Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Wethouderspreekuur

    Heeft u een idee of mening over een onderwerp van de gemeente? En wilt u dit bespreken met een wethouder?  Maak dan gebruik van het wethouderspreekuur. Het spreekuur is om de week in de oneven weken. Naam Dag en tijd Wethouder Hoekstra maandag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Hartogh Heys van de Lier woensdag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Le Roy woensdag tussen 15.30 uur en 16.30 uur Wethouder Van der Zwan donderdag tussen 08.30 uur en 09.30 uur Let op: In de schoolvakanties zijn er geen wethouderspreekuren. Spreekuur Tijdens het spreekuur heeft u 15 minuten tijd om met de wethouder te praten. Het spreekuur is niet bedoeld om te praten over onderwerpen die een relatie hebben met inspraak, klacht- en bezwaarprocedures en acquisitie. Afspraak maken Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een e-mail naar gemeente@smallingerland.nl met als onderwerp Wethouderspreekuur. Zet in de mail met wie u een afspraak wilt en wat u wilt bespreken. 

  • Uitslagen Provinciale Staten en Waterschap 2023

    U kon op woensdag 15 maart 2023 stemmen voor de leden van de Provinciale Staten van Friesland en voor Wetterskip Fryslân. Op woensdagavond 15 maart 2023 zijn de stemmen voor de eerste keer op lijstniveau geteld op de stembureaus. Op donderdag 16 maart 2023 zijn de stemmen centraal geteld in De Oase in Drachten. De uitkomsten hiervan zijn vastgelegd in een proces-verbaal. Hieronder ziet u de uitslag. Uitslagen Provinciale Statenverkiezing 2023 Verslag controletelling (pdf 86 kB) Proces verbaal Model Na31-2 (pdf 729 kB) Bijlage 1 bij Proces verbaal (pdf 67 kB) Uitslag per kandidaat per stembureau PS (CSV 88 kB) Definitieve uitslag Provinciale Staten Uitslagen waterschapsverkiezing 2023 Verslag controletelling (pdf 88 kB) Proces verbaal Model Na31-2 (pdf407 kB) Bijlage 1 bij Proces verbaal (pdf 52 kB) Uitslag per kandidaat per stembureau WS (CSV 35 kB) Definitieve uitslag Wetterskip

  • Uittreksel Basisregistratie Personen

    Soms moet u bewijzen dat u in de gemeente Smallingerland woont. Bijvoorbeeld bij de inschrijving voor een woning. Daarvoor vraagt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Dan kan online. We doen ons best om het binnen 5 werkdagen via de post op te sturen. Uittreksel BRP aanvragen Kosten € 7,50 Uittreksel op maat Geef bij de aanvraag van het uittreksel aan waarvoor u het nodig heeft en welke gegevens erop moeten staan. Dan maken wij een uittreksel op maat. Op het uittreksel staat altijd uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. Aanvragen kan ook op gemeentehuis Vraagt u uw uittreksel liever op het gemeentehuis aan? Dat kan. Daarvoor maakt u een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. U betaalt het uittreksel op het gemeentehuis en u krijgt hem direct mee. Aanvragen voor anderen U kunt een uittreksel BRP alleen aanvragen voor uzelf en voor minderjarige kinderen die bij u wonen. Dit kan digitaal. Als u daarvoor gemachtigd bent door iemand anders, kunt u ook een aanvraag namens die persoon doen. Dat moet wel op het gemeentehuis gebeuren. Iemand machtigen Om iemand anders te machtigen voor een aanvraag, stelt u een brief op waarin u iemand toestemming geeft. U en de persoon die de aanvraag namens u gaat doen, ondertekenen de brief daarna allebei. De gemachtigde neemt de brief, een kopie van uw identiteitsbewijs en een eigen identiteitsbewijs mee naar de afspraak. Interessante pagina's Uittreksel burgerlijke stand

