Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Bodeminformatie opvragen

    U kunt de bodemkwaliteit van uw perceel laten onderzoeken. Uit het onderzoek kan informatie komen die u bijvoorbeeld kan helpen bij de beslissing of u een woning of bedrijfspand wilt kopen. Aanvraag Doe uw aanvraag bij het Bodem Informatie Punt (BIP) van de Omgevingsdienst West-Holland. Het BIP beheert de gegevens van alle bij de Omgevingsdienst bekende bodemonderzoeken, ondergrondse tanks en historische bedrijfsactiviteiten. Tips U vindt ook bodeminformatie via het Bodemloket van Rijkswaterstaat. Het Bodemloket geeft inzicht in de bij de overheid bekende gegevens. Ook ziet u waar vroeger (bedrijfs)activiteiten hebben plaatsgevonden die de bodemkwaliteit beïnvloed kunnen hebben.

  • Zwemwaterkwaliteit

    Met warme weer is het heerlijk verkoeling te zoeken in buitenwater. Het zwemmen in oppervlaktewater brengt risico’s met zich mee. Zwemmen in open water is altijd op eigen risico. Er is geen toezicht. Denk dus goed aan uw veiligheid en let extra op kinderen. Controle waterkwaliteit Denk aan algenbloei (blauwalg) die gezondheidsklachten kan veroorzaken. In stilstaand water ligt het gevaar van blauwalg altijd op de loer. Wij adviseren u te kiezen voor de officiële zwemlocaties in de gemeente, daar wordt de kwaliteit van het water gecontroleerd. Is er een bepaald risico bij een zwemplek? Dan geeft de overheid een waarschuwing, negatief advies of in het ergste geval een zwemverbod. Zwemlocaties Het zwemseizoen loopt van mei tot en met september. In die periode bewaakt de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) namens de provincie Zuid-Holland de kwaliteit van veel zwemlocaties in onze provincie. Ook in Kaag en Braassem zijn meerdere van deze locaties. U vindt een overzicht van de locaties op www.zwemwater.nl. De ODMH geeft waarschuwingen af als de zwemkwaliteit beneden de maat is. Controleer van tevoren of het water schoon genoeg is om in te zwemmen: online op zwemwater.nl installeer de app Zwemwater bel de zwemwatertelefoon 0800 – 90 36 (tussen 08.30 uur en 16.30 uur) stuur een e-mail naar info@odmh.nl of kijk op de website van de ODMH.

  • Afvalstoffenheffing

    Alle huishoudens betalen afvalstoffenheffing. U betaalt deze belasting voor het ophalen en het verwerken van uw huisvuil. Gemeente Kaag en Braassem kent een basis en een variabel tarief. U ontvangt geen voorlopige aanslag voor het variabele deel van de afvalstoffenheffing. U krijgt alleen een definitieve aanslag, in het jaar erna. U ontvangt dus elk jaar één aanslag met het vaste deel voor dat jaar en één aanslag met het variabele deel van het jaar daarvoor. Tarieven afvalstoffenheffing  Vast tarief een- en meerpersoonshuishouden € 304,60 Per vuilniszak restafval (maximaal 60 liter) in verzamelcontainer  € 1,70 Tarief per aanbieding minicontainer restafval 140 liter € 5,20 Tarief per aanbieding minicontainer restafval 240 liter € 9,20 Bijzonderheden Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar maken. Voor het vaste tarief van afvalstoffenheffing kunt u kwijtschelding aan vragen. Meer informatie hierover leest u op de pagina kwijtschelding. Heeft u meer restafval door een chronische ziekte of beperking? Dan kunt u een tegemoetkoming medische afval aanvragen. Als u verhuist naar een andere woning binnen de gemeente dan verandert uw huidige aanslag niet. Als u verhuist naar een andere gemeente, dan wordt automatisch ontheffing verleend en wordt eventueel teveel betaalde belasting aan u terugbetaald. Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing. Zij moeten zelf zorgdragen voor de afvoer van hun afval. Meest gestelde vragen Heeft u een vraag over de afvalstoffenheffing? Kijk dan of uw vraag staat bij de Veel gestelde vragen Afvalstoffenheffing. Als uw vraag hier niet bij  staat, kunt u contact opnemen met gemeente Alphen aan den Rijn. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen kunt een e-mail sturen naar belastingen@kaagenbraassem.nl of op werkdagen bellen via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). 

