Zoekresultaat 1 - 10 van 21 resultaten

  • Verklaring onder ede of belofte

    Het is belangrijk dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en volledig zijn. Als u geen officiële brondocumenten (zoals een geboorteakte of bewijs van nationaliteit) kunt overleggen, is het mogelijk om bij ons een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Wij nemen uw gegevens dan aan de hand van die verklaring op in de BRP.

  • Bewijs van in leven zijn

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U vraagt geheimhouding aan als u niet wilt dat maatschappelijke organisaties uw persoonsgegevens bij de gemeente kunnen opvragen. U kunt alleen voor uzelf en voor uw kinderen jonger dan 16 jaar geheimhouding aanvragen. Als uw kind 16 jaar of ouder is, moet het zelf geheimhouding aanvragen. Verhuist u naar een andere gemeente, dan wordt de geheimhouding automatisch doorgegeven aan uw nieuwe gemeente.

  • Paspoort aanvragen

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen.  Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen.

  • Buitenlandse akte inschrijven

    U kunt een buitenlandse geboorte-, huwelijks-, partnerschaps- of overlijdensakte inschrijven in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen digitaal. Dit is 1 van de landelijke taken die de gemeente Den Haag uitvoert voor de rijksoverheid.  Zie www.denhaag.nl voor meer informatie.

  • Vestiging vanuit het buitenland

    Komt u vanuit het buitenland (weer) in Alphen aan den Rijn) wonen en gaat hier meer dan 4 maanden verblijven? Dan maakt u telefonisch een afspraak om u in te schrijven. Dit doet u binnen 5 dagen na aankomst.

  • Naamgebruik wijzigen

    Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? Dan kunt u bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsinstanties aangeschreven wilt worden.  U kunt kiezen voor: uw eigen achternaam de achternaam van uw partner uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen Alphen aan den Rijn, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. U geeft uw verhuizing 4 weken vooraf of uiterlijk 5 dagen na de verhuizing door.  Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuist u vanuit het buitenland naar Alphen aan den Rijn, zie Vestiging vanuit het buitenland. 

  • Attestatie de vita

    Een Attestatie de vita is een verklaring van in leven zijn. De verklaring is in meerdere talen opgesteld en is dus internationaal te gebruiken. Een Attestatie de vita moet u persoonlijk aan de balie aanvragen. Maak voordat u langskomt eerst een afspraak.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    U heeft een Bewijs van Nederlanderschap nodig om aan te tonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld bij een verhuizing naar het buitenland of een huwelijk. Of voor bepaalde beroepen zoals een functie in het openbaar bestuur. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit.