    Met een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), laat u zien dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op een uittreksel staat uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Ook andere gegevens zijn mogelijk, geef daarom duidelijk aan waarvoor u het nodig heeft. Bijvoorbeeld uw woongeschiedenis. Wij versturen het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het uittreksel eerder nodig? Neemt u dan contact op. Dan zorgen wij ervoor dat u het uittreksel BRP bij de Ontvangstbalie kunt ophalen. Uittreksel basisregistratie personen online aanvragen via DigiD Afspraak maken voor het aanvragen van een uittreksel basisregistratie personen

  • Forensenbelasting

    De gemeente Putten kent twee soorten belasting voor toeristisch verblijf. Namelijk forensenbelasting en toeristenbelasting. Mensen die in Putten overnachten en hier niet officieel wonen betalen forensenbelasting of toeristenbelasting. Deze inkomsten investeren we in bijvoorbeeld fietspaden, recreatiegebieden en toeristische informatie zoals het VVV. Wanneer betaalt u forensenbelasting? U betaalt forensenbelasting als u voldoet aan elke van deze kenmerken: U heeft een gemeubileerde recreatiewoning of stacaravan in de gemeente Putten in gebruik. U staat niet in de gemeente Putten ingeschreven. U heeft per jaar 90 dagen of meer de beschikking over deze recreatiewoning of stacaravan. Het maakt niet uit hoeveel dagen u de woning gebruikt. En ook niet of dat in de winter wel of niet mogelijk is. Een stacaravan zien wij in de meeste gevallen ook als gemeubileerde woning. Het maakt niet uit of de stacaravan op eigen grond staat of dat u deze grond huurt. Ook maakt het niet uit of de stacaravan in uw bezit is of dat u deze huurt. Tarieven forensenbelasting 2024 Het tarief is afhankelijk van de WOZ-waarde van uw onderkomen. Is er geen WOZ-waarde vastgesteld? Uw onderkomen is dan ingedeeld in de laagste waardeklasse. Minder dan € 105.000,00 - € 257,50 (tarief 1) € 105.000,00 tot € 165.000,00 - € 427,50 (tarief 2) € 165.000,00 tot € 315.000,00 - € 610,00 (tarief 3) € 315.000,00 tot € 500.000,00 - € 931,00 (tarief 4) € 500.000,00 tot € 670.000,00 - € 1.220,00 (tarief 5) € 670.000,00 of meer - € 1.527,00 (tarief 6) U ontvangt de aanslag forensenbelasting van de gemeente De parkbeheerder geeft aan de gemeente door welke toeristen forensenbelasting moeten betalen. Is er geen parkbeheer of bent u eigenaar van een recreatiewoning die niet op een park staat? Dan beoordeelt de gemeente of u forensenbelasting of toeristenbelasting moet betalen. Maakt u al gebruik van automatische incasso? Wij schrijven het bedrag in twee maandelijkse termijnen af van uw betaalrekening. Heeft u nog geen machtiging voor automatische incasso gegeven? Vraag deze aan via onderstaande link. Automatische incasso aanvragen Heeft u uw onderkomen minder dan 90 dagen ter beschikking gehad? Bijvoorbeeld door koop of verkoop? Dan ontvang u geen aanslag forensenbelasting voor dat jaar. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