  • Rioolaansluiting aanvragen

    De Wet Milieubeheer verplicht de gemeente voorzieningen te treffen voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater. Hiervoor is riolering aangelegd. Voor een aansluiting op de riolering heeft u toestemming van de gemeente nodig. Hiervoor kunt u een aansluiting aanvragen. Bijzonderheden Als uw woning wordt of is aangesloten op het rioolstelsel, moet uw rioolaansluiting voldoen aan het Bouwbesluit en aan het uitvoeringsbeleid van de gemeente. Wilt u alleen het hemelwater aansluiten op het riool en heeft u een watergang direct aan uw perceel, dan hoeft u geen rioolaansluiting aan te vragen. In dit geval moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen. Wilt u een aansluiting van het hemelwater zonder directe watergang aan uw perceel? Of wilt u een aansluiting op het hemelwater- en/of vuilwaterriool? Dan moet u een rioolaansluiting aanvragen. Voorwaarden Er zijn 2 soorten rioolaansluitingen: vuilwater en hemelwater. u bent verplicht een gescheiden stelsel aan te bieden het hemelwater dient op de dichtstbijzijnde watergang geloosd te worden wanneer er een watergang aan uw eigen perceel grenst, moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen wannee u voor de aanleg van hemelwaterafvoer over openbaar terrein moet, dan dient u dit in de aanvraag vermelden het vuilwater en (indien van toepassing) hemelwater sluit de gemeente op uw kosten aan op het vuilwaterriool en hemelwater riool. Kosten De kosten voor het maken van de aansluiting op het eigen deel zijn voor rekening van de eigenaar van het pand of het perceel. Deze kosten worden door de gemeente aan u doorberekend. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de situatie. U ontvangt hiervoor eerst een offerte. Aanvraag Stuur deze bijlage(n) mee: Situatieschets met daarop duidelijk aangegeven: de ligging, diameter en materiaalsoort van de buitenriolering op eigen terrein gewenste diameter en hoogte van de aansluiting Rioolaansluiting aanvragen via onlinegelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of e-Herkenning. De gemeente neemt contact met u op voor de uitvoering van de aanleg van de aansluiting. Gerelateerde informatie Bouwverordening Kaag en Braassem op overheid.nl Wateroverlast Werk aan riolering

  • Kwijtschelding afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing

    Heeft u een laag inkomen en daardoor weinig financiële middelen? Misschien kunt u dan gedeeltelijke of volledige kwijtschelding krijgen. U hoeft dan slechts een deel van de afvalstoffenheffing en rioolheffing te betalen. Het hangt van uw inkomen en persoonlijke situatie af of u hiervoor in aanmerking komt. Indien de aanslag niet kan worden voldaan, kunt u telefonisch contact opnemen. Betalingscapaciteit en/of eigen vermogen Elke aanvraag om kwijtschelding moet worden getoetst aan door het Rijk gestelde normen en regels; kijk voor meer informatie op Belastingdienst.nl. Er wordt bekeken of u over betalingscapaciteit en/of vermogen beschikt. Als u over vermogen beschikt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen volgens deze regeling is: alle bezittingen van aanvrager en partner. Vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit saldi op bankrekeningen die het geldende normbedrag te boven gaan, spaargeld, overwaarde van de eigen woning, de waarde van uw auto of de inrichting van uw woning. De betalingscapaciteit wordt berekend door de in wet- en regelgeving bepaalde inkomensgegevens en benoemde uitgaven. Dit is het netto besteedbare inkomen. Dit netto besteedbaar inkomen wordt vergeleken met het normbedrag, dat is afgeleid van de bijstandsnorm. Is het netto besteedbaar inkomen hoger dan het normbedrag, dan volgt gedeeltelijke of geen kwijtschelding.  Onder inkomen valt ook de heffingskorting(en), alimentatie, studiefinanciering, kostgangers. Aan de uitgavenkant wordt rekening gehouden met woonlasten, ziektekostenpremie, betaling op belastingaanslagen, bevoorrechte schuld, betaalde alimentatie. Bijzonderheden Heeft u vorig jaar volledige kwijtschelding gekregen dan worden uw gegevens automatisch getoetst. De toetsing vindt plaats voordat de aanslagen worden verzonden. De gegevens worden bij diverse instanties opgevraagd. Komt u voor kwijtschelding in aanmerking dan hoeft u geen formulier meer in te vullen. Mocht u geen recht op kwijtschelding meer hebben dan wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. U kunt alleen voor afvalstoffenheffing en rioolheffing kwijtschelding aanvragen, niet voor andere gemeentelijke belastingen. Wanneer u kwijtschelding aanvraagt, krijgt u uitstel van betaling voor het bedrag van afvalstoffenheffing en rioolheffing. Dit geldt dan niet voor de andere belastingen zoals onroerende-zaakbelasting. Het bedrag van de andere belastingen kunt u in termijnen betalen met een automatische incasso. Aanvraag In de browsers Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome; niet in Internet Explorer: kwijtschelding aanvragen via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD (de persoon die de aanslag ontvangt). Uw verzoek om kwijtschelding moet worden ingediend binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. De informatie hierover staat op het aanslagbiljet dat u ontvangt. Na ontvangst van een verzoek om kwijtschelding wordt automatisch uitstel van betaling verleend van de verschuldigde belasting tot het moment dat over uw verzoek is beslist. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in) of stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.