Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator.

    De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. 

  • Huisverbod

     

     

     

     

    De burgemeester mag iemand een tijdelijk huisverbod opleggen. Dit kan als er huiselijk geweld is gepleegd of vermoedelijk gepleegd gaat worden. Of als er een sterk vermoeden is dat er in een gezin kinderen mishandeld worden. De burgemeester overlegt in dat geval met Veilig Thuis.

    Het huisverbod is bedoeld als afkoelingsperiode. Tegelijkertijd komt de hulpverlening op gang. De persoon met het huisverbod en de gezinsleden of huisgenoten krijgen hulp. De burgemeester kan het huisverbod intrekken als de uithuisgeplaatste de hulpverlening accepteert. Het gevaar voor herhaling moet dan wel kleiner zijn.

  • Bouwgrond kopen

    Wanneer u grond wilt kopen voor het bouwen van een woning kunt u op de website van de gemeente zien welke bouwkavels de gemeente te koop heeft. U vindt daar ook de belangrijkste gegevens over de beschikbare kavels. Als u meer wilt weten of als u wilt weten hoe u een kavel kunt kopen, kunt u contact opnemen met ons verkoopteam.

    Voor de nieuwbouw van een bedrijfspand kunt u terecht op bedrijventerrein Bloeme-weide in Haarle. 

  • Overlijdensaangifte

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

    De VOG is gratis voor vrijwilligers die met kwetsbare mensen werken. De organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet, zet de aanvraag voor u klaar. Kijk voor meer informatie op de website van Justis.

  • Hulp bij schulden

    Als u zich zorgen maakt om geld, vraag de gemeente dan om advies. Dit kan ook als u moeite heeft met uw administratie. Of als u hulp nodig heeft bij een brief over bijvoorbeeld belasting, een verzekering of een rekening.

    U kunt de gemeente ook vragen om tijdelijk uw geldzaken te beheren. Dit heet budgetbeheer. Een budgetbeheerder helpt u om rekeningen af te betalen en geeft u genoeg geld om zelf de dagelijkse boodschappen te doen. Na een tijdje doet u uw geldzaken weer zelf.

    Als het echt niet meer lukt om uw schulden zelf te betalen, kunt u schuldhulpverlening krijgen. De hulpverlener kan bijvoorbeeld afspraken maken met uw schuldeisers. Uw schuldhulpverlener helpt u ook met het op orde brengen en houden van uw inkomsten en uitgaven.

    Heeft u geldzorgen? Kijk op Wijzeringeldzaken.nl voor informatie en tips.

    Ondernemer en schulden

    Bent u ondernemer en heeft u schulden? Dan kunt u bij ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen) terecht. ROZ biedt gespecialiseerde schuldhulpverlening in opdracht van de gemeente Hellendoorn wanneer uw onderneming ernstige financiële problemen heeft. De adviseurs begeleiden u bij het afwikkelen van de schulden. Zij helpen de oorzaken in kaart te brengen, proberen regelingen te treffen met schuldeisers en een faillissement te voorkomen. Samen met u zoeken zij naar oplossingen.

    Neem zo snel mogelijk contact op met ROZ bij financiële problemen. Hoe eerder, hoe meer zij meestal nog kunnen betekenen. 

  • Levenloos geboren kind aangeven.

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen. Dit doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is.

    De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister.

    Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden.

    Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? Het maakt niet uit hoelang geleden het is gebeurd. U kunt alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden.

    U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). U registreert uw kind in de gemeente waar u woont. Uw kind wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.