Zoekresultaat 1 - 10 van 21 resultaten

  • Duurzame energie opwekken

    We gebruiken hiervoor in de eerste plaats zonnepanelen op daken. Als u meer wilt weten over het plaatsen van zonnepanelen op uw dak, kunt u kijken op jouwhuisslimmer.nl/ijsselstein of Milieucentraal. Met zonnepanelen op daken kunnen we een groot deel van onze elektriciteit opwekken. De overheid werkt ook hard aan windturbines op zee. Maar om ervoor te zorgen dat IJsselstein in 2050 net zoveel schone of groene energie opwekt als het gebruikt, hebben we ook zonnevelden en/of windturbines op land nodig. In IJsselstein zijn we aan het onderzoeken waar en hoe we hier ruimte voor kunnen bieden. Zoekgebieden voor zonnevelden en windturbines In 2020 en 2021 hebben we uitgebreid gesproken met inwoners over zonnevelden en windturbines. Op basis van deze gesprekken heeft de gemeenteraad een aantal zoekgebieden aangewezen, waaronder: De A2-zone (ten zuiden van IJsselstein): zoekgebied wind Noordoostelijk buitengebied (rond de Hollandsche IJssel): zoekgebied zon Op zoek naar mogelijkheden in zoekgebieden In 2024 en 2025 gaan we op verzoek van de gemeenteraad op zoek naar de mogelijkheden om in de 2 hierboven genoemde zoekgebieden zon en wind op te wekken. Doen we dit met zonnevelden, windturbines of allebei? En waar dan? Daarover wil de gemeente graag de mening van inwoners weten. Hoe meedenken Wij organiseren 3 manieren waarop (een afvaardiging van) inwoners kunnen meedenken over de keuzes rond zonnevelden en windturbines. We nodigen het inwonerpanel uit om diens mening te geven via een vragenlijst. Er wordt een adviesgroep opgericht die doorpraat over de keuzes die we moeten maken. De adviesgroep bestaat uit een kleine vertegenwoordiging van bewoners en (belangen)organisaties. Tot slot organiseren we in 2024 drie inloopbijeenkomsten waarbij alle inwoners en ook de inwoners van Nieuwegein, Lopikerkapel en Vianen welkom zijn. Dit is omdat 1 van de zoekgebieden aan de rand van de gemeente ligt. Deelname aan de vragenlijst en adviesgroep vindt plaats op uitnodiging. De inloopbijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk en vinden plaats op de onderstaande momenten. Aankomende meedenkmomenten 13 Maart 2024: 1e inwonerbijeenkomst. Tussen 19.00 en 21.00 uur kun je op elk moment binnenlopen in de Overtoomzaal van het Fulcotheater aan de Overtoom 3 in IJsselstein. Omdat 1 van de zoekgebieden aan de rand van de gemeente ligt, zijn ook inwoners van Nieuwegein, Lopikerkapel en Vianen van harte welkom. Aanmelden voor de bijeenkomst kan via www.ijsselstein.nl/zon-en-wind. Want als er veel belangstelling is organiseren we een 2e bijeenkomst. September 2024: 2e inwonerbijeenkomst. Meer info volgt later. December 2024: 3e inwonerbijeenkomst. Meer info volgt later. Wat gebeurt er met uw mening? Na de bijeenkomst is het aan de gemeente IJsselstein om de voors en tegens op een rijtje te zetten. Die gebruiken we om de 2 zoekgebieden verder uit te werken. Dan leggen we rond de zomer van 2024 1 of meer scenario’s voor aan de IJsselsteinse raad. Want die beslist uiteindelijk waar en onder welke voorwaarden er windturbines en/of zonnevelden komen. In het najaar is een volgende open bijeenkomst. Een groep van inwoners en belangenorganisaties (zie alinea hoe meedenken) helpt de gemeente op een paar momenten bij de uitwerking.

  • Koninklijke onderscheiding (lintje) aanvragen

    Als u iemand wil voordragen, dient u een aanvraag in bij de burgemeester. IJsselstein is trots op haar inwoners die bereid zijn een stapje extra te doen, mensen die bovenmatige inspanningen leveren ten behoeve van de samenleving. Om deze trots te tonen kunnen we inwoners voordragen voor een Koninklijke onderscheiding. Elk jaar worden een werkdag voor 27 april, Koningsdag, in heel Nederland Koninklijke onderscheidingen uitgereikt: de ‘lintjesregen’ of ‘Algemene Gelegenheid’. Hoe werkt het Neem telefonisch contact op met het kabinet van de burgemeester via 14 030. U hoort in grote lijnen of de verdiensten inderdaad bijzonder genoeg zijn voor een onderscheiding. U krijgt meer informatie over de procedure en benodigde gegevens. Een aanvraag voor de Lintjesregen 2025 (Algemene Gelegenheid) moet uiterlijk 1 juli 2024 bij ons binnen zijn. Meerdere personen toetsen de aanvraag en de procedure neemt een lange tijd in beslag. Een aanvraag bij Bijzondere Gelegenheid* (tussentijdse uitreiking) moet zes maanden voor de beoogde datum van uitreiking zijn ingediend. De gemeente toetst alle verzamelde gegevens strikt vertrouwelijk. De burgemeester brengt advies uit over het voorstel. Is dit advies positief? U krijgt een suggestie voor de soort en hoogte van de onderscheiding. Vervolgens oordeelt de Commissaris van de Koning. Die stuurt het voorstel naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Dit onafhankelijke college geeft een zwaarwegend advies aan de betrokken minister. Beslist de minister positief? De Koninklijke onderscheiding wordt bij Koninklijk besluit verleend. De burgemeester informeert de aanvrager over de uitkomst van het voorstel. * Een Koninklijke onderscheiding uitreiken bij Bijzondere Gelegenheid kan als er een rechtstreeks verband bestaat tussen de verdiensten waarvoor iemand wordt voorgedragen en de speciale datum van uitreiking. Of als er sprake is van beëindiging van activiteiten. Voorbeelden zijn een jubileum bij een vereniging of organisatie of het beëindigen van een belangrijke bestuursfunctie. Meer weten Voor de behandeling van het voorstel brengen we geen kosten in rekening. Informatie over iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding op lintjes.nl Informatie over Koninklijke onderscheidingen Voor vragen neem contact op met de gemeente via 14 030.

  • Herinrichting Touwlaan

    Het gaat om het gedeelte van de Touwlaan vanaf de Lagebiezen tot aan Eiteren met daarbij de kruisingen. De rotonde bij de Lagebiezen en Achtersloot en de kruising tussen de Touwlaan en Eiteren doen niet mee. Planning Van 27 mei tot en met 19 juli voeren wij werkzaamheden uit aan de Touwlaan om de verkeerssituatie te verbeteren. De Touwlaan wordt per fase afgesloten voor al het doorgaande verkeer. Er zullen omleidingsroutes worden aangegeven. Aannemersbedrijf Jos Scholman zal de werkzaamheden in drie fasen uitvoeren: Fase 1 (27 mei tot en met 21 juni): Johan Willem Frisolaan tot Eiteren Fase 2 (17 juni tot en met 5 juli): Kasteellaan tot Johan Willem Frisolaan Fase 3 (1 juli tot en met 19 juli): Vondellaan tot Kasteellaan Deze planning is een schatting en kan veranderen door onverwachte omstandigheden. De fasen overlappen, dit is om de verplaatsing van de werkzaamheden mogelijk te maken. Wij hechten waarde aan uw veiligheid Een gedeelte van de Touwlaan wordt afgesloten om de werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren. Wij vragen u dringend deze afsluiting te respecteren en het werkgebied niet te betreden. Veiligheid staat voorop! Praktische informatie Werken in de openbare ruimte brengt overlast met zich mee. De gemeente en de aannemer proberen dit zo veel mogelijk te beperken. Wij vertrouwen op uw begrip en medewerking. De werktijden van de aannemer zijn van maandag tot en met vrijdag, van 07.00 uur tot 17.00 uur. Na de werkzaamheden geldt het vrachtverbod op de Touwlaan en in de aangrenzende wijk het Kasteelkwartier. In het recent genomen verkeersbesluit is vastgesteld dat vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg, niet meer op de hierboven genoemde locaties mogen komen. De redenen hiervoor zijn de verkeersonveiligheid en de geluids- en trillingshinder die het vrachtverkeer met zich meebrengt. Waarom We richten de Touwlaan opnieuw in omdat: De snelheid van het verkeer te hoog is. Dit zorgt voor trillingsoverlast. De oorzaak van deze te hoge snelheid komt vooral door de huidige straatinrichting. Deze voldoet niet helemaal aan de GOW30 richtlijnen. De weg is te breed en er ontbreken goede snelheidsremmende maatregelen. Ook dragen beschadigingen in het wegdek en de vrachtauto's die in de straat rijden bij aan de trillingsoverlast. Sommige delen van de Touwlaan onoverzichtelijk zijn. Dit geldt vooral voor de kruispunten en de voetgangersoversteekplaatsen die hierbij horen. En ook voor de schoolzone, sommige fietspaden en de 30 km/u-zone. Hoe We gaan de Touwlaan opnieuw inrichten volgens de GOW-30 normen. De volgende maatregelen worden genomen: We pakken trillingsoverlast aan door een vrachtverbod in te stellen. We repareren het wegdek. Er komen maatregelen om de snelheid van verkeer te verminderen. Dat doen we door middel van wegversmallingen en drempels. Kruispunten en fietspaden maken we overzichtelijker doordat er meer opstelruimte komt voor de weggebruiker. We maken de voorrangsregels duidelijker door de rode kleur van de fietsstroken door te trekken over de kruispunten. Bij het kruispunt van de Kasteellaan wordt nog een zebrapad aangebracht. Lees het overzicht met alle maatregelen (pdf, 716 kB). Wanneer Juli 2024: Verwachtte afronding van de werkzaamheden Mei 2024: Start van de uitvoering van de werkzaamheden. December 2023: Het definitieve ontwerp is klaar. November 2023: 2e informatie-en inloopavond. Betrokkenen kunnen hun laatste opmerkingen geven over het definitief ontwerp. September 2023: Het voorlopig ontwerp is klaar. Kleine aanpassingen voor het definitief ontwerp zijn nog mogelijk. November 2022: 1e informatie- en inloopavond voor betrokkenen. September 2022: Het schetsontwerp is klaar met daarin de eerste verbeterideeën voor de Touwlaan.

