Zoekresultaat 1 - 10 van 15 resultaten

  • Onkruidbestrijding

    De gemeente Brunssum bestrijdt onkruid in de openbare ruimte met heet water en hete lucht. Het gebruik van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen is met ingang van 31 maart 2016 in Nederland verboden. Gemeenten zijn dan ook verplicht om over te stappen op een andere manier van onkruidbeheer. Brunssum heeft gekozen voor het bestrijden van onkruid met heet water en hete lucht. Plaatselijk zal het onkruid worden weggeborsteld. Het streven blijft om de openbare ruimte zo netjes mogelijk te houden door onkruid zoveel mogelijk te beperken. De mechanische bestrijding is echter veel arbeidsintensiever én minder effectief dan chemische. De gemeente verwacht dan ook dat in de nieuwe situatie sprake zal zijn van enige permanente onkruidgroei. Eigen stoep De gemeente roept inwoners op om een handje mee te helpen door bijvoorbeeld de eigen stoep onkruidvrij te houden. Vermijd daarbij bestrijdingsmiddelen (chloor, schoonmaakazijn, andere middelen), gebruik liever een milieuvriendelijke borstel, schoffel of onkruidmes.

  • Privacyrechten van burgers

    De gemeente Brunssum gaat veilig en zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Toch kan het voorkomen dat u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw gegevens of dat u het ergens niet mee eens bent. Hieronder wordt beschreven welke rechten u hebt. U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien. Uw rechten  U heeft een aantal rechten als de gemeente uw persoonsgegevens gebruikt of wil gaan gebruiken: Recht op inzage in uw persoonsgegevens en de verwerking daarvan door de gemeente. Recht op informatie: Waarom zijn deze gegevens nodig en wat gaat ermee gebeuren? Recht op correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van uw gegevens als dat nodig is. Recht van verzet tegen verwerking van uw persoonsgegevens. Recht op het indienen van een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens. U begint altijd met het inzien van uw persoonsgegevens. Indienen verzoek U wilt inzien welke persoonsgegevens de gemeente van u verwerkt? Dien dan een verzoek in. Binnen 4 weken krijgt u een reactie en uitnodiging om de gegevens te komen bekijken. U dient zich hierbij te kunnen legitimeren. Digitaal Verzoek inzage persoonsgegevens (inloggen met DigiD) Post Dien uw verzoek schriftelijk in bij de gemeente Brunssum. Persoonsgegevens aanvullen, verbeteren of verwijderen? Wilt u na het inzien van de gegevens deze laten aanvullen, verbeteren of verwijderen? U kunt dan de gemeente verzoeken indienen waarbij u aangeeft welke wijziging u wenst. Ook op dit verzoek zal de gemeente in ieder geval binnen 4 weken reageren.

  • Ongediertebestrijding

    Overlast van ongedierte kan erg vervelend zijn. Lees hieronder wat u kunt doen. Ratten Indien u last heeft van ratten in en om uw woning dient u zelf zorg te dragen voor bestrijding hiervan. Wanneer overlast zich voordoet op gemeentelijk terrein kunt u dit melden bij de gemeente. Een medewerker zal dan inspecteren waar de oorzaak van het probleem ligt. Indien de oorzaak op gemeentelijk terrein ligt, dan zal de gemeente het oplossen. Indien het blijkt dat dit niet het geval is dan zal de eigenaar van het betreffende perceel hierop gewezen worden. Muizen De gemeente bestrijdt geen muizen in plantsoenen of bij particulieren. Bij muizen in en om uw huis dient u zelf voor bestrijding te zorgen. Om te voorkomen dat er overlast ontstaat van bijvoorbeeld ratten en muizen kunt u zelf veel doen. Zorg ervoor dat alles netjes en opgeruimd is. Laat geen voedselresten achter en wees terughoudend met het voeren van vogels in de tuin. Eikenprocessierups Jaarlijks worden alle gemeentelijke eiken preventief behandeld met een biologisch middel tegen de eikenprocessierups. Desondanks kan het soms voorkomen dat er zich toch nog ergens eikenprocessierups voordoen. U kunt dit melden bij de gemeente. De gemeente zorgt er dan voor dat deze op korte termijn verwijderd worden. In bosgebieden worden eiken niet behandeld. Is hier toch last van eikenprocessierups? Er zal dan bekeken worden of het betreffende stuk bos afgezet wordt voor bezoekers. Heeft u als particulier een of meerdere eikenbomen in de tuin langs de openbare weg? U kunt er dan voor kiezen om deze door de gemeente preventief te laten bestrijden in het vroege voorjaar. Neem hiervoor contact op met de gemeente. Wespen Bij een wespennest in uw tuin dient u zelf bestrijding te regelen. Dit kunt u zelf doen of een specialist inhuren, maar de kosten daarvoor dient u zelf te dragen. Indien gewenst kan de gemeente u doorverwijzen. Wespennesten op gemeentelijk eigendom kunt u melden bij de gemeente. Vleermuizen, marters, bijen Deze soorten zijn beschermd en mogen niet bestreden worden. Bij vleermuizen en marters in uw woning kan de gemeente u van meer informatie voorzien en adviseren over eventueel te nemen maatregelen. Voor bijennesten in uw tuin kan de gemeente u doorverwijzen naar een imker die de bijen voor u verwijdert. Bijennesten op gemeentelijk eigendom kunt u melden bij de gemeente.

