Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Huwelijk

    Met een huwelijk leggen partners hun relatie officieel vast bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. In Nederland kunnen een man en een vrouw, 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.

  • Glas

    Glazen potten en flessen (‘verpakkingsglas’) gooi je in de glasbak. Andere glassoorten, zoals drinkglazen, schalen en hittebestendig glas, horen bij het restafval. Spiegels en vensterglas kun je inleveren bij de milieustraat. Glasbakken Bijna al het (verpakkings-)glas waar geen statiegeld op zit, hoort in de glasbak. Ook kleine potjes, bijvoorbeeld voor kruiden, kunnen in de glasbak. In de glasbak hoort alleen glas thuis: ander afval kan het hergebruikproces verstoren. De glasbakken staan op verschillende plekken in de gemeente Meppel. Wel in de glasbak: Potten en flessen, parfumflesjes en medicijnpotjes, glazen deo-rollers, glazen kruidenpotjes. Niet in de glasbak: Gebroken vensterruiten, kristalglas, keramisch glas (zoals ovenschalen, theeglazen etc.), spaar- en LED-lampen, TL-buizen, gloeilampen, (porselein) serviesgoed, spiegel en wit opaalglas. Dit levert u in bij het Afvalbrengstation. Wat gebeurt ermee? Het gescheiden glas wordt in de glasfabriek gescheiden van etiketten en doppen. Daarna wordt het gesmolten en worden er bijvoorbeeld weer nieuwe flessen van gemaakt. Glas kan eindeloos worden hergebruikt zonder verlies van kwaliteit. Op kleur gescheiden glas levert de meeste milieuwinst op. Geef het door! Afval is een grondstof. Het wordt gebruikt voor het maken van nieuwe materialen. Door goed te scheiden zorgen we samen dat grondstoffen niet verloren gaan. Geef het ook door! Kijk op www.geefhetdoor.nl wat jij kan doen.  

  • Grofvuil

    Grofvuil is afval dat niet in een vuilniszak of container past. Als de spullen nog bruikbaar zijn, breng ze dan bij voorkeur bij een van de kringloopwinkels in Meppel! Uw afgedankte spullen kunnen een ander heel blij maken. Toch alles weggooien? U kunt grofvuil zelf wegbrengen naar het afvalbrengstation in Havelte. Lukt dat niet? U kunt het ook door de gemeente laten ophalen, Inleveren bruikbare spullen Bruikbare spullen zoals huisraad brengt u naar: Kringloopcentrum, Hugo de Grootstraat 1a, 7942 HA Meppel, 0522 240 741 Kringloopwinkel De Kring, Industrieweg 1A, 7944 HT Meppel, 0522 475 665 Kleding, textiel, babyspullen, speelgoed e.d. kunt u inleveren bij het Weggeefcentrum Meppel, W. de Withstraat 2, 7942 AG Meppel Of denk aan ruilgroepen op social media zoals de Weggeefhoeken op Facebook. Grofvuil wegbrengen Niet bruikbare huisraad en overig grofvuil brengt u naar het afvalbrengstation Havelte. Zelf afval brengen naar het afvalbrengstation in Havelte is voor sommige soorten afval gratis. Voor andere soorten afval betaalt u € 0,20 per kilo. Scheid uw grofvuil Houd het afval als volgt apart: bouw- en sloopafval schoon recyclingshout overig hout puin grof tuinafval banden dakleer papier ijzer vlak glas asbest (alleen met toestemmingsbrief na sloopmelding en verpakt aangeleverd bij het afvalbrengstation) Laten ophalen De gemeente haalt huishoudelijk grofvuil bij particulieren op. Dit is eens per week op dinsdag op afroep. Voor een afspraak belt u met het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522. Zet het grofvuilvoor 7.30 uur aan de openbare weg (niet op eigen terrein) Het afval moet goed bereikbaar zijn voor een vrachtauto met kraan. Zet het afval daarom niet tegen een hek, heg boom of paal. Wat kan de gemeente ophalen? Grof huishoudelijk afval Hieronder vallen o.a. Meubels Vloerbedekking Koelkasten Diepvriezers Fietsen Tuinmeubelen Grof tuinafval Hieronder vallen o.a. Coniferen Takken Wat haalt de gemeente niet op? Asbest(houdend) afval Banden Bouw- en sloopafval Puin Kosten Ophalen huisraad: U betaalt € 25,- voor de eerste kuub, daarna € 50,- per kuub). Er zit geen grens aan hoe vaak u grof vuil kunt aanbieden. Tip Koopt u een nieuw artikel als vervanger voor een oud artikel? Vraag dan of de leverancier het oude artikel inneemt. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Reservering sportaccommodaties

