Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Klacht aanbesteding indienen

    Hebt u een klacht over een aanbesteding? Neem contact op met de contactpersoon van uw aanbesteding. Bent u niet tevreden over de reactie van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen. Klacht indienen Dit moet u weten De klacht gaat over een specifieke aanbesteding van gemeente Smallingerland. De klacht is al eerder aan de orde gesteld in de Nota van Inlichtingen. U bent direct belanghebbende bij de aanbesteding. Omschrijf duidelijk wat uw klacht is en doe een voorstel over hoe dit knelpunt verholpen kan worden. Voeg alle relevante aanbestedingsdocumenten (inclusief Nota van Inlichtingen) toe als pdf-bijlage(n).

  • Slopen en asbest verwijderen

    Als u een (deel van een) gebouw sloopt, hoeft u vaak alleen een sloopmelding te doen. Meestal heeft u geen vergunning nodig. Doe een sloopmelding als er meer dan 10 m3 los sloopafval is (10 m3 is de inhoud van een normale bouwcontainer). Of als er asbest op die plek is. Doe de melding minimaal vier weken voordat u met de sloopwerkzaamheden begint via het online omgevingsloket.  Sloopmelding doen  Kosten Voor een sloopmelding betaalt u niets. Asbestgolfplaten tot een hoeveelheid van 35 m² inleveren is gratis. Gebouw ouder dan 1994 Als u klust of verbouwt in een gebouw dat voor 1994 is gebouwd, is de kans groot dat er asbest in zit. Voordat u begint, kunt u het beste een asbestinventarisatie laten doen. Een deskundig bedrijf onderzoekt of er asbest in het gebouw zit. Kijk op ascert.nl Zelf asbest verwijderen U mag zelf asbest verwijderen als het gaat om: hechtgebonden asbesthoudende geschroefde platen; asbesthoudende vloertegels en/of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking; asbesthoudende bloembakken of los asbesthoudend plaatmateriaal; totale hoeveelheid is minder dan 35 m2. Omgevingsvergunning In sommige gevallen heeft u bij het slopen of verbouwen van een gebouw een omgevingsvergunning nodig. Voor een omgevingsvergunning betaalt u leges. Dit geldt: voor gemeentelijke monumenten en rijksmonumenten; als de sloop van het gebouw niet past bij wat er in het bestemmingsplan staat. Bericht van de gemeente De gemeente beoordeelt uw melding. Na de beoordeling krijgt u met de post de toestemmingsbrief.  Dit moet u weten Maak minimaal een week van tevoren een afspraak om het asbest in te leveren. Bel 0512 581 734. Inleveren kan alleen op woensdags. Meld u op het afgesproken tijdstip bij de portier van het ecostation. Neem uw identiteitsbewijs en de toestemmingsbrief mee. Onze medewerkers kunnnen niet helpen bij het brengen van asbest naar de containers. Zorg zelf voor hulp als de asbestpakketten zwaar zijn.  Zorg dat u asbest bij de juiste container brengt. Als asbest in een verkeerde container komt, schakelen we een speciaal bedrijf in dat het asbest daar weghaalt. Daarvoor betaalt u de kosten.

