Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Echtscheiding doorgeven

    U gaat scheiden of beëindigt uw partnerschap. De scheiding moet binnen 6 maanden worden ingeschreven in de gemeente waar uw huwelijk of partnerschap is gesloten. Meestal regelt een advocaat dit voor u. Wat moet u weten U of uw advocaat stuurt de originele uitspraak van de rechtbank of een akte van de notaris naar: Gemeente Losser, Ambtenaar van de burgerlijke stand, Postbus 20, 7500 AA Enschede. De gemeente schrijft de beschikking van de rechtbank in de burgerlijke stand in. Daarna is uw huwelijk of partnerschap officieel beëindigd. Voorwaarde is dat er geen beroep tegen de beschikking meer mogelijk is. En dat beide partijen de beschikking accepteren. Woont u niet in Losser, dan informeren wij ook de gemeente waar u woont. Kosten Gratis Meer informatie Echtscheidingsakte aanvragen doet u via Uittreksel burgerlijke stand Scheiden of uit elkaar gaan (Rijksoverheid.nl) Tips, hulpmiddelen en adviezen om zelf (samen met uw partner) een scheiding te regelen staan op Rechtwijzer.nl Gebruik achternaam veranderen

  • Klacht over medewerker van de gemeente

    Als u vindt dat u niet goed bent behandeld door een medewerker of een bestuurder van de gemeente, kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld: Omdat u geen reactie op uw vragen kreeg U onjuiste informatie kreeg Een medewerker u onbeleefd behandelde U van het kastje naar de muur gestuurd wordt Er niet naar u geluisterd wordt  Uw privacy geschonden is Dan zijn wij er voor u.  De klachtencommissaris is onafhankelijk, biedt een luisterend oor en weet de weg binnen de gemeente. Als uw klacht gaat over iets anders dan het gedrag van een medewerker of bestuurder doe dan een melding. Bijvoorbeeld: Overlast Onderhoud van groen Kapotte lantaarnpalen Doe een melding Hoe dient u een klacht in Dit kan op een van de volgende manieren: Online formulier Per post: Klachtencommissaris gemeente Losser, Postbus 20, 7500 AA Enschede Bel 053 - 481 86 86 E-mail: klacht@losser.nl  Wat gebeurt er daarna Binnen 5 werkdagen neemt een medewerker contact met u op om uw verhaal te horen. Samen met u wordt er gekeken hoe uw klacht verder wordt behandeld. U kunt daarbij denken aan: Het starten een onderzoek naar uw klacht U helpen om te praten met de persoon over wie u een klacht heeft De gemeente laten weten dat sommige dingen beter kunnen Samen met u en de gemeente op zoek gaan naar een oplossing Als wij uw klacht niet kunnen behandelen, dan vertellen we u waar u wél terecht kunt. Met uw klacht adviseren wij de gemeente hoe de gemeentelijke dienstverlening verbeterd kan worden. Wilt u een jaarverslag of advies, stuur dan een mail naar klacht@losser.nl.

  • Persoonsgegevens bekijken

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens. Bijvoorbeeld uw geboortedatum, het adres waar u nu woont en waar u eerder heeft gewoond. U kunt deze gegevens bekijken. U kunt ook de persoonsgegevens van uw partner of kinderen bekijken. Uw persoonsgegevens bekijken Klik op Identiteit en daarna op Bekijk uw persoonsgegevens. Persoonlijk bekijken U kunt ook langskomen om uw gegevens uit de BRP gratis te bekijken. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Neem bij uw afspraak uw identiteitsbewijs mee. Wilt u de gegevens op papier, vraag dan een Uittreksel Basisregistratie Personen aan.