    De gemeente Meppel beschikt over diverse binnen- en buitensportaccommodaties. Wanneer u een sportaccommodatie wilt reserveren, neemt u contact op met de gemeente. Voorwaarden U vraagt een reservering uiterlijk 1 week voor aanvang van de activiteit aan door een digitaal formulier in te vullen: Verenigingen aanvraag binnensportaccommodaties Verenigingen aanvraag buitensportaccommodaties Onderwijs aanvraag buitensportaccommodaties Onderwijs aanvraag binnensportaccommodaties Onderwijs aanvraag gebruik atletiekbaan U stuurt het ingevulde aanvraagformulier naar de gemeente Meppel, afdeling Klantcontacten, Postbus 501, 7940 AM Meppel U bent gebonden aan: Annuleringsbeleid sportaccommodaties (PDF) Gebruiksvoorwaarden sportaccommodaties (PDF) Huis- en gedragsregels sportaccommodaties (PDF) Huur- en verhuurvoorwaarden sportaccommodaties (PDF) Gemeentelijke binnensportaccommodaties Sporthal De Eendracht, Nieuweweg 5, 7948 AA Nijeveen Sportzaal Het Erf, Atalanta 1, 7943 TA Meppel Gymzaal Oosterboer, K.P. Laan 22a, 7943 CV  Meppel Trainingshal en Gymzaal Ezinge, Ezingerweg 58, 7943 AZ Meppel Gymzaal Prinses Marijkestraat, Pr. Marijkestraat 1, 7941 ET Meppel Sporthallen met een klimwand: Sportzaal De Aanloop, Woldkade 7A, 7942 AH Meppel. Sport- & wijkcentrum Koedijkslanden, Zuiderlaan 197 G , 7944 EE Meppel, telefoon 0522 850660 Topsporthal Ezinge, Ezingerweg 58, 7943AZ  Meppel Gemeentelijke buitensportaccommodaties Sportpark Ezinge is gelegen in het oosten van de stad. Het sportpark omvat voetbalvelden en een complete atletiekvoorziening. U vindt hier de voetbalverenigingen MSC, Alcides en FC Meppel en atletiekvereniging De Sprinter. Clubhuis MSC, Ezingerweg 57a, telefoon 0522 242295 Clubhuis Alcides, Ambachtsweg 11, telefoon 0522 253810 Clubhuis FC Meppel, Ezingerweg 58a, telefoon 0522 255252 Clubhuis Atletiekvereniging De Sprinter, Ambachtsweg 11, telefoon 0522 253556 Sportpark Koedijkslanden is gelegen aan de rand van de wijk Koedijkslanden. Het sportpark omvat hockey- en korfbalvelden, tennisbanen, padelbanen, beachvolleybal, een honkbal- en softbalveld en een natuurijsbaan. De ijsbaan is ’s zomers in gebruik als openbaar speelterrein en wordt in bijzondere gevallen ook als speelveld en/of activiteitenterrein in gebruik gegeven. U vindt hier de Meppeler Hockey Vereniging, de Meppeler Lawn Tennisclub, Korfbalvereniging Meko’74, Honk- en softbalvereniging Blue Devils, de Meppeler IJsclub, rugbyclub Black Panthers. Clubhuis Meko’74, telefoon 0522 261778 Clubhuis MHV, telefoon 0522 256228 Clubhuis Blue Devils Clubhuis MLTC, telefoon 0522 241622 Recreatieplas De Tussenboerslanden, Tussenboersweg, Nijeveen. Sportveldencomplex De Tussenboerslanden, Tussenboersweg, Nijeveen. U vindt hier de sportverenigingen NTC, DOS ’46 en SVN ’69. Clubhuis Nijeveense Tennisvereniging De Tussenboerslanden, telefoon 0522 491990 Clubhuis korfbalvereniging DOS’46, telefoon 0522 492111 Clubhuis Voetbalvereniging S.V.N.’69, telefoon 0522 491360 Kosten Tarieven gebruik binnensportaccommodaties Tarieven gebruik buitensportaccommodaties Klachten Bij klachten over sportaccommodaties belt u naar 140522 Meer informatie Download de Toewijzigingsrichtlijn sportaccommodaties (PDF) Download de plattegrond sportpark Ezinge (PDF) Download de plattegrond sporthal Ezinge (PDF) Download de plattegrond sportpark Koedijkslanden (PDF) Download de plattegrond sportpark Tussenboerslanden (PDF) Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Vergoeding Leerlingenvervoer

