Zoekresultaat 1 - 10 van 41 resultaten

  • Leges en tarieven

    De leges zijn de kosten die u als inwoner of ondernemer moet betalen als u een dienst of product van de gemeente afneemt. Bijvoorbeeld als u uw paspoort of rijbewijs moet vernieuwen, maar ook als u een aanvraag voor een bouw- of omgevingsvergunning doet.  Waarom heffen we leges? Het is gebruikelijk dat de degene die de dienst of product afneemt de kosten (leges) daarvoor geheel of voor een deel, zelf betaalt. Zo zorgen we ervoor dat niet alle inwoners meebetalen aan diensten waar een aantal mensen gebruik van maken.  Hoogte van de leges De hoogte van de leges wordt voor een deel landelijk en voor een deel door de gemeente zelf bepaald. De leges verschillen per aanvraag. De hoogte van deze kosten wordt aan het einde van elk jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Moet u betalen voor een product of dienst? Dan staat dat vermeld bij het product of dienst. Meestal betaalt u op het moment van de aanvraag. Legesverordening In de legesverordening staat wat de tarieven per dienst zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de kosten die verbonden zijn aan het leveren van de specifieke diensten.  Meer informatie en contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de leges? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan via ons contactformulier of door te bellen naar 0512 58 12 34. 

  • Herinrichting Raadhuisplein

    Het centrum van Drachten gaat veranderen. We willen dat het centrum nog aantrekkelijker wordt voor bezoekers, ondernemers, bewoners en andere gebruikers. Het Raadhuisplein speelt hierin een sleutelrol. Het Raadhuisplein willen we transformeren van een stenen ruimte naar een aangename plek met meer groen en ruimte voor ontmoeting; de huiskamer van de stad. Geen auto’s, maar wat dan wel? Om ruimte te maken voor de nieuwe invulling van het Raadhuisplein, is het sinds juni vorig jaar niet langere toegestaan om op het plein te parkeren. Nu de auto’s van het plein zijn, proberen we verschillende manieren van gebruik uit: groen, kunst, spelen, zitten, schaken, het kan allemaal. Daar leren we van voor de definitieve inrichting. Tot de definitieve inrichting is het Raadhuisplein beschikbaar voor initiatiefnemers om activiteiten en evenementen te organiseren. We zijn nu vooral op zoek naar inwoners, scholen, ondernemers of sportverenigingen die een leuke activiteit willen organiseren. Kunstwerk Museum Dr8888. Als verwijzing naar het verdwijnen van de auto’s op het plein, verrijst er in maart 2024 een ‘Dada-monument’ van zo’n 200 motorkappen. Het kunstwerk krijgt de vorm van een 8 en wordt maar liefst 8 meter hoog. Het kunstwerk is een initiatief van Museum Dr8888 en is gemaakt door kunstenaar Marten Winters en technisch producent Daan Soer.  Tijdelijk groen op het Raadhuisplein In april kleurt het Raadhuisplein groen. Er worden zeven grote ronde bakken gemaakt, met rondom betonnen zitbanken. Een aantal bakken wordt gevuld met fleurige beplanting en met bomen. De overige bakken worden ingericht als een natuurlijke speelplek met kleine houten speeltoestellen in combinatie met wat beplanting eromheen. Wat voor plein willen we? Veel inwoners, ondernemers en andere betrokken hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Kort samengevat zijn dit de belangrijkste puzzelstukken: Een plein met meer ruimte voor groen en water; Een verrassend plein waar we trots op zijn; Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting; Een plein dat voldoet aan basiseisen, zoals ruimte voor de markt en voor terrassen. Die staan in het concept “Programma van Eisen" uitgewerkt. De definitieve versie volgt nog. Concept Programma van Eisen Samenvatting Een plein met meer ruimte voor groen en water Toevoegen van fijne plekken met divers groen Meer koele plekken met schaduw Ruimte voor opvang en afvoer van water. Als het kan zichtbaar en om te spelen Rekening houden met windoverlast Een verrassend plein waar we trots op zijn In het ontwerp zit een verrassing voor iedereen die er winkelt, woont, werkt en recreëert Iets waar nog niemand aan heeft gedacht, wat past bij Drachten Een plein dat voldoet aan deze basiseisen Het plein is uitstekend verbonden met de rest van de binnenstad Op het plein staat de voetganger op de eerste plaats De winkels blijven goed bereikbaar voor voetgangers en fietsers Er zijn genoeg parkeerplaatsen voor de fiets Het plein is goed toegankelijk voor iedereen Er is genoeg ruimte voor de weekmarkt, ook voor eventuele groei Laden en lossen blijft mogelijk, maar niet overal Hulpdiensten kunnen overal goed komen Er wordt rekening gehouden met de draagkracht van de parkeergarage Verplaatsbare elementen maken flexibel gebruik mogelijk Er komt passende functionele, sfeer- en evenementenverlichting Materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en bestaande kwaliteiten blijven zoveel mogelijk behouden Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting Ruimte voor activiteiten, kleinschalige muziek en culturele evenementen en sport Voldoende vrije zitplekken Ruimte voor de warenmarkt Uitnodigende ruimte voor terassen Ruimte voor spelen en sport voor iedereen Rekening houdend met de woonfunctie aan het plein Planning We werken in stappen aan het nieuwe Raadhuisplein. Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hebben al meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Maar we zijn er nog niet. We blijven je vragen om mee te denken. Dit is de huidige planning op hoofdlijnen. Die kan nog veranderen. 2022: Samen werken aan de visie op het hele centrum; 2023: Meedenken over en onderzoek doen naar het Raadhuisplein; 2024: Samen werken aan het ontwerp voor definitieve inrichting; 2025: Uitwerking van het ontwerp; 2026: Start van de verbouwing van het Raadhuisplein. Nieuws over het Raadhuisplein Inloopbijeenkomst over definitieve inrichting Raadhuisplein Laden en lossen op het Raadhuisplein Meer groen en spelen op het Raadhuisplein Plaatsen van loods Raadhuisplein voor bouwen kunstwerk Palmbomen en olijfbomen van het Raadhuisplein Eerste kunstproject op Raadhuisplein Drachten Meer informatie en documenten Uitnodinging inloopbijeenkomst Raadhuisplein Centrumvisie Drachten Uitkomsten Enquete centrum Drachten Vragen en antwoorden over verkeersbesluit (Q&A) Participatieverslag Ideeënfestival 24 juni 2023 (pdf) Verkeersbesluit Raadhuisplein  (pdf 255kB) Webinar: Toekomst Centrum Drachten 26 januari 2022 Contact Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Maak dan gebruik van het contactformulier. Of bel met 0512 581 234  

