Zoekresultaat 1 - 4 van 4 resultaten

  • Materialen van gemeente lenen of huren

    Soms heeft u materialen als dranghekken, containers of vuilniswagens nodig. Bijvoorbeeld voor een evenement of een actie. Neem dan contact op met een verhuurbedrijf.

    De gemeente leent geen materialen uit, behalve enkele soorten vlaggen. Voor de vlaggen betaalt u huur en een borgsom. De borgsom krijgt u terug als u de vlag(gen) in goede staat terugbrengt.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

    De gemeente kan een vertrokken bewoner niet zomaar uitschrijven. Dat kan alleen:

    • als de vertrokken bewoner zelf de verhuizing doorgeeft of
    • nadat de gemeente onderzoek heeft gedaan en geen nieuw adres heeft weten te achterhalen

    Krijgt u meer informatie over het nieuwe adres van de vertrokken bewoner? Geef deze informatie dan aan ons door.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Dat moet u doen als u naar het buitenland wilt reizen of als u naar de dokter of het ziekenhuis gaat. Iedereen vanaf 14 jaar oud moet ook een paspoort of identiteitsbewijs kunnen laten zien als de politie daarom vraagt.

    Reizen

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u naar andere landen reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Vanaf welke leeftijd?

    Iedereen vanaf 14 jaar moet een paspoort of identiteitsbewijs bij zich hebben. Als kinderen onder de 14 naar het buitenland reizen, hebben ze ook een paspoort of identiteitskaart nodig.

    Als u naar het ziekenhuis of de dokter gaat, moet u ook een eigen paspoort of identiteitsbewijs hebben. Dat geldt ook voor kinderen. De leeftijd van het kind maakt niet uit.

    Reist u alleen met uw kind naar het buitenland? Bijvoorbeeld omdat u alleen het ouderlijk gezag heeft, of omdat de andere ouder niet meereist? Dan heeft u daarvoor een extra document nodig.

    Inloggen

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Geldigheid

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

    Belangrijk: het is niet toegestaan met een verlopen paspoort in het buitenland te reizen. Iedereen moet een eigen reisdocument hebben.

    LET OP: vanaf 1 oktober 2021 mag u niet meer met een Nederlandse identiteitskaart naar de landen van het Verenigd Koninkrijk reizen (Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland).

    U moet vanaf die datum in het bezit zijn van een geldig paspoort.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten meerderjarig zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personenregister (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    Gemeente Meerssen biedt u de keuze uit verschillende huwelijkspakketten:

    Regulier huwelijk

    • Van maandag t/m zaterdag tussen 10.00-20.30 uur.
      • Aanvangstijden zijn: 10.00 uur; 11.30 uur; 13.00 uur; 14.30 uur; 16.00 uur; 17.30 uur; 19.00 uur.
    • Naast onze trouwlocaties kunt u ook op een eigen gekozen locatie trouwen.De aanvangstijden zijn in overleg in tijdblokken van 1,5 uur (vanaf 10.00 uur).
    • Het is een uitgebreide ceremonie (ongeveer 45 minuten). De invulling bespreekt u samen met de trouwambtenaar.
    • De trouwambtenaar van de gemeente voltrekt de ceremonie. Een familielid, vriend of kennis mag ook uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekken. (vul in het online formulier "verzoek trouwambtenaar voor 1 dag" in)  
    • Maximaal aantal gasten is afhankelijk van de capaciteit van uw trouwlocatie.

    Budgethuwelijk

    U kunt ook trouwen in het Erfgoedhuis tegen een lager tarief.

    • Uw budgethuwelijk kan op donderdag om 9.00 uur of 9.30 uur.
    • Het is een korte ceremonie (maximaal 15 minuten). U heeft vooraf geen gesprek met de trouwambtenaar.
    • Er is plek voor maximaal 8 personen (incl. bruidspaar en getuigen).


    Gratis huwelijk

    • Op maandagochtend om 9.00 uur of 9.15 uur.
    • Het gratis huwelijk vindt plaats aan een balie van het Klant Contact Centrum.
    • Het gratis huwelijk duurt ongeveer vijf minuten (wettelijk gedeelte).
    • Er is geen toespraak van de trouwambtenaar. Ook heeft u vooraf geen gesprek met de trouwambtenaar.
    • Er is plek voor het bruidspaar en 2 getuigen.
    • Voorwaarden gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap:
      • minimaal 1 echtgenoot is geboren en/of opgegroeid in de gemeente Meerssen;
      • minimaal 1 echtgenoot woont in de gemeente Meerssen.