Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Bijstandsuitkering zelfstandigen aanvragen - voor gevestigde ondernemers

    U bent een gevestigde ondernemer als u minstens anderhalf jaar zelfstandig ondernemer of zzp'er bent. Voor u biedt de Bbz-regeling twee mogelijkheden: Als u tijdelijk niet genoeg inkomsten hebt om van te leven kunt u maximaal 12 maanden een aanvullende uitkering krijgen. Hebt u geld nodig voor investeringen of het aflossen van problematische schulden en kunt u geen lening krijgen bij de bank? Dan kunt u misschien een lening voor bedrijfskapitaal krijgen van de gemeente.

  • Individuele inkomenstoeslag

    U kunt een individuele inkomenstoeslag aanvragen als u langer dan 3 jaar een laag inkomen hebt en u geen zicht hebt op verbetering van uw inkomen. Hoogte De individuele inkomenstoeslag bedraagt voor 2024 € 451,00 per huishouden per jaar.

  • Bijstandsuitkering nodig

    De bijstand is geregeld in de Particpatiewet. Deze wet heeft als grondslag dat zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk weer aan het werk gaan. Voor het verkrijgen van een bijstandsuitkering is dit een belangrijke voorwaarde: als u een uitkering nodig hebt, zult u zich moeten inspannen om betaald werk te vinden. U hebt dus een grote verantwoordelijkheid, maar u hoeft het niet alleen te doen. De gemeente helpt daar zo goed mogelijk bij en houdt rekening met de mogelijkheden die u hebt. Een uitkering wordt gezien als een tijdelijke oplossing. Is betaald werk niet mogelijk, dan is het toch belangrijk dat u, binnen uw mogelijkheden, maatschappelijk actief blijft. Ook hierbij kan de gemeente uw ondersteunen. Ben je jonger dan 27 jaar en heb je een uitkering nodig? Lees dan verder bij Jongeren t/m 26 jaar en een uitkering Participatiewet

  • Kinderopvang starten

    Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). U moet een aanvraag doen als u de volgende onderneming start: buitenschoolse opvang gastouderbureau kinderdagverblijf De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht. Aanvragen Zo start u een kinderopvang: Vraag een Verklaring omtrent gedrag (VOG) aan. Meld uw kinderopvangorganisatie aan bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Schrijf uw organisatie in bij de gemeente. Gebruik hiervoor het juiste aanvraagformulier: Aanvraagformulier registratie kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang Aanvraagformulier registratie gastouderbureau Aanvraagformulier registratie gastouderopvang Kijk voor informatie over Kinderopvang starten ook op ondernemersplein.nl Rol gemeente De gemeente heeft als taak: Het inrichten van toezicht en de handhaving van kwaliteit. In de notitie Handhaving Kinderopvang (Pdf, 149 kB) en het Afwegingsmodel (Pdf, 446 kB) kunt u nalezen hoe de gemeente Meppel het toezicht en handhaving heeft ingericht Het inrichten en bijhouden van een openbaar register voor kinderopvanglocaties Het verstrekken van een gemeentelijke bijdrage aan wettelijk vastgelegde doelgroepen Bij een aanvraag voor een nieuw kindcentrum, een verhuizing van het kindcentrum of wijziging van een houder is de onderzoeksfase vanaf 2017 aangescherpt. Een toelichting kunt u lezen in de factsheet Streng aan de Poort (PDF, 429 kB). Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel met 14 0522

  • Bijstandsuitkering zelfstandigen aanvragen - voor startende ondernemers

    U bent een startende ondernemer als u minder dan anderhalf jaar ondernemer of zzp'er bent. Voor u biedt de Bbz-regeling twee mogelijkheden: Als u niet ge­noeg in­kom­sten hebt om van te le­ven kunt u maxi­maal drie jaar een aan­vul­len­de uit­ke­ring krij­gen tij­dens de start­pe­ri­o­de van uw be­drijf. Hebt u op­start­kos­ten of geld no­dig voor in­ves­te­rin­gen en kunt u geen le­ning krij­gen bij de bank? Dan komt u mis­schien in aan­mer­king voor een start­ka­pi­taal van de ge­meen­te Meppel.