  • Randdijk

    Wat? Tussen de Randdijk en de N210 maakt Vabo Ontwikkeling B.V. plannen voor de bouw van een appartementengebouw met ongeveer 145 appartementen. Het gaat om het zuidelijke deel van de Randdijk (de plek van de boerderij en het erf). Dit is particuliere grond. De belangrijkste uitgangspunten voor dit plan zijn: De woningen worden in het zuidelijke deel van de Randdijk gebouwd. Het uitzicht vanaf de balkons van de Cape Kennedy flat verandert nagenoeg niet. Het ontwerp, in stijl met de Cape Kennedy flat, heeft 4 verdiepingen met hoektorens van 7 en 9 verdiepingen. De toegang van het gebouw loopt via de bestaande toegangsweg (Randdijk-Ruimtevaartbaan). Parkeren kan onder het gebouw. De natuur blijft behouden: er komen half verharde wandelpaden en speelruimtes, en bestaand groen wordt verbeterd. Deze onderwerpen worden behandeld in een apart participatietraject. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Hoe? We voeren verschillende onderzoeken uit en hebben samen met buurtbewoners een Nota van Uitgangspunten geschreven. De belangrijkste uitgangspunten voor dit plan zijn opgesomd onder 'Wat'. De Nota van Uitgangspunten is op 3 februari 2022 door de raad vastgesteld. Op basis van de Nota van Uitgangspunten is door de ontwikkelaar een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Dit ontwerpbestemmingsplan is door het college vastgesteld en lag ter inzage van 21 december tot en met 31 januari 2024. Tijdens deze periode kon u het plan bekijken en een reactie (zienswijze) geven. Bekijk het plan via www.ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). Of kijk op officielebekendmakingen.nl. Wanneer? Q3 2024: Besluit over het bestemmingsplan door de gemeenteraad. 21 december tot en met 31 januari 2024: het ontwerpbestemmmingsplan heeft ter inzage gelegen via ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). 6 september 2023: buurtbewoners en andere geïnteresseerden konden tijdens een inloopbijeenkomst van de ontwikkelaar meedenken over het bouwontwerp. 3 februari 2022: de raad heeft de Nota van Uitgangspunten vastgesteld Participatie Projectontwikkelaar Vabo Ontwikkeling B.V maakt plannen voor de bouw van een appartementencomplex. Buurtbewoners en andere geïnteresseerden kunnen meedenken over dit appartementencomplex. Wij helpen bij het proces en zorgen ervoor dat alles volgens afspraak verloopt. Neem contact op met de projectontwikkelaar. Op hun site kunt u zich ook aanmelden als u geïnteresseerd bent in een woning. Apart participatietraject voor groen Naast de bouwplannen gaan we het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor komt een apart participatietraject waarbinnen u kunt meedenken.

