Zoekresultaat 1 - 10 van 98 resultaten

  • Ontheffing inrijverbod Vierambachtsweg

    Voor de Vierambachtsweg in Woubrugge geldt een wisselend inrijverbod. Tijdens het inrijverbod is deze weg gesloten voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen. Van maandag tot en met vrijdag geldt: tussen 07.00 en 09.00 uur is de weg gesloten in noordelijke richting (richting Woubrugge) tussen 16.00 en 18.30 uur is de weg gesloten in zuidelijke richting (richting Alphen aan den Rijn). Woont of werkt u aan de Vierambachtsweg of de Woubrugseweg (tot aan de Heuvelweg)? Of moet u daar een dienst verrichten? Dan kunt u een ontheffing aanvragen van dit wisselend inrijverbod. Het verbod geldt niet voor landbouwvoertuigen. Voorwaarden De politie beschikt over een actuele lijst van verleende ontheffingen en houdt aan de hand daarvan regelmatig controles. Uitsluitend onderstaande categorieën komen in aanmerking voor een ontheffing. Categorie 1: Personen die wonen aan de Vierambachtsweg of de Woubrugseweg (tot aan de Heuvelweg). Deze personen moeten daar ook als inwoner in de gemeentelijke basisadministratie staan ingeschreven. Categorie 2: Auto’s van werknemers en bedrijfsauto’s van een bedrijf dat aan de Vierambachtsweg of de Woubrugseweg (tot aan de Heuvelweg) is gevestigd. Categorie 3: De volgende disciplines: plaatselijke artsen, dierenartsen, verloskundigen en externe huisvuilophaaldiensten die voor hun diensten op de Vierambachtsweg moeten zijn. Bijzonderheden De volgende voertuigen hebben geen ontheffing nodig om er toch te mogen rijden: voertuigen die duidelijk van de politie, brandweer, ambulance of de gemeente Kaag en Braassem zijn; bussen van lijndiensten. De politie houdt regelmatig controles. Kosten Het in behandeling nemen van de aanvraag kost € 50,35.  Bijlagen Met uw aanvraag stuurt u een kopie van het tenaamstellingsbewijs mee. Dat is deel 1B van het kentekenbewijs (het oude deel II). Valt u in categorie 3? Voeg dan ook een bewijs toe waaruit blijkt dat u een plaatselijke arts, dierenarts, verloskundige of van een externe huisvuilophaaldiensten bent. Aanvraag Ontheffing inrijverbod Vierambachtsweg via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD, eHerkenning of u vult de gegevens in.

  • Leerplicht, bijzonder verlof of vrijstelling

    Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Dit betekent dat zij volgens de wet naar school moeten. Regionaal Bureau Leerrecht Holland Rijnland (RBL) Het Regionaal Bureau Leerrecht Holland Rijnland (RBL) voert de leerplichttaken en de taken rondom voortijdig schoolverlaten uit voor onze gemeente.  Volgens de Leerplichtwet hebben kinderen in Nederland recht op onderwijs. Om dit recht op onderwijs te beschermen, gelden in Nederland de leerplicht en de kwalificatieplicht. Het komt er op neer dat jongeren van 5 tot 18 jaar naar school gaan tot zij een startkwalificatie hebben gehaald. Dit is een havodiploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger. Voor jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie helpt het RBL hen verder helpt met het vinden van een opleiding of werk. Meer informatie over leer- en kwalificatieplicht vindt u op de website van het Regionaal Bureau Leerrecht Holland Rijnland Bijzonder verlof of vrijstelling In sommige gevallen kunt u bijzonder verlof of vrijstelling aanvragen en hoeft uw kind niet naar school. Er zijn 3 soorten bijzonder verlof of vrijstelling: Vrijstelling van inschrijving op een school. Vrijstelling van schoolbezoek (goedgekeurd verlof). Vrijstelling tot 6 jaar. Vrijstelling tot inschrijving op een school Uw kind kan in 4 gevallen vrijstelling krijgen van inschrijving op een school: uw kind kan niet naar school door een lichamelijke- of geestelijke beperking u vindt dat geen enkele school past bij uw godsdienst- of levensovertuiging uw kind is ingeschreven op een school in het buitenland u leidt een trekkend bestaan en uw kinderen reizen mee. Aanvraag U meldt bij de medewerker leerplicht het Regionaal Bureau Leerplicht dat u uw kind niet inschrijft op een school. Doe dit voordat uw kind zijn of haar 5e verjaardag viert. Vanaf die dag is het immers leerplichtig. Na het vijfde jaar kunt u het elk jaar vóór 1 juli doorgeven. U vindt de contactpersoon van de school van uw kind op de contactpagina van de website van het Regionaal Bureau Leerplicht Vrijstelling tot schoolbezoek (goedgekeurd verlof) U kunt vrijstelling krijgen om uw kind niet naar school te laten gaan. Dit kan om de volgende redenen: uw kind is ziek het is een religieuze feestdag een belangrijke gebeurtenis zoals een huwelijk, begrafenis of verhuizing van het gezin vakantie buiten schoolvakanties, omdat u door uw beroep niet in de schoolvakanties weg kunt (maximaal 10 dagen per jaar). De data voor schoolvakanties (rijksoverheid.nl) worden elk jaar landelijk vastgesteld. De scholen in de gemeente Kaag en Braassem behoren tot de regio Midden. Lokaal kan hiervan worden afgeweken. Voor het exacte vakantieschema verwijzen wij u naar de betreffende school. Aanvraag U meldt aan de school dat uw kind niet naar school komt. Elke school heeft hiervoor eigen procedures. Als het om meer dan twee weken verlof gaat, dan moet u ook toestemming vragen aan de leerplichtmedewerker van het Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland. U vindt de contactpersoon van de school van uw kind op de contactpagina van de website van het Regionaal Bureau Leerplicht Vrijstelling tot 6 jaar Is uw kind nog geen 6 jaar? Dan mag u uw kind thuishouden om te voorkomen dat het teveel belast wordt. Dit mag maximaal 5 uur per week. U kunt dit uitbreiden naar maximaal 10 uur per week als u toestemming krijgt van de directeur.  