    Voor wie is vergoeding leerlingenvervoer? De gemeente Meppel gebruikt stroomschema’s om te bepalen of u in aanmerking komt voor een vergoeding voor leerlingenvervoer. Deze schema’s kunt u vinden onderaan de beleidsregels.(PDF) Soorten leerlingenvervoer Er zijn verschillende soorten leerlingenvervoer. We bieden altijd de meest zelfstandige soort die voor uw kind mogelijk is. We kijken in deze volgorde wat voor uw kind mogelijk is: Fietsen: U ontvangt een vergoeding van € 0,11 per kilometer. Hiermee kunt u eventueel een (elektrische) fiets aanschaffen. Openbaar vervoer: We vergoeden de abonnementskosten. Eigen vervoer (auto): U ontvangt een vergoeding van € 0,23 per kilometer. Groepsvervoer: Een taxi brengt en haalt uw kind. Eigen bijdrage U betaalt een eigen bijdrage van € 500,- per jaar  als: •    Uw kind naar het (speciaal) basisonderwijs gaat. •    Uw kind met Groepsvervoer naar school gaat of als u een vergoeding ontvangt voor de kosten van openbaar vervoer of eigen vervoer. U betaalt geen eigen bijdrage als: Uw kind door een structurele handicap niet zelfstandig naar school kan reizen. Uw verzamelinkomen van 2022 lager is dan € 29.700. Als de afstand naar school meer dan 20 kilometer is, dan betaalt u ook een draagkrachtafhankelijke bijdrage. Dit betekent dat deze bijdrage afhangt van de hoogte van uw inkomen. Aanvragen U regelt uw aanvraag leerlingenvervoer snel en veilig digitaal met DigiD via  ons e-loket . U krijgt binnen 8 weken een brief met de beslissing. Ieder jaar opnieuw kunt u tussen 1 mei en 30 juni het leerlingenvervoer aanvragen voor het volgende schooljaar. Vraagt u na 30 juni 2024 het leerlingenvervoer aan? Dan kan het zijn dat u de eerste periode zelf vervoerr moet regelen. Heeft u nog geen DigiD? Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl U heeft de inloggegevens binnen enkele dagen in huis.  Declareren kosten Heeft u een beschikking voor eigen en/of openbaar vervoer? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf digitaal declareren. De gemeente Meppel streeft er naar om binnen vier weken uw declaratie te verwerken. Meer informatie Alle regels rond leerlingenvervoer staan in de Verordening Sociaal Domein van de gemeente Meppel. Lees de verordening op overheid.nl. De gemeente heeft daarnaast beleidsregels (PDF) die over de praktische uitvoering gaan.

  • Geregistreerd partnerschap

    Met een geregistreerd partnerschap leggen partners hun relatie officieel vast bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. In Nederland kunnen een man en een vrouw, 2 mannen of 2 vrouwen hun partnerschap laten registreren.