  • Contact en openingstijden

    Bellen 14 030 (maandag tot en met vrijdag, 08.30 – 17.00 uur). Vanuit het buitenland: 0031 30 686 1611 Voor spoedgevallen buiten werktijd bel: 14 030 Denk aan een gat in het wegdek of omgewaaide bomen. In ieder geval zaken die niet tot de volgende werkdag of na het weekend kunnen wachten. Handhaving: 06 12 24 02 04 Mailen Mail ons via het algemene contactformulier. Contactformulier Postadres Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Openingstijden Publieksbalie Op afspraak Bijvoorbeeld voor het aanvragen van reisdocumenten, uittreksels of een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Maandag tot en met vrijdag: 08.30 – 12.30 uur Woensdagmiddag en vrijdagmiddag: 13.30 – 17.00 uur Woensdagavond en vrijdagavond: 18.00 – 20.00 uur Informatiebalie Geen afspraak nodig Melding doen, haal uw reisdocument op of een nee-nee-sticker of nee-ja-sticker. Maandag tot en met vrijdag: 08.30 – 17.00 uur Bereikbaarheid Tram of bus De volgende bus- en tramlijnen stoppen bij halte Binnenstad, op 5 minuten loopafstand van het stadhuis. Sneltram 21 (Utrecht (Science Park of Centraal Station) via Nieuwegein – IJsselstein Bus 31 (IJsselstein – Bilthoven) Bus 106 (Nieuwegein – Gouda) Bus 195 (Benschop – Utrecht CS) Bus 295 (Rotterdam Capelse Brug – Utrecht CS) Buurtbus 504 (IJsselstein – Montfoort) Buurtbus 505 (IJsselstein – Woerden) Eigen vervoer Volg de borden richting parkeergarage Overtoom. Deze parkeergarage bevindt zich onder het stadhuis en heeft 2 ingangen. De Westzijde ligt aan de Benschopperweg. De Oostzijde ligt aan de Hogebiezen. Parkeren is de eerste 2 uur gratis. Toegankelijkheid Het publieksgedeelte op de begane grond is tijdens openingstijden toegankelijk voor bezoekers en klanten. De rest van het stadhuis is niet toegankelijk voor publiek, alleen op afspraak én onder begeleiding. Informatiepunt Digitale Overheid Contact met de overheid verloopt steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Kunt u wel wat hulp gebruiken of kent u iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de Bibliotheek Lek & IJssel. Zij denken graag met u mee en geven informatie, zodat u verder kunt. Ze kunnen u ook in contact brengen met de juiste organisatie, passend bij uw vraag en behoefte. Lees meer over Informatiepunt Digitale Overheid. Iets melden of een klacht indienen? Neem voor meldingen over afval, plaagdierenbestrijding en straatreiniging contact op met de RMN. Contactgegevens RMN info@rmn.nl 0900 – 603 92 22 Kijk voor actuele openingstijden op rmn.nl. Zijn er problemen met wegen, bomen, beplanting of bijvoorbeeld aan het straatmeubilair, doe een melding openbare ruimte. Camerabeveiliging Het stadhuis is beveiligd met videocamera's. Zo zorgen we voor uw en onze veiligheid, gezondheid en eigendommen. We houden ons hierbij aan de privacywetgeving. Huisregels Niet toegestaan Het dragen van wapens of gevaarlijke voorwerpen. Roken en drugsgebruik. (Geluids)overlast en grensoverschrijdend gedrag. Huisdieren, met uitzondering van hulphonden. Eten en drinken. Alleen tijdens officiële gelegenheden. Overige regels Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen. Voor het maken van beeld- en geluidsopnames moet u om toestemming vragen van alle betrokkenen. Strafbare feiten melden wij aan de politie. Veroorzaakte schade wordt verhaald op diegene die de schade heeft veroorzaakt.

