Zoekresultaat 1 - 10 van 31 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn

    Heeft u voor een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij een bewijs van in leven zijn nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. Het bewijs is een soort uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een bewijs van in leven zijn, is bedoeld voor Nederlandse instanties. Voor buitenlandse instanties heeft u meestal een attestatie de vita nodig.

  • Erkenning (ongeboren) kind

    U kunt een kind erkennen dat nog geen wettelijke ouder heeft. Ook als u de niet-biologische ouder of duomoeder bent. Erkennen kan tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Erkenning is niet nodig als u een kind krijgt binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap; u heeft dan automatisch wettelijk ouderschap. Concreet betekent erkenning: U krijgt een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind. Het kind krijgt erfrecht. Het kind kan bij de erkenning uw achternaam krijgen.

  • Persoonsgegevens opvragen

    Bent u namens een niet-commerciële instelling of als particulier op zoek naar een persoon? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden gegevens over deze persoon opvragen bij de gemeente.

  • Gevonden en verloren documenten en voorwerpen

    Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Meld dit bij de gemeente. De gemeente registreert en beheert gevonden en verloren voorwerpen en bemiddelt tussen vinder en verliezer. Bent u uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt of is deze gestolen? Dan doet u aangifte.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Met een bewijs van Nederlanderschap toont u aan dat u de Nederlandse nationaliteit bezit. U kunt het bewijs nodig hebben als u naar het buitenland verhuist, als u gaat trouwen of als u voor bepaalde beroepen in aanmerking wilt komen. Bijvoorbeeld bij functies in het openbaar bestuur.

  • Klacht indienen

    Iedere gemeente wil haar taken zo goed mogelijk uitvoeren. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent over hoe een medewerker of bestuurder u heeft behandeld. Heeft u hierover een klacht? Dan kunt u die bij de gemeente indienen. Is iets in de openbare ruimte kapot, is er sprake van overlast of is er een gevaarlijke situatie ontstaan? Meld dit dan bij de gemeente via het formulier Melding openbare ruimte.

  • Verhuizen

    Geef uw verhuizing binnen vijf dagen na of maximaal 30 dagen voor de verhuisdatum door aan de gemeente waar u gaat wonen. Dus ook als u binnen de gemeente van adres verandert. Gaat u verhuizen naar een recreatieverblijf? Lees meer over permanente bewoning in een recreatieverblijf.

  • Snippergroen huren, kopen of gebruiken

    Als uw tuin grenst aan een stuk grond van de gemeente, kunt u dit stuk grond misschien bij uw tuin trekken. Vraag de gemeente dan of u het stuk grond kunt kopen of huren. We noemen zo’n stuk grond snippergroen.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bijvoorbeeld gaat werken in de kinderopvang of als u vrijwilligerswerk gaat doen.

  • Voornaam wijzigen

    Wilt u uw voornaam veranderen? Dan moet een advocaat uw gemotiveerde verzoek tot voornaamswijziging bij de rechtbank indienen. Redenen om uw voornaam te wijzigen, kunnen zijn: Bij uw geboorteaangifte is een onjuiste naam opgegeven; Uw voornaam is niet meer passend omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan; U vindt uw naam lelijk.