  • FinanciĆ«le hulp voor ondernemers

    Heeft u een eigen bedrijf of zelfstandig beroep en heeft u schulden? Of maakt u zich zorgen dat u schulden krijgt en wilt u dit voorkomen? Dan kunt u contact opnemen met Geldzaken.  Andere hulp voor ondernemers Als ondernemer houdt u graag grip op uw geld. Bij Geldfit vind u alle tips, tools en informatie die u daarbij kunt gebruiken.  Stichting Ondernemersklankbord biedt ondersteuning aan ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. Dit kan advies zijn aan starters, of begeleiding van ondernemers die willen groeien, innoveren, reorganiseren of overdragen.  Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Heeft u een eigen bedrijf of zelfstandig beroep en lukt het u tijdelijk niet meer om rond te komen? Dan kunt u in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering voor zelfstandigen (Bbz). De regeling biedt diverse mogelijkheden, afhankelijk van uw situatie. Voorwaarden U woont in de gemeente Smallingerland. Uw onderneming is gevestigd in Nederland. U bent 18 jaar of ouder en nog niet AOW-gerechtigd. U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning. U werkt minimaal 1225 uur per jaar voor uw eigen bedrijf (urencriterium). U heeft zelf de zeggenschap over uw bedrijf en draagt de financiële risico's. U voldoet aan de wettelijke eisen behorend bij het bedrijf. Uw (gezins)inkomen is lager dan de bijstandsnorm. Daarnaast gelden er per doelgroep specifieke voorwaarden. In onderstaand uitklapmenu kunt u de voorwaarden en mogelijkheden per doelgroep vinden. Doelgroepen  1. Bbz voor gevestigde ondernemers Bestaat uw bedrijf minstens 1,5 jaar en ervaart u financiële problemen door tijdelijke omstandigheden? Denk bijvoorbeeld aan ziekte of slechte weersomstandigheden waardoor u uw werkzaamheden niet kunt uitvoeren. Dan komt u mogelijk in aanmerking voor Bbz.  Mogelijkheden  Aanvullende maandelijkse uitkering van maximaal 12 maanden tot bijstandsniveau in de vorm van een renteloze lening of (gedeeltelijke) gift. Dit is afhankelijk van het inkomen in het betreffende boekjaar en uw totale vermogen. Bedrijfskapitaal is onder voorwaarden mogelijk. Denk aan bijvoorbeeld het ontstaan van schulden of een noodzakelijke investering om het bedrijf voort te kunnen zetten en u kunt hiervoor niet terecht bij reguliere financiers. Dit is een rentedragende lening met een rentepercentage van 8% rente (2024). De lening is niet bedoeld voor herfinanciering of niet noodzakelijke investeringen.  Voorwaarden De financiële problemen zijn van tijdelijke aard. Uw bedrijf is in het verleden levensvatbaar geweest en is op termijn ook weer levensvatbaar. De gemeente doet hier onderzoek naar. 2. Bbz voor startende ondernemers Als startende ondernemer kunt u mogelijk in aanmerking komen voor de Bbz-regeling. De gemeente kan uw inkomen aanvullen tot bijstandsniveau. Wij beoordelen uw ondernemerscapaciteiten en uw bedrijfsidee op haalbaarheid. Mogelijkheden  Aanvullende maandelijkse uitkering van maximaal 36 maanden tot bijstandsniveau in de vorm van een lening of (gedeeltelijke) gift. Dit is afhankelijk van het inkomen in het betreffende boekjaar en uw totale vermogen. Bedrijfskapitaal is onder voorwaarden mogelijk. Dit is een rentedragende lening met een rentepercentage van 8% rente (2024). Voorwaarden  U heeft voor de start van uw bedrijf een bijstandsuitkering (Particiaptiewet), een uitkering van het UWV ontvangen of u raakt binnenkort werkloos. U heeft een ondernemingsplan. 3. Bbz voor beëindigende ondernemers Als uw bedrijf niet meer levensvatbaar is of u bent door andere omstandigheden zoals ziekte genoodzaakt om uw bedrijf te stoppen, dan komt u mogelijk in aanmerking voor Bbz. Mogelijkheden Aanvullende periodieke uitkering tot bijstandsniveau voor maximaal een jaar in de vorm van een renteloze lening of (gedeeltelijke) gift. Dit is afhankelijk van het inkomen in het betreffende boekjaar en uw totale vermogen. U moet uw best doen het bedrijf zo snel mogelijk te beëindigen. 4. IOAZ-uitkering  Voor ondernemers van 55 jaar en ouder die stoppen met ondernemen. Als u onvoldoende inkomsten uit uw bedrijf heeft, kunt u in aanmerking komen voor een IOAZ-uitkering. Belangrijk: Aanvragen voordat u stopt met het bedrijf.  Neem voor meer informatie en/of een aanvraagformulier contact op met de Bbz-consulenten (Liesbeth Haga-Kok en Francien Hoogland) via soza@smallingerland.nl of telefonisch via 0512 58 1234.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Heeft u (ver)bouwplannen? Wilt u slopen, een boom kappen, een inrit aanleggen of uw bedrijf veranderen? Met een omgevingsvergunning regelt u dat in één keer via het omgevingsloket. U krijgt binnen 8 weken bericht. Omgevingsloket Dit kunt u doen voordat u de vergunning aanvraagt Vergunningscheck Een vergunning is niet altijd nodig. Doe altijd eerst een vergunningscheck.  Leg uw plannen voor aan ons Heeft u ingewikkelde plannen? Wilt u weten of uw plan kans van slagen heeft? Leg uw plan dan voor aan de gemeente. U dient daarvoor een verzoek  verkennen initiatief in. Doe dit voordat u de aanvraag omgevingsvergunning indient. U voorkomt dat u voor vervelende verrassingen komt te staan in het vergunningstraject. U ontvangt een reactie binnen 6 weken.  Participatie Het is belangrijk dat u betrokkenen vroeg betrekt bij uw plannen. Dat heet participatie. In de meeste situaties is participatie verstandig, maar niet verplicht. Hoe u goede participatie binnen uw plan organiseert leest u in onze Handreiking Participatie Omgevingswet. Meer informatie over participatie leest u op onze pagina Omgevingswet en participatie.  Slopen Voor sloopwerkzaamheden en het verwijderen van asbest uit uw pand heeft u meestal geen omgevingsvergunning nodig. Check de voorwaarden voor slopen en asbest verwijderen. Hoe we het doen Reguliere procedure Eenvoudige aanvragen zoals bouwen, kappen en slopen komen het meest voor. Deze procedure noemen we de reguliere procedure. U krijgt de beslissing binnen 8 weken. Deze termijn mag de gemeente 1 keer met 6 weken verlengen. Dat kan gebeuren als we de aanvraag niet binnen die 8 weken kunnen beoordelen. De termijn van 8 weken start wanneer de aanvraag is ingediend. Uitgebreide procedure In bijzondere gevallen geldt een uitgebreide procedure. Bijvoorbeeld bij een omgevingsvergunning voor het milieu. En soms als de aanvraag afwijkt van het omgevingsplan. De beslistermijn bij de uitgebreide procedure is 6 maanden. Die termijn mogen wij met 6 weken verlengen. De lange termijn is nodig omdat verschillende partijen adviseren over de vergunningsaanvraag. Adviesrecht Als een aanvraag van een omgevingsvergunning niet passend is binnen het omgevingsplan dan kan het zijn dat de gemeenteraad hierover advies wil geven. Dit is van toepassing bij de volgende categorieën van gevallen: Voorgestelde nieuwe lijst met de volgende categorieën Binnen de bebouwde kom (grens conform vastgestelde grens bebouwde kom) het toevoegen van meer dan 10 woningen aan de bestaande woningvoorraad; functiewijzigingen van gebouwen en/of terreinen met een (gezamenlijke) oppervlakte van meer dan 1.500 m2; de nieuwbouw van niet-woonfuncties (bijvoorbeeld detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen) met een gebruiksoppervlakte van 1.000 m2 of meer; Buiten de bebouwde kom het vestigen van een nieuwe functie buiten de bebouwde kom (zoals vastgelegd in I) voor zover het ruimtebeslag meer bedraagt dan 500 m2; het toevoegen van meer dan 1 woning buiten de bebouwde kom; de nieuwvestiging van agrarische bedrijven; het uitbreiden van bestaande functies (met uitzondering van wonen) of agrarische bedrijven met meer dan 25% van de bestaande toegestane oppervlakte van de functie, met een ruimtebeslag van meer dan 250 m2; alle aanvragen binnen Natura 2000 en NNN-gebieden, met een ruimtebeslag van meer 250 m2; Algemeen het realiseren van één of meer windturbines met een ashoogte van meer dan 15 meter; het realiseren van weiden met zonnepanelen groter dan 1 hectare; het uitvoeren van proefboringen naar delfstoffen (olie, gas) en geothermie; het winnen van delfstoffen en aardwarmte; het winnen van delfstoffen aan de oppervlakte; het plaatsen van antennemasten met een hoogte van meer dan 40 meter; Overkoepelend ontwikkelingen die van politiek-bestuurlijke gevoelige aard worden geacht. Meer informatie over de omgevingswet Lees meer over de omgevingwet.