  • Bezwaar parkeerboete

    Bent u het niet eens met een parkeerboete, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Dit kunt u doen als het kenteken van de auto op uw naam staat of als u door de kentekenhouder bent gemachtigd.  Wanneer een boete? Parkeerboetes schrijven wij uit als: u niet of of te weinig parkeergeld heeft betaald op een betaalde parkeerplaats  De hoogte van de boete is €76,70. Bezwaar tegen deze boete kunt u bij ons indienen; uw auto fout geparkeerd staat (€120,- of hoger). Bezwaren tegen deze boetes gaan via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Maak bezwaarbij het CJIB. Maak digitaal bezwaar Bezwaar per post Lukt het niet om digitaal bezwaar te maken? Print dan het bezwaarformulier, vul het formulier in en voeg bij het bezwaar een kopie van de boete en eventueel een kopie van uw gekochte parkeerkaart. Dien uw bezwaar binnen 6 weken in en stuur deze naar ons postadres.  

  • Meldpunt vermoeden fraude met bijstandsuitkering

    Gemeente Smallingerland wil dat het geld voor uitkeringen naar mensen gaat die het echt nodig hebben en er recht op hebben. Daarom onderneemt de gemeente actie als iemand ten onrechte een uitkering krijgt of als diegene een te hoge uitkering krijgt.  Denkt u dat iemand onterecht een uitkering krijgt?  U helpt fraude tegen te gaan door dit te melden bij de gemeente. Dit kan ook anoniem. U kunt dit op verschillende manieren doen: Online  Vul het webformulier zo compleet mogelijk in. U ontvangt van ons een bevestiging na ontvangst.  Telefonisch  Bel ons via 0512 58 12 34. De gemeente is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.  Schriftelijk Stuur uw brief naar de gemeente t.a.v. Fraudepreventie.  Ons postadres is: Postbus 10.000, 9200 HA Drachten  Wat is uitkeringsfraude? Als u een bijstandsuitkering heeft, bent u verplicht alle informatie door te geven die van belang kan zijn voor de uitkering. We spreken over fraude als men verkeerde of onvolledige informatie doorgeeft aan de gemeente. Voorbeelden van fraude: Inschrijven op een adres maar daar niet wonen.  Samenwonen en dit niet doorgeven. Het niet doorgeven van (extra) inkomsten Niet vertellen dat er (extra) vermogen is. Dit geldt ook voor vermogen in het buitenland.  Het niet (volledig) doorgeven van vakanties. 

