Zoekresultaat 1 - 2 van 2 resultaten

  • Tweede paspoort

    U kunt een tweede Nederlands paspoort aanvragen als u veel reist. U moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een tweede paspoort aan te kunnen vragen. Een tweede paspoort is 2 jaar geldig. De aanvraag doet u bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een reisdocument blijft eigendom van de Staat. Met een verlopen reisdocument mag u niet reizen. Paspoorten worden op een centrale plaats in Nederland van persoonlijke gegevens voorzien. U krijgt uw nieuwe paspoort daarom niet meteen mee. Wanneer u uw paspoort  voor 15.00 uur met een spoedprocedure aanvraagt, kunt u het paspoort in principe de volgende werkdag in de loop van de ochtend afhalen. Hieraan zijn wel extra kosten verbonden. U moet uw paspoort persoonlijk afhalen. U heeft maximaal drie maanden na uw aanvraag de tijd om het paspoort op te halen. Wanneer u dit niet doet, wordt het paspoort vernietigd (artikel 67, lid 1a PUN). U ontvangt de betaalde leges voor de aanvraag dan niet retour. Hoe vraagt u een tweede paspoort aan? Een aanvraag voor een tweede paspoort moet u persoonlijk aan de balie bij de gemeente doen, nadat u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. Een afspraak maken kan digitaal of telefonisch via 14035. U neemt voor de aanvraag het volgende mee: Een goedgelijkende kleuren pasfoto, die voldoet aan de eisen die de overheid aan de pasfoto stelt. Alle eerder afgegeven reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart). Een verlopen reisdocument kunt u (ongeldig gemaakt) terugkrijgen. Indien u in het bezit bent van een buitenlands reisdocument dient u dit document mee te brengen bij uw aanvraag. Uw eerste paspoort. Dit paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Bent u in het bezit van een identiteitskaart dan moet u deze ook bij de aanvraag meenemen. U moet aantonendat u in een reis , achtereenvolgens verschillende land(en) moet bezoeken waarbij er een gerede kans is dat toelating tot een land op problemen kan stuiten,omdat uit het daartoe over te leggen nationaal paspoort blijkt dat u eerder in een ander land bent geweest, zogenaamde conflicterende landen. Ook kunt u een aanspraak op een tweede paspoort maken als u aan kunt tonen dat u regelmatig dringend moet reizen op een tijdstip dat u uw nationale paspoort zich in verband met visering bij een buitenlandse vertegenwoordiger bevindt. In beide gevallen moet het gaan om een land waar men niet met een Nederlandse identiteitskaart naartoe kan gereizen. Voor reizen naar die landen kan u een Nederlandse identiteitskaart gebruiken. Betaalmiddel Bij vermissing van een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument moet u bij de gemeente een schriftelijke verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Let op: vanwege de maatregelen rondom het coronavirus vragen we om rekening te houden met een aantal zaken. Wanneer een afspraak verzetten of annuleren? Wanneer wél een afspraak? Lees hierover op de pagina Dienstverlening gemeente. Kosten De kosten van een tweede paspoort zijn gelijk aan die van een eerste paspoort, namelijk € 83,80 Belangrijk Het is ook mogelijk om een tweede zakenpaspoort aan te vragen. Een tweede paspoort heeft een geldigheidsduur van twee jaar en is geldig voor alle landen Het reizen met twee paspoorten wordt afgeraden. Bij de controle van grenspassages zal in dat geval het bezit van 2 paspoorten vragen oproepen Identiteitsfraude Tips om identiteitsfraude te voorkomen.

