Zoekresultaat 1 - 4 van 4 resultaten

  • Gevonden of verloren voorwerpen melden

    Als u een voorwerp heeft gevonden, moet u dit melden bij de gemeente. U kunt het voorwerp daarna bij de gemeente afgeven of thuis goed bewaren.

    Als u zelf iets kwijt bent, kunt u dit ook melden bij de gemeente. Kijk regelmatig op Verloren of gevonden of uw voorwerp al gevonden is.

    Geef gevonden voorwerpen als tassen, sleutels, sieraden en portemonnees altijd aan bij de gemeente. U kunt het voorwerp bij de gemeente afgeven of thuis bewaren.

    De gemeente bewaart voorwerpen die goedkoper zijn dan € 450,- drie maanden. Daarna worden ze verkocht, vernietigd of hergebruikt. Wanneer u het voorwerp thuis heeft bewaard, mag u het houden. De gemeente bewaart voorwerpen die duurder zijn dan € 450,- een jaar. Als er binnen een jaar geen eigenaar is gevonden, dan wordt u de eigenaar. U krijgt hiervan bericht.

    Gevonden sleutels en fietsen worden afgegeven in het gemeentehuis van de plaats waar ze zijn gevonden. Gevonden sleutels worden 3 maanden bewaard. Voor verloren sleutels en fietsen kunt u kijken of ze zijn afgegeven in het gemeentehuis van de plaats waar u ze vermoedelijk bent verloren.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)

    Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?

    Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):

    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen
      

     

  • Andere achternaam gebruiken

    Uw achternaam staat in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Een achternaam heet ook wel geslachtsnaam of geboortenaam. Of, bij een vrouw, meisjesnaam. Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

    Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Bijvoorbeeld de achternaam van uw partner? Dan kunt u dit aangeven bij de gemeente met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld als zij u post sturen. De achternaam die u kreeg bij uw geboorte blijft in uw officiële papieren staan, bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs.

    Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. U kunt dan uit 4 namen kiezen:

    • J. Jansen
    • J. de Wit
    • J. de Wit-Jansen
    • J. Jansen-de Wit

  • Woonwagen of woonwagenstandplaats huren

    De gemeente heeft specifieke ruimtes aangewezen voor het plaatsen van woonwagens. De locaties zijn opgenomen in het bestemmingsplan.

    Wanneer u geïnteresseerd bent in een woonwagenstandplaats op de aangewezen locaties, dan kan de woningbouwcorporatie u op basis van vastgestelde regels een standplaats toewijzen.

    Bent u geïnteresseerd in een woonwagenstandplaats die niet is opgenomen in het bestemmingsplan dan kunt u een principeverzoek indienen bij het college van burgemeester en wethouders om het bestemmingsplan te wijzigen of te herzien. Kijk dan ook bij bestemmingsplan, wijziging.