Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Emigreren

    Als u voor meer dan 8 maanden naar het buitenland vertrekt, moet u dat aan ons doorgeven U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente doorgeven Maak hiervoor een afspraak met team Burgerzaken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar de afspraak

  • Geboorteaangifte

    Doe binnen 3 dagen na de geboorte aangifte in de gemeente waar het kind is geboren Maak hiervoor een afspraak. Lukt het niet om via de website binnen 3 dagen een afspraak te maken, neem dan telefonisch contact op met de gemeente via tel. 14 0252 De vader, moeder of iemand anders die bij de geboorte aanwezig was, mag aangifte doen Let op: kijk bij het kopje 'Meenemen' wat u mee moet nemen naar het gemeentehuis Eindigt de aangiftetermijn van 3 dagen op een feestdag? Dan kunt u de aangifte op de eerstvolgende werkdag doen.

  • Legalisatie handtekening

    Soms moet een handtekening gelegaliseerd worden. De gemeente controleert dan of een handtekening van u is.  Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland, die Nederland willen bezoeken (aanvraag toeristenvisum). Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, kan legalisatie nodig zijn. U zet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening op het document of formulier. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw legitimatiebewijs. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. Maak een afspraak met de gemeente Neem uw identiteitsbewijs mee Onderteken een document onder toezicht van een ambtenaar

  • Paspoort

    Aanvragen op afspraak Na 5 werkdagen afhalen Betalen bij aanvragen, bij voorkeur met pin Een recente, goed lijkende foto die niet ouder is dan 6 maanden meenemen (de fotograaf kent de vereisten voor een pasfoto) Al uw identiteitsbewijzen en paspoorten meenemen bij de aanvraag (ook als ze niet meer geldig zijn) Schriftelijke toestemming nodig voor kinderen tot 18 jaar (zie voorwaarden) Paspoort boven de 18 jaar is 10 jaar geldig Paspoort onder de 18 jaar is 5 jaar geldig Let op: iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en afhalen van het paspoort, dus ook (jonge) kinderen.  Haal het paspoort binnen 3 maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het document ongeldig en is de gemeente verplicht het te vernietigen. Wilt u na deze 3 maanden toch een reisdocument? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen vast woonadres in Nederland hebt of in een instelling verblijft  kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente. Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen post ontvangt. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen vast woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u in een zorginstelling verblijft of door een scheiding niet in uw eigen huis kunt wonen. Uw officiële post gaat dan naar het briefadres. Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis. Deze persoon moet daar toestemming voor geven, want hij of zij moet er voor zorgen dat post van de overheid bij u terechtkomt. Zoals een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst. Goed om te weten Een brief­adres is al­leen een ad­mi­ni­stra­tief adres. U woont daar niet. Krijgt u een brief­adres om­dat u tij­de­lijk geen woon­adres hebt? Dan moet u er al­les aan doen om uw si­tu­a­tie te ver­be­te­ren en een woon­adres te vin­den.  Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen U moet ingeschreven staan bij de gemeente Betalen bij aanvraag   Het verschil tussen beide documenten is: Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Deze vraagt u online aan via de groene knop 'online regelen' of aan de balie Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Hiervoor moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente

  • Identiteitskaart

    Aanvragen op afspraak Na 5 werkdagen afhalen Betalen bij voorkeur met pin 1 officiële kleurenpasfoto meenemen Al uw identiteitsbewijzen en paspoorten meenemen bij de aanvraag (ook als ze niet meer geldig zijn) Schriftelijke toestemming nodig voor kinderen tot 12 jaar (zie voorwaarden) Identiteitskaart boven de 18 jaar is 10 jaar geldig Identiteitskaart onder de 18 jaar is 5 jaar geldig Voor het afhalen van een identiteitskaart moet u een afspraak maken De identiteitskaart wordt ook wel ID-kaart genoemd   Let op: iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en afhalen van de identiteitskaart, dus ook (jonge) kinderen en baby's. Haal het paspoort binnen 3 maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het document ongeldig en is de gemeente verplicht het te vernietigen. Wilt u na deze 3 maanden toch een reisdocument? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Heeft u een VOG nodig? Vaak kan een aanvraag online worden gedaan via de werkgever/organisatie waarvoor u de VOG nodig heeft Als dat niet mogelijk is, kunt u de aanvraag ook op het gemeentehuis doen. U moet dan van te voren een VOG-aanvraagformulier downloaden en invullen. Lees hieronder meer over de werkwijze, wat u mee moet nemen en de kosten.   Uit een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) blijkt dat iemands gedrag geen bezwaar oplevert voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor leerkrachten, taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een werkgever of organisatie kan een werknemer of persoon verplichten een VOG te overleggen. Voor de verklaring wordt bij ministerie van Justitie en de politie nagegaan of er over de betrokkene gegevens in de straf- of politieregisters zijn opgenomen.