  • Omgevingsvergunning

    Wanneer u iets in uw woonomgeving wilt veranderen door te gaan bouwen, verbouwen, slopen, etc. heeft u mogelijk een omgevingsvergunning nodig. Sommige activiteiten kunt u zonder vergunning uitvoeren. Aanvragen voor 1 januari 2024 Heeft u uw aanvraag of melding vóór 1 januari 2024 gedaan? Gaat u dan naar omgevingsloket.nl (OLO, het loket tot 2024) voor de actuele stand van zaken in uw aanvraag of melding. Uw aanvraag of melding handelen we nog af onder het oude recht (Wabo, Wro). Aanvragen na 1 januari 2024 Voor nieuwe aanvragen en nieuwe meldingen vanaf 1 januari 2024 gaat u naar omgevingswet.overheid.nl Voorwaarden U heeft mogelijk een omgevingsvergunning nodig bij de volgende activiteiten: Bouwen, verbouwen of slopen van een bouwwerk Slopen van een bouwwerk in beschermd stads- of dorpsgezicht Veranderen, verbouwen of slopen van een monument Aanleggen van een weg Aanleggen van een uitrit die aansluit op de openbare weg Aanbrengen van reclame Kappen van een boom Met de vergunningcheck op omgevingswet.overheid.nl kunt u nagaan of u: een omgevingsvergunning nodig heeft kunt volstaan met een melding zonder vergunning of melding aan de slag kunt Op omgevingswet.overheid.nl kunt u de aanvraag voor de omgevingsvergunning of een melding digitaal doen. U heeft daarbij uw DigiD inloggegevens nodig. Het systeem vertelt u welke gegevens en documenten nodig zijn U kunt de omgevingsvergunning ook op papier aanvragen. Stelt u dan een papieren formulier samen en maak online een afspraak U ontvangt een ontvangstbevestiging van de gemeente Wanneer dat nodig is, vraagt de gemeente u om aanvullende informatie of documenten Binnen 8 weken beslist de gemeente of u de omgevingsvergunning krijgt. De tijd die u nodig heeft om de aanvraag compleet te maken wordt bij de beslistermijn opgeteld. Als het om een ingewikkeld project gaat, kan de gemeente de beslistermijn met 6 weken verlengen Nadat de gemeente de beslissing op uw aanvraag heeft genomen, hebben belanghebbenden 6 weken de tijd om bezwaar tegen de vergunning in te dienen. Daarna is de vergunning definitief. Nieuw: kwaliteitsborging Wilt u een nieuwe (grondgebonden) woning bouwen of een nieuw bedrijfspand van maximaal 2 bouwlagen, dan krijgt u met ingang van 2024 ook te maken met een nieuw wettelijk systeem van kwaliteitsborging. Met een aanvraag omgevingsvergunning vraagt u toestemming om uw bouwplan op de door u gewenste locatie te mogen bouwen. En voor de toets op de naleving van alle technische voorschriften dient u een bouwmelding in en schakelt u een Kwaliteitsborger in. Zie ook omgevingswet.overheid.nl Over bouwen of verbouwen onder de Wkb is ook een animatie beschikbaar. De animatie, en getekend filmpje,  maakt duidelijk welke afspraken opdrachtgevers moeten maken met hun aannemer, architect en adviseurs. Nieuw onder de Wkb is dat tijdens het hele bouwproces een onafhankelijke kwaliteitsborger meekijkt. De stappen die een opdrachtgever met de kwaliteitsborger moet zetten, worden uitgelegd in het filmpje. Bekijk de animatie Informatie over lokale bijzonder omstandigheiden beleid uitvoering Wet Kwaliteitsboging (PDF) Kosten De tarieven van de legesverordening vindt u terug  op overheid.nl Meenemen Het systeem op omgevingswet.overheid.nl vertelt u welke gegevens en documenten nodig zijn Tip De omgevingswet maakt het mogelijk een conceptaanvraag te doen. Deze conceptaanvraag heeft geen formele status. Met name bij de meer complexe projecten kan het voor zowel gemeente als aanvrager wel lonend zijn. Meer informatie Meer informatie over de Welstandsnota van de gemeente Meppel Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522 Moet u verbouwen in verband met een woningaanpassing lees dan ook de informatie op de pagina Maatwerk in de woning

  • Afschrift of uittreksel Burgerlijke stand

    Soms hebt u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis. U kunt bij de gemeente een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen. U kunt kiezen voor een afschrift of uittreksel uit Het geboorteregister: bewijs dat iemand is geboren Het huwelijks-/partnerregistratie-/echtscheidingsregister: bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden, etc. Het overlijdensregister: bewijs dat iemand is overleden Een afschrift is een volledig weergave van de gegevens uit de burgerlijke stand. Een uittreksel is een verkorte versie van het afschrift.

