Zoekresultaat 1 - 10 van 140 resultaten

  • Omgevingsverordening Noord-Brabant, verzoek herbegrenzing

    Gedeputeerde Staten kunnen de grenzen van een aantal gebiedsaanduidingen in de Omgevingsverordening aanpassen voor een concreet initiatief of plan. De gemeente kan hiervoor een verzoek indienen. Het gaat onder andere om de grenzen van het Natuur Netwerk, de zoekgebieden voor ecologische verbindingszones en het bestaand stedelijk gebied.

  • Hergebruik van overheidsinformatie aanvragen

    Provincies zijn verplicht om hergebruik van hun informatie mogelijk te maken. Iedereen mag bij de provincie een verzoek om informatie voor hergebruik indienen. Bijvoorbeeld voor een app die geografische informatie bevat. U mag de informatie ook voor een ander doel gebruiken dan waarvoor de informatie eigenlijk bedoeld was. Uw doel mag commercieel of niet-commercieel zijn.

  • Basisregistratie ondergrond

    Als u bodem- en ondergrondgegevens gebruikt, kunt u gratis gegevens uit de Landelijke Voorziening BRO inzien en opvragen. Dit is een centrale bron van basisinformatie over de Nederlandse ondergrond. De informatie in de landelijke voorziening is aangeleverd volgens landelijk afgesproken kaders, daarmee is de informatie over het hele land eenduidig en van gegarandeerde kwaliteit.

    In de BRO staan gegevens over: de geologische, geohydrologische en bodemkundige opbouw van de ondergrond. Deze gegevens helpen u een beter inzicht in de kansen en risico’s in het gebruik van de ondergrond te verkrijgen. De provincie is verplicht om nieuwe gegevens over de ondergrond te registreren als zij verantwoordelijk is voor deze gegevens. Dat geldt ook voor andere provincies en andere bronhouders zoals gemeenten en waterschappen. Door de gegevens beschikbaar te stellen in de BRO is het voor iedereen veel makkelijker om te zien wat we al weten van de ondergrond, en kan de informatie ook opnieuw worden gebruikt.

  • Klacht over de provincie indienen

    Wanneer kan ik een klacht indienen?

    U kunt een klacht indienen wanneer:

    • de gedraging minder dan 1 jaar geleden plaatsvond;
    • u niet de mogelijkheid had om bezwaar te maken of in beroep te gaan.

    Hoe kan ik een klacht indienen?

    U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen:

    Mondeling

    U kunt telefonisch contact opnemen via 073 – 681 28 12.

    Digitaal

    U kunt uw klacht digitaal indienen. Hiervoor heeft u DigiD of e-Herkenning nodig.

    Schriftelijk

    U kunt uw klacht per post (ter attentie van HAC, postbus 90151, 5200 MC ’s-Hertogenbosch) of per e-mail indienen.

    Andere klachten of meldingen

    Wanneer uw klacht gaat over de toestand van een provinciale weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaarheid) maak dan hier een melding. Als u een klacht heeft op het gebied van milieu (geur-, geluid, stofhinder), maak dan hier een melding.

    Wat moet ik vermelden in mijn klacht?

    Voor de behandeling van uw klacht is het belangrijk dat u in ieder geval de volgende informatie aan ons doorgeeft:

    • uw naam en adres;
    • de datum;
    • de inhoud van de klacht;
    • tegen wie de klacht wordt ingediend;
    • uw telefoonnummer (niet verplicht).

    Hoe verloopt de behandeling van een klacht?

    De provincie wil zowel mondelinge als schriftelijke klachten zorgvuldig afdoen. Wij nemen altijd telefonisch contact op om de klacht te bespreken. Dit kan voldoende zijn om de klacht af te handelen, maar alleen als dit naar uw tevredenheid gebeurt (informele afhandeling).

    Leent uw klacht zich niet voor informele afhandeling? Of bent u daarmee niet tevreden? Dan volgt de formele procedure. Dat houdt in dat de hoor- en adviescommissie uw klacht verder in behandeling neemt en advies zal uitbrengen over uw klacht. De provincie neemt daarna een beslissing op de klacht.

    Binnen welke termijn volgt een beslissing op de klacht?

    De provincie moet binnen 10 weken een beslissing nemen over uw klacht. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Verder uitstel is alleen met uw instemming mogelijk.

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van een klacht?

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht of het resultaat daarvan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. In de beslissing op uw klacht leest u hier meer over. U kunt ook de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen of bellen met het gratis telefoonnummer 0800-33 55 555.

  • Natuur - Preventieve maatregelen wolvenschade

    Gedeputeerde Staten hebben de Subsidieregeling preventieve maatregelen wolvenschade vastgesteld. Houders van landschapshuisdieren met dieren in het vastgestelde leefgebied en terreinbeherende organisaties of grondeigenaren (die begrazing door schapen of geiten inzetten op eigen of beheerde terreinen, niet zijnde gemeentes of waterschappen) kunnen hiermee in aanmerking komen voor subsidie voor het nemen van preventieve maatregelen. Het doel hiervan is om schade aan deze landbouwhuisdieren, veroorzaakt door de gevestigde wolf, te voorkomen. Daarnaast draagt het besluit bij aan het voorkomen van structurele problemen met wolven en aan de wettelijke taak van de provincie tot bescherming van de wolf.

    Urgentieregeling:

    De bestaande regeling preventieve maatregelen wolvenschade is uitgebreid met een urgentie-regeling. Hiermee kunnen schapen- en geitenhouders ook buiten het vastgesteld leefgebied van de wolf subsidie aanvragen. Er moet dan wel sprake zijn van ‘urgentie'. We spreken van urgentie wanneer een zwervende wolf onverwachts opduikt in een gebied in Brabant en daar schade aanricht.

  • Levendig Brabant - Inclusief kunst- en cultuuraanbod

    Culturele instellingen en makers kunnen voor bovenlokale projecten gericht op het vergroten van het inclusief kunst- en cultuuraanbod door ontwikkeling, productie, beoefening of presentatie een subsidie ontvangen.

  • Buurtfonds - Buurtcultuur

    De provincie wil buurtcultuurprojecten stimuleren omdat deze de levendigheid in buurten versterken.

  • Bijdrageregeling Brabants Migratie Informatie Punt

    Een bijdrage op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door:

    1. de gemeente Breda;
    2. de gemeente Eindhoven;
    3. de gemeente Helmond;
    4. de gemeente Meierijstad;
    5. de gemeente Tilburg.

  • Aansprakelijkheid bij opslaan vuurwerk

    Voor de opslag van professioneel vuurwerk, moet uw aansprakelijkheid voldoende gedekt zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van een verzekering. Dit bewijs moet u binnen de vastgestelde termijn schriftelijk kunnen overleggen aan de provincie.

  • Cultureel erfgoed - Restauratie van rijksmonumenten

    Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door:

    • a. rechtspersonen;
    • b. natuurlijke personen.