Zoekresultaat 1 - 10 van 32 resultaten

  • Bibob

    In gemeente Smallingerland vinden we veilig wonen en ondernemen belangrijk. Daarom hebben we een aantal regels opgesteld die moeten voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van onze diensten, zoals een vergunningaanvraag. Deze regels staan in de Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Vergunningen en andere activiteiten Om te voorkomen dat bepaalde vergunningen, subsidies, vastgoedtransacties of overheidsopdrachten worden misbruikt voor criminele activiteiten, is de Wet Bibob ingevoerd. In gemeente Smallingerland voeren we bij verschillende vergunningen en verschillende andere activiteiten een Bibob-toets uit.  Bibob-toets Bij een Bibob-toets doen wij als gemeente onderzoek naar u als persoon of als ondernemer. Als wij zo'n onderzoek doen, laten we dat altijd aan u weten. De uitkomsten van dit onderzoek zijn vertrouwelijk. Zowel de gemeente als u hebben geheimhouding over de uitkomsten en mogen hierover niets naar buiten brengen. Beschermen Als gemeente willen we voorkomen dat we ongewild en onbewust criminele activiteiten mogelijk maken. Met de regels in de Wet Bibob beschermen we u als inwoner of de concurrentiepositie van u, als betrouwbare ondernemer. Bibob in beeld Bij deze vergunningen of activiteiten wordt een Bibob-toets uitgevoerd:     Vergunning Branche Omgevingsvergunning milieu afvalbranche vuurwerkbranche Omgevingsvergunning bouw drugsbranche horecabranche kamerverhuurbranche zonneparken zorginstellingen woonwagenterrein vliegveld Drachten kansspelbranche prostitutiebranche Alcoholvergunning   Exploitatievergunning horeca coffeeshops speelautomatenhallen seksinrichtingen/escortbedrijven smartshops, headshops, growshops belwinkels nachtwinkels Evenementenvergunning vechtsportgala's vliegveld Drachten Bij deze activiteit doen we soms een Bibob-toets, maar dat gebeurt niet altijd:   Activiteit vastgoedtransacties subsidies overheidsopdrachten Icoontjes gemaakt door Freepik (Flaticon) en gemeente Almelo. Meer informatie Meer informatie over de Wet Bibob staat op de website van Justis.

  • Calamiteit of geweld bij Wmo-zorg melden

    Aanbieders die ondersteuning bieden vanuit de Wmo zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg. U bent daarom wettelijk verplicht om calamiteiten en geweldsincidenten te melden bij de toezichthouder van de gemeente. Dat doet u binnen drie werkdagen na de gebeurtenis. Hiermee helpt u de kwaliteit van zorg te verbeteren. Bent u geen zorgverlener, maar wel betrokken bij een calamiteit of geweldsincident in de Wmo? Dan kunt u zelf ook melding maken. Calamiteit of geweldsincident melden Wanneer melden U meldt alle calamiteiten en geweldsincidenten. Denk daarbij aan: het onverwacht of onbedoeld overlijden van een cliënt. elke suïcide van een cliënt of suïcidepoging met schadelijk gevolg, die mogelijk samenhangt met van tekortkomingen in de zorg. elke gebeurtenis die zorgt of kan zorgen voor ernstig of blijvend lichamelijk letsel. elke gebeurtenis die zorgt of kan zorgen voor ernstig psychisch lijden. ernstig grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, psychisch of seksueel misbruik door hulpverleners of door andere cliënten. Na uw melding Na uw melding start de toezichthouder Wmo een vooronderzoek naar de calamiteit of het geweldsincident. We nemen contact met u op over de vervolgstappen. In het Protocol Calamiteiten en Geweldsincidenten leest u meer over het proces. Incidenten bij andere soorten zorg Calamiteiten en geweldsincidenten bij andere zorgsoorten kunt u melden bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). U kunt hier ook terecht voor meer informatie. Meer informatie Twijfelt u of er sprake is van een calamiteit of een geweldsincident? Neem dan contact op met de toezichthouder Wmo. U kunt ons bellen op telefoonnummer 0512-581234. Of stuur een e-mail naar of toezichthouderwmo@smallingerland.nl.

  • Omgevingsgerichte Woonvisie 2020-2025

    Op omgevingsgerichte wijze is in Smallingerland gewerkt aan het opstellen van een nieuwe en ambitieuze Woonvisie 2020-2025. Inwoners, ondernemers, bouwbedrijven en ontwikkelaars, corporaties en maatschappelijke organisaties hadden hierbij een belangrijke rol. Op 6 oktober 2020 heeft de raad de Woonvisie 2020-2025 vastgesteld. Met de nieuwe woonvisie geeft de gemeente richting aan de woningmarktontwikkelingen in Smallingerland. Ook fungeert de woonvisie als leidraad bij veel ruimtelijke en woningbouw vraagstukken. Verder is in de woonvisie een woningbouwprogramma voor de komende vijf jaren opgenomen. Bekijk de Woonvisie 2020-2025 (pdf). De gemeenteraad heeft op 7 maart 2023 het Addendum (aanvulling) op de Woonvisie 2020 – 2025 vastgesteld.