  • Welstand

    Als u een omgevingsvergunning heeft aangevraagd of een verzoek verkennen initiatief heeft ingediend, dan vragen we de welstandscommissie om advies.  Agenda welstandsvergadering Op maandag 6 mei wordt in het gemeentehuis een openbare vergadering van de welstandscommissie gehouden. De vergadering begint om 09:30 u. Tijdens deze vergadering worden de volgende bouwplannen behandeld: Gealânswei 1 in Oudega, de uitbreiding van de woning en de bouw van een schuur Kavels 7-23 Bsplan Houtigehage west in Houtigehage, de bouw van 8 woningen Hoek Pascallaan/Ottolaan Drachten, bouw van een bedrijfspand Tussendiepen 16 in Drachten, wijzigen gevels Ds. Visscherwei 71 in Houtigehage, ombouwen kerk naar woning Boterbloem (10) in Drachten, de bouw van een woning Boterbloem (12) in Drachten, de bouw van een bedrijfspand Zuiderhogeweg 53 in Drachten, het plaatsen van een dakkapel Fluessen 27 in Drachten, het plaatsen van een dakkapel     Langdeel 26 in Oudega, de verbouw van de woning Martin Luther Kingsingel 22 (parkeerterrein Gamma) in Drachten, het plaatsen van reclame Westerbuorren 20 in Boornbergum, de bouw van een schuur Alde Wei 26 in Drachtstercompagnie, het plaatsen van een reclamebord De Wetterwille 52, 54 en 56 in Drachten, het plaatsen 3 woonwagens Eastersânning 12 in Oudega, de bouw van een schuur   Welstand- en reclamenota De welstand- en reclamenota kunt u bekijken in de Planviewer.

  • Wet kwaliteitsborging (Wkb)