  • Klacht indienen

    Wanneer u niet tevreden bent over onze dienstverlening of over het gedrag van een bestuurder of een medewerker, kunt u een klacht bij de gemeente indienen. Voorwaarden Probeert u eerst uw probleem uit te praten met de ambtenaar die volgens u verantwoordelijk is. Wanneer dit niet lukt, dient u een klacht in. U kunt ook eerst contact opnemen met de klachten coördinator om uw probleem voor te leggen. Dit kan telefonisch 140522, per mail postbus@meppel.nl  of een brief naar postbus 501, 7940 AM Meppel. Uw klacht gaat over de werkwijze van een organisatieonderdeel, medewerker of bestuurder van de gemeente Meppel U geeft in uw klacht aan: Over wie u klaagt Over welk handelen of nalaten u ontevreden bent U dient de klacht in: Telefonisch via Klantcontacten, telefoonnummer 140522 Per mail postbus@meppel.nl  t.av. klachtencoördinator vermeld wel uw naam en adres Per brief (ondertekend, voorzien van datum, naam en adres) gericht aan: College van B&W gemeente Meppel , t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 501, 7940 AM Meppel U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht en/of u wordt telefonisch benaderd over uw klacht door de klachtencoördinator. U bespreekt met de klachtencoördinator of u uw klacht informeel of formeel wilt laten behandelen. Bij informele klachtbehandeling gaat de klachtencoördinator samen met u na wie of wat ervoor nodig is om uw klacht weg te nemen. Wanneer u tevreden bent met de uitkomst, eindigt daarmee de klachtprocedure.  Wanneer u niet tevreden bent, kunt u uw klacht in een gesprek nader toelichten. Wanneer u klaagt over de werkwijze van een medewerker, hoort de gemeente die medewerker ook. Daarna ontvangt u een brief met daarin een conclusie van het college van B&W over uw klacht. Dit is een formele klachtbehandeling. Als u dit wenst kan dit ook meteen vanaf het begin worden ingezet. De gemeente handelt uw klacht binnen 6 weken af. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met 4 weken. Kosten Geen Externe klachtprocedure Als u niet tevreden bent over de uitkomst of wijze van klachtbehandeling door de gemeente Meppel, dan kunt u de Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U moet wel altijd eerst een klachtprocedure bij de gemeente hebben doorlopen, voordat de Ombudsman uw klacht in behandeling neemt. Nationale Ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag Telefoon: 0800 - 33 55 555. Website: www.nationaleombudsman.nl Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel de klachtencoördinator afdeling Advies, telefoonnummer 140522

  • Geldzorgen

    Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Uw gemeente gaat graag met u in gesprek om u te ondersteunen bij uw geldzaken. Ook als u al schulden heeft zoeken we samen naar oplossingen. Onze hulp is professioneel en gratis. In Meppel werken we samen met diverse instanties: Welzijn Meppel, Gemeentelijke Kredietbank, Humanitas, Leenfonds Meppel/ Arme Kant van Meppel, MEE Drenthe, SchuldHulpMaatje, Actium, Woonconcept. Uiteraard worden gegevens en informatie vertrouwelijk behandeld. Lees ook onze privacyverklaring Wilt u graag hulp, maar spreekt u geen Nederlands? Vraag een familielid of vriend om te vertalen. Hij of zij kan ons bellen of mailen. Contact consulent Geldzorgen De consulenten Geldzorgen zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag telefonisch via 14 0522 per e-mail geldzorgen@meppel.nl folder en aanmeldformulier(PDF, 65 kB) U kunt zich ook direct online aanmelden voor een intake-gesprek Zet de eerste stap: doe de online geldfit test Op de website geldfit.nl kan iedereen een online test doen. Aan de hand van een aantal korte vragen wordt uw financiële situatie in kaart gebracht en krijgt u een persoonlijk advies. Ook krijgt u een overzicht van hulp die beschikbaar is in de gemeente. Belt u liever? Bel dan gratis telefoonnummer 0800-8115. Vroegsignalering van betalingsachterstanden Gemeenten hebben de wettelijke taak om inwoners met betalingsachterstanden te helpen. Wij ontvangen signalen over achterstanden in betaling van woningcorporaties, zorgverzekeraars, drinkwater- en energieleveranciers. Als wij signalen ontvangen bieden wij hulp om erger te voorkomen. Het accepteren van deze hulp is niet verplicht. Een consulent uit het team Geldzorgen neemt contact met u op. Dit kan zowel per mail/brief zijn, via telefonisch contact, als door middel van een huisbezoek. De consulent Geldzorgen biedt u gratis hulp, waarbij er samen naar een oplossing gezocht wordt. De gemeente gaat zorgvuldig met uw gegevens om. En gebruikt uw gegevens alleen om contact met u op te zoeken.