Zoekresultaat 1 - 10 van 32 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn

    Heeft u voor een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij een bewijs van in leven zijn nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. Het bewijs is een soort uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een bewijs van in leven zijn, is bedoeld voor Nederlandse instanties. Voor buitenlandse instanties heeft u meestal een attestatie de vita nodig.

  • Persoonsgegevens opvragen

    Bent u namens een niet-commerciële instelling of als particulier op zoek naar een persoon? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden gegevens over deze persoon opvragen bij de gemeente.

  • Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit

    Wilt u geen Nederlander meer zijn? Dan kunt u een 'verklaring van afstand' afleggen. Deze verklaring moet door u en (namens) de burgemeester worden ondertekend. U verliest dan automatisch het Nederlanderschap.

  • Demonstratie of betoging

    Wilt u een openbare betoging organiseren? Dan moet u dit melden bij de gemeente. Een betoging is een demonstratie, vergadering of samenkomst tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging op een openbare plaats. Om toestemming van de gemeente te krijgen, moet de betoging vreedzaam zijn en moet het element van meningsuiting voorop staan.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Met een bewijs van Nederlanderschap toont u aan dat u de Nederlandse nationaliteit bezit. U kunt het bewijs nodig hebben als u naar het buitenland verhuist, als u gaat trouwen of als u voor bepaalde beroepen in aanmerking wilt komen. Bijvoorbeeld bij functies in het openbaar bestuur.

  • Begraafplaatsen en gedenktekens

    Is uw naaste overleden en wilt u de begrafenis of crematie regelen? Als u kiest voor een begrafenis of plaatsing van een urn, komt u in aanraking met de gemeente. Veel nabestaanden laten zich bijstaan door een uitvaartondernemer die het regelwerk uit handen kan nemen.

  • Briefadres

    Belangrijk! De gemeente Westerveld is zeer terughoudend in het verlenen van briefadressen in de Basisregistratie Personen (BRP). Het uitgangspunt is dat iedereen die in Nederland woonachtig is, op het woonadres ingeschreven moet worden waar werkelijk verbleven wordt. Het maakt daarbij niet uit of dit pand een recreatieve bestemming heeft (recreatiewoning) of een ander soort pand is. Gemeenten zijn verplicht om inschrijvingen toe te staan op recreatieadressen. Aan de inschrijving op een recreatieadres kunnen echter geen rechten worden ontleend over het feit of daar werkelijk (permanent) gewoond mag worden. Er wordt daarom handhavend opgetreden tegen permanente bewoning van recreatiewoningen. Het feit dat een campingeigenaar of beheerder van een recreatiepark geen toestemming geeft voor inschrijving, is voor ons geen reden om niet op dit adres in te schrijven. Wij vragen wel aan u een bewijs te leveren waar uit blijkt dat u feitelijk op dat adres verblijft. U kunt alleen een briefadres aanvragen als u geen woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Ook als u in een tehuis of inrichting verblijft en u kunt of wilt zich hier niet inschrijven, kunt u een briefadres aanvragen. De gemeente zal ieder aanvraag om een briefadres apart beoordelen.

  • Starterslening

    Wilt u voor het eerst een woning kopen? Als u een bepaalde woning op het oog heeft, kunt u uw bank of hypotheekadviseur de hoogte van een hypotheek en de daarbij behorende maandelijkse lasten laten berekenen. Is het berekende bedrag te laag om de woning te kopen dan kunt u het tekort mogelijk via een starterslening oplossen. Het maximale bedrag dat u kunt lenen via de starterslening is € 25.000. De gemeente Westerveld wil starters op de koopwoningmarkt een steuntje in de rug bieden met de starterslening. Deze lening overbrugt het verschil tussen datgene wat u maximaal kunt lenen onder Nationale Hypotheek Garantie (NHG) voorwaarden en de aankoopprijs van de woning.

  • Brandweer en brandveiligheid

    De brandweer kan u advies geven over de brandveiligheid van uw woning of (bedrijfs)pand. Advies bij omgevingsvergunning of op verzoek Als u een omgevingsvergunning aanvraagt, krijgt u automatisch advies over de brandveiligheid in uw pand of woning. De gemeente en de brandweer bekijken na uw aanvraag of bij de plannen voldoende aandacht is besteed aan brandveiligheidsaspecten. Zo is het vanaf 1 juli 2022 verplicht om in iedere woning in Nederland rookmelders op te hangen. Alle bouwlagen van een woning dienen te zijn voorzien van een rookmelder. Kijk voor meer informatie op www.rookmelders.nl. In andere gevallen kunt u zelf advies aanvragen bij de brandweer. Het advies kan u veel gedoe besparen als uw verzekeringsmaatschappij een schadeclaim behandelt. De verzekeraar let namelijk op de voorzorgsmaatregelen die u heeft genomen om de schade zo veel mogelijk te voorkomen of te beperken. De brandweer adviseert ook bedrijven en organisaties en denkt mee over oplossingen om risico’s te voorkomen.

  • Geluidswagen gebruiken

    Wilt u een geluidswagen gebruiken om (reclame)boodschappen of muziek te verspreiden? Dit mag onder de volgende voorwaarden.