  • NEE-NEE- of NEE-JA-sticker

    Met een gratis NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker op uw brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerde reclame en folders meer. Vraag de sticker aan bij de gemeente. NEE-NEE-sticker/NEE-JA-sticker aanvragen Twee soorten stickers NEE-NEE-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus. NEE-JA-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk in uw brievenbus, maar wel huis-aan-huisbladen. Selectie Zelf een selectie maken van wat u wilt ontvangen, kan ook. Laat de afzenders via Postfilterweten wat u wel en niet in uw brievenbus wilt.

  • Openbare laadpaal aanvragen

    Heeft u een elektrische auto, maar geen eigen oprit? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen. Een openbare laadpaal mag door iedereen met een elektrische auto worden gebruikt. Openbare laadpaal aanvragen

  • Trouwzaal gemeentehuis Drachten

    Trouwen in de trouwzaal van het gemeentehuis kan naar eigen wens worden aangekleed. Bruidsparen hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om de kleur van het licht in de trouwzaal te veranderen. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de geluidsinstallatie en opname apparatuur. De trouwplechtigheid kan worden opgenomen (dvd). Ook kan er beeldmateriaal op de wand tegenover het bruidspaar geprojecteerd worden.  Neem contact op voor meer informatie of voor het reserveren van de trouwzaal in het gemeentehuis.   

  • Subsidie monumenten

    De gemeente geeft subsidie voor renovatie van gemeentelijke monumenten. U kunt deze monumentensubsidie 1 keer in de 3 jaar aanvragen.  Subsidie monumenten aanvragen Dit moet u weten De subsidieaanvraag moet  worden ingediend vóór aanvang van de werkzaamheden. De subsidie wordt verleend aan de hand van een door u ingediende begroting(en). Kijk voor de overige voorwaarden in de verordening Subsidie gemeentelijke monumenten Smallingerland.  

  • Verantwoording subsidie cultuur en cultuurhistorie

    Heeft u een eenmalige subsidie ontvangen van € 5.000,- of hoger, dan moet u hiervoor verantwoording afleggen. Dien uw verantwoording binnen 4 maanden na afloop van het evenement in. Eenmalige subsidie verantwoorden  Dit moet u weten De verantwoording voor een incidentele subsidie bestaat uit: een inhoudelijk verslag; een financieel verslag;  een accountantsverklaring (bij subsidies boven de € 50.000,-).

  • Bingo melden

    Wilt u een bingo organiseren waarmee ook prijzen gewonnen kunnen worden? Dan dient u dit te melden via evenementen@smallingerland.nl. Kosten Er zitten geen kosten verbonden aan de aanvraag.  14 dagen van te worden melden Meldt de bingo minstens veertien dagen van te voren. De gemeente kan de bingo verbieden en/of eisen stellen.  Vereniging of stichting Om een een bingo aan te vragen moet het worden georganiseerd door een Nederlandse vereniging of stichting zijn die minstens 3 jaar bestaat. De organisatie moet volgens haar statuten een duidelijk omschreven doel hebben (dat doel mag niet zijn het organiseren van kansspelen). Kopie van de statuten U moet een kopie van de statuten van uw vereniging bij uw melding voegen. Goed doel De bingo moet worden georganiseerd voor een van tevoren bekendgemaakt goed doel.  Prijzen De prijzen en premies in geld of goederen die kunnen worden gewonnen, mogen niet hoger zijn dan € 400,00 per serie (of set). In totaal mag de waarde van de te winnen prijzen of premies niet meer bedragen dan € 1.550,00 per bijeenkomst.          