  • Eenmalig festiviteit melden

    Heeft u een bedrijf dat onder de Wet milieubeheer valt, zoals horeca, sportkantine of bedrijfspand? En wilt u een feest of activiteit organiseren waarbij meer geluid wordt gemaakt dan is toegestaan op grond van het Activiteitenbesluit? Heeft u een sportactiviteit waarbij u de verlichting langer aan wil houden? Dan moet u dit melden bij de gemeente.  Officieel heet dit een 'incidentele festiviteit' melden. Incidentele festiviteit melden Dit moet u weten U kunt voor maximaal 12 dagen per jaar een evenement melden waarbij u meer geluid kunt maken dan normaal en/of de verlichting langer kunt aanhouden. Bij evenementen mag u meer geluid maken dan normaal. In de APV (artikel 4:3) staat hoeveel geluid u maximaal mag maken. Op vrijdagavond of zaterdagavond mag u bijvoorbeeld langer meer geluid maken dan op andere avonden. De ene muzieksoort is luider dan de andere. Ook is de ene muzieksoort op grotere afstand te horen dan een andere muzieksoort. We willen weten wat voor soort muziek er is bij uw evenement. Bijvoorbeeld house, jazz, pop, beat of nederpop. Om overlast te beperken moet u het geluid dat buiten hoorbaar is zoveel mogelijk beperken. Maatregelen daarvoor zijn bijvoorbeeld deuren gesloten houden, het houden van toezicht en een ingeregelde installatie gebruiken. Voor bepaalde evenementen heeft u ook een vergunning nodig op grond van de APV. Voor meer informatie hierover kunt u bellen met de gemeente op telefoonnr. 0512 58 12 34