Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.

    Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.

  • Huisverbod

     

     

     

     

    De burgemeester mag iemand een tijdelijk huisverbod opleggen. Dit kan als er huiselijk geweld is gepleegd of vermoedelijk gepleegd gaat worden. Of als er een sterk vermoeden is dat er in een gezin kinderen mishandeld worden. De burgemeester overlegt in dat geval met Veilig Thuis.

    Het huisverbod is bedoeld als afkoelingsperiode. Tegelijkertijd komt de hulpverlening op gang. De persoon met het huisverbod en de gezinsleden of huisgenoten krijgen hulp. De burgemeester kan het huisverbod intrekken als de uithuisgeplaatste de hulpverlening accepteert. Het gevaar voor herhaling moet dan wel kleiner zijn.

  • Online geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U kunt een paspoort of identiteitskaart aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Bij de aanvraag moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarige kinderen. Na 5 dagen kunt u het reisdocument persoonlijk afhalen.

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Een paspoort of identiteitskaart is ook een reisdocument waarmee u naar andere landen kunt reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

    Voor minderjarigen die reizen zonder ouders of met 1 ouder adviseren wij om een toestemmingsformulier van de niet mee-reizende ouder(s) mee te nemen. Bij dit formulier hoort ook een uittreksel waaruit blijkt wie de ouders zijn. Dit kan een geboorteakte zijn, maar ook een uittreksel met vermelding van de namen van de ouders.

  • Geboorteaangifte doen

    U moet binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doen van de geboorte van het kind. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen. 
    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

    Na de aangifte krijgt u een persoonslijst toegestuurd waarop tevens het Burgerservicenummer van het kind wordt vermeld.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.

    U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een: 

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

    Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

  • Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie. Meer informatie over het kiezen van een achternaam van uw kind vindt u op onze website

    Als u een kind erkent, betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag krijgt. Zonder ouderlijk gezag mag u niets beslissen voor het kind. U vraagt ouderlijk gezag aan via de website Rechtspraak.nl.

    Via www.rechtspraak.nl  is het mogelijk om digitaal gezamenlijk gezag aan te vragen.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een attestatie de vita moet worden ondertekend door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

    Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag
    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: door het kind te erkennen, heeft de vader of duomoeder nog geen ouderlijk gezag. Ouderlijk gezag vraagt u apart aan.

    Voogd
    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.