Zoekresultaat 1 - 10 van 29 resultaten

  • Groenstrook of restgrond kopen, huren of gebruiken

    Een stuk gemeentegrond naast uw koopwoning kunt u kopen, huren of tijdelijk gebruiken. Ook als het naast de tuin van uw woning ligt. Het gaat om openbaar groen of restgrond. Hiervoor moet u betalen.

    Het kopen, huren of in gebruik nemen van gemeentegrond kan alleen als het voor iedereen voordeel oplevert. Het is illegaal om zonder toestemming van de gemeente gemeentegrond te gebruiken.

  • Bouwgrond aanvragen

    Als in een gebied nieuwe woningen of bedrijfsterreinen komen, koopt u de bouwgrond via een makelaar of projectontwikkelaar. Zij kunnen u meer informatie geven. U kunt zich daar ook inschrijven.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Het kan gebeuren dat u schade lijdt door de gemeente. Bijvoorbeeld:

    • een ongeval door een stoeptegel die verkeerd ligt
    • een auto-ongeluk door een glad wegdek
    • schade door een vuilniswagen of een ander voertuig van de gemeente

    U kunt dan de gemeente aansprakelijk stellen. De gemeente beoordeelt of zij inderdaad aansprakelijk is voor de schade. Is dit zo, dan krijgt u uw kosten deels of volledig vergoed.

  • Dubbele achternaam aanvragen voor uw kind

    Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind van allebei de ouders een achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. U laat dit weten bij de geboorteaangifte. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn na 31 december 2015. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Gemeentegrond gebruiken

    Inwoners, bedrijven of instellingen kunnen gebruikmaken van gemeentegrond. Wilt u een evenement organiseren op gemeentegrond? Dan heeft u naast een evenementenvergunning ook toestemming van de gemeente nodig voor het gebruik van de grond.
    Krijgt u toestemming, dan mag u de grond onder bepaalde voorwaarden gebruiken. De gemeente blijft wel eigenaar van de grond.

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.

    Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

    U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.

    Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens inzien via MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór adoptie of geslachtswijziging aanpassen of verwijderen.

    Na adoptie kan de gemeente gegevens wijzigen of verwijderen over:

    • uw naam
    • één of beide ouders
    • de bij adoptie verloren nationaliteit
    • adresgegevens van voor de adoptie
    • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie

    Na geslachtswijziging kan de gemeente gegevens wijzigen of verwijderen over:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner 

  • Aangifte doen van overlijden

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

    Bent u uitvaartondernemer en heeft u eHerkenning? Dan kunt u online aangifte van overlijden doen