    Het doel van de Wet kwaliteitsborging is om de bouwkwaliteit te verhogen. De gemeente toetste tot 1 januari 2024 vooraf of uw bouwplan aan de bouwtechnische voorschriften voldeed. Door de Wet kwaliteitsborging doet de gemeente dit voor bouwwerken met een laag risico (gevolgklasse I) niet meer. U huurt zelf een kwaliteitsborger in. Dit is verplicht. De Wet kwaliteitsborging voor nieuwbouw binnen de gevolgklasse 1 geldt per 1 januari 2024. De Wet kwaliteitsborging voor verbouwingen binnen de gevolgklasse 1 gaat in per 1 januari 2025. U hoeft als initiatiefnemer bij verbouwingen dus pas vanaf 1 januari 2025 een kwaliteitsborger in te schakelen. Wat doet een kwaliteitsborger De kwaliteitsborger toetst de bouwtechnische aspecten tijdens de bouw. De kwaliteitsborger controleert voor en tijdens de bouw of het bouwplan voldoet aan de bouwtechnische voorschriften. Deze voorschriften gaan bijvoorbeeld over brandveiligheid, fundering of energiezuinigheid. De voorschriften staan in het ‘Besluit bouwwerken leefomgeving’ en in het Omgevingsplan. Toezicht houden gaat via een instrument voor kwaliteitsborging. Private partijen ontwikkelen deze instrumenten en worden daarna gekeurd door de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw. Als het instrument aan de eisen voldoet, mag het gebruikt worden voor kwaliteitsborging. Welke bouwwerken vallen onder de Wet kwaliteitsborging De Wet kwaliteitsborging geldt voor bouwwerken in gevolgklasse I. De gevolgklasse zegt iets over hoe risicovol een bouwwerk is. Gevolgklasse I zijn bouwwerken met een laag risico. Bijvoorbeeld: Woningen Woonboten Recreatiewoningen Industriegebouwen van maximaal twee bouwlagen Hierop zijn een aantal uitzonderingen. Bijvoorbeeld als u in of op een monumentaal pand gaat bouwen. Voor bouwwerken in gevolgklasse I moet u een kwaliteitsborger inhuren. Ook moet u een bouwmelding en een gereedmelding indienen. De bouwwerken die onder gevolgklasse I vallen zijn te vinden op website Informatiepunt Leefomgeving.  Gevolgklasse II en III Gevolgklasse II en III zijn risicovolle bouwwerken. Bijvoorbeeld appartementencomplexen, scholen of hotels. Voor deze bouwwerkzaamheden heeft u voorlopig nog een omgevingsvergunning nodig. Het is mogelijk dat dit over vijf jaar verandert. De gemeente toetst complexe bouwplannen zelf aan de bouwtechnische voorschriften. Ook houdt de gemeente toezicht tijdens de bouw. U hoeft geen kwaliteitsborger in te huren. In welke gevolgklasse valt uw bouwwerk? Via de vergunningencheck van het Omgevingsloket controleert u in welke gevolgklasse uw bouwwerk valt. Hoe werkt het straks als u gaat (ver)bouwen?  Bouwwerk in gevolgklasse I U controleert of u een omgevingsvergunning nodig hebt. De omgevingsvergunning gaat over of het bouwwerk past in de omgeving. De gemeente controleert of uw aanvraag voldoet aan de regels in het Omgevingsplan. Bijvoorbeeld of uw bouwplan voldoet aan de welstandseisen. Binnen 8 weken beslist de gemeente of uw aanvraag is geaccepteerd of afgewezen. Naast een omgevingsvergunning, moet u ook een bouwmelding en gereedmelding indienen. De meldingsplicht gaat over de bouwtechnische voorschriften. Bouwwerk in gevolgklasse II en III Voor bouwwerken in deze gevolgklasse heeft u een omgevingsvergunning (omgevingsplanactiviteit en bouwactiviteit) nodig. Deze kunt u aanvragen via het Omgevingsloket. Stappenplan melding gevolgklasse I Stap 1. Inhuren kwaliteitsborger: U huurt zelf een kwaliteitsborger in. Op de website Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw vindt u een lijst met kwaliteitsborgers. Stap 2. Bouwmelding indienen: U mag niet beginnen met bouwen, voordat u een complete melding hebt ingediend. Minimaal vier weken voor de bouw begint, dient u de bouwmelding in via het Omgevingsloket. Hier geeft u ook aan wie uw kwaliteitsborger is. Lever alle informatie aan waar om gevraagd wordt. U krijgt van de gemeente te horen of uw melding is geaccepteerd of afgewezen. Ontbreekt er informatie? Dan moet u een nieuwe melding indienen. Vier weken na het indienen van de melding, mag u met de bouw beginnen. Stap 3. Start bouw: Twee dagen voor het begin van de bouw, geeft u dit door via het Omgevingsloket. Stap 4. Controle door kwaliteitsborger: De kwaliteitsborger controleert of aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan. De gemeente blijft het bevoegd gezag. Als er een reden is, controleert de gemeente of er aan de bouwvoorschriften wordt voldaan. Ook als geen bouwmelding of gereedmelding is ingediend, kan de gemeente handhaven. De kwaliteitsborger kan dit niet. U ontvangt een verklaring van de kwaliteitsborger als het vertrouwen bestaat dat het bouwwerk aan de bouwtechnische voorschriften voldoet. Stap 5. Einde van de bouw: Eén dag na het stoppen van de bouw, geeft u dit door via het Omgevingsloket. Stap 6. Gereedmelding: U mag het bouwwerk niet gebruiken, voordat u een complete gereedmelding heeft ingediend. Minimaal twee weken voor u het bouwwerk wilt gaan gebruiken, dient u een gereedmelding in via het Omgevingsloket. U krijgt van de gemeente te horen of uw melding is geaccepteerd of afgewezen. Eisen bouwmelding en gereedmelding Indienen bouwmelding De bouwmelding moet de volgende gegevens bevatten (artikel 2.18 Besluit bouwwerken leefomgeving): Naam, adres en telefoonnummer van degene die het bouwwerk bouwt; Naam, adres en telefoonnummer van een gemachtigde (als die de melding indient); E-mailadres (als melding elektronisch plaatsvindt) van degene die het bouwwerk bouwt, of van de gemachtigde; Dagtekening; Adres, kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waarop de activiteit plaatsvindt; Een beschrijving van de bouwactiviteit. Inclusief de gebruiksfunctie van het bouwwerk; Wie de kwaliteitsborger is en met welk instrument voor kwaliteitsborging de kwaliteitsborger werkt; Risicobeoordeling; Borgingsplan. Het borgingsplan levert u in tijdens de bouwmelding. Het borgingsplan beschrijft in ieder geval (artikel 3.80); de totstandkoming ervan; de aard en omvang van de uit te voeren kwaliteitsborging; de voor de kwaliteitsborging eindverantwoordelijke personen; de manier waarop de verschillende onderdelen van het bouwplan in samenhang worden beoordeeld; de manier waarop integraal wordt beoordeeld of de bouwwerkzaamheden voldoen aan de voorschriften (bedoeld in de hoofdstukken 4 en 5 van het Besluit bouwwerken leefomgeving); in welke gevallen en op welke momenten het borgingsplan wordt geactualiseerd; welke normen of kwaliteitsverklaringen bouw (artikel 2.14, lid 2 en 3) of gelijkwaardige maatregelen (artikel 2.4) bij de bouwwerkzaamheden worden toegepast; op welke bouwwerkzaamheden de beoordeling ten minste is gericht en bij welke bouwwerkzaamheden rekening wordt gehouden met andere kwaliteitsborgingssystemen. Indienen gereedmelding Na oplevering van het bouwwerk moet een gereedmelding worden ingediend bij het bevoegd gezag. De gereedmelding bestaat uit: Naam, adres en telefoonnummer van degene die de bouwmelding heeft gedaan; Adres, kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waar de bouwactiviteit is uitgevoerd; Dagtekening; Het ‘dossier bevoegd gezag’ wat bestaat uit; De verklaring van de kwaliteitsborger; Informatie (als die van belang is) die ingaat op de getroffen maatregelen in het borgingsplan om bouwtechnische risico’s te voorkomen of te beperken; Aanduiding van de gebruiksfuncties, verblijfsgebieden, verblijfsruimten en de afmetingen en de bezetting van alle ruimten. Inclusief totaaloppervlakten per gebruiksfunctie; Informatie waaruit blijkt dat het bouwwerk voldoet aan de regels over; bouwconstructie; luchtverversing; energiezuinigheid; milieuprestatie. Informatie over brandveiligheid (dezelfde informatie als die nodig is bij een melding brandveilig gebruik in artikel 6.8, lid 1, onder d, onder 4° en 5° Besluit bouwwerken leefomgeving); Informatie over toegepaste gelijkwaardige maatregelen (artikel 4.7 van de Omgevingswet). Bijzondere lokale omstandigheden Bij het bouwen onder kwaliteitsborging moet uit bijzondere lokale omstandigheden of risico's meenemen als uitgangspunt voor de uitgangspunten voor de risicobeoordeling en borgingsplan. Hieronder leest u meer over de lokale omstandigheden die mogelijk een rol kunnen spelen bij uw project.  In het omgevingsplan zijn regels opgenomen die specifiek gelden voor een locatie. U vindt dit in het Omgevingsloket onder: Regels op de kaart Kaarten leefomgeving Hier vindt u informatie over de volgende onderdelen: Natura 2000 de Alde Feanen; Externe veiligheid en omgevingsveiligheid zoals ligging hogedrukgasleidingen, contouren langs rijkswegen (A7 en N31) en provinciale wegen, gaswinlocaties; Geluids- en geurcontouren; Kwetsbare fundering door droogte; Bodemkwaliteitskaart; Beschikbaarheid  en bereikbaarheid bluswater; Vliegveld Drachten. Kaarten leefomgeving Overig informatie Monumenten www.monumenten.nl Archeologische waarden: Archeologische kaart (FAMKE) Ontheffingsaanvragen moeten lopen via overleg met de webhebeerder (KLIK, persriool, netbeheerder, gas/waterstof, ontheffingen). Wij adviseren u contact met ons op te nemen als u vragen heeft over bijzondere lokale omstandigheden.   