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw paspoort op afspraak, na 10.30 uur, ophalen in het gemeentehuis. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Eikenprocessierups

    Eikenprocessierupsen zitten in mei en juni in eikenbomen. In juli of augustus ontpopt de eikenprocessierups tot een nachtvlinder. De lege nesten blijven hangen. De brandhaartjes in het nest kunnen jaren later nog voor klachten zorgen. Aanpak De gemeente controleert elk jaar in welke bomen larven van de eikenprocessierups zitten. We bestrijden de eikenprocessierupsen op plekken waar veel mensen komen. Het streven is dat binnen de bebouwde kom de nesten in gemeentelijke bomen worden verwijderd en buiten de bebouwde kom de nesten worden verwijderd langs veelgebruikte fietsroutes en drukbezochte locaties.  Werkwijze Gemeente Smallingerland bestrijdt de eikenprocessierups preventief op een biologische manier. Een aannemer besproeit in opdracht van de gemeente de eikenbomen in de avonduren of 's nachts met hele kleine wormen: nematoden. Deze wormpjes besmetten de jonge rupsen waardoor ze sterven. Na de eerste bestrijdingsronde herhaalt de aannemer de behandeling. Het besproeien gebeurt na zonsondergang omdat de wormpjes niet goed tegen zonlicht kunnen. Ook moeten de weersomstandigheden gunstig zijn.  Deze biologische en natuurvriendelijke manier om eikenprocessierupsen te bestrijden, zorgde vorig jaar voor goede resultaten. Daarom doen we het weer. Het doel is 90 procent van de plaag bij de behandelde eikenbomen te bestrijden. Als u een nest heeft gevonden Kom niet in de buurt van een boom waar de eikenprocessierups is gevonden. Blijf, zeker bij wind, op voldoende afstand; Heeft u veel last van eikenprocessierupsen in gemeentelijke bomen binnen de bebouwde kom, langs een wandel- en fietsroute buiten de bebouwde kom of dichtbij uw woonerf?  Geef dit door aan de gemeente; Onze collega's van de buitendienst gaan langs bij de gemelde locaties; Blijkt het ook echt de eikenprocessierups te zijn en staat de boom op gemeentelijke grond dan zorgen we voor ruiming. Bij een boom met veel nesten kan het wat langer duren voordat de rupsen zijn verwijderd; Als blijkt dat het om een andere soort rups gaat, krijgt de melder daarvan bericht. Melding doen De gemeente bestrijdt preventief de eikenprocessierups en weet na de contole vaak al waar de rupsen zitten. Wij halen deze nesten dan ook weg. Heeft u toch veel last van de eikenprocessierups? Meld dit bij de gemeente. Melden eikenprocessierups Nesten in bomen particulieren Bij bomen in privé eigendom is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor de maatregelen tegen overlast Wij adviseren om niet zelf te bestrijden, maar een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Verkeerd gebruik van bestrijdingsmiddelen kan zorgen voor ernstige gezondheidsklachten. Ook kan de overlast verergeren wanneer de nesten worden weggebrand De kosten van het opruimen zijn in dit geval voor eigen rekening Overlast voor mens en dier Mensen die in aanraking komen met de zogenoemde 'brandharen' van de rups kunnen gezondheidsklachten krijgen: jeuk, rode of geïrriteerde ogen, huiduitslag of luchtwegklachten. Ook voor dieren zijn er gezondheidsrisico’s. Vee kan er last van krijgen na het grazen onder aangetaste bomen. Of wanneer gras dat eerste bij nesten in de buurt groeide, als hooi wordt gevoerd. Honden en andere huisdieren kunnen door het happen in afgevallen rupsennesten ernstig letsel aan het mondslijmvlies krijgen.  Meer informatie Folder RIVM eikenprocessierups Folder GGD eikenprocessierups