  • Oplaadpunten elektrisch rijden

    Publieke oplaadpunten Op de website van MRA-e kunt u een overzicht van alle openbare oplaadpunten vinden. Oplaadpunt eigen terrein Kunt u uw elektrische auto op uw eigen terrein parkeren, dan moet u zelf voor een laadpaal zorgen. Dit geldt ook voor bedrijven met eigen parkeergelegenheid. Vindt u dat er te weinig openbare oplaadpunten zijn? U kunt onder bepaalde voorwaarden een extra oplaadpunt aanvragen. Openbaar oplaadpunt aanvragen Aanvragen worden beoordeeld volgens het beleid. De meeste laadpalen worden op openbare parkeerplaatsen geplaatst. Hoe werkt het? Dien uw aanvraag in via de website van MRA-e. MRA-e neemt uw aanvraag in behandeling. Samen met de gemeente wordt bepaald welke plekken geschikt zijn voor oplaadpunten. Als de plaats voor de laadplek is bepaald, dan neemt de gemeente daarna een besluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor elektrisch laden (een verkeersbesluit). Proces Aanvragen worden binnen 14 werkdagen in behandeling genomen. Het duurt ongeveer 44 weken voordat de laadpaal wordt geplaatst. Het kan langer duren als er bijvoorbeeld afwijzende reacties komen tegen de geplande locatie. Of als er bodemonderzoek nodig is. Kosten Het aanvragen van een openbaar oplaadpunt is gratis. Veelgestelde vragen Ik ben slecht ter been, kan ik een laadpaal dichterbij huis krijgen? Wij doen ons best dat er binnen 300 meter van uw woning een laadpaal staat. Heeft u een elektrische auto en een eigen gehandicaptenparkeerplaats? Dan kunt u een laadplaats op deze plek aanvragen. De laadpaal is altijd bezet, omdat mensen een opgeladen auto laten staan. Kan de gemeente een extra paal neerzetten? Wij plaatsen alleen extra laadpalen als uit onze informatie blijkt dat er meer oplaadcapaciteit nodig is. In onze wijk is er een hoge parkeerdruk (te weinig parkeerplekken). Er staat nu een laadpaal met 2 aansluitpunten die 2 parkeerplaatsen inneemt, maar er is maar 1 elektrische auto in onze wijk. Waarom neemt de laadpaal niet gewoon 1 parkeerplek in? Elk openbaar oplaadpunt heeft 2 aansluitpunten en staat vrijwel altijd bij 2 parkeerplekken of -vakken. De dichtstbijzijnde laadpaal is x meter van mijn huis. Kan er dichterbij niet 1 komen? Ik heb verschillende buren die ook nadenken over het kopen van een elektrische auto. Wij doen ons best dat er binnen 300 meter van uw woning een laadpaal staat. Wij plaatsen extra laadpalen als uit onze informatie blijkt dat er meer oplaadcapaciteit nodig is. Ik heb een parkeerbon gehad toen ik op een laadplek stond, omdat alle andere parkeerplekken bezet waren. Kunnen jullie die boete terugdraaien? Nee. U mag alleen bij een laadpaal staan als u echt aan het opladen bent. Anders loopt u het risico dat u een bon krijgt. Mag ik een laadkabel vanuit mijn eigen woning over de stoep naar mijn auto leggen? Nee, dit mag niet vanwege veiligheid, omdat mensen kunnen struikelen. Wil de gemeente een kabelgoottegel plaatsen vanaf mijn woning over de stoep naar mijn auto? Wij leggen geen kabelgoottegels aan en dit is ook niet toegestaan voor inwoners. Wij leggen openbare laadpalen aan die toegankelijk zijn voor iedereen. Een kabelgoottegel is maar te gebruiken voor 1 persoon. Heb ik als inwoner invloed op de plek waar een oplaadpaal geplaatst wordt? Wij doen ons best dat er binnen 300 meter van uw woning een laadpaal komt. MRA-e doet dit in opdracht van de gemeente. Wij gaan graag met u in gesprek, maar het wijzigen van een plek komt niet vaak voor. Ook omdat elke andere plek zorgt voor nieuwe bezwaren. Wordt een oplaadpaal verwijderd als een aanvrager verhuist? Een openbare laadpaal is eigendom van de gemeente en blijft staan als de aanvraag verhuist.

  • Begraven

    Hoe werkt het Er moeten minimaal 3 volledige werkdagen zitten tussen het moment van reserveren en de begrafenis of het bijzetten van een urn. Die tijd hebben we nodig voor administratieve voorbereidingen en het plannen van de buitendienst. Voor de begrafenis krijgt u in totaal 2 uur de tijd. Als u meer tijd nodig heeft, kunt u tegen extra kosten een verlenging aanvragen. Dag van reservering Dag van begrafenis of bijzetten urn Maandag Vrijdag Dinsdag Maandag Woensdag Dinsdag Donderdag Woensdag Vrijdag Donderdag Zaterdag Donderdag Zondag Donderdag Feestdagen tellen niet als werkdag. Online begraafplaatsagenda De stappen die u moet volgen staan in de gebruikershandleiding (pdf, 1,45 MB) van de webagenda. Heeft u geen eigen inlogcodes? Maak dan gebruik van de algemene inlogcodes: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Tevens dient u ook een e-mail te sturen naar info.bpa@ijsselstein.nl voor verdere afhandeling van de reservering met onderstaande gegevens: De naam van de begrafenisonderneming; Naam contactpersoon; Adres van de begrafenisonderneming; Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken; Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken. Ontheffing Overtoom aanvragen In de binnenstad van IJsselstein zijn op verschillende plaatsen afsluitingen geplaatst die in de grond kunnen zakken (deze afsluitingen worden bollards genoemd). Rouwstoeten naar en vanuit de Basiliek kerk kunnen bij de heer P. van der Wielen ontheffing aanvragen voor de bollard op de Overtoom via p.vanderwielen@p1.nl. Kosten Soort kosten 2024 *Begraven in een algemeen (huur) graf voor 10 jaar € 1.434,77 Gebruik van de aula op begraafplaats De Hoge Akker tijdens een begrafenis € 200,00 Gebruik van een voorloper van Gemeente IJsselstein tijdens een begrafenis € 150,00 Verstrooien van as op het strooiveld van begraafplaats De Hoge Akker € 100,00 *U betaalt dan namelijk alleen de begraafkosten volgens de verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten gemeente IJsselstein 2024. De kosten van de uitvaart worden, als dit mogelijk is, betaald uit de nalatenschap van de overledene. Als dit niet toereikend is, worden de nabestaanden in de eerste graad aangesproken het (resterende) bedrag te betalen. Mocht er in uw omgeving iemand zijn overleden waarbij het bovenstaande van toepassing is, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Terugvordering en Verhaal van WIL-Lekstroom, via telefoonnummer 030 - 702 23 00. Bezwaar belasting Heeft u bezwaar tegen de leges ? Dien binnen zes weken na de dagtekening van de door u ontvangen belastingaanslag bezwaar in. Het bezwaarschrift moet de redenen van uw bezwaar bevatten. Stuur ook de aanslag waar het om gaat als bijlage mee. Online bezwaar indienen Of schriftelijk (niet per e-mail) bij de heffingsambtenaar van de gemeente. Meer informatie hierover staat op de aanslag. Bereikbaarheid feestdagen Het stadhuis is op feestdagen gesloten. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moeten minimaal 3 werkdagen zitten. Feestdagen tellen niet als een werkdag! Begrafenissen kunt u 24/7 online op www.begraafplaatsagenda.nl vastleggen. Klik hier (pdf, 1,45 MB) voor meer informatie en de gebruikershandleiding. Begraafplaatsen De gemeente IJsselstein heeft twee begraafplaatsen in haar beheer. Begraafplaats de Hoge Akker en begraafplaats Eiteren. Op Eiteren vinden alleen nog bijzettingen plaats. Op begraafplaats De Hoge Akker worden de graven op volgorde uitgegeven. De nabestaanden kunnen kiezen voor begraving op het Rooms Katholieke gedeelte, het Algemene gedeelte of het Islamitische gedeelte. Op deze begraafplaats kan de aula gebruikt worden voor een afscheidsdienst. Indien u gebruik maakt van de aula op De Hoge Akker, dient u zelf te zorgen voor de catering/bediening. oor de aula hebben wij een vergunning brandveilig gebruik voor maximaal 75 personen (waarvan er 50 personen kunnen zitten). De begraafplaatsen zijn dagelijks toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het college kan besluiten tot sluiting van de begraafplaats onder specifieke omstandigheden. Begraafplaats De Hoge Akker Noord IJsseldijk 57 3402 PG IJsselstein Begraafplaats Eiteren Eiteren 19 3401 PS IJsselstein Grafrechten Particuliere graven in de gemeente IJsselstein worden uitgegeven voor 20 jaar. Deze graven bestaan uit twee lagen en hebben ook de mogelijkheid om telkens met tien jaar verlengd te worden. De rechthebbende bepaalt wie er in het graf begraven mag worden. Ongeveer één jaar voordat de termijn verstreken is, ontvangt de rechthebbende een brief van de gemeente waarin dit staat aangegeven. De rechthebbende kan dan laten weten of hij/zij het grafrecht wilt verlengen of dat hij/zij er afstand van wilt doen. Kiest de rechthebbende ervoor de grafrechten niet te verlengen dan vervallen de rechten op het graf. Het graf wordt dan geruimd en de gemeente kan de plek dan opnieuw uitgeven. Bij algemene graven beschikt de belanghebbende tien jaar (wettelijke grafrust) over de grafrechten. Algemene graven bestaan ook uit twee lagen, maar kunnen niet verlengd worden. Bij algemene graven bepaalt de Gemeente IJsselstein wie er in het graf begraven wordt. Eén jaar voordat de termijn van tien jaar is verstreken ontvangt de belanghebbende van de gemeente een brief dat de grafrechten beëindigd worden. Islamitisch begraven Op begraafplaats De Hoge Akker is een deel gereserveerd voor Islamitische graven. De meeste moslims die niet in Nederland geboren zijn, maar er wel wonen en overlijden, worden begraven in hun geboorteland. Maar de moslims die in Nederland geboren zijn, willen niet altijd in het geboorteland van hun ouders begraven worden. De gemeente heeft daarom een islamitisch gedeelte op de begraafplaats De Hoge Akker gerealiseerd. De graven zijn dusdanig gesitueerd dat de overledene met het hoofd richting Mekka begraven wordt. Ruimen van graven Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf dat werkt volgens een vastgesteld ruimingsprotocol. Hierbij is een respectvolle ruiming het uitgangspunt. Tijdens het ruimen wordt het betreffende deel van de begraafplaats afgeschermd zodat de werkzaamheden niet zichtbaar zijn. Het kan voorkomen dat een deel van de begraafplaats tijdelijk wordt afgesloten. Als er tijdens de werkzaamheden een begrafenis is worden de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd zodat de begrafenis op de gebruikelijke manier kan plaatsvinden. Ruimen van graven vinden meestal plaats het jaar volgend op dat de grafrechten zijn afgelopen. Nabestaanden worden hier niet meer van op de hoogte gebracht. Tot het moment van ruimen worden de graven niet door de gemeente onderhouden. As uitstrooien op begraafplaats de Hoge Akker Op begraafplaats De Hoge Akker heeft de gemeente een strooiveld. Hier kan de as van een overledene uitgestrooid worden. Als gemeente moeten wij registreren van wie er as wordt uitgestrooid. Gedenktekens zijn niet toegestaan op het strooiveld. Nabestaanden kunnen online een datum en een tijdstip plannen voor het verstrooien van as. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur en op zaterdag van 11.00 uur tot en met 13.00 uur. Hoe werkt het: Vul het formulier in Houd rekening met minimaal 2 weken verwerkingstijd vanaf het moment van invullen en het daadwerkelijke uitstrooien; Na de bevestiging kunt u op de dag en het tijdstip waarvoor de afspraak is gemaakt met de urn/asbus naar begraafplaats De Hoge Akker komen; U kunt ervoor kiezen om zelf de as uit te strooien of de begraafplaatsbeheerder kan dit doen in uw bijzijn; Voor het uitstrooien van de as heeft u maximaal een ½ uur de tijd. Meer weten Heeft u vragen? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 030. Begrafenis online vastleggen Begrafenissen kunt u 24/7 online vastleggen. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moet minimaal 3 werkdagen zitten. Ondernemer Ondernemers zonder eigen inlogcodes kunnen gebruikmaken van de algemene inloggegevens: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Daarnaast mailt u naar de gemeente voor verdere afhandeling van de reservering. Gebruik hiervoor het e-mailadres: info.bpa@ijsselstein.nl. U vermeldt in de e-mail de volgende gegevens: De naam van de begrafenisonderneming Naam contactpersoon begrafenisonderneming Adres van de begrafenisonderneming Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken

