Zoekresultaat 1 - 10 van 108 resultaten

  • FinanciĆ«le regeling voor een monument aanvragen

    Een lening voor monumenten vraagt u aan bij het Nationaal Restauratiefonds. Er zijn verschillende leningen:

    • Cultuurfonds-hypotheek: Hiermee financiert u de restauratie.
    • Monumenten-hypotheek: Hiermee financiert u de restauratie, aankoop of aanvullende kosten.
    • Gecombineerde lening: Hiermee financiert u de restauratie en het energiezuiniger maken van een monument.
    • Restauratiefonds-hypotheek: Hiermee financiert u de restauratie.

    Het ligt aan het soort monument welke lening u kunt gebruiken:

    • gemeentelijk monument:
      • Cultuurfondshypotheek
      • Monumentenhypotheek
      • Gecombineerde lening
    • provinciaal monument:
      • Cultuurfondshypotheek
      • Monumentenhypotheek
      • Gecombineerde lening
    • rijksmonument:
      • Restauratiefonds
      • Monumentenhypotheek
      • Gecombineerde lening

    Er zijn niet alleen leningen maar ook subsidies voor monumenten. Deze vraagt u aan bij de overheid, provincie of gemeente. Er zijn verschillende subsidies, zoals de Subsidie instandhouding rijksmonumenten, Instandhoudingssubsidie woonhuismonumenten en Subsidie voor herbestemming.

    Ook voor het wind- en waterdicht houden van de buitenkant van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor een subsidie van de gemeente. De hoogte van de gemeentelijke subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de onderhoudskosten tot maximaal € 5.000,--. Wel stelt de raad jaarlijks een subsidieplafond vast, voor 2023 is deze op € 0,00 vastgesteld, waardoor er in 2023 geen gemeentelijke subsidie verstrekt kan worden.

    Nadat een onderhoud is uitgevoerd beoordeelt de gemeente of u in aanmerking komt voor een subsidie. Voor deze beoordeling moet u onder andere de rekeningen van het onderhoud en een inspectierapport van de Monumentenwacht, dat na uitvoering van de werkzaamheden gemaakt moet worden, inleveren.

  • Verkeerd huisnummer melden

    Huizen en bedrijfspanden krijgen een adres met huisnummer van de gemeente. Vaak krijgen stand- en ligplaatsen ook een adres. Alle adressen zijn opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.

    De gemeente kan niet zomaar huisnummers gebruiken of wijzigen. Als uw huisnummer niet klopt, kunt u dit melden bij de gemeente.

    Wilt u een nieuw pand bouwen of een pand opsplitsen? Dan heeft u daar een omgevingsvergunning voor nodig.

  • Langere openingstijden voor uw horecabedrijf aanvragen

    U kunt als eigenaar van een horecabedrijf een vergunning krijgen om langer open te blijven. Het gaat dan om langere openingstijden tijdens het hele jaar, niet vanwege 1 evenement. Voor een eenmalig evenement vraagt u ontheffing aan.

  • Inburgeringscursus volgen

    Tijdens een inburgeringscursus leert u Nederlands. Maar ook hoe de Nederlandse samenleving in elkaar zit. De cursus wordt afgesloten met een inburgeringsexamen. Haal uw examen binnen 3 jaar. Anders krijgt u geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

    Is het uw eigen schuld dat u geen inburgeringsdiploma hebt? Dan kan de gemeente u een boete geven.

    U betaalt de inburgeringscursus en het examen zelf. Kunt u de cursus en het examen niet betalen? U kunt geld lenen via DUO, Servicecentrum Inburgering.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U kunt een paspoort of identiteitskaart aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Bij de aanvraag moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarige kinderen. Na 5 dagen kunt u het reisdocument persoonlijk afhalen.

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Een paspoort of identiteitskaart is ook een reisdocument waarmee u naar andere landen kunt reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

    Voor minderjarigen die reizen zonder ouders of met 1 ouder adviseren wij om een toestemmingsformulier van de niet mee-reizende ouder(s) mee te nemen. Bij dit formulier hoort ook een uittreksel waaruit blijkt wie de ouders zijn. Dit kan een geboorteakte zijn, maar ook een uittreksel met vermelding van de namen van de ouders.

  • Uitkeringsfraude melden

    Iemand die een bijstandsuitkering krijgt, moet veranderingen op tijd doorgeven. De gemeente controleert actief of iemand recht heeft op een uitkering. Denkt u dat iemand fraudeert? Meld dit bij de gemeente.

    Heeft u zelf een uitkering? Geef veranderingen dan op tijd door. Zo voorkomt u dat u per ongeluk fraudeert.

    Als er twijfel is over het recht op de uitkering, start de gemeente een fraudeonderzoek. Blijkt uit het onderzoek dat u fraudeert? U moet al het geld dat u teveel heeft gehad, terugbetalen. Daarnaast krijgt u een boete die even hoog is als het bedrag dat u terug moet betalen. Fraudeert u binnen 5 jaar opnieuw? Dan wordt de boete nog hoger.

    Voorbeelden van uitkeringsfraude zijn:

    • niet doorgeven van een verandering in uw inkomen of vermogen, bijvoorbeeld dat u zwart werkt of een dure auto heeft
    • niet doorgeven dat u gevangen zit
    • niet doorgeven dat uw gezinssamenstelling verandert of dat u getrouwd of gescheiden bent, of u doet alsof u gescheiden bent (schijnverlating)
    • een vals adres opgeven

    Een fraudeonderzoek werkt zo:

    • De gemeente verzamelt informatie en nodigt u uit voor een gesprek.
    • De gemeente kan op huisbezoek komen.
    • De gemeente start een onderzoek. Tijdens dit onderzoek kijkt de gemeente onder andere op uw adres of de informatie klopt.
    • Denkt de gemeente dat u al lange tijd fraudeert? En meer dan een bepaald bedrag (€ 50.000) teveel heeft gekregen? Dan doet de sociale recherche een strafrechtelijk onderzoek.

  • Loonkostensubsidie aanvragen

    Als werkgever kunt u loonkostensubsidie aanvragen als u iemand met een bijstandsuitkering in dienst neemt. Het gaat om werknemers met een arbeidsbeperking die niet volledig inzetbaar zijn.

    Werkt er een jongere in uw bedrijf die door een beperking niet het minimumloon kan verdienen? Ook voor die werknemer kunt u loonkostensubsidie aanvragen.

    De hoogte van de subsidie hangt af van de loonwaarde van de werknemer. De gemeente bepaalt de loonwaarde.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator.

    De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. 

  • Kinderopvang starten

    Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

    U moet een aanvraag doen als u de volgende onderneming start:

    • buitenschoolse opvang
    • gastouderbureau
    • kinderdagverblijf

    De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht.

    Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het LRK geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen.

    U moet zich ook inschrijven in het personenregister kinderopvang. Dit geldt voor iedereen die woont of werkt op een plek waar kinderen worden opgevangen. Meer informatie leest u op de website van DUO.

  • Vondeling gevonden

    Het is in Nederland verboden een kind te vondeling te leggen. De politie start meteen een onderzoek om de ouders te vinden. Ook worden de Raad voor de Kinderbescherming en andere hulpverleners ingeschakeld. De burgemeester doet aangifte van de geboorte bij de eigen gemeente. De ambtenaar die de aangifte behandelt, geeft de baby een naam.