  • Iemand anders voor u laten stemmen

    Wilt u iemand anders voor u laten stemmen? Dan kunt u deze persoon toestemming geven om voor u te stemmen. We noemen dit machtigen. De persoon die namens u stemt, noemen we de gemachtigde.Een gemachtigde mag voor maximaal 2 andere kiezers stemmen. De gemachtigde brengt samen met de eigen stem uw stem uit. Iemand machtigen U kunt op 2 manieren iemand toestemming geven aan een andere kiezer om voor u te stemmen: Met uw stempas (onderhandse volmacht) Met het formulier 'model L 8' (schriftelijke volmacht) Meer informatie over 'volmacht' vindt u op de website van de Kiesraad. Met uw stempas U kunt iemand machtigen door de achterkant van uw stempas in te vullen en te ondertekenen (onderhandse volmacht). De gemachtigde moet de achterkant ook ondertekenen.  Let op: de gemachtigde moet ook in de gemeente Smallingerland ingeschreven staan, of met een kiezerspas in de gemeente Smallingerland kunnen stemmen.  Zo werkt het: Vul de gegevens in op de achterkant van uw stempas. Zet uw handtekening op de achterkant in het juiste vak. Laat ook de gemachtigde een handtekening op de achterkant zetten in het juiste vak. Geef de gemachtigde een kopie van uw identiteitsbewijs of een duidelijke foto hiervan op de smartphone. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn op de dag van de verkiezing. De gemachtigde stemt in de gemeente Smallingerland met uw stempas en een kopie van uw identiteitsbewijs of een duidelijke foto hiervan op de smartphone. Als u uiteindelijk toch zelf wilt stemmen, kunt u de machtiging intrekken door uw stempas terug te vragen. U kunt dan zelf stemmen met uw stempas. Met het formulier 'model L 8' Gaat u niet zelf stemmen en wilt u iemand machtigen die bijvoorbeeld in een andere gemeente woont? Vul dan het formulier 'model L8' in en onderteken het verzoek. U stuurt het formulier naar de gemeente. Heeft u uw stempas al ontvangen? Dan stuurt u de stempas samen met het formulier naar de gemeente. Uw verzoek moet uiterlijk maandag 3 juni 2024 door de gemeente zijn ontvangen. Wij sturen gemachtigde het volmachtbewijs daarna zo snel mogelijk per post toe. Het formulier 'model L 8' kunt u downloaden op de website van de Rijksoverheid. U kunt het formulier ook aanvragen of ophalen bij het gemeentehuis. Let op! Heeft u iemand schriftelijk gemachtigd? Dan kunt deze machtiging niet meer intrekken. U kunt zelf dan niet meer stemmen. Meer informatie Meer informatie over volmachten vindt u op de website van de Kiesraad.

  • Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)

    Wilt u in een andere gemeente stemmen? Vraag dan een kiezerspas aan. Met een kiezerspas kunt u stemmen in elke gemeente in Nederland. Kiezerspas aanvragen Een kiezerspas aanvragen kan op 3 manieren: Online Tot en met maandag 3 juni 2024 kunt met uw DigiD een kiezerspas aanvragen. Wij sturen u de kiezerspas daarna zo snel mogelijk per post toe. Vraag kiezerspas online aan Schriftelijk Vul het formulier 'model K 6-1' in en onderteken het verzoek. U stuurt het formulier naar de gemeente. Heeft u uw stempas al ontvangen? Dan stuurt u de stempas samen met het formulier naar de gemeente. Uw verzoek moet uiterlijk maandag 3 juni 2024 door de gemeente zijn ontvangen. Wij sturen u de kiezerspas daarna zo snel mogelijk per post toe.  Vraag de kiezerspas ruim op tijd aan! Het komt soms voor dat de kiezerspas niet op tijd bezorgd wordt. Wilt u er zeker van zijn dat u de kiezerspas op tijd ontvangt? Kom dan naar het gemeentehuis om de kiezerspas aan te vragen. In het gemeentehuis U kunt in het gemeentehuis tot woensdag 5 juni 2024, 12.00 uur een kiezerspas aanvragen. U hoeft geen afspraak te maken. Neem uw stempas en uw identiteitsbewijs mee. Let op! Als u een kiezerspas aanvraagt, stemt u alleen met deze kiezerspas. Raakt u de kiezerspas kwijt? Dan krijgt u geen nieuwe stempas of kiezerspas. Meer informatie over de kiezerspas vindt u op de website van de Kiesraad.

  • Vacatures

    Wist je dat Drachten qua omvang de tweede plaats is van Friesland?  In de gemeente Smallingerland vind je een bijzondere mix van stedelijk gebied, landelijk gebied en water. Met zo'n 600 medewerkers zetten wij ons in om goede voorzieningen en een duurzaam en veilig woon- en werkklimaat te realiseren met oog voor cultuur en een innoverend bedrijfsleven. Drachten groeide vanaf de jaren 50, mede door de komst van Philips, in een snel tempo uit tot de plaats die het nu is. Nu doen zo'n 200.000 mensen uit de regio hier wekelijks boodschappen, volgen een opleiding of maken op een andere manier gebruik van voorzieningen, zoals schouwburg de Lawei, recreatiegebied De Naturij, zwembad De Welle of de grootste jachthaven van Friesland. Onze organisatie Eén van de voordelen van werken bij Smallingerland is onze omvang, waarin we laagdrempelig samenwerken en je gemakkelijk een band opbouwt met collega's van uitvoering tot directie. Samenwerken, persoonlijke betrokkenheid en 'gewoon' doen zijn onderdeel van onze cultuur. Je krijgt bij ons snel ruimte en vertrouwen om een bijdrage te leveren aan grote en kleinere uitdagingen. Daarbij hebben we geluk met de omgeving waarin wij mogen werken, de topografische ligging én de diversiteit die dit biedt aan bijvoorbeeld maatschappelijke opgaven en ruimtelijke projecten. We hebben te maken met stedelijk gebied, authentieke dorpen, platteland en waterrijke gebieden. In combinatie met onze ambitieuze doelen en verbetermogelijkheden levert dit een interessante werkomgeving op, zowel in het sociaal domein, het ruimtelijk domein en in onze keten bedrijfsvoering. Vacatures Hieronder vind je een overzicht van onze vacatures. Klik op de link, lees meer en solliciteer op Werken in Friesland: Lid adviesraad Sociaal Domein De adviesraad zoekt vier nieuwe leden Strategisch Beleidsadviseur Jeugd 28 - 32 uur per week Reageren kan t/m 5 juni 2024 Senior Adviseur Financieel Beleid 32 - 36 uur per week Reageren kan t/m 12 mei 2024 Privacy Officer 28 - 32 uur per week Reageren kan t/m 12 mei 2024 Regisseur Woonoverlast 26 uur per week Reageren kan t/m 19 mei 2024 Junior Adviseur OOV (Cyberveiligheid) 32 uur per week Reageren kan t/m 26 mei 2024