  • Antireclamesticker

    Vraag de gemeente om een antireclamesticker als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, meer wilt ontvangen. NEE/NEE of NEE/JA sticker nodig? Met een NEE/NEE sticker krijgt u geen reclame en huis-aan-huisbladen meer. Maar u krijgt de gemeentegids en de telefoongids ook niet meer. Met de NEE/JA sticker krijgt u nog wel de huis-aan-huisbladen en de gemeentegids. U krijgt geen telefoongids of reclamefolders meer Aanvragen De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de receptie in het gemeentehuis. Ook kunt u de antireclamesticker aanvragen via www.neeneeneeja.nl, dit kost € 2,95.

  • Openbare laadpalen en laadpassen voor elektrische auto's

    Leverancier (Nuon) Vattenfall heeft in onze gemeente laadpunten voor elektrische auto's geplaatst. Is er geen openbaar laadpunt in de buurt of heeft u nog geen laadpas? Dan kunt u dit aanvragen. Wat moet ik doen? De aanvraagformulieren voor een openbaar laadpunt kunt u op de website van Vattenfall vinden. Ook staat daar meer informatie over de laadpas. Hoe werkt het? Spelregels voor het aanvragen van een nieuw laadpunt: U woont of werkt in de gemeente Brunssum. U bezit een volledig elektrische auto of een Plug-in hybride met een maximum snelheid van tenminste 60 km/h en Europese typegoedkeuring. U heeft niet de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. Er is geen openbaar oplaadpunt binnen 300 meter loopafstand.  

  • Verhuizing vanuit het buitenland

    Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Doe dit binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland persoonlijk bij de gemeente. Aanvragen U maakt een afspraak voor uw 'eerste inschrijving'. Neem voor het maken van een afspraak telefonisch contact op met de gemeente. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moet het hele gezin meekomen naar de afspraak. Kosten Gratis. Meenemen een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Gebruik voor de verklaring het volgende formulier: Toestemmingsverklaring hoofdbewoner (pdf, 5 kb). een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland. bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND. als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht als u uit België of Duitsland komt: uw uitschrijvingsbewijs eventueel de volgende akten: een huwelijks- of een echtscheidingsakte een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden) geboorteakten van de kinderen Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee. Bijzonderheden Informatie over wat u moet regelen wanneer u in Nederland komt wonen

  • Gebruik welkomstborden bij invalswegen

    Bij de invalswegen van de gemeente staan welkomstborden waarop sport, cultuur, recreatie en evenementen in Brunssum gepromoot kunnen worden. Wanneer u hiervan gebruik wenst te maken dient u 10 dagen voor het plaatsen van de borden een melding in bij de gemeente. Het bord moet u zelf maken, plaatsen en na maximaal 2 weken ook weer weghalen. De welkomstborden staan op de volgende locaties: Trichterweg Emmaweg (Gamma) Akerstraat (Brunssheim) Schinvelderstraat RImburgerweg SW20 (richting Sittard) Loogstraat Per locatie kunnen tegelijkertijd 3 borden worden geplaatst. Melding indienen Digitaal De melding dient u digitaal in via het formulier Melden gebruik welkomstborden bij invalswegen. Voorwaarden Er moet uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan het tijdstip waarop de borden moeten worden geplaatst een melding zijn gedaan bij de gemeente. De borden mogen alleen worden geplaatst voor de aankondiging van activiteiten van Brunssumse non-profit organisaties die de gemeente Brunssum betreffen op het gebied van sport, cultuur, recreatie en evenementen. De borden mogen gedurende een periode van maximaal 2 weken worden geplaatst. Het formaat van de borden bedraagt 180 x 45 cm en 8 mm dik of 180 x 30 cm en 8 mm dik. Kosten Het gebruik maken van de welkomstborden is gratis.

