Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Vluchtelingenpaspoort

    Bent u erkend als vluchteling, dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vluchtelingenpaspoort een afspraak.  Maak online een afspraak Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het aangevraagde vluchtelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Een vluchtelingenpaspoort kost € 63,40 U betaalt bij de aanvraag van uw vluchtelingenpaspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Beide ouders nemen een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb), ingevuld en ondertekend door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind dient zelf aanwezig te zijn bij de aanvraag. Geldigheid Hoelang het vluchtelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vluchtelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)

  • Legalisatie handtekening

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. Aanvragen U maakt voor legaliseren van uw handtekening een afspraak. Maak online een afspraak Kosten € 16,60. Meenemen een geldig identiteitsbewijs. het document dat u wilt ondertekenen. Waarmerken kopie rijbewijs of legitimatie De gemeente waarmerkt ook een kopie van uw Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Hiermee bewijst u dat de kopie gelijk is aan het originele document. Dit kan nodig zijn bij bepaalde transacties of wanneer u het origineel niet uit handen wilt geven. Kosten en procedure zijn gelijk aan legalisatie handtekening.

  • Overlijden, aangifte

    Als er iemand in uw omgeving is overleden, moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waarin het overlijden heeft plaatsgevonden. Dit gebeurt normaal gesproken door de uitvaartondernemer, echter kunt u het ook zelf doen. Een verklaring over erfrecht en nalatenschap regelt u bij de notaris. Aangifte doen Digitaal Uitvaartondernemers kunnen in de gemeente Brunssum de aangifte digitaal doen met behulp van eHerkenning 3. Aangifte overlijden (inloggen met eHerkenning 3) Als u nog geen eHerkenning heeft kunt u deze aanvragen op de website van eHerkenning. Documenten bij aangifte Het digitale formulier geeft aan welke (verplichte) bijlagen dienen te worden bijgevoegd, volg hiervoor de instructies in het digitale formulier. De B-envelop kunt u na het invullen van het digitale formulier afgeven in het gemeentehuis. Persoonlijk Voor het persoonlijk doen van de aangifte maakt u een afspraak.  Maak online een afspraak Meenemen Het geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet B-envelop (envelop voor het CBS met daarin een geneeskundige verklaring over de doodsoorzaak) Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden, afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de Officier van Justitie Als uitstel van crematie/begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een dokter Als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding Eventueel het trouwboekje om het overlijden vast te leggen Kosten Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 15,70. Meer informatie U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene eerder begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de officier van justitie en van de burgemeester nodig. Overlijden op Rijksoverheid.nl Legalisatie van buitenlandse documenten op Rijksoverheid.nl Brunssumse begraafplaatsen

  • Bewijs van in leven zijn

    Sommige pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties vragen om een bewijs van in leven zijn. Heeft u dit nodig? Haal dan bij de gemeente een uittreksel op. Daarmee bewijst u dat u in leven bent. Als u het bewijs via DigiD aanvraagt dan stuurt de gemeente het bewijs binnen 3 dagen naar u op. Vraagt u het op afspraak persoonlijk aan de balie aan dan krijgt u het direct mee. Aanvragen Digitaal Aanvraagformulier bewijs van in leven zijn (inloggen met DigiD) Persoonlijk U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie een afspraak. Maak online een afspraak Bent u niet in de gelegenheid om het uittreksel zelf aan te vragen? U kunt dan iemand anders machtigen voor het aanvragen. Kosten Een attestatie de vita voor gebruik in het buitenland (uittreksel Burgerlijke Stand) kost: € 16,60. Een attestatie de vita voor gebruik in het binnenland (uittreksel BRP) kost € 16,60. Wanneer u een brief heeft van uw pensioenfonds waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft, is het uittreksel gratis. Benodigdheden Doet u de aangifte persoonlijk dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig. Indien van toepassing uw brief van het pensioenfonds Iemand machtigen De gemachtigde neemt de volgende zaken mee bij de aanvraag:  Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb) Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs)

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan in de gemeente waar u woont. U heeft de Nederlandse nationaliteit. Na 5 werkdagen kunt u de identiteitskaart ophalen. Kinderen moeten zelf meekomen bij het aanvragen. Vervangen identiteitskaart afgegeven van 4 januari 2021 tot 17 maart 2021 Sinds 4 januari heeft de identiteitskaart een nieuwe functionaliteit. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat je met de identiteitskaart kunt inloggen bij overheidsinstanties. Door een fout in de productie van deze identiteitskaarten werkt echter het uitlezen van de chip niet meer naar wens. Hierdoor kunnen problemen onstaan wanneer de identiteitskaart wordt gecontroleerd (bijv. bij de bank, de grens, de notaris etc). Het gaat hierbij om identiteitskaarten die tussen 4 januari 2021 en 17 maart 2021 zijn afgegeven. Wanneer u in het bezit bent van een van deze kaarten kunt u een nieuwe aanvragen bij de gemeente. Plan hiervoor telefonisch een afspraak in via 045-5278555. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw identiteitskaart een afspraak. Maak online een afspraak Afhalen Het afhalen van uw identiteitskaart kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag van uw identiteitskaart direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80. Spoedaanvraag € 132,85. Voor personen tot 18 jaar: € 40,90. Spoedaanvraag € 97,95. U betaalt bij de aanvraag van uw identiteitskaart contant of met uw pinpas. Meenemen Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 12 jaar Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) van het kind, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Schriftelijke toestemming (pdf, 560 kb) ingevuld door beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Een geldig legitimatiebewijs van de toestemmende ouder(s). Let op: uw kind dient persoonlijk bij de aanvraag aanwezig te zijn. Spoedaanvraag Heeft u uw identiteitskaart snel nodig dan kunt u een spoedaanvraag doen. Wanneer u de aanvraag vóór 14.00 uur doet dan kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag ophalen. Als u uw oude identiteitskaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Identiteitskaart kwijt of gestolen? Bent u uw identiteitskaart kwijt of is uw identiteitskaart gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw identiteitskaart ongeldig. Melden vermissing identiteitskaart (inloggen met DigiD) Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen. Meer informatie Een identiteitskaart is tien jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent. Een identiteitskaart is vijf jaar geldig als u bij de aanvraag jonger bent dan 18. Alles over de identiteitskaart Reizen met kinderen