  • Gebruik achternaam veranderen

    U kunt zelf bepalen welke achternaam overheidsorganisaties voor u gebruiken: uw eigen achternaam of die van uw (ex-)partner, of beide namen. Op officiële documenten als paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam. Aanvragen en meenemen U kunt het gebruik van uw achternaam wijzigen met het digitale formulier:  Naamgebruik veranderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Of aan de balie: maak dan online een afspraak. Meenemen Neem uw geldige identiteitsbewijs mee. Keuze U kunt zelf kiezen hoe overheidsinstellingen u voortaan moeten aanschrijven: alleen met uw eigen naam alleen met de naam van uw (ex-)partner met de naam van uw (ex-)partner, gevolgd door uw eigen naam met uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw (ex-)partner De gemeente geeft het gekozen naamgebruik door aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, enzovoorts. Wilt u dat andere instanties zoals banken en verzekeringsmaatschappijen ook uw naamgebruik wijzigen, dan moet u hen zelf informeren. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam. Op sommige documenten staat ook de naam van uw partner. Dit blijft zo, ook als u heeft aangegeven dat u niet meer uw eigen achternaam gebruikt. Naamswijziging voor- en achternaam Naamswijziging achternaam  In bepaalde situaties kunt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen. Kijk op de website Rijksoverheid.nl of dit kan. Naamswijziging voornaam U kunt de rechter vragen om uw voornaam te wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u uw voornaam lelijk vindt of uw voornaam niet meer bij u past. U hebt een advocaat nodig om de aanvraag in te dienen.

  • Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

    U betaalt onroerende-zaakbelasting (OZB) als u een woning of bedrijf in eigendom heeft of als u een bedrijf gebruikt. De waarde van een onroerende zaak is bepalend voor de hoogte van de aanslag. Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde. Bent u het niet eens met de hoogte van de aanslag, dan kunt u bezwaar maken tegen het aanslagbiljet. Bijzonderheden Wanneer uw woning of bedrijf nog in aanbouw is, wordt de WOZ-waarde vastgesteld. De waarde wordt dan bepaald naar de toestand van het pand op 1 januari van het jaar. De waarde bedraagt minimaal de waarde van de grond. U betaalt dus hierover ook OZB. Sommige onroerende zaken of onderdelen daarvan zijn uitgesloten van belastingheffing omdat de waarde is vrijgesteld. Het gaat daarbij om bijzondere objecten zoals landbouwgronden, glastuinbouwkassen, natuurterreinen of openbare wegen. Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde. Kosten De gemeenteraad van Kaag en Braassem stelt de belastingtarieven vast en bepaalt welke belastingen u betaalt. Bekijk het overzicht van de geldende Belastingtarieven. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in)

  • Aangevraagde evenementen

    In onze gemeente worden veel evenementen georganiseerd. Deze activiteiten, zoals de huttenbouw, pleinfestiviteiten, tentfeesten en verschillende activiteiten tijdens kermisweken, kunnen altijd op veel belangstelling rekenen. Aangevraagde en verleende vergunningen De aangevraagde of verleende evenementenvergunningen vindt u op Overheid.nl. Wilt u op de hoogte blijven van wat er in uw omgeving gebeurt? Dan kunt u zich aanmelden voor de (gratis) e-mailservice.  Evenementenkalender Wilt u een evenement bezoeken in Kaag en Braassem? Op de toeristische website www.Rondomkaagenbraassem.nl staan de leukste evenementen in de evenementenkalender. Op deze website vindt u ook ook arrangementen, fietsroutes, wandelroutes en zelfs skateroutes rondom de Kagerplassen en het Braassemermeer. Evenement organiseren  Organiseert u zelf een evenement? Voor bepaalde evenementen heeft u een evenementenvergunning nodig. Kijk hiervoor bij Evenement organiseren, vergunning.