  • Vragen en antwoorden over het verkeersbesluit Raadhuisplein

    Versie 5 juli 2023 Waarom verdwijnen de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein? In 2022 is een visie gemaakt voor het aanpakken van het centrum van Drachten. Het doel is dat het centrum een prettiger plek wordt om te verblijven. Het Raadhuisplein verandert daarom in de ‘huiskamer’ van de stad met plek voor groen, ontmoetingen en kleine evenementen. Wat komt er in plaats van de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein? Dat is nog niet precies bekend. We denken in ieder geval aan zitplekken, groen en ruimte voor kleine evenementen. De komende twee jaar gaan we verschillende manieren van gebruik uitproberen en werken we aan een plan voor de uiteindelijke inrichting van het plein. Dit doen we samen met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen.  Verdwijnen alle parkeerplaatsen op het plein? Ja, alle parkeerplaatsen op het plein verdwijnen. Er blijft wel mogelijkheid voor bevoorrading van de aanliggende winkels en horeca via het plein.  Is er wel voldoende ruimte over voor parkeren in het centrum? Uit tellingen blijkt dat er in de parkeergarage Raadhuisplein en op andere terreinen in de buurt voldoende plekken zijn.  Vanaf wanneer mogen er geen auto’s meer op het Raadhuisplein staan?  Vanaf zaterdag 24 juni 2023 is parkeren op het Raadhuisplein niet meer toegestaan. Hoe zit het met laden en lossen? Mag dat in de toekomst nog op het Raadhuisplein? Nee, laden en lossen is niet langer toegestaan. Bevoorrading van winkels en horeca blijft wel mogelijk.  Kan ik nog wel iemand afzetten op het Raadhuisplein?  Nee, want het plein is afgesloten voor autoverkeer, met uitzondering van bevoorradend verkeer. Iemand afzetten kan nog wel op het parkeerterrein De Marke.  Ik hoef alleen maar een zware bestelling op te halen bij de Mediamarkt. Mag ik dan snel parkeren en mijn pakket ophalen?  Dat kan aan de zijkant van de Mediamarkt of via parkeerterrein De Marke of via de garage Raadhuisplein.  Waar vind ik de laatste informatie over de ontwikkelingen op het Raadhuisplein?  Dat staat op de pagina Herinrichting Raadhuisplein  Mogen auto’s nog wel over het plein rijden?  Nee, het Raadhuisplein wordt een voetgangerszone, dus autoverkeer is niet toegestaan. Uitzondering wordt gemaakt voor het noodzakelijke bevoorradende verkeer. Mogen fietsers nog over het plein rijden? Ja, fietsen is toegestaan op het plein maar niet in de nauwe doorgangen en stegen van en naar het Raadhuisplein.   Mogen brom- en snorfietsen nog over het plein? Nee, brom- en snorfietsen zijn niet meer toegestaan op het Raadhuisplein.  Mogen de marktkramen nog wel op het plein staan?  Ja, de markt blijft, ook in de toekomstplannen.  Waar moeten omwonenden parkeren?  Op parkeerterrein De Marke, in de parkeergarages of elders in of rondom het centrum. Er zijn voldoende mogelijkheden.  Ik ben omwonende en heb een bezoekerspas voor het Raadhuisplein. Is deze pas nog geldig? Nee, maar uw bezoekerspas voor het Raadhuisplein wordt omgezet naar het parkeerterrein De Marke. Uw bezoek kan op parkeerterrein De Marke parkeren.  Hoe moeten bezoekers die slecht(er) ter been zijn de winkels/horeca/woningen rondom het plein bereiken?  Bewoners van het Raadhuisplein die nu een gehandicaptenparkeervergunning hebben,  kunnen met de vergunning terecht op parkeerterrein De Marke. Ook kunnen zij gratis gebruik maken van de parkeergarage Raadhuisplein totdat het plein definitief is ingericht. Bezoekers van bewoners van het Raadhuisplein kunnen gebruik maken van parkeergarage Raadhuisplein. De parkeergarage heeft liften en roltrappen. Welke alternatieve parkeerplaatsen zijn er nog meer in de buurt? Op parkeerterrein De Marke, in de parkeergarages of ergens anders in of rondom het centrum. Er zijn voldoende mogelijkheden. Hoe duur is het parkeren in de parkeergarage onder het Raadhuisplein? Is dit duurder/goedkoper dan de parkeerplaatsen die op het plein stonden? Het tarief voor zowel buiten als in de parkeergarage € 1,90. Het dagtarief voor de parkeergarage Raadhuisplein en parkeergarage Van Knobelsdorffplein is € 4,00. Zie voor meer informatie: Parkeren in Drachten Wat is een verkeersbesluit?  Voor de straten en pleinen waarvan de gemeente wegbeheerder is, neemt de gemeente besluiten over het gebruik hiervan. Dat heet een verkeersbesluit.  Waarom wordt er een verkeerbesluit genomen?  Omdat het gebruik van het plein verandert van parkeerplaats naar voetgangerszone is een verkeersbesluit nodig.  Waar kan ik het verkeersbesluit vinden?  Het verkeesbeluit staat op de gemeentelijke website en vanaf 1 juni 2023 op www.officielebekendmakingen.nl  Ik ben het niet eens met het besluit. Hoe kan ik bezwaar indienen?  Dat staat in het verkeersbesluit op de gemeentelijke website en op www.officielebekendmakingen.nl