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in de gemeente waar u woont. U heeft de Nederlandse nationaliteit. Na 5 werkdagen kunt u het paspoort ophalen. Kinderen moeten zelf meekomen bij het aanvragen. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw paspoort een afspraak. Maak online een afspraak Afhalen Het afhalen van uw paspoort kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag van uw paspoort direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Voor een regulier paspoort: Voor personen van 18 jaar en ouder: € 83,85. Spoedaanvraag € 140,90. Voor personen tot 18 jaar: € 63,40. Spoedaanvraag € 120,45 . Voor de volgende paspoorten: Tweede paspoort € 63,40. Zakenpaspoort € 83,85. U betaalt bij de aanvraag van uw paspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Volwassenen Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) van het kind, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Schriftelijke toestemming (pdf, 560 kb) ingevuld door beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Een geldig legitimatiebewijs van de toestemmende ouder(s). Let op: uw kind dient persoonlijk bij de aanvraag aanwezig te zijn. Spoedaanvraag Heeft u uw paspoort snel nodig dan kunt u een spoedaanvraag doen. Wanneer u de aanvraag vóór 14.00 uur doet dan kunt u uw paspoort de volgende werkdag ophalen. Als u uw oude paspoort kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Vreemdelingen- of Vluchtelingenpaspoort Zie Vreemdelingen- of Vluchtelingenpaspoort voor meer informatie. Paspoort kwijt of gestolen? Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD) Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen. Meer informatie Een paspoort is tien jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent. Een paspoort is vijf jaar geldig als u bij de aanvraag jonger bent dan 18. Alles over paspoorten Reizen met kinderen Noodpaspoort

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) vragen. In deze verklaring staat dat u geen relevante strafbare feiten op uw naam heeft staan. Deze verklaring is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Aanvragen Persoonlijk U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie eerst een afspraak. Voor deze aanvraag heeft u een ingevuld aanvraagformulier nodig. Meestal krijgt u het aanvraagformulier van degene die de VOG van u wil hebben. U kunt het formulier ook downloaden op justis.nl. De organisatie die de VOG van u wil hebben, moet het formulier eerst helemaal invullen en ondertekenen. Pas daarna kunt u de aanvraag doen. Maak online een afspraak Digitaal Het is ook mogelijk dat u een digitaal formulier ontvangt via bijvoorbeeld uw (nieuwe) werkgever. De VOG wordt dan middels die link digitaal aangevraagd, zonder tussenkomt van de gemeente. Kosten Een VOG voor natuurlijke personen kost € 41,35. Indien de organisatie die de VOG nodig heeft aangesloten is bij de COVOG, kunt u de VOG digitaal aanvragen (vraag dit na bij uw organisatie). Deze bedraagt € 33,85. De VOG voor bedrijven kost € 207,-. De VOG voor vrijwilligers is gratis wanneer de vrijwilligersorganisatie is aangemeld bij www.gratisvog.nl. Meenemen Het ingevulde aanvraagformulier Een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) Komt u het uittreksel voor iemand anders aanvragen Het ingevulde aanvraagformulier Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb) Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) Online VOG check Heeft u een Verklaring Omtrent het Gedrag nodig voor een baan of stage en wilt u vooraf weten wat u kansen zijn om een VOG te krijgen dan kunt u de VOG-check doen. De VOG-check berekent aan de hand van een serie vragen of u een hoge, gemiddelde of lage kans heeft op een VOG in diverse branches – nu én in de toekomst. De VOG-check is een initiatief van Screeningsautoriteit Justis, onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid.  Wilt u kijken wat uw kansen zijn om een VOG te krijgen, doe dan de VOG-check. Meer informatie Verklaring Omtrent het Gedrag op de website van het Ministerie van Veiligheid en Justitie

  • Vreemdelingenpaspoort

    Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument krijgt. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vreemdelingenpaspoort een afspraak. Tijdens de eerste afspraak vult u met de ambtenaar een aanvraagformulier in. De gemeente stuurt deze naar de IND. Daarna bellen wij u voor het maken van een tweede afspraak voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort.  Maak online een afspraak  Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het aangevraagde vreemdelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Een vreemdelingenpaspoort kost € 63,40. U betaalt bij de aanvraag van uw vreemdelingenpaspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Beide ouders nemen een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb), ingevuld en ondertekend door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind dient zelf bij de aanvraag aanwezig te zijn. Geldigheid Hoelang het vreemdelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vreemdelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)