  • Milieu, omgevingsvergunning of melding

    Bedrijven die schade aan het milieu veroorzaken, hebben een omgevingsvergunning voor het milieu nodig. U kunt dit nodig hebben als uw bedrijf bijvoorbeeld: veel energie verbruikt de lucht vervuilt geluidsoverlast veroorzaakt geuroverlast veroorzaakt afval verwerkt. Doe de vergunningcheck bij het Omgevingsloket of ga naar de Activiteitenbesluit Internetmodule (AIM)  en ontdek of u een vergunning moet aanvragen of een melding moet doen. Aanvraag Ga naar het Omgevingsloket om een omgevingsvergunning aan te vragen of een melding milieubeheer te doen. Bedrijven maken daarbij gebruik van eHerkenning. Vergunning Vul het aanvraagformulier volledig in. Stuur het aanvraagformulier met de gevraagde documenten naar de gemeente. De gemeente stuurt een ontvangstbevestiging van uw aanvraag. Bij een ingewikkelde aanvraag maakt de gemeente eerst een ontwerpbesluit over uw aanvraag. Iedereen kan binnen 6 weken zijn of haar mening (zienswijze) hierover geven. Bent u het niet eens met het ontwerpbesluit? Geef dan in uw zienswijze aan waarom. U ontvangt vanzelf bericht of u de vergunning krijgt. Melding Doe de melding minimaal 4 weken voordat u uw activiteiten begint. De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van uw melding. Deze ontvangstbevestiging houdt niet automatisch in dat u aan alle eisen hebt voldaan. De gemeente bekijkt of de melding compleet is en vraagt u soms om aanvullende gegevens. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning vindt u in de Legesverordening op overheid.nl. Meer informatie Wilt u meer informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning? Of wilt u advies over uw specifieke situatie? Maak dan een afspraak via het contactformulier. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart is er voor bestuurders van een auto die een langdurige loopbeperking hebben een passagierskaart is er voor passagiers in een auto die een langdurige  loopbeperking hebben én continu afhankelijk zijn van begeleiding tijdens de reis een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart, bijvoorbeeld als u blijvend rolstoelgebonden bent een instellingenkaart is er voor zorginstellingen die gehandicapten moeten kunnen vervoeren. Gehandicaptenparkeerkaarten (GPK) zijn bedoeld voor bestuurders of passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen of van een brommobiel. De GPK is niet voertuig gebonden. Er wordt een P (passagier), B (bestuurder),  B/P (combinatie) of een I (instelling) op de kaart vermeld. Ter controle wordt een pasfoto van de houder op de kaart geplaatst (met uitzondering van de I-kaart). Voorwaarden U kunt in aanmerking komen voor een bestuurderskaart (B) als u: a.  ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan 6 maanden) en met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen; b.  ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoel gebonden bent; extra voorwaarde: in bezit bent van geldend rijbewijs. U kunt in aanmerking komen voor een passagierskaart (P) als u: a.    Ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan 6 maanden) en met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen en voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder; of b.    Ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoel gebonden bent. U kunt in aanmerking komen voor een combinatiekaart (B/P) als u: Wisselend bestuurder of passagier bent met de bovengenoemde beperkingen. U kunt in aanmerking komen voor een instellingenkaart (I) als u voldoet aan de voorwaarden: Regelmatig passagiers vervoert die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen. Als u een gehandicaptenkaart heeft, geldt dat: u uw parkeerkaart in elke auto kunt gebruiken (de kaart staat op uw naam, niet op kenteken) de parkeerkaart maximaal 5 jaar geldig is. Soms is een kaart minder lang geldig; als vooraf duidelijk is dat u minder dan 5 jaar in aanmerking komt of als u maar tijdelijk in Nederland verblijft.  Aanvraag of verlengen Gehandicaptenparkeert aanvragen of verlengen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met de DigiD van de aanvrager. U doet zelf uw aanvraag. Wilt u dat iemand anders voor u de aanvraag doet, regel dan eerst een machtiging via machtigen.digid.nl. Vermeld op uw aanvraag: nieuwe aanvraag of verlengen parkeerkaart wie contactpersoon is bij correspondentie welke parkeerkaart u aanvraagt gegevens en relatie contactpersoon (indien van toepassing) alleen bij aanvraag bestuurderskaart: kopie geldig rijbewijs toevoegen (uploaden). Kosten U betaalt met iDeal € 44,45. De kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag, u moet deze leges ook betalen indien de gehandicaptenparkeerkaart niet wordt verleend. Proces U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart of verlenging aan via het online aanvraagformulier. Om uw aanvraag te kunnen beoordelen wordt medisch advies opgevraagd. U ontvangt een bevestiging waarbij u gevraagd wordt een pasfoto in te sturen. U krijgt hiervoor een antwoord enveloppe. U ontvangt bericht zodra de gehandicaptenparkeerkaart voor u klaar ligt om (persoonlijk) af te halen.  Meer informatie Twijfelt u of u wel in aanmerking komt of heeft u nog andere vragen, neem dan contact op met het Kernteam Kaag en Braassem via e-mail info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67.

