Zoekresultaat 1 - 10 van 18 resultaten

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u online bij ons aanvragen.

  • Gevonden of verloren voorwerpen

    Heeft u iets verloren of gevonden in de gemeente Assen? Geef dit digitaal door, dat gaat als volgt:

  • Informatie en geheimhouding basisregistratie personen (BRP)

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding).

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. U dient dan een claim in bij de gemeente.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een echtscheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de echtscheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met uw (meisjes)naam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind wettelijk gezien één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet eerst het kind erkennen om juridisch gezien de ouder te worden van het kind. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn. Erkenning regelt u tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    U kunt een bewijs van in leven direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. Voor attestatie de vita kunt u online een afspraak maken.

  • Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede paspoort kan nodig zijn als u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben of uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken. U vraagt het document persoonlijk aan en haalt ook persoonlijk bij ons op.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator. Heeft u een klacht over de gemeente, deze kunt u direct online indienen. De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u het oordeel.