  • Actuele werkzaamheden

    Tip: onze wegwerkzaamheden zijn ook opgenomen in Google Maps. Zo krijg je altijd de beste route naar je bestemming. Beneluxweg (en omgeving) 6 – 15 mei. Linnaeusweg, ter hoogte van Amicitia Het voetpad wordt opgehoogd en herstraat. De rijbaan opgehoogd en gasfalteerd. Kruispunten Beneluxweg – Linnaeusweg – Merianweg 13 – 14 mei 21.00 tot 2.00 uur: kruispunten worden gefreesd 14 – 15 mei 21.00 tot 6.00 uur: kruispunten worden opnieuw geasfalteerd. De straten en kruispunten zijn ter hoogte van de werkzaamheden afgesloten. Bestemmingsverkeer wordt omgeleid. De wegwerkzaamheden zijn ook opgenomen in Google Maps. Zo krijg je altijd de beste route naar je bestemming. Hulpdiensten zijn ook op de hoogte. Biezenplein (rotonde) Van 13 tot en met 17 mei wordt de rotonde Biezenplein opnieuw bestraat en geasfalteerd. De gehele rotonde is die week afgesloten voor auto en fietsverkeer. Omleidingen worden aangegeven. De palen op de Overtoom gaan tijdelijk naar beneden, waardoor alle bedrijven en woningen bereikbaar blijven. Voetgangers hebben toegang tot omliggende paden. Hulpdiensten zijn op de hoogte. De werkzaamheden vinden zowel overdag als ‘s nachts plaats. Omwonenden krijgen hierover een brief. Utrechtseweg Ter hoogte van nummer 38 wordt het asfalt vernieuwd. Dit gebeurd op de nacht van 13 op 14 mei tussen 23:00 en 4:00 uur. De weg blijft open, verkeersregelaars zorgen voor een goede doorstroom van het verkeer. Het repareren hiervan doen we ’s nachts, zodat het verkeer hier zo min mogelijk last van heeft. Omwonenden krijgen hierover een brief. Heemradenlaan De drempel van bushalte (ter hoogte van het Heem) wordt opnieuw geasfalteerd. Dit gebeurd op de nacht van 13 op 14 mei tussen 21:00 en 2:00 uur. De weg is ter hoogte van werkzaamheden afgesloten. Bestemmingsverkeer wordt omgeleid. Het repareren hiervan doen we ’s nachts, zodat het verkeer hier zo min mogelijk last van heeft. Omwonenden krijgen hierover een brief. Nijverheidsweg Op de Nijverheidsweg op industrieterrein Over Oudland vinden in de nacht van 15 op 16 mei, tussen 20.00 en 5.00 uur asfalteerwerkzaamheden plaats. De weg is afgesloten en er is een omleiding. Er zijn ook verkeersregelaars aanwezig.  