  • Inkomensvoorziening oudere arbeidsongeschikte zelfstandigen

    Wat is de IOAZ? Hebt u een eigen bedrijf of een zelfstandig beroep, en zijn uw inkomsten onvoldoende om van te leven? Dan hoeft u niet altijd een "gewone" bijstandsuitkering aan te vragen. Als u 55 jaar of ouder bent, komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. IOAZ staat voor Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen. Maar gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen kunnen sinds 2006 geen IOAZ-uitkering meer krijgen. Voorwaarden Om in aanmerking te komen moet uw bedrijf in Nederland gevestigd zijn. Ook moet u de drie jaar onmiddellijk voorafgaand aan de dag waarop u de IOAZ-uitkering aanvraagt, als zelfstandige gewerkt hebben. En de zeven jaar daarvóór hebt u óf bij een werkgever óf als zelfstandige gewerkt. Voldoet u aan de voorwaarden, dan krijgt u een uitkering die uw inkomsten aanvult tot het voor u geldende bijstandsnormbedrag. Een verschil met de  "gewone" bijstand is dat u bij de IOAZ een veel groter vermogen mag bezitten en (een groot deel van) dat vermogen niet eerst hoeft  "op te eten". Een IOAZ-uitkering moet u aanvragen vóórdat u uw bedrijf beëindigt. U moet vanaf het moment van aanvraag binnen anderhalf jaar met uw bedrijf of beroep stoppen. U krijgt de uitkering pas als u echt met uw bedrijf of beroep bent gestopt. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Kwijtschelding

    Wanneer u een laag inkomen heeft (loon, pensioen, uitkering, alimentatie, etc) en weinig eigen vermogen (bank- en spaartegoeden, auto, overwaarde woning etc.) komt u misschien in aanmerking voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Aanvragen U kunt bij de gemeente Meppel gehele of gedeeltelijke kwijtschelding krijgen voor: Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerende zaakbelastingen Kwijtschelding aanvragen kan op twee manieren: Online via de digitale belastingbalie met DigiD; Of schriftelijk met het aanvraagformulier (PDF). U kunt het formulier ook afhalen bij de receptie van het stadhuis tijdens openingstijden. Zelfstandig ondernemer Bent u zelfstandig ondernemer en wilt u kwijtschelding aanvragen voor uw privé-belastingen? Dit kunt u bij de gemeente aanvragen met het kwijtscheldingsformulier ondernemers (PDF). Het formulier is ook af te halen bij het stadhuis tijdens openingstijden. Voorwaarden kwijtschelding Het heeft in de volgende gevallen geen zin om kwijtschelding aan te vragen: Als u een auto heeft met een hogere veilingwaarde (volgens de ANWB koerslijst) dan € 3.350,00. Tenzij u kunt aantonen dat u dit voertuig om medische redenen nodig hebt d.m.v. bijvoorbeeld een gehandicaptenparkeerkaart of indien u aannemelijk kan maken dat u het voertuig absoluut nodig bent voor uw werk d.m.v. een werkgeversverklaring. Als u in het bezit bent van twee of meer auto’s en/of motoren. De waarde van uw tweede auto en/of motor wordt gezien als vermogen. Als de waarde van uw tweede auto en/of motor hoger is dan uw belastingaanslag krijgt u geen kwijtschelding. Als u de aanslag langer dan drie maanden geleden volledig betaald hebt. Als u overwaarde op uw woning hebt. Overwaarde is het positieve verschil tussen de waarde van uw woning en de hypotheekschuld. Als uw inkomen en/of vermogen hoger is dan de toegestane norm. Voor het toekennen van kwijtschelding geldt een grensbedrag. Dat noemen we een norm. Wat hebt u nodig bij uw aanvraag? U hoeft niet direct bijlagen mee te sturen. Uw kwijtscheldingsaanvraag wordt automatisch getoetst. Nadat de toets heeft plaatsgevonden krijgt u bericht over de uitkomst. Mogelijk vragen wij u dan aanvullende gegevens toe te sturen. Hoe gaat het automatisch toetsen van de aanvraag: Om te zien of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen vraagt de gemeente een aantal gegevens op; Uit de Basisregistratie Personen (welke personen zijn ingeschreven op het adres) Bij het UWV (de inkomens- en/of pensioengegevens) Bij de RDW (of er een (motor)voertuig bezit is) Van de Belastingdienst (de gegevens over uw banksaldo en ontvangen rente) De opgevraagde gegevens worden vergeleken met de normen voor kwijtschelding. Wanneer blijkt dat u door de automatische toetsing buiten de norm valt vraagt de gemeente u om extra gegevens. Voor meer informatie over de werkwijze kunt u terecht op www.inlichtingenbureau.nl Hulp bij uw aanvraag nodig? Als u het moeilijk vindt om het kwijtscheldingsformulier zelf in te vullen en er is niemand die u daarbij kan helpen, kunt u contact opnemen met Stichting Welzijn Mensenwerk, Zomerdijk 8a te Meppel, telefoon 085- 273 14 44. Is uw aanvraag afgewezen? Is uw aanvraag voor kwijtschelding afgewezen maar heeft u wel moeite om uw rekeningen te betalen? Op de website www.geldfit.nl kan iedereen een online test doen. Aan de hand van een aantal korte vragen wordt uw financiële situatie in kaart gebracht en krijgt u een persoonlijk advies. Ook krijgt u een overzicht van hulp die beschikbaar is in de gemeente. Heeft u al schulden? Neem contact op met de consulenten geldzorgen zij adviseren u graag. Let op: U moet ondertussen wel de belastingen betalen volgens de wettelijke betaaltermijnen. Meer informatie en contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522