Zoekresultaat 1 - 10 van 119 resultaten

  • Rioolinformatie

    Is het riool bij u verstopt? De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het riool tot aan de grens van uw perceel. Voor de riolering (“huisaansluiting”) op uw eigen grond bent u zelf verantwoordelijk. Als de verstopping binnen de perceelgrens ligt is de eigenaar (of verhuurder) van een woning en/of pand daarom verantwoordelijk voor de werkzaamheden en de kosten. De gemeente is verantwoordelijk in die gevallen, waarbij een probleem bestaat met het hoofdriool of met de huisaansluiting in de grond van de gemeente (tenzij de oorzaak van deze verstopping schuilt in een onjuist gebruik van het riool). Als u last heeft van een rioolverstopping kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum (KCC) telefoon 14 0184, of buiten kantooruren met de Storingsdienst telefoon (0184) 670267. De medewerkers van de gemeente beoordelen de aard van de melding, en komen indien nodig langs. U dient daarvoor zelf van tevoren het zogenaamde “ontstoppingsstuk” op te graven, dat aanwezig moet zijn op de perceelgrens. Door bijtijds de gemeente te benaderen voorkomt u het nodeloos maken van kosten; door de gemeente worden nooit kosten vergoed voor werkzaamheden waarvoor uzelf de opdracht heeft gegeven! Als de (oorzaak van de) verstopping in het gedeelte van het riool zit, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, zijn aan de ontstopping voor u geen kosten verbonden. Ligt (de oorzaak van) de verstopping bij u, of in het gedeelte van het riool waarvan u de eigenaar bent, dan worden de met het ontstoppen werkelijk gemaakte kosten bij u in rekening gebracht. Wanneer op voorhand duidelijk is, dat het probleem in het leidinggedeelte waarvoor u verantwoordelijk bent schuilt, dan heeft de gemeente geen taak. U moet zich dan rechtstreeks wenden tot een deskundige (loodgieter, installatiebedrijf of aannemer). Omdat een verstopping van het riool vaak blijkt samen te hangen met onjuist gebruik, vraagt de gemeente u rekening te houden met het volgende. Gebruik het riool alleen waarvoor het is bedoeld. Heel simpel: wat uit het menselijk lichaam komt, droog toiletpapier en wat door de zeefje in de spoelbak kan, mag in het riool. Maar gebruik het riool nooit voor het weggooien van (frituur)olie of vet, verfresten, chemicaliën, schoonmaakdoekjes, kattenbakkorrels enz. In de gemeentegids kunt u lezen, hoe u het hier genoemde afval kunt aanbieden. Op de website www.riool.info kunt u nadere informatie vinden over de werking van het riool, en de oorzaak en oplossing van mogelijke problemen.

  • Huisnummer aanvragen

    De gemeente heeft de wettelijke plicht om te voorzien in een goede adressering van woningen, panden en andere objecten. Wanneer er bijvoorbeeld door herinrichting of uitbreiding van de gemeente nieuwe straten worden aangelegd, worden daarvoor straatnamen vastgesteld. Huisnummers In bepaalde situaties kan het voorkomen dat u voor uw woning, pand of ander object één of meer huisnummers nodig heeft. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen een omgevingsvergunning nodig, dan kent de gemeente automatisch de nieuwe huisnummers toe. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen geen omgevingsvergunning nodig? Dan vraagt u het huisnummer direct aan via de gemeente.

  • Buitenlandse (bron)documenten

    De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Voorbeelden van akten zijn: geboorteakte huwelijksakte echtscheidingsakte overlijdensakte adoptie-akte akte van naamswijziging erkenningsakte Voorbeelden van documenten zijn: verklaring van burgerlijke staat of een verklaring van nationaliteit. Deze akten en documenten noemen wij 'brondocumenten'. Zij zijn namelijk de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen, e.d.).

  • Carbidschieten

    Onder carbidschieten wordt verstaan het op explosieve wijze laten verbranden van ethyn, ofwel acetyleengas, wat is ontstaan uit een reactie tussen carbid en de toevoeging van water. Het carbidschieten is niet geheel ongevaarlijk voor de ontsteker en de omgeving. Het kan voorkomen dat het ethyn vroegtijdig ontstoken wordt met alle gevolgen van dien. Daarnaast kan de deksel blijven vastzitten, waardoor de bus uit elkaar kan knallen. Naast de voornoemde gevaren brengt het carbidschieten ook overlast voor de omgeving met zich mee. Carbidschieten jaarswisseling In de gemeente Hardinxveld is carbidschieten daarom alleen toegestaan  indien carbidschieten plaatsvindt op 31 december tussen 10.00 en 24.00 uur en op 1 januari tussen 00.00 en 02.00 uur buiten de bebouwde kom, onder bepaalde voorwaarden. Ontheffing carbidschieten ander periode Aan de hand van de vergunningchecker gaat u na of u een ontheffing moet aanvragen. U treft het aanvraagformulier aan, nadat u de check hebt gedaan. Let op dat u minimaal 8 weken voorafgaand een ontheffing hebt aangevraagd. Kosten en behandeltijd Behandeltijd ontheffing: 8 weken Kosten vergunning: leges volgens de legesverordening Meer informatie Neem bij vragen contact op met Team veiligheid. t. 14 0184 e. teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl  