  • Geslacht geboorteakte wijzigen

    U kunt uw geslacht en uw voornaam of voornamen op uw geboorteakte laten veranderen. Wat moet u weten Bel 053 - 537 74 44 voor het maken van een afspraak Tijdens de afspraak wordt uw geboorteakte meteen aangepast Als u niet in Nederland geboren bent, neem dan contact op met de gemeente Den Haag Vraag na verandering van uw geboorteakte een nieuw(e) identiteitskaart, paspoort, rijbewijs en eventueel verblijfsdocument aan Voorwaarden U bent 16 jaar of ouder U bent in de gemeente Losser geboren Als u geen Nederlander bent, moet u minimaal 1 jaar in Nederland gewoond hebben Meenemen Geldig identiteitsbewijs Deskundigenverklaring (brief niet ouder dan 6 maanden) Wat gebeurt er na de wijziging De gemeente past uw gegevens aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Organisaties die gebruik maken van de BRP krijgen de nieuwe gegevens automatisch. Zoals de Belastingdienst en uw zorgverzekering. Aan andere organisaties moet u zelf doorgeven dat uw geslacht (en uw voornaam/voornamen) zijn gewijzigd. Zoals uw bank. Meer informatie over deskundigenverklaring Patiëntenorganisatie Transvisie

  • Kind erkennen

    U bent niet getrouwd en heeft ook geen geregistreerd partnerschap. Uw kind heeft bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn, dan moet u het kind erkennen. Dat kan voor of na de geboorte. U kunt het kind ook erkennen als u niet de biologische ouder bent. Afspraak maken kind erkennen, tijdens zwangerschap Afspraak maken kind erkennen, na de geboorte Wat moet u weten Voor de erkenning van uw 1e kind komt u samen. Neem allebei een geldig identiteitsbewijs mee. Voor de erkenning van een volgend kind uit dezelfde relatie, neemt u het door de moeder ondertekende formulier toestemming kind erkennen mee. Sinds 1 januari 2023 hoeft u niet zelf meer het gezag aan te vragen. Dit wordt automatisch geregeld tijdens het erkennen van uw kind. U woont in het buitenland Wij hebben meer documenten nodig als u in het buitenland woont. Bel 053 - 537 74 44. Wij nemen samen met u door welke documenten u moet meenemen naar de afspraak. Meer informatie Ouderlijk gezag (Rijksoverheid.nl) Ouderschap duomoeder (Rijksoverheid.nl) Erkenning kind (Rijksoverheid.nl) Naamskeuze kind (Rijksoverheid.nl)

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) geheim te houden. U vraagt geheimhouding aan als u niet wilt dat organisaties uw persoonsgegevens bij de gemeente kunnen opvragen. Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen Wat moet u weten Zonder uw toestemming geeft de gemeente uw persoonsgegevens nooit door aan inwoners en bedrijven. Als u geheimhouding heeft aangevraagd, geeft de gemeente uw gegevens ook niet door aan: Verenigingen, zoals sport- en muziekverenigingen Instellingen voor ouderenzorg, gehandicaptenzorg of jeugdwelzijnswerk Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie Advocaten die bezig zijn met een rechtszaak waarbij u betrokken bent De gemeente geeft uw persoonsgegevens wel door als de volgende organisaties erom vragen: Overheid, zoals belastingdienst, politie, RDW, Sociale Verzekeringsbank en UWV Notarissen en gerechtsdeurwaarders Centraal Bureau voor Genealogie Zorgverzekeraars, voor uw zorgverzekering Pensioenfondsen, banken en verzekeraars, maar alleen als ze geld beheren dat ze aan u moeten uitkeren Ziekenhuizen die wetenschappelijk onderzoek doen Afdeling Reclassering van het Leger des Heils Voorwaarden U hoeft geen reden voor geheimhouding op te geven De gemeente gaat altijd akkoord als u om geheimhouding van persoonsgegevens vraagt U kunt altijd zelf de geheimhouding weer stopzetten Meer informatie Persoonsgegevens bekijken of veranderen

