Zoekresultaat 1 - 10 van 290 resultaten

  • Spandoek

    Het is verboden om op, in, over of boven de weg voorwerpen of stoffen waarop gedachten of gevoelens worden geopenbaard te plaatsen, aan te brengen of te hebben indien deze gevaar opleveren voor de veiligheid en bruikbaarheid van de weg of indien het beheer en onderhoud hierdoor wordt belemmerd. Voor meer informatie kunt u de Algemene Plaatselijke Verordening raadplegen.

  • Opvragen informatie over de kwaliteit van de bodem

    Gaat u een bedrijfspand, woning of perceel aankopen of verkopen? Dan doet u er goed aan informatie in te winnen over de bodemkwaliteit. Als de bodem verontreinigd is, kunt u de locatie misschien niet gebruiken waarvoor u dat wilt.

    De gemeente Oosterhout heeft een bodeminformatiesysteem. Het bodeminformatiesysteem (BIS) bevat gegevens met betrekking tot uitgevoerde bodemonderzoeken, bodemsaneringen, ondergrondse tanks en historische bodembedreigende activiteiten.

    Op basis van het BIS kan de adviseur van de gemeente Oosterhout u gegevens aanleveren over de verwachte milieu-hygiënische kwaliteit van de grond en het grondwater van het door u opgevraagde perceel.

    Aangezien het hoofdzakelijk historische informatie betreft kunnen wij nooit 100% zekerheid geven wat de huidige kwaliteit is van de grond en het grondwater. De geleverde gegevens zijn de op dit moment bij de gemeente Oosterhout bekende gegevens. Indien geen informatie over de locatie bekend is, wil niet zeggen dat er geen verontreiniging aanwezig is.

  • Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.

    Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.

    Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als:

    • u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
    • uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Kinderen tot achttien jaar hebben bij de aanvraag van een paspoort toestemming nodig van beide gezaghouders. Voor een identiteitskaart geldt de toestemming tot 12 jaar. Lukt de toestemming niet digitaal dan kunt u de toestemming ook schriftelijk doen. Zie ook onder kop "Formulier".

    Een paspoort is wereldwijd geldig. De Nederlandse identiteitskaart gebruikt u als reisdocument in Europa. Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk worden gereisd. Voor een volledige lijst van landen waar u naar toe kunt reizen met uw identiteitskaart kijkt u op landenlijst Rijksoverheid.

    Als u een reisdocument wilt aanvragen moet u altijd persoonlijk naar het loket komen. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd.
    Om wachttijden te voorkomen moet u een afspraak maken

    Het is mogelijk om uw aangevraagde reisdocument te laten bezorgen. Zie onder kop "Verwijzingen".

  • Huwelijksaangifte (ondertrouw) voor nederlanders in het buitenland.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

  • Gasloos (aardgasvrij) bouwen

    Een woning aansluiten op het gasnet was tot dusver een verplichting, Dat verandert dit jaar. Per 1 juli 2018 treedt de wet VET (voortgang energietransitie) in werking. Het kabinet heeft hiermee besloten dat vanaf 1 juli 2018 nieuw te bouwen woningen niet meer op het aardgasnetwerk aangesloten mogen worden.

    Gevolgen

    Dit heeft als gevolg dat aanvragen voor een omgevingsvergunning, die na 30 juni 2018 worden ingediend, hieraan moeten voldoen. Bij de aanvraag omgevingsvergunning voor een nieuw te bouwen gebouw moet een EPC-berekening aangeleverd worden. Wanneer in de EPC-berekening wordt uitgegaan van een gasgestookte ruimteverwarming zal de aanvraag omgevingsvergunning moeten worden geweigerd. Er kan immers geen aansluiting op het gasnet gerealiseerd worden. Bij het ontwerp van de woning en uiteindelijk vertaald in de EPC-berekening dient hier al rekening mee gehouden te worden.

    Voor aanvragen die voor 1 juli 2018 worden ingediend, geldt een overgangsregeling. In die aanvragen waar uitgegaan wordt van een gasaansluiting wordt dit toegestaan onder de voorwaarde dat er in de nabijheid een gasnet aanwezig is.

    Waarom aardgasvrije nieuwbouw?

    Wereldwijd zijn er afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de CO2-uitstoot vermindert. En dat de stijging van de temperatuur op aarde beperkt blijft. Het Rijk stelt als doel dat in 2050 alle woningen aardgasvrij zijn. Dit is een grote verandering, die ons allemaal raakt. Immers, iedere woning die nu nog een aansluiting op het gas heeft, moet in de toekomst verbouwd worden. Dat is ook de reden dat de landelijke overheid het bijbouwen ervan nu niet meer wil toestaan.