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Wet WIBON Op meldingen voor graafwerkzaamheden is de Wet informatie-uitwisseling boven- en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) van toepassing. In de WIBON staat wanneer bedrijven en particulieren wettelijk verplicht zijn om hun graafwerkzaamheden te melden bij het Kadaster. Dit om schade aan kabels en leidingen te voorkomen. Kabels Voor de aanleg, het verleggen en/of verwijderen van telecommunicatiekabels en voor het aanbrengen van ondergrondse behuizingen (handholes) gelden regels. Die zijn vastgelegd in de Telecommunicatieverordening. Meld werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk altijd bij de beheerder kabels en leidingen van de gemeente. U heeft een melding nodig om een instemmingsbesluit op grond van Telecommunicatieverordening van de gemeente te krijgen. Melding Wie moet melden? Bent u een exploitant van een telecommunicatienetwerk? Dan moet u een melding doen voordat u werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk gaat uitvoeren. Dit geldt ook als u als bedrijf in eigen naam en voor eigen rekening kabels voor een telecommunicatienetwerk aanlegt, in stand houdt en opruimt, zonder dat u zelf exploitant van dat telecommunicatienetwerk bent. Wanneer melden? Meld uw werk uiterlijk 4 weken voor u aan het werk gaat. Wij raden u aan om ruim van tevoren met de beheerder kabels en leidingen te overleggen over de uit te voeren werkzaamheden. Dit geldt zeker wanneer het om ingewikkelde, grootschalige projecten gaat. Welke meldingen zijn er? Een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard Werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk met een tracélengte van minder dan 1 meter (met uitzondering van de plaatsing van handholes) die niet een ernstige belemmering of storing oplossen. Het aanbrengen of verwijderen van kabels in en vanuit eerder aangebrachte voorzieningen. Een melding om een instemmingsbesluit te verkrijgen In een instemmingsbesluit staan de voorwaarden waaronder u werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk kunt uitvoeren. Een melding in geval van ernstige belemmeringen en storingen Zijn er spoedeisende werkzaamheden nodig door een ernstige belemmering of storing? Meld deze dan direct bij de beheerder kabels en leidingen, voor de start van het werk. Met een ernstige belemmering of storing bedoelen we bijvoorbeeld een kabelbreuk waardoor abonnees van het telecommunicatienetwerk geen verbinding meer hebben (onderbroken verbinding). Melding maken? Het aanvragen van een instemmingsbesluit of vergunning kan digitaal. Hiervoor is de gemeente aangesloten bij het LTC platform en wordt er gebruik gemaakt van de applicatie LTC Meldingen & Vergunningen (LTC M&V). Aanvragen kan via de website. U heeft hiervoor een inlogaccount nodig. Indien u nog geen account heeft kunt u die aanvragen via: Nieuw LTC account aanvragen. Voor vragen over LTC M&V is de Support afdeling van Andes bereikbaar via support@andes.nl of bel 088 - 2100 350. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit of vergunning brengen we kosten (leges) in rekening. De bedragen staan in de belastingverordening (legesverordening) van de gemeente  Raadpleeg de verordening op overheid.nl voor de actuele tarieven. Instemmingsbesluit Beslistermijn aanvraag Wij proberen om uw instemmingsbesluit zo snel mogelijk af te handelen. Is uw melding op tijd en heeft u ook met de beheerder kabels en leidingen overlegd? Dan heeft u binnen 8 weken een instemmingsbesluit van ons. Procedure U doet uiterlijk 4 weken voor de start van de werkzaamheden een melding bij de beheerder kabels en leidingen. Mogelijk heeft u daarvoor al overlegd met elkaar. De beheerder neemt uw melding in behandeling en beslist of u een instemmingsbesluit krijgt.

  • Stempas

    Heeft u geen stempas ontvangen? Of bent u uw stempas kwijt? Wilt u stemmen voor het Europees Parlement? Heeft u de Nederlandse nationaliteit en bent u 18 jaar of ouder en heeft u geen stempas ontvangen? Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij de gemeente. Dit kan schriftelijk via dit formulier of aan de balie van de gemeente. Het schriftelijke verzoek moet uiterlijk maandag 3 juni binnen zijn bij de gemeente. Aan de balie van de gemeente kunt u tot woensdag 5 juni 12.00 uur terecht.  Daarna is het niet meer mogelijk om een nieuwe stempas aan te vragen. Stemmen na verhuizing naar een andere gemeente Het adres waarop u op de dag van kandidaatstelling officieel staat ingeschreven, bepaalt in welke gemeente u kunt stemmen. Bij deze Europees Parlementsverkiezing is de dag van kandidaatstelling 23 april 2024. Op het adres waar u dan staat ingeschreven, wordt ook uw stempas bezorgd. Wilt u in uw nieuwe gemeente stemmen? Vraag dan een kiezerspas aan.