  • Algemene parkeerinformatie

    U kunt gratis parkeren op deze locaties: parkeerstroken langs de Leerlooiersstraat en het Moleneind NZ (bij Dunlop) parkeerterrein aan de Nachtegaalstraat parkeerterrein VV Drachten De Singel Oliemolenstraat De Opgang Betaald en beperkt parkeren In Drachten zijn 3 gebieden waar u betaald of beperkt kunt parkeren.  Op deze plekken geldt betaald parkeren: Parkeergarages Raadhuisplein en Van Knobelsdorffplein; Parkeerterreinen zoals Sander Israëlsplein, De Markt, Kiryat Onoplein; Locaties met parkeerautomaten Blauwe zones waar u 3 uur gratis kunt parkeren met de blauwe parkeerschijf. Moleneind Vergunningszones waar parkeren alleen mag met een vergunning. Kaart met alle gebieden Openingstijden parkeergarages Dag Openingstijden Maandag t/m vrijdag 6.30 tot 22.00 uur Zaterdag 7.00 tot 22.00 uur Zon- en feestdagen 10.00 tot 18.00 uur Uitrijden kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Abonnementhouders kunnen altijd gebruik maken van de parkeergarage. Kosten parkeren centrum Tarief Kosten Uurtarief (zowel buiten als in de parkeergarages) €2,00 Dagtarief parkeergarages €4,00 Dagtarief terreinen De Markt, De Vogelzang, Kiryat Onoplein en het Sander Israëlsplein €8,00 Digitaal Parkeerloket Via het Digitaal Parkeerloket regelt u online uw parkeerzaken zoals het aanvragen en verlengen van een parkeervergunning en het doorgeven van een ander kenteken van uw voertuig. Voor de toegang tot het Digitaal Parkeerloket heeft u DigiD nodig. Bedrijven kunnen inloggen met eHerkenning. Het afrekenen van parkeervergunningen en parkeerontheffingen doet u via iDEAL. Digitaal Parkeerloket

  • Stempas

    Op donderdag 6 juni 2024 is de verkiezing van het Europees Parlement.  Wie mag stemmen? U mag stemmen in de gemeente Smallingerland als u: op 23 april 2024 als inwoner ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Smallingerland; op 6 juni 2024 18 jaar of ouder bent; Nederlander bent; of de nationaliteit van een ander EU-land heeft en als u geregistreerd staat voor deelname aan deze verkiezing. Stempas Mag u stemmen? Dan ontvangt u uiterlijk donderdag 23 mei 2024 uw stempas. Met uw stempas kunt u op donderdag 6 juni 2024 stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement. Dit kan in elk stemlokaal in de gemeente Smallingerland. Op de website Waar is mijn stemlokaal vindt u de stemlokalen in de gemeente Smallingerland. Neem de stempas en uw identiteitsbewijs mee naar het stemlokaal. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn op de dag van de verkiezing. Vervangende stempas aanvragen Heeft u op vrijdag 24 mei 2024 nog geen stempas ontvangen? Of bent u uw stempas kwijt? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen. Dat kan op 3 manieren: Online Vanaf vrijdag 24 mei kunt u met uw DigiD een vervangende stempas aanvragen via deze pagina. Dit kan tot en met maandag 3 juni 2024. Schriftelijk Vanaf vrijdag 24 mei kunt u een formulier downloaden en invullen.  U stuurt het formulier naar de gemeente. Uw verzoek moet uiterlijk maandag 3 juni 2024 door de gemeente zijn ontvangen. Wij sturen u de kiezerspas daarna zo snel mogelijk per post toe.  In het gemeentehuis Vanaf vrijdag 24 mei kunt u in het gemeentehuis tot woensdag 5 juni 2024, 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen. U hoeft geen afspraak te maken. Neem uw identiteitsbewijs mee.