Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Voorlopige voorziening aanvragen

    U kunt bij de voorzieningenrechter een verzoek indienen om een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de voorzieningenrechter (van de rechtbank) vraagt om het besluit tijdelijk op te schorten. Hiervoor moet u een spoedeisend belang hebben.

  • Klacht of melding over provinciale wegen

    U belt met 073 - 680 73 68, wanneer de veiligheid of doorstroming op één van de provinciale wegen acuut belemmerd wordt. Een provinciale weg heeft altijd een N-nummer. Het telefoonnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

  • In beroep gaan

    De bestuursorganen van de provincie nemen besluiten. Nadat u een provinciaal besluit heeft ontvangen waartegen beroep openstaat (bijv. een beslissing op bezwaar waarin het bezwaar is afgewezen), kunt u een beroepschrift indienen bij de bestuursrechter als u het niet eens bent met het provinciale besluit. In het besluit van de provincie staat vermeld bij welke bestuursrechter u in beroep kunt gaan. Dit is vaak de rechtbank, maar dat hoeft niet.

    Het beroepschrift moet over het algemeen uiterlijk zes weken nadat het besluit door de provincie is bekendgemaakt door de bestuursrechter ontvangen zijn.

    In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Wilt u iemand namens u in beroep laten gaan? Dat kan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Stuur wel uw schriftelijke machtiging mee met het beroepschrift.

    Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw beroepschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen.

    Als u in beroep gaat, betekent dit niet dat het genomen besluit ongeldig is. Dat besluit is gewoon rechtsgeldig. Wilt u dat het besluit van de provincie tijdens uw beroepsprocedure wordt opgeschort? Dan kunt u een verzoek om een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ indienen. Doe dit bij de voorzieningenrechter van het rechtscollege.

    Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Voor meer informatie over het indienen van een beroepschrift wordt verwezen naar www.rechtspraak.nl.

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Neemt de provincie te laat een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing? Dan kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de provincie aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is (maximaal 42 dagen). De hoogte van de boete is voor:

    • de eerste 14 dagen € 23 per dag.
    • De 14 dagen daarna € 35 per dag
    • en de overige dagen € 45 per dag.
    • De maximale totale dwangsom (voor 42 dagen, zie artikel 4:17, eerste lid) is € 1442.

    U meldt de provincie schriftelijk dat de beslissing te laat genomen is. De provincie heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de provincie in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom.

    Is er meer dan 1 aanvrager? Dan wordt het verschuldigde bedrag gelijk verdeeld over de aanvragers.

  • Klacht over de provincie indienen

    Wanneer kan ik een klacht indienen?

    U kunt een klacht indienen wanneer:

    • de gedraging minder dan 1 jaar geleden plaatsvond;
    • u niet de mogelijkheid had om bezwaar te maken of in beroep te gaan.

    Hoe kan ik een klacht indienen?

    U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen:

    Mondeling

    U kunt telefonisch contact opnemen via 073 – 681 28 12.

    Digitaal

    U kunt uw klacht digitaal indienen. Hiervoor heeft u DigiD of e-Herkenning nodig.

    Schriftelijk

    U kunt uw klacht per post (ter attentie van HAC, postbus 90151, 5200 MC ’s-Hertogenbosch) of per e-mail indienen.

    Wat moet ik vermelden in mijn klacht?

    Voor de behandeling van uw klacht is het belangrijk dat u in ieder geval de volgende informatie aan ons doorgeeft:

    • uw naam en adres;
    • de datum;
    • de inhoud van de klacht;
    • tegen wie de klacht wordt ingediend;
    • uw telefoonnummer (niet verplicht).

    Hoe verloopt de behandeling van een klacht?

    De provincie wil zowel mondelinge als schriftelijke klachten zorgvuldig afdoen. Wij nemen altijd telefonisch contact op om de klacht te bespreken. Dit kan voldoende zijn om de klacht af te handelen, maar alleen als dit naar uw tevredenheid gebeurt (informele afhandeling).

    Leent uw klacht zich niet voor informele afhandeling? Of bent u daarmee niet tevreden? Dan volgt de formele procedure. Dat houdt in dat de hoor- en adviescommissie uw klacht verder in behandeling neemt en advies zal uitbrengen over uw klacht. De provincie neemt daarna een beslissing op de klacht.

    Binnen welke termijn volgt een beslissing op de klacht?

    De provincie moet binnen 10 weken een beslissing nemen over uw klacht. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Verder uitstel is alleen met uw instemming mogelijk.

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van een klacht?

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht of het resultaat daarvan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. In de beslissing op uw klacht leest u hier meer over. U kunt ook de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen of bellen met het gratis telefoonnummer 0800-33 55 555.