Zoekresultaat 1 - 10 van 43 resultaten

  • Wijziging doorgeven bijstandsuitkering

    Krijgt u een bijstandsuitkering? En is er iets veranderd in uw situatie? Dan heeft dit waarschijnlijk invloed op uw uitkering. Geef wijzigingen daarom direct aan ons door. Waarom moet ik wijzigingen doorgeven? In de wet staat dat u wijzigingen moet doorgeven. Dit heet de inlichtingenplicht. U moet alles doorgeven wat van invloed kan zijn op de hoogte of uw recht op een uitkering. Geeft u een wijziging niet of te laat door? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering. U moet dan bijvoorbeeld geld aan ons terugbetalen. Of misschien krijgt u een boete. De wet waar dit in staat, is de participatiewet.  Hoe snel moet ik de wijziging doorgeven? Geef uw wijziging binnen 5 werkdagen door. Dit zijn 5 dagen vanaf het moment dat de wijziging ingaat. Uw inkomsten geeft u maandelijks voor de 28e van de lopende maand aan ons door.

  • Burgerinitiatief

    De gemeenteraad en het college vinden het erg belangrijk dat inwoners van de gemeente meedoen aan de maatschappij om zo de leefbaarheid te bevorderen. Bewoners die een goed idee hebben kunnen (financiële) steun aanvragen voor een burgerinitiatief. Wie kan het aanvragen? U bent:  inwoner of organisatie zonder winstoogmerk actief in Veendam Dan kunt u een aanvraag doen voor subsidie uit het fonds Burgerinitiatieven. Er zijn nog meer regelingen voor subsidie. Het fonds Burgerinitiatieven vult deze regelingen aan. Het fonds Burgerinitiatieven is in 2016 ingesteld door de gemeenteraad. Het is bedoeld voor particulieren of organisaties zonder winstoogmerk. Een initiatief moet erop gericht zijn om bewoners uit verschillende buurten, wijken en dorpen met elkaar in contact te brengen. Zo vergroten we samen de onderlinge betrokkenheid. Bewoners participatie start bij initiatieven van inwoner Elk plan dat een bijdrage levert aan de leefbaarheid en de (ver)binding onderling kan worden ingediend. Een plan kan betrekking hebben op een buurt of wijk, maar kan ook heel goed geschikt zijn voor alle inwoners van Veendam. Na afloop van ieder kwartaal beoordelen we de ingediende initiatieven. Deze toetsen we en leggen we met een advies voor aan het college. U kunt hele jaar door initiatieven insturen. Een initiatief mag in principe niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd.

  • Tapontheffing

    Wilt u drank zoals bier en wijn verkopen tijdens een evenement of feest? Bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Dan heeft u een ontheffing nodig. De ontheffing geldt voor drank met minder dan 15% alcohol (zwak-alcoholische drank). U kunt de ontheffing voor een speciaal evenement aanvragen. Het evenement duurt niet langer dan 12 dagen achter elkaar. Iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning genoemd.

  • Evenementenverkeersregelaar aanstellen

    Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen  een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.

  • Melding kapotte straatlantaarn

    Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn. Melden kapotte straatlantaarn Geef aan welke lamp niet werkt door op de kaart te klikken of een adres in te geven. U ziet direct of iemand anders de lantaarnpaal al heeft gemeld. Dan hoeft u niet nog een melding te doen. Op veel lichtmasten is een nummer vermeld. Het zou fijn zijn als u dat nummer ook kunt doorgeven. Deze staan ook op de digitale kaart. De melding gaat door naar het bedrijf die de lamp gaat repareren. Melding aangereden lantaarnpaal Is er een lantaarnpaal aangereden? En staat de lantaarnpaal erg scheef of liggen er losse draden? Dan kunt u altijd contact opnemen met de gemeente: 0598 652222. Wij zullen met spoed een monteur sturen, deze zal de mast binnen 24 uur zeker stellen om verdere ongelukken te voorkomen. U kunt ook een WhatsApp bericht sturen naar: 0612214519. Foto's van de situatie zijn altijd welkom. Spoedmeldingen buiten kantoortijden Bel bij gevaarlijke situaties of spoedgevallen buiten kantooruren met 0598 652222.