  • Bezwaar maken tegen besluit

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. U moet dat binnen 6 weken doen. Als u uw bezwaar later naar ons stuurt, dan wordt uw bezwaar niet-ontvankelijk verklaard. Dat betekent dat wij uw bezwaar niet meer inhoudelijk behandelen. Bezwaar maken Stuur uw bezwaar naar Gemeente Losser t.a.v. Commissie bezwaarschriften, Postbus 90, 7580 AB Losser. Dit moet in het bezwaar staan In uw bezwaar moet tenminste deze informatie staan: Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mail Datum waarop u het bezwaarschrift schrijft Tegen welk besluit u bezwaar maakt Waarom u daartegen bezwaar maakt Uw handtekening Bij voorkeur stuurt u ook een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Wat moet u weten De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie kan u uitnodigen om uw bezwaar toe te lichten. Bij dat gesprek is een medewerker van de gemeente aanwezig om het besluit uit te leggen. De gemeente ontvangt van de bezwaarschriftencommissie een advies. De gemeente neemt daarna een besluit over uw bezwaar. U krijgt een brief met het besluit over uw bezwaar. Dit gebeurt meestal binnen 12 weken na het indienen. Bezwaar maken is gratis. Uw eigen kosten, zoals kopieën, verzendkosten en vervoerskosten, betaalt u zelf. Uitvoering van een besluit tegenhouden Als de gemeente een besluit heeft genomen, dan mag de gemeente dit besluit ook direct uitvoeren. Als u bezwaar maakt, dan kan de gemeente nog steeds doorgaan met de uitvoering. Wilt u dat tegenhouden, vraag dan een voorlopige voorziening aan bij de rechter. Dit kan op 2 manieren: Online via Rechtspraak.nl Per post: Rechtbank Overijssel, t.a.v. Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle Meer informatie Voorlopige voorziening bestuursrecht (Rechtspraak.nl) Beroep Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U kunt dan tegen dit besluit in beroep gaan bij de bestuursrechter. Meestal moet dit binnen 6 weken.  Meer informatie Beroepsprocedure bestuursrecht (Rechtspraak.nl) Als de gemeente niet op tijd reageert Het kan zijn dat de gemeente niet op tijd reageert op uw bezwaar of beroep. Hiervoor kunt u dan een vergoeding krijgen. Meer informatie Beslissing aanvraag/bezwaar te laat (Rijksoverheid.nl) Bezwaar maken tegen de gemeentelijke belastingen U kunt bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen bij GBTwente.

  • Verhuizen naar Nederland

    Als u verhuist vanuit een ander land naar Losser, dan moet u zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Deze afspraak is in het Stadskantoor van de gemeente Enschede. Als uw partner en/of kinderen ook ingeschreven moeten worden, dan komen zij mee naar de afspraak. Afspraak maken Bel telefoonnummer 053 - 537 74 44. voor het maken van een afspraak om uw verhuizing door te geven. Vanuit het buitenland belt u +31 53 537 74 44. De afspraak is in het Stadskantoor, Hengelosestraat 51, Enschede. Wat moet u weten U moet zich inschrijven als u: In de gemeente Losser gaat wonen Als u langer dan 4 maanden in Nederland blijft Als u uw verhuizing niet doorgeeft, kunt u een boete voor onjuiste persoonsgegevens krijgen.  Meenemen Geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart). Origineel huur- of koopcontract. Als u bij iemand in gaat wonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner nodig. Gebruik het toestemmingsformulier. Neem ook een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner mee. Blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen, dan moet u ook meenemen: Bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist Geboorteakte als u in het buitenland bent geboren Huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd Echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Bekijk de informatie van de Rijksoverheid over het legaliseren van buitenlandse documenten. Verhuist u uit een land buiten de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, dan neemt u ook mee: Bewijs van uitschrijving, als u verhuist vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius. Verblijfsvergunning. Heeft u die niet, maak dan een afspraak met de gemeente. Bel 053 - 537 74 44. U krijgt dan van de gemeente een Bewijs van Bekendmaking mee. Hiermee kunt u een afspraak maken bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning. Kosten Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Meer informatie Verhuizing doorgeven (als u vanuit een andere gemeente in Nederland naar Losser verhuist) Verhuizen naar het buitenland (als u 8 maanden of langer naar het buitenland gaat)