  • Ondersteuning Mantelzorgers

    Zorgt u voor een naaste die langdurig ziek is, een beperking heeft of hulpbehoevend is? Dan bent u mantelzorger. Ook als de zorg vanzelfsprekend voelt. Zoals zorg voor je kind of zieke ouder. Wat is mantelzorg? Mantelzorg is alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Ook minder intensieve hulp zoals hulp aan huisgenoten en de hulp aan instellingsbewoners vallen hieronder. Mantelzorg is hulp die verder gaat dan de zogenoemde ‘gebruikelijke hulp’. Ondersteuning mantelzorg Mantelzorg kan veel tijd in beslag nemen. Wellicht heeft u vragen waarop u geen antwoorden kunt vinden? Of zou u graag met mensen in contact willen komen die hetzelfde ervaren als u. Maatschappelijke Onderneming Smallingerland (M.O.S.) coördineert de ondersteuning en activiteiten voor mantelzorgers in de gemeente Smallingerland. M.O.S. helpt u met informatie en advies over mantelzorg. M.O.S.  Bij de M.O.S.  kunt u zich laten registreren als mantelzorger.  M.O.S. biedt u, als u dat wilt, een kennismakingsgesprek met een medewerker aan. In dit gesprek kunt u uw situatie vertellen. De medewerker denkt met u mee welke ondersteuning en activiteiten er in de gemeente Smallingerland zijn voor u. Als u dat wilt, dan kan de M.O.S. u op de hoogte houden van de activiteiten voor mantelzorgers in de gemeente Smallingerland. Wilt u meer informatie of wilt u zich registreren? Neem dan contact op met M.O.S. Smallingerland 0512 334 112 of mantelzorg@mosweb.nl. Of kijk op www.mosweb.nl of kom langs bij het mantelzorgcafé. Mantelzorgcafé M.O.S. Op dinsdagochtend van 10.00 – 11.30 uur in de even weken organiseert M.O.S. het Mantelzorgcafé. Tijdens deze inloop in de buurtzaal van Brede School De Drait is er een professional die een luisterend oor kan bieden aan mantelzorgers. Mantelzorgers kunnen aangeven waar ze tegenaan lopen en hun vragen stellen. Ook kunnen zij andere mantelzorgers ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan. Iedereen is van harte welkom. Aanmelden is niet nodig.   Mantelzorgpas MeiJo Als mantelzorger kunt u gebruik maken van de mantelzorgpas, de MeiJo pas. Met deze pas ontvangt u korting op diverse activiteiten en diensten die door MeiJo worden aangeboden of georganiseerd. De mantelzorgpas is gratis. Registreert u zich als mantelzorger bij M.O.S., dan ontvangt u de MeiJo pas.  Mantelzorgcompliment van de gemeente Smallingerland Mantelzorgers zijn belangrijk en waardevol. Om mantelzorgers te bedanken biedt de gemeente het mantelzorgcompliment aan. Dit is een bedrag van €100 per kalenderjaar voor u als mantelzorger. Om het compliment aan te vragen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: Degene voor wie u mantelzorger bent (de mantelzorgvrager) woont in gemeente Smallingerland U verleent 8 uur of meer per week mantelzorg U verleent al langer dan 3 maanden mantelzorg U heeft in dit kalenderjaar nog geen mantelzorgcompliment aangevraagd Aanvragen Mantelzorgcompliment Heeft u hulp nodig bij het online aanvragen van het compliment? Neem dan contact op met M.O.S. Smallingerland 0512 334 112 of mantelzorg@mosweb.nl. Of kijk op www.mosweb.nl of kom langs bij het mantelzorgcafé.

  • Aangifte overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. Kosten € 16,60 Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger heeft u nodig: eHerkenning Vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel Burgerservicenummer van de overledene Inloggegevens iDeal (u betaalt direct bij de online aangifte) Verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts. Is er een verklaring van overlijden door de schouwarts van de GGD afgegeven? Dan stuurt de GGD deze zelf naar de gemeente. U heeft dan ook geen B-envelop nodig. B-envelop. Hierin zit een formulier waarop de arts de oorzaak van het overlijden heeft ingevuld voor het CBS. Stuur de B-envelop zo snel mogelijk op naar gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Let op: belangrijk is dat u direct na de online aangifte het nummer van de akte van overlijden op de B-envelop noteert in het daarvoor bestemde vak. Is de begrafenis of crematie binnen 36 uur na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts en van de officier van justitie nodig. Is de begrafenis of crematie meer dan 6 werkdagen na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts nodig. Als uitvaartverzorger kunt u de aangifte ook digitaal doen: Digitaal aangifte overlijden doen  Als nabestaande zelf aangifte doen U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen van overlijden. Bel dan de gemeente voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Als nabestaande neemt u mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Dit moet u weten Zorg dat de aangifte van overlijden wordt gedaan voordat de begrafenis of crematie is. Is iemand in het buitenland overleden? Dit geeft u door aan de woongemeente binnen Nederland. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar betrokkene is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen.