  • Jeugd

    Algemene voorziening ambulante jeugdhulp (AVAJ) In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .  Wilt u meer weten? Kijk dan op www.jepveendam.nl Team Jeugd Soms kunnen er complexe situaties ontstaan en is er meer nodig dan alleen begeleiding vanuit de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complexe gezinssituaties door bijvoorbeeld trauma. Maar ook Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen , dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u terecht bij Team Jeugd van de gemeente Veendam. Zij onderzoeken samen met u wat er passend is bij uw hulpvraag. Aanpak Wilt u graag met iemand van Team Jeugd praten over uw zoon of dochter? Bel ons dan op 0800 2222211 (gratis). U kunt ons bellen van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00. PGB Soms kan je zorg inkopen voor je kind, dit noemen we een Persoonsgebonden Budget (PGB). Hier gelden wel voorwaarde voor. Zo moet de PGB-beheerder PGB vaardig zijn en uw kind jonger dan 18 jaar. Kijk op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor meer informatie over het persoonsgebonden budget (PGB). Meer weten? Informatie van verschillende organisaties: ikvermoedhuiselijkgeweld.nl is het adviessite over huiselijk geweld en kindermishandeling. Hier vindt u ook een link naar het meldpunt Veilig Thuis. Informatie van de Rijksoverheid over jeugdhulp. Informatie van het ministerie over langdurige zorg.  

  • Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? Laat het ons dan weten. Verhuist u naar een andere gemeente dan waar u nu woont? Dan geeft u het door bij de gemeente waar u gaat wonen. De nieuwe gemeente regelt dat u wordt uitgeschreven bij de oude gemeente. De verhuizing doorgeven kan al vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna. Doet u het later? Dan gaat de verhuizing in op de dag waarop u de verhuizing doorgeeft. Let op! U kunt ook een boete krijgen, omdat de verhuizing dan te laat bekend is. 

  • Verhuizen vanuit het buitenland

    Verhuist u vanuit het buitenland naar Nederland dan moet u dit vaak melden bij de gemeente. Dit heet een aangifte eerste inschrijving. Deze aangifte geldt voor: inwoners die zich vanuit het buitenland voor het eerst in Nederland vestigen  inwoners die al eerder ingeschreven hebben gestaan maar uitgeschreven zijn voor 1 oktober 1994  De aangifte eerste inschrijving geldt ook voor kinderen die in Nederland zijn geboren en aan de verblijfscriteria voldoen, maar waarvan geen van de ouders ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP).

  • Betalingsregeling gemeentebelastingen

    Heeft u een aanslag (brief) gekregen over de gemeentelijke belastingen? En heeft u op dit moment te weinig geld om deze te betalen? Of staat er nog een bedrag open van eerdere jaren? Met een betalingsregeling hoeft u het bedrag niet in 1 keer te betalen. U betaalt dan iedere maand een stukje van het bedrag.

  • Wet verplichte GGZ (WvGGZ)

    Denkt u dat iemand dringend psychische hulp nodig heeft? U kunt dan een melding doen in het kader van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ). Het kan zijn dat mensen door een psychiatrische aandoening verplichte geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. Sinds 1 januari 2020 geldt de nieuwe Wet verplichte GGZ (WvGGZ). De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wet verplichte GGZ) vervangt de Wet BOPZ (Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen). De Wet verplichte GGZ regelt wanneer iemand verplicht kan worden zorg te accepteren. Dat kan als iemand door een ernstige psychische aandoening zichzelf of anderen ernstig nadeel dreigt toe te brengen. In de oude wet stond een gedwongen opname centraal, de Wet verplichte GGZ maakt het mogelijk om verplichte zorg ambulant uit te voeren. Gedwongen opname blijft ook mogelijk. De Wet verplichte GGZ is er alleen voor als het echt niet anders kan; het is voor mensen met psychische problemen beter om verplichte behandeling te voorkomen. In de nieuwe wet is nu ook geregeld dat de betrokkene en de familie inspraak hebben in de behandeling, en in de zorg en ondersteuning daarna.