  • Identiteitskaart

    Met een Nederlandse identiteitskaart kunt u binnen Europa reizen naar deze landen. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen vanaf 18 jaar en 5 jaar voor personen jonger dan 18 jaar. De levertijd is 5 werkdagen. In de vakantiemaanden kan dit langer duren. Bij de aanvraag van een identiteitskaart worden bij iedereen die ouder is dan 12 jaar 2 vingerafdrukken afgenomen. Een reisdocument blijft eigendom van de Staat. Met een verlopen reisdocument mag u niet reizen.  Identiteitskaarten worden op een centrale plaats in Nederland van persoonlijke gegevens voorzien. U krijgt uw nieuwe identiteitskaart daarom niet meteen mee. Wanneer u uw identiteitskaart  voor 15.00 uur met een spoedprocedure aanvraagt, kunt u de identiteitskaart in principe de volgende werkdag in de loop van de ochtend afhalen. Hieraan zijn wel extra kosten verbonden. U moet uw identiteitskaart persoonlijk afhalen. U heeft maximaal drie maanden na uw aanvraag de tijd om de identiteitskaart op te halen. Wanneer u dit niet doet, wordt de identiteitskaart vernietigd (artikel 67, lid 1a PUN). U ontvangt de betaalde leges voor de aanvraag dan niet retour. Hoe vraagt u een identiteitskaart aan? Afspraak maken Een aanvraag voor een identiteitskaart moet u persoonlijk aan de balie bij de gemeente doen, nadat u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. Dit geldt ook voor een aanvraag voor een kind. Een afspraak maken kan digitaal of telefonisch via 14035. U neemt voor de aanvraag het volgende mee: Een goedgelijkende kleuren pasfoto, die voldoet aan de eisen die de overheid aan de pasfoto stelt.. Alle eerder afgegeven reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart). Een verlopen reisdocument kunt u (ongeldig gemaakt) terugkrijgen. Indien u in het bezit bent van een buitenlands reisdocument dient u dit document mee te brengen bij uw aanvraag. Indien u geen oud (verlopen) reisdocument heeft, dan moet u de identiteit aan de hand van andere bewijsstukken aantonen. Bij het ontbreken van een ander identiteitsbewijs stelt de gemeente een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor duurt de aanvraagtermijn langer dan gewoonlijk. Voor kinderen onder de 12 jaar is er toestemming nodig van de ouder(s) of de gezaghouder(s). Toestemming kunnen beide ouders digitaal geven, ieder persoonlijk met hun eigen DigiD. Heeft één ouder het gezag? Dan hoeft alleen die persoon toestemming te geven. Eventueel kunt u ook schriftelijk via formulier toestemming ouders reisdocument (pdf, 107 KB) geven.  U moet de echtheid van de handtekeningen kunnen aantonen door overlegging van geldige reisdocumenten of rijbewijzen van de ouders/gezaghouders. Betaalmiddel U moet uw reisdocumenten afhalen binnen de wettelijke termijn van 3 maanden na aanvraagdatum. Haalt u het document niet binnen die periode af dan wordt het vernietigd. Wilt u vervolgens een nieuw document aanvragen dan is daarvoor een nieuwe aanvraag nodig en betaalt u opnieuw de aanvraagkosten. Let op! Vanaf 1 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl. Kosten Nederlandse identiteitskaart voor personen 18 jaar en ouder: € 75,80 Nederlandse identiteitskaart voor personen jonger dan 18 jaar: €40,90 Extra kosten bij spoedaanvraag reisdocument: € 57,00 Wat te doen bij verlies of diefstal identiteitskaart? U hoeft voor een verloren of gestolen identiteitskaart niet meer eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen; ook als uw document in het buitenland is kwijtgeraakt. U kunt de vermissing vna uw reisdocument ook digitaal melden. De gemeente neemt de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Na ondertekening van de verklaring kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek. Als u uw identiteitskaart bent kwijtgeraakt en u moet onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Nederlandse Identiteitskaart voor minderjarige kinderen Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen identiteitskaart hebben. Uw kind(eren) moet(en) aanwezig zijn bij de aanvraag aan de balie van de gemeente. Kinderen tot 12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Bij de schriftelijke toestemming moet een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ouders/voogd overlegd worden. Reizen met minderjarige kinderen Iedereen die de grens passeert moet beschikken over een geldig paspoort of identiteitskaart. Welk document u moet hebben is afhankelijk van de eisen die het land stelt waar de reis naar toe gaat. De Koninklijke Marechaussee controleert niet alleen scherp of iedereen een correct reisdocument heeft, maar let ook op minderjarige kinderen die niet in gezinsverband reizen, bijvoorbeeld met opa en oma, één-ouder of vrienden. Zij beslissen aan de hand van documenten of het kind het land mag verlaten. Daarbij wordt gelet op de schriftelijke toestemming van de andere ouder om het land te mogen verlaten en of er sprake is van gezag. Toestemming reizen met minderjarig kind (pdf 8,26 KB) of Toestemming reizen met minderjarig kind, Engelstalig (pdf 90,5 KB). Vaders en moeders met een andere achternaam dan hun kinderen Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is geen persoonscontrole, maar naar of vanuit een land buiten dit gebied wel. De Koninklijke Marechaussee moet dan bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Verklaring ouderlijk gezag Een verklaring waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag kan voor een vlottere grenspassage zorgen. De marechaussee adviseert ouders om de volgende documenten mee te nemen voor een snellere persoonscontrole.: verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder recent uittreksel gezagsregister recent uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) kopie van paspoort van toestemminggevende ouder eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang eventueel het ouderschapsplan eventueel geboorteakte Identiteitsfraude Tips om identiteitsfraude te voorkomen.