  • Begraven en asbestemmingen

    In gemeente Smallingerland zijn er vier gemeentelijke begraafplaatsen. Elke begraafplaats heeft verschillende mogelijkheden voor begraven, het plaatsen van een urn en het verstrooien van as. Hieronder vindt u meer informatie. Gemeentelijke begraafplaatsen Begraafplaats Locatie Mogelijkheden Begraafplaats Slingehof Overstesingel 1, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Begraafplaats De Wậldhôf Rydwei 3, Opeinde Begraven in een enkel graf, dubbel graf, tweediep graf, islamitisch graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Zuiderbegraafplaats Burgemeester Wuiteweg 89, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf of in de urnenmuur Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Jezus leeft Folgerster Loane 74 en 76, Drachtstercompagnie Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Kosten Hieronder vindt u meer informatie over de kosten en onderhoud van een graf. U kunt ook een graf reserveren.  Kosten huur en onderhoud enkel graf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 128 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 1.977 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 3.370 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 5.809 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.157 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 1.977 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 3.370 Kosten huur en onderhoud dubbel graf Een dubbel graf is een graf voor 2 personen naast elkaar. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 218 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 3.367 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 5.682 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 9.941 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.959 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 3.367 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 5.682 Kosten huur en onderhoud tweediep graf of islamitisch graf Een tweediep graf is een graf voor 2 personen boven elkaar. Een islamitisch graf is een graf voor 1 of 2 personen. Het hoofdeinde van een islamitisch graf wijst in de richting van Mekka. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 172 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 2.666 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 4.622 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 8.301 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.514 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 2.666 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 4.622 Kosten huur en onderhoud kindergraf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 56 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 861 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.405 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.339 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 521 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 861 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.405 Gedenkvlinder op vlinderrots Op de begraafplaatsen De Wâldhôf, Slingehof en de Zuiderbegraafplaats staat een vlinderrots. Ouders die hun kindje tijdens de zwangerschap, bevalling of kort na de bevalling hebben verloren, kunnen een glazen gedenkvlinder op de rots laten plaatsen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de vlindercoördinator op telefoonnummer 06 303 895 94. U kunt ook een e-mail sturen naar ernaregenboog@gmail.com. Kosten huur en onderhoud urnengraf Een urnengraf is een graf voor 1 of 2 urnen. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten huur en onderhoud urn in urnenmuur Pakket Kosten Reserveren urnnis (per jaar) € 53 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 501 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 827 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.351 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.248 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 501 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 827 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.351 Kosten huur en onderhoud urn op sierurnenveld Een sierurn wordt geplaatst boven de grond op een groenstrook. Pakket Kosten Reserveren plaats (per jaar) € 32 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 300 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 496 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 810 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 1.348 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 300 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 496 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 810 Kosten huur en onderhoud verstrooien as op persoonlijk strooivak Een persoonlijk strooivak is een strooiplek voor de as van 1 of 2 personen. U kunt hier een gedenkteken bij plaatsen. Pakket Kosten Reserveren persoonlijk strooivak (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten begraafrecht, plaatsen urn of verstrooien van as Naast de kosten voor huur en onderhoud van het graf, betaalt u als nabestaande ook de kosten voor het begraafrecht, het plaatsen van de urn of het verstrooien van as. Begraafrecht is het openen en sluiten van het graf. Begraafrecht Maandag t/m vrijdag (9.00-15.00 uur) Zaterdag (9.00-15.00 uur) Begraafrecht volwassene € 463 € 654 Begraafrecht kind € 218 € 327 Plaatsen urn € 218 € 327 Verstrooien as € 62 € 327 Verstrooien as inclusief plaatsen naamplaatje € 93 € 327 Kosten andere activiteiten Activiteit Kosten Overboeken gebruiksrechten € 48 Grafkelder stichten € 268 Graf schudden € 218 Vergunning opgraving € 84 Begeleiding opgraving € 436 Begeleiding opgraving kind € 218 Meer informatie Overlijden aangeven Vergunning gedenkteken graf aanvragen