  • Paspoort

    Het paspoort is een officieel en wereldwijd erkend document waarmee u zich kunt identificeren en waarmee u naar het buitenland kunt reizen. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht een eigen identiteitskaart of paspoort te hebben. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Kinderen (van 0 tot 18 jaar) hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Aanvragen en meenemen Een paspoort aanvragen en ophalen doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen). Voor het aanvragen of ophalen van een nieuw paspoort maakt u een afspraak. Voor iedere persoon moet een aparte afspraak gemaakt worden. U betaalt de kosten bij het aanvragen. Het paspoort ligt na 5 werkdagen voor u klaar. Wat neemt u mee Neem het volgende mee als u uw paspoort komt aanvragen: al uw oude reisdocument(en): paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. In het gemeentehuis is een fotohokje waar u pasfoto's kunt maken. Dit kost € 7,00 (contant of contactloos pinnen) voor 8 pasfoto’s. Het fotohokje in het gemeentehuis is niet geschikt voor: - Personen kleiner dan 1 meter 40. - Als u in het dagelijks leven een bril draagt en zo ook op de foto wilt. Wij adviseren u in deze gevallen de foto bij een fotograaf te laten maken. voor kinderen jonger dan 18 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag. Kosten kinderen tot 18 jaar € 63,42 vanaf 18 jaar € 83,87 extra kosten bij een spoedaanvraag € 57,09 U kunt alleen met pin betalen. Maak een afspraak Spoedaanvraag Paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 57,09 extra. Overige informatie Rijksoverheid.nl - zakenpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingen - of vreemdelingenpaspoort Rijksoverheid.nl - stappen tegen identiteitsfraude Rijksoverheid.nl - toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen.

  • Hulp bij schulden

    Bent u in de schulden geraakt en kunt u er zelf niet meer uitkomen? Dan kunt u gebruik maken van schuldhulpverlening.Als u schulden of betalingsachterstanden heeft en u kunt er zelf niet meer uitkomen dan kunt u de gemeente om hulp vragen. Een schuldhulpverlener kijkt met u naar mogelijke oplossingen en bepaalt samen met u welke hulp het beste voor u is. Voorwaarden U woont in de gemeente Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn of Nieuwkoop U bent 18 jaar of ouder U kunt en wilt de afspraken nakomen om uw schulden af te lossen U bent gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken U geeft de gemeente alle overzichten en gegevens die nodig zijn om u te kunnen helpen. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden uitgevoerd door gemeente Alphen aan den Rijn. Telefonisch is het gemeente Alphen aan den Rijn bereikbaar via 14 0172. Tips Stichting Sociaal Noodfonds Kaag en Braassem biedt financiële hulp bij acute financiële problemen. Kijk voor meer informatie op www.noodfondskb.nl Heeft u problemen met uw administratie? Dan kunt u terecht bij de Papierwinkel (website Driemaster.nu). Vrijwilligers van de papierwinkel helpen u dan om uw administratie op orde te krijgen en inzicht te krijgen in de financiën, zodat u daarna zelf in staat bent om het bij te houden. www.Nibud.nl www.zelfjeschuldenregelen.nl (website Nibud en NVVK).

  • Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

    In de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Ook de standplaatsen voor woonwagens en ligplaatsen voor woonboten staan in de BAG. Zoekt u gegevens over een woning, kantoor of winkel? Dan kunt u deze digitaal opzoeken in de BAG Viewer van het Kadaster. Fout in de gegevens? Geef het door Een fout in de gegevens kan gevolgen hebben als u uw huis verkoopt, bijvoorbeeld voor het verplichte energielabel. U kunt dan vragen om de gegevens aan te passen door een terugmelding via de BAG viewer. U krijgt automatisch bericht zodra de terugmelding is verwerkt. Meer informatie Via het contactformulier kunt u uw vraag of opmerking doorgeven aan de gemeente; vermeld hierbij dat het om de BAG gaat. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.