Zoekresultaat 1 - 10 van 26 resultaten

  • Kind erkennen

    U bent of wordt binnenkort ouder, maar bent niet getrouwd of hebt geen geregistreerd partnerschap. Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk niet twee ouders. Daarvoor moet de vader of duomoeder het kind erkennen. Dit kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment.

  • Verhuizen

    Verhuist u binnen Aalsmeer of komt u in Aalsmeer wonen? Geef uw verhuizing dan online door. U kunt uw adreswijziging maximaal 4 weken van tevoren doorgeven.

    Verhuist u naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door aan uw nieuwe gemeente. U wordt dan automatisch uitgeschreven uit Aalsmeer.

  • Paspoort of identiteitskaart voor kinderen

    Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart voor een kind doet u via de gemeente. Uw kind komt zelf naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. Minderjarigen hebben tot 12 jaar toestemming van de ouders (of gezaghouders) nodig voor de aanvraag van een identiteitskaart. Bij een paspoort is dat 18 jaar.

    Een paspoort of identiteitskaart is een identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar heeft een paspoort of identiteitskaart nodig om zich in Nederland te identificeren. Het is ook een reisdocument. Een paspoort of identiteitskaart is nodig om naar het buitenland te reizen.

  • Stemmen voor Europees Parlement

    Op donderdag 6 juni 2024 kunt u stemmen voor het Europees Parlement. U mag alleen stemmen met een stempas en een geldig identiteitsbewijs. Uw identiteitsbewijs mag op de dag van de stemming maximaal 5 jaar verlopen zijn.

    U ontvangt de stempas van de gemeente waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven. U ontvangt de stempas uiterlijk donderdag 23 mei 2024.

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders kiest u welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Een dubbele achternaam is niet verplicht. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn op of na 1 januari 2016. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt, of is uw identiteitsbewijs gestolen? Maak dan zo spoedig mogelijk bij de gemeente een online melding van vermissing of diefstal. Denkt u dat er sprake is van misbruik van (een van) deze reisdocumenten, neem dan direct contact op met de afdeling burgerzaken. 

    U kunt ook een nieuw identiteitsbewijs (reisdocument) aanvragen. Misschien wilt u dit niet, bijvoorbeeld als u een van de documenten nog heeft. U moet dan toch een melding van vermissing of diefstal maken. Zo voorkomt u dat uw identiteitsbewijs gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Komt u voor het eerst in Nederland wonen? U moet zich dan persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Maak een afspraak bij de gemeente waarin u gaat wonen.

    Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

    Let op: Een eerste inschrijving is alleen mogelijk op afspraak en uitsluitend op donderdag. Neem telefonisch contact op voor een afspraak.