Zoekresultaat 1 - 10 van 28 resultaten

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u denkt dat de gemeente verantwoordelijk is voor schade die u heeft geleden, kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. In sommige gevallen kunt u een (gedeeltelijke) schadevergoeding ontvangen.

  • Woonwagenstandplaatsen, toewijzing

    Bent u op zoek naar een woonwagenstandplaats op één van de woonwagenlocaties in Amstelveen? Dan dient u zich in te schrijven in het register voor standplaatszoekenden.

    Er zijn in Amstelveen vier woonwagenlocaties met in totaal 54 woonwagenstandplaatsen:

    • Woonwagenlocatie Binderij heeft 13 standplaatsen.
    • Woonwagenlocatie Doorweg heeft 16 standplaatsen.
    • Woonwagenlocatie Galjoen heeft 15 standplaatsen.
    • Woonwagenlocatie Voerman heeft 10 standplaatsen.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Een bedrijf of organisatie kan hierom vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders kiest u welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Een dubbele achternaam is niet verplicht. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn op of na 1 januari 2016. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Rijbewijs kwijt of gestolen

    Bent u uw rijbewijs kwijt of verloren, of is uw rijbewijs gestolen? Maak bij de RDW een online melding van vermissing of diefstal. Lukt dat niet? Maak dan een afspraak bij de gemeente. U vult dan op het raadhuis een verklaring van vermissing in.

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Paspoort of identiteitskaart voor kinderen

    Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart voor een kind doet u via de gemeente. Uw kind komt zelf naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. Minderjarigen hebben tot 12 jaar toestemming van de ouders (of gezaghouders) nodig voor de aanvraag van een identiteitskaart. Bij een paspoort is dat 18 jaar.

    Een paspoort of identiteitskaart is een identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar heeft een paspoort of identiteitskaart nodig om zich in Nederland te identificeren. Het is ook een reisdocument. Een paspoort of identiteitskaart is nodig om naar het buitenland te reizen.

  • Kind erkennen

    U bent of wordt binnenkort ouder, maar bent niet getrouwd of hebt geen geregistreerd partnerschap. Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk niet twee ouders. Daarvoor moet de vader of duomoeder het kind erkennen. Dit kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment.

  • Echtscheiding melden

    U kunt op twee manieren een echtscheiding aanvragen. U kunt dit samen met uw ex-partner doen. Dit heet een gemeenschappelijk verzoekschrift. Een andere mogelijkheid is om het zelfstandig te doen, zonder uw ex-partner. Dit heet een eenzijdig verzoekschrift.

    Voor beide manieren bent u verplicht om een advocaat in te schakelen. Uw advocaat stuurt het verzoekschrift aan de rechtbank. U betaalt de kosten voor de behandeling van uw zaak door de rechter. Dit zijn de griffierechten. Daarnaast betaalt u voor een advocaat.

    De rechter doet een aantal weken na de zitting uitspraak. Uw advocaat ontvangt de echtscheidingsbeschikking.