  • Bekostigen leerlingenvervoer 2023/2024

    Alle kinderen van 5 tot 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Ieder kind heeft recht op onderwijs. Als ouder of verzorger moet u er zelf voor zorgen dat uw kind iedere dag op school komt. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor het schoolbezoek van uw kind. Meestal is dat geen probleem, maar soms is het vervoer naar school ingewikkeld. Bijvoorbeeld omdat uw kind niet zelfstandig naar school kan gaan met de fiets of het openbaar vervoer. Woont u met uw kind(eren) in de gemeente Putten en geldt dit voor uw kind? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding voor leerlingenvervoer. Bekostigen leerlingenvervoer 2023/2024 online aanvragen via DigiD Of wilt u bekostigen leerlingenvervoer voor 2024/2025 aanvragen? Bekostigen leerlingenvervoer 2024/2025 online aanvragen via DigiD U moet een aantal bewijsstukken bijvoegen Als u een aanvraag indient, moet u een aantal bewijsstukken bijvoegen. Als u de aanvraag online doet, moet u de bewijsstukken uploaden. U moet de bewijsstukken dan digitaal hebben. Wij hebben de volgende bewijsstukken nodig: Kopie identiteitsbewijs van aanvrager en leerling.  Een inkomensverklaring over het jaar 2021 van de Belastingdienst (alleen nodig bij (speciaal) basisonderwijs). Kopie van een toelaatbaarheidsverklaring speciaal basis onderwijs of (voortgezet) speciaal onderwijs. Een (medische) verklaring noodzaak aangepast vervoer. Een kopie van de bankpas waarop een eventuele vergoeding moet worden uitbetaald.

  • Starterslening koopwoning

    Starters hebben het moeilijk op de woningmarkt. De gemeente Putten wil de starter een steuntje in de rug geven. In samenwerking met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) zetten wij de Starterslening in. De Starterslening is een overbruggingslening. U overbrugt het verschil tussen de prijs van uw eerste huis en het bedrag dat u bij de bank leent. Een eerste huis kopen dat onbetaalbaar lijkt, lukt soms tóch door de Starterslening. Starterslening aanvragen U doet een aanvraag voor een Starterslening bij de gemeente. Doe dit op het moment dat u het (voorlopig) koopcontract voor de woning hebt getekend. Met een toewijzing van de gemeente vraagt u de lening bij SVn aan. Startersleningen worden toegewezen zolang het budget hiervoor voldoende is. Starterslening online aanvragen via DigiD Wilt u het aanvraagformulier liever niet online invullen? Dan kunt u het formulier ‘Aanvraagformulier Starterslening (PDF, 116Kb)' downloaden, uitprinten en invullen. Voor wie is de starterslening? U bent meerderjarig en mag in Nederland wonen. U bent nog niet eerder in bezit geweest van een koopwoning. De aanvrager moet een economische en/of maatschappelijke binding hebben met de gemeente Putten. Economische binding: De aanvrager heeft een contract van minimaal 18 uur. Dat contract heeft minstens de duur van een jaar bij een bedrijf in Putten. Of bij een bedrijf tewerkgesteld in Putten. De aanvrager is een zelfstandig ondernemer die in het bestaan voorziet en gevestigd is in Putten. Maatschappelijke binding: De afgelopen tien jaar is de aanvrager minimaal vier jaar in de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente Putten ingeschreven geweest. Of de aanvrager staat de laatste twee jaar onafgebroken ingeschreven in de BRP van de gemeente Putten. Leeftijdsgrens: maximaal 39 jaar. Indien er sprake is van twee aanvragers gelden de bindingseisen en de leeftijdseis voor een van de aanvragers. Recreatiewoningen doen niet mee. De voorwaarden De koopsom mag maximaal 85% van de op dat moment geldende NHG-grens zijn. (NHG-grens 1 januari 2024: € 435.000, maximale koopsom: € 369.750) De Starterslening is maximaal 20% van de koop(aanneem)som, plus eventuele verbeter-/meerwerkkosten (als die er zijn) en is maximaal € 40.000,00. De lening krijgt u niet samen met andere koopinstrumenten, (rente)kortings- of financiële regelingen. Over de Starterslening De Starterslening bestaat uit twee delen. Een (hypothecaire) box 1 lening die u annuïtair betaalt en een oplopende box 3 lening. De box 3 lening noemen we de Combinatielening. De stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) borgt de box 1 lening. Wordt de borging van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) succesvol aangevraagd? Dan volgt SVn hetzelfde beleid als WEW voor de Combinatielening. Voor beide leningdelen heeft u de eerste 3 jaar geen maandlasten. Voor de Starterslening geldt de 15-jaars rente van SVn. De looptijd van de lening is 30 jaar. Aflossen van de lening is altijd zonder boete.