  • Industriehaven Drachten

    Voor de industriehaven zijn de volgende verordeningen van toepassing: Havenbeheersverordening In deze verordening staan de kaderstellende regels die van toepassing zijn op schepen die de industriehaven van de gemeente Smallingerland aandoen. Daarmee worden de rechten en plichten van de scheepvaart en de havenbeheerders begrijpelijker gemaakt en worden de gemeentelijke belangen beschermd. Met deze verordening wil de gemeente alles op een overzichtelijke, duidelijke manier regelen, zonder overbodige regels en administratieve lasten. Havenbeheersverordening Smallingerland 2021 Verordening havengelden Verordening havengelden Smallingerland 2024  Aanvulling op de verordening havengelden In deze aanvulling staat een uitleg van de gebruikte begrippen in de Verordening havengelden. Deze uitleg is bedoeld voor een goed begrip van schippers en andere gebruikers van de industriehaven Drachten over het heffen van havengelden door de gemeente Smallingerland. U kunt voor al uw vragen contact opnemen met de havenmeester. Zijn contactgegevens staan hieronder vermeld.  Onderwerp Uitleg / toepassing Verwijzing Aanmelden / algemeen U passeert de Hooidambrug om de industriehaven Drachten te kunnen bereiken. U wordt gevraagd aan de brugwachter opgave te doen van wat u gaat overslaan in de haven. Dat kan Marifoon. Als u voor het eerst de industriehaven Drachten aandoet, dan vragen wij u om de contactgegevens van het bedrijf (bedrijfsnaam, adres , email-adres). U ontvangt onze factuur per e-mail op het opgegeven e-mail adres. Artikel 2.2 , lid 1 en 2 Aanmelden / grootgebruikers Voor frequente gebruikers van de haven Drachten bestaat de mogelijkheid om per maand de havengelden te voldoen. Voor de details kunt u contact opnemen met de havenmeester.   Laadbrief De laadbrief is het uitgangspunt voor de opgave van de overslag. U vermijdt iedere eventuele discussie over de overslag in de haven Drachten door te zorgen voor een geldige laadbrief aan boord. De brugwachter is bevoegd te vragen naar de laadbrief (tonnage) dan wel de meetbrief (laadvermogen). Artikel 2.2 lid 3 en 4 Pontons Een ponton is een schip. Enkel over de overslag is havengeld verschuldigd. Wat hierboven staat bij "aanmelden" is van toepassing. Artikel 1.1 onder n. '48 uur' en onvoorziene omstandigheden Voor het laden of lossen is een termijn gesteld van 48 uur. Voordat u kunt starten met laden of lossen of als u daarmee gereed bent kunt u liggen aan een openbare kade. Zie verder bij 'Liggeld'. Zo vermijdt u opnieuw te worden aangeslagen voor de overslag. Onvoorziene omstandigheden kunnen zijn bijzondere weersomstandigheden. In zulke gevallen beslist de havenmeester. Artikel 1.2 onder a. en Artikel 2.2. lid 11 Liggen / bedrijfskade Bedrijfskades zijn kades waar enkel het achter de kade liggende bedrijf gebruik van maakt of over dat gebruik zeggenschap heeft. Als dat bedrijf toestemming geeft om te liggen voor de bedrijfskade, dan is daarvoor geen liggeld verschuldigd   Liggen / openbare kade Openbare kades zijn kades voor openbaar gebruik. Voor liggen aan openbare kades is liggeld verschuldigd Artikel 1.1. onder h. en artikel2.2, lid 5. Passagiers van rondvaarten In geval van passagiersschepen die de haven uitgaan en weer binnenvaren met dezelfde passagiers, is 1-maal havengeld verschuldigd. NB De mogelijkheid bestaat voor passagiersschepen die de haven Drachten als standplaats hebben om een ligplaatsvergunning aan te vragen Artikel 2.3 lid 1, onder a.  Artikel 2.3, lid 3 onder d. Contact U kunt voor al uw vragen contact opnemen met de havenmeester Jan Kort.  E-mail: j.kort@smallingerland.nl Telefoon: 06 134 024 71 Bij geen gehoor kunt u bellen met de Hooidamsbrug: 0511 539 224