  • Geluidshinder horeca-inrichting

    Wilt u tijdelijk het versterkt geluid binnen uw verenigingsgebouw of horecabedrijf verhogen? Doe een melding van een incidentele festiviteit. Voor het versterken van geluid buiten uw verenigingsgebouw of horecabedrijf, vraagt u een ontheffing aan. Veroorzaakt u geluid tijdens (bouw)werkzaamheden? Vraag dan een ook een ontheffing aan. Melding of ontheffing Aan de hand van de vergunningchecker weet u of u kunt volstaan met het doen van een melding of een ontheffing moet aanvragen. U treft het aanvraag- en meldingsformulier aan, nadat u de check hebt gedaan. Let erop dat u minimaal 2 weken voorafgaand een aanvraag hebt gedaan en minimaal 4 weken voorafgaand een ontheffing hebt aangevraagd. Kosten en behandeltijd Behandeltijd ontheffing: 4 weken Behandetijd melding: 2 weken Kosten melding: gratis Kosten vergunning: leges volgens de legesverordening Meer informatie Neem bij vragen contact op met Team veiligheid. t. 14 0184 e. teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl  

  • Afschrift/uittreksel geboorteakte

    Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte nodig (uit het geboorteregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, of bij een verzoek om naamswijziging. Alleen voor geboorte in Hardinxveld-Giessendam De geboorte moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957) Als de geboorte in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de geboorteakte aanvragen bij die andere gemeente! Van wie kunt u een afschrift aanvragen? U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de geboorteakte van uzelf, of van de geboorteakte van uw partner, of van de geboorteakte van een inwonend kind, of van de geboorteakte van uw inwonende vader of moeder. Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel geboorteakte online aan of persoonlijk (na afspraak) bij de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Voorbereiding Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de geboorte plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van de geboorte duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens (alleen online) de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs:  € 16,60 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift geboorteakte aanvragen

  • Legalisatie handtekening (uitnodiging, garantverklaring)

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. Legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, is legalisatie soms nodig. Aanvragen Maak een afspraak. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Kosten   Product kosten Legaliseren handtekening € 11,65 Waarmerken kopie of afschrift € 11,65

  • Aanwijzen van monument

    Soms kan een woning of bouwwerk een monument worden. U kunt de gemeente vragen uw pand als gemeentelijk monument aan te wijzen. U kunt als eigenaar niet aanvragen uw pand als rijksmonument aan te wijzen.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. De hoofdbewoner van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. Dit kan nodig zijn als u geen (vast) woonadres hebt. U kunt dan vaak geen post ontvangen. In dat geval kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente. De gemeente beoordeelt of dit briefadres verstrekt wordt. Andere situaties waarin u een briefadres kunt aanvragen: Als u bijvoorbeeld schipper of kermisexploitant bent. Als u in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is. Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Ons telefoonnummer is 14 0184.  

  • Accountmanager bedrijven

    Hallo (nieuwe) ondernemers van de gemeente Hardinxveld-Giessendam! Mijn naam is Xanthine Jut. Bij mij kunt u terecht met vragen en ideeën. Ik hoor graag waar u mee bezig bent en hoe ik u kan helpen! Ik ben sinds februari 2015 in dienst als accountmanager bedrijven van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Wat houdt deze functie in? Ik vervul een brugfunctie tussen de gemeente en de ondernemers. Mijn taak is ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn of (nog beter:) blijven. Ik probeer (startende) ondernemers goed van dienst te zijn. Tegelijk moet ik hem of haar ook duidelijk maken dat niet alles 'gisteren' geregeld kan zijn. Een gemeente moet zich aan de regels houden en iedereen gelijk behandelen. Wederzijds begrip opent vele deuren! Mijn voornaamste doel is bereikbaar te zijn voor u als ondernemer; u kunt bij mij terecht met al uw vragen. Ik zorg ervoor dat uw vraag bij de juiste medewerker in het gemeentehuis terecht komt. Dat scheelt u een hoop uitzoekwerk en daarmee kostbare tijd. Daarnaast kunt u mij ook om advies vragen. Ik denk graag mee en zal er alles aan doen om te komen tot een goede oplossing. Ik maak me graag sterk voor u als ondernemer en probeer niet in problemen te denken, maar in oplossingen. Misschien treffen we elkaar binnenkort tijdens een van de vele ondernemersbijeenkomsten in dit dorp, zoals die van de Ondernemersvereniging Hardinxveld-Giessendam, de Bedrijfskern, de Stichting Beveiliging Bedrijven Hardinxveld-Giessendam (SBBHG) of het Centrummanagement. Stelt u prijs op een bezoekje of een gesprek? Heeft u informatie nodig over vergunningen, vestigingen, uitbreidingen of andere zaken? Neem dan contact met mij op! Ik kom graag langs om me door u te laten informeren en/of rondleiden en neem uw vragen vervolgens mee terug om er antwoorden op te vinden. Graag tot ziens! Contactgegevens accountmanager bedrijven Mevrouw X.O. (Xanthine) Jut Telefoon 14 0184 (donderdag en vrijdag) Mail mij voor een afspraak