     

    Heeft u nieuwbouwplannen?

    Houdt u er rekening mee dat deze wet geldt voor alle kleinverbruikersaansluitingen. Bent u bezig met nieuwbouwplannen? Dan adviseren wij u om u goed te laten voorlichten en met uw aannemer en installateur te kijken naar de mogelijkheden van aardgasloos bouwen.

     

    Bestaande bouw

    De wet VET bevat tot dusver nog geen wettelijke verplichting voor de bestaande bouw. Wel is de verwachting dat binnen 30 jaar 95% van de bestaande woningen niet meer aangesloten zullen zijn op het aardgasnet.

     

     

     

  • Fraude meldpunt

    Uitkeringen en ondersteuning vanuit de Wmo of jeugdhulp moeten terechtkomen bij mensen die daar recht op hebben. Heeft u een vermoeden van zorg- en/of bijstandsfraude? Dan kunt u dat melden bij de gemeente. Als u dit wilt, kunt u dit anoniem doen.

  • Informatieverzoek Wet Open Overheid (voorheen WOB verzoek)

    U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit komt voort uit de Wet Open Overheid (WOO).

    De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

    • U krijgt een kopie.
    • U mag het document bekijken.
    • U krijgt een samenvatting van de inhoud.
    • U krijgt informatie over de inhoud.

  • Buurtzapbudget

    Aanvragen subsidie Buurtzapbudget

    Het Buurtzapbudget (maximaal  500,- euro) heeft als doel om in wijken, buurten en dorpen de leefbaarheid en de betrokkenheid van bewoners bij hun buurt te vergroten. Deze subsidies zijn van toepassing op initiatieven van burgers om elkaar beter te leren kennen, om samen in actie te komen voor de buurt of een project om elkaar als bewoners te helpen.

    Voorbeelden van activiteiten kunnen zijn een schoonmaakactie in de buurt, een wijkactiviteit voor jong en oud, een burenhulpproject, een (klein) sociaal project om bewoners met verschillende culturen bij elkaar te brengen of een wandeltocht door de wijk. De activiteiten moeten aansluiten bij het doel van de subsidie en vinden plaats in buurten, wijken of dorpen van gemeente Oosterhout.

    Aandachtspunten
    Voor activiteiten in de openbare ruimte heeft u een evenementenvergunning nodig.

    Aanvragen

    Aanvragen kunnen uitsluitend ingediend worden door een burger via het Subsidieportaal. Log in met uw DigiD en kies vervolgens voor nieuwe aanvraag en selecteer de regeling Buurtzapbudget Leefbaarheid.

  • Graf (eigen)

    De gemeente Oosterhout heeft geen gemeentelijke begraafplaats. Gedenkpark Leijsenakkers is een bijzondere begraafplaats die fungeert als algemene begraafplaats voor de gemeente. Ook kent de stad enkele begraafplaatsen die in kerkelijk beheer zijn.

     

    Op sommige delen van gedenkpark Leijsenakkers bestaat de mogelijkheid om maximaal twee overledenen in één graf te begraven. De rechthebbende van het graf beslist wie hierin  worden bijgezet. Bij overlijden van de rechthebbende moet binnen één jaar het recht op het graf worden overgeschreven. Meestal is dat aan een erfgenaam of familielid.

     

    De begraafplaats kent twee soorten graven:
    - Een algemeen graf, dat wordt uitgegeven voor de duur van 10 jaar. Verlenging is niet mogelijk;
    - Een particulier graf, dat wordt uitgegeven voor een periode van 20 tot 100 jaar en na afloop van deze periode kan worden verlengd. Meer info over de mogelijkheden op www. leijsenakkers.nl.

    Maakt u geen gebruik van de mogelijkheid van verlenging, dan kan het graf na afloop van de afgesproken periode worden geruimd. Het ruimen van een graf geschiedt op last van de houder van de begraafplaats. Dit gebeurt niet eerder dan tien jaar nadat in het graf het laatste lijk is geplaatst en indien het een particulier graf betreft met toestemming van de rechthebbende op het graf. Ruiming van een graf kan eveneens geschieden op eigen verzoek.

     

    Het recht op een particulier graf vervalt, als het niet tijdig wordt verlengd of als wordt verzuimd het graf over te schrijven op naam van een nieuwe rechthebbende. De rechthebbende kan ook vrijwillig afstand doen van het recht op een particulier graf.

     

    Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Gedenkpark Leijsenakkers, die gevestigd is aan de Veerseweg 42, 4901 ZE Oosterhout. Telefoon 0162-455117.