  • Bezwaar maken

    Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente Brunssum. U kunt dan meestal bezwaar maken. Of bezwaar mogelijk is, staat in het besluit. Wilt u bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar het onderdeel van de gemeente dat het besluit heeft genomen. Dit moet u doen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Maakt u later bezwaar, dan neemt de gemeente uw bezwaar mogelijk niet in behandeling. Het bezwaarschrift kunt u digitaal indienen. U moet hiervoor in het bezit zijn van een DigiD. Dien bezwaar in Stuurt u het bezwaarschrift liever per post? Stuur dit dan naar de Gemeente Brunssum. Postbus 250. 6440 AG Brunssum. Wat moet in uw bezwaar staan? uw naam en adres; de datum waarop u de brief stuurt; met welk besluit u het niet eens bent; waarom u het daarmee niet eens bent; uw handtekening; of u in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van uw (juridische) kosten, als u bezwaar gegrond wordt verklaard. Kosten Het indienen van een bezwaarschrift kost niets. Schakelt u een belangenbehartiger in (bijvoorbeeld een advocaat), dan zijn deze kosten in beginsel voor uw eigen rekening. De gemeente vergoedt (een gedeelte van) deze kosten alleen, als u gelijk krijgt. U moet uw verzoek om een vergoeding wel hebben gedaan voordat een beslissing is genomen op uw bezwaarschrift. Bezwaarschriftencommissie De gemeente legt ieder bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften. Vaak nodigt deze commissie u, de gemeente en andere belanghebbenden uit voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw bezwaarschrift mondeling toelichten. Na de hoorzitting adviseert de bezwaarschriftencommissie de gemeente over uw bezwaarschrift. Hierna neemt de gemeente een besluit op uw bezwaarschrift. Beslistermijn Binnen twaalf weken moet de gemeente een beslissing nemen op uw bezwaarschrift. De gemeente mag de beslistermijn met zes weken verlengen. Spoedeisend belang Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: rechtspraak.nl. Wilt u meer informatie? Lees dan de folder ''Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid'' op: rijksoverheid.nl.

  • Adviesrecht schuldenbewind

    Vanaf 1 januari 2021 hebben gemeenten daarom het adviesrecht gekregen. Dit betekent dat zij de rechtbank een advies mogen geven bij het uitspreken van schuldenbewind voor hun inwoners. In het advies geeft de gemeente aan of de inwoner het beste kan worden geholpen door de instelling van het bewind, of dat een lichtere vorm van gemeentelijke ondersteuning misschien beter past.  Nadat de rechter het bewind heeft uitgesproken, laat de bewindvoerder de gemeente binnen twee weken weten dat het bewind is uitgesproken. Binnen drie maanden na de uitspraak stuurt de bewindvoerder een kopie van de boedelbeschrijving en het plan van aanpak naar de gemeente. Hierna heeft de gemeente vier weken de tijd om een advies te geven.  Om een goed advies te kunnen geven, is het soms nodig dat de gemeente met de inwoner en de bewindvoerder spreekt. De gemeente nodigt de inwoner en de bewindvoerder dan uit. Het is belangrijk dat de inwoner en de bewindvoerder naar het gesprek komen. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven aan de rechtbank.   De gemeente stuurt het advies naar de rechtbank, de inwoner en de bewindvoerder. De rechter beslist vervolgens of het advies een reden is om het bewind te beëindigen. Ook hiervan maakt de rechtbank een beschikking. De gemeente ontvangt ook een kopie van deze beschikking.  De gemeente Brunssum maakt gebruik van het adviesrecht in het kader van schuldenbewind. Krijgt u een uitnodiging van de gemeente Brunssum om naar een gesprek over uw schuldenbewind te komen? Dan is het belangrijk dat u naar de afspraak komt. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven.  Het adviesrecht is geregeld in Boek 1, artikel 432a van het Burgerlijk Wetboek. Bent u bewindvoerder en wilt u ons in het kader van een uitspraak van de rechtbank documenten sturen? Gebruik dan het onderstaande formulier.  Documenten adviesrecht toesturen  

  • Klacht over gedragingen van ambtenaren of bestuurders

    Als u niet tevreden bent met de wijze waarop een ambtenaar of bestuurder zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen kunt u daarover een klacht indienen. Die klachten kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een ongeïnteresseerde of onheuse bejegening door een ambtenaar of bestuurder; brieven aan de gemeente die niet of veel te laat worden beantwoord, of administratieve fouten die maar niet hersteld worden. Procedure Volgens de procedure zoals die is vastgelegd in de Klachtenverordening wordt eerst een gezamenlijk gesprek gearrangeerd waarbij zowel klager als beklaagde aanwezig zijn. Ook het afdelingshoofd van beklaagde is daarbij aanwezig. Dit gesprek is bedoeld om na te gaan of de klacht langs minnelijke weg opgelost kan worden. Wordt tijdens het gezamenlijke gesprek geen oplossing gevonden voor de klacht, dan wordt de klacht voor advies voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie. De klachtencommissie bestaat uit drie externe personen die geen enkele binding met de gemeente hebben. Deze klachtencommissie hoort klager en beklaagde en brengt advies uit aan het college van Burgemeester en Wethouders. Het college van B&W neemt vervolgens een beslissing naar aanleiding van de ingediende klacht: gegrond of ongegrond. Is de klager het niet eens met de beslissing van het college, dan kan deze de klacht tenslotte voorleggen aan de Nationale ombudsman in Den Haag. Indienen klacht Nadat de betreffende gedraging zich heeft voorgedaan dient u de klacht zo spoedig mogelijk in. Dit kan uiterlijk een jaar later. Digitaal Indienen klacht over gedragingen van ambtenaren of bestuurders (inloggen met DigiD) Post Vul het klachtenformulier (pdf, 1 mb) in en stuur dit op naar: Gemeente Brunssum Postbus 250 6440 AG  Brunssum Dit kan ook telefonisch via (045) 527 85 55 (alleen tijdens kantooruren).