Zoekresultaat 1 - 6 van 6 resultaten

  • Zienswijze indienen

    U kunt uw mening geven over ontwerpbesluiten en -plannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Deze mening heet een zienswijze.  Wij laten op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huisblad De Schaapskooi weten dat er nieuwe ontwerpbesluiten of -plannen zijn. U kunt dan ook lezen wanneer en hoe u een zienswijze kunt indienen.

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.  Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd. Wat zijn de voorwaarden? U kunt uw voornaam of die van uw kind wijzigen als u een goede reden heeft. Bijvoorbeeld omdat u gepest wordt of omdat uw voornaam verkeerd gespeld is bij de geboorteaangifte. Op de website van Justis leest u de voorwaarden die gelden om uw achternaam of die van uw kinderen te kunnen veranderen. Wat zijn de kosten? Bij het wijzigen van de voornaam betaalt u de kosten van uw advocaat en voor de griffie van de rechtbank. De kosten voor het wijzigen van de achternaam kunt u vinden op de website van Justis. Hoe doet u een aanvraag? Voornaam wijzigen U dient een verzoek in bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Uw advocaat vertelt wat u nodig heeft. Achternaam wijzigen U vult het aanvraagformulier achternaam wijzigen in op de website van Justis. Voeg de gevraagde stukken bij. U betaalt de aanvraag aan Justis. Hierover ontvangt u bericht. Justis beslist of uw achternaam wordt gewijzigd.

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Wij moeten binnen een vastgestelde periode een beslissing nemen over uw aanvraag. Deze periode heet de beslistermijn. Voor sommige aanvragen ligt de beslistermijn vast in de wet. Is er geen wettelijke termijn voor uw aanvraag? Dan geldt een 'redelijke termijn'. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing en hoe ingewikkeld de aanvraag of het bezwaar is. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. Wij moeten in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken. Er is een ook wettelijke termijn waarin wij op uw bezwaar moeten reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken. Bij inschakeling van een bezwaarschriftenadviescommissie is dit doorgaans 12 weken. Let op: op grond van bijzondere wetgeving gelden soms andere termijnen. Ingebrekestelling sturen Als u binnen de beslistermijn geen beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift heeft ontvangen, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. Dat kan online met het formulier hieronder. Leg uit dat u een aanvraag of bezwaar heeft ingediend en dat de beslistermijn is verstreken. Ingebrekestelling sturen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook het pdf-formulier van www.rijksoverheid.nl downloaden, uitprinten, invullen, inscannen en naar ons toesturen. Wat is de hoogte van de dwangsom? De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de duur van de vertraging. Als de dwangsom gaat lopen gelden de volgende bedragen: € 23,00 per dag voor de eerste 2 weken; € 35,00 per dag voor de volgende 2 weken; € 45,00 per dag voor de overige dagen. De dwangsom loopt uiterlijk 42 dagen en bedraagt maximaal € 1.442,00. In sommige gevallen heeft u geen recht op een dwangsom Als wij door u veel te laat op de hoogte zijn gesteld. Als de aanvrager geen betrokkene is. Als de aanvraag niet volledig is. Meer informatie www.rijksoverheid.nl

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit

  • Beroepschrift indienen

    Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep tegen deze beslissing. We noemen dat een beroepschrift indienen. In onze brief met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. U mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Wat zijn de voorwaarden? U dient het beroepschrift binnen zes weken in. Deze zes weken gaan in vanaf de verzenddatum op onze beslissing. In uw beroepschrift moet staan: uw naam en adres; de datum waarop het beroepschrift is geschreven; een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan); de reden waarom u in beroep gaat; uw handtekening; indien van toepassing: de machtiging van de vertegenwoordiger die geen advocaat is.  Stuur ook, als dat kan, een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent. Wat zijn de kosten? Kijk voor actuele tarieven op www.rechtspraak.nl. Hoe kunt u een beroepschrift indienen? U moet het beroepschrift sturen naar Rechtbank Gelderland in Arnhem. Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van de brief waarin het besluit staat. Voorlopige voorziening Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hoger beroep Als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u binnen zes weken hoger beroep instellen. U leest bij de het vonnis van de rechtbank waar u in hoger beroep kunt gaan. Wilt u meer weten? Op www.rechtspraak.nl of www.raadvanstate.nl vindt u meer informatie over de procedures.

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    De gemeente is wettelijk verplicht om persoonsgegevens van haar inwoners bij te houden. Die zijn nodig om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen of om uitkeringen te verstrekken.  In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens over alle inwoners van Heerde. Uw adres en geboortedatum zijn er te vinden, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap. Eigenlijk staat in de BRP ieders administratieve levensloop vermeld.  Op www.rijksoverheid.nl kunt u bekijken welke organisaties gegevens uit de BRP mogen ontvangen. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen. Er zijn uitzonderingen Sommige instanties of personen hebben geen wettelijke status van ‘afnemer’, maar moeten toch een wettelijke taak uitvoeren. Bijvoorbeeld advocaten, notarissen en curatoren. Als zij om uw gegevens vragen terwijl uw verzoek tot geheimhouding is geregistreerd, moet de gemeente een afweging maken tussen uw belang en het algemeen belang van de aanvrager. Daarbij wordt gekeken of de gevraagde gegevens wel nodig zijn voor het doel, of de gegevens niet op een andere manier kunnen worden verkregen en of uw privacy niet onevenredig wordt geschaad. Als de gemeente, ondanks uw verzoek tot geheimhouding, toch van plan is de gegevens te verstrekken, zal dit schriftelijk aan u worden gemeld. U kunt dan eventueel bezwaar maken. U kunt geheimhouding aanvragen voor uw eigen persoonsgegevens; de persoonsgegevens van uw kinderen tot 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar moeten zelf een aanvraag tot geheimhouding indienen. Hoe kunt u geheimhouding aanvragen? Maak gebruik van onderstaand formulier. U kunt het formulier online invullen en versturen. Het aanvragen van geheimhouding is gratis. Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u uw verzoek niet online indienen? Dan kunt u uw verzoek per post doorgeven. Stuur de benodigde documenten (zie 'Meenemen' op naar: Gemeente Heerde Postbus 175 8180 AD Heerde U kunt uw verzoek ook doorgeven op het gemeentekantoor. Dit kan alleen op afspraak.