Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Jeugdhulp

    Heeft u vragen of zorgen over het opgroeien en of het opvoeden van uw kind(eren)? Dan kunt u terecht bij de jeugdhulpverleners van het Sociaal loket.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw gegevens, net als die van alle andere inwoners van Nederland. Onder meer uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit zijn in de BRP opgenomen.  

    Gegevens in de BRP

    U kunt uw eigen gegevens in de BRP inzien op de website MijnOverheid.nl. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier.

    Verschillende organisaties gebruiken uw gegevens uit de BRP, zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraar en pensioenfondsen. Een overzicht van de organisaties en de reden waarvoor zij uw gegevens gebruiken, vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u precies weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? U kunt een overzicht hiervan opvragen bij de gemeente. Stuur hiervoor een e-mail naar: adviseurbz@amstelveen.nl.   

    Geheimhouding persoonsgegevens in de BRP

    Wilt u niet dat anderen uw gegevens kunnen inzien? U kunt geheimhouding van uw gegevens aanvragen. Uw gegevens worden dan niet doorgegeven aan bepaalde organisaties. Start uw aanvraag onder de kop ‘aanvragen’. 

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Aalsmeer

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt dit online melden wanneer de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bekend is. U kiest dan ook tussen verschillende ceremonies.

    Overeenkomsten en verschillen

    Tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap zitten een aantal overeenkomsten en verschillen.

    Overeenkomsten

    • Binnen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap gelden in Nederland dezelfde rechten en plichten.
    • Op de dag van de ceremonie is de gang van zaken hetzelfde.
    • De kosten zijn hetzelfde.

    Verschillen

    • Bij de huwelijksceremonie moet u het ja-woord aan elkaar geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
    • Het huwelijk wordt wereldwijd erkend. Een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd.

    Verschillende ceremonies

    Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners woont in de gemeente Aalsmeer.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de spreekkamer van de burgerlijke stand.
    • De ceremonie is om 09.00 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 08.50 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal tien minuten.
    • Er is geen toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS).
    • U zorgt voor twee getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Er zijn naast het bruidspaar, de twee getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand geen andere aanwezigen bij de ceremonie.
    • Er mogen bij de ceremonie geen filmopnames worden gemaakt.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • De ceremonie is kosteloos.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een kosteloze voltrekking in Aalsmeer. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Budget huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners woont in de gemeente Aalsmeer.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is om 09.15 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 09.05 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal vijftien minuten.
    • Er is geen toespraak van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Naast het bruidspaar en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mogen maximaal tien andere gasten bij de ceremonie aanwezig zijn.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een budget voltrekking. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Regulier huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Deze ceremonie is mogelijk van maandag tot en met vrijdag in de trouwzaal van het raadhuis.
    • U kunt ook een zelfgekozen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen.
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • U kunt een voorkeur opgeven voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • De trouwambtenaar houdt een persoonlijke toespraak als u dat wilt. In dat geval heeft u van tevoren contact met de trouwambtenaar.

    Beperkte gemeenschap van goederen

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie over gemeenschap van goederen op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u andere huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden? Dan moet u dat regelen via een notaris.

  • Paspoort of identiteitskaart voor kinderen

    Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart voor een kind doet u via de gemeente. Uw kind komt zelf naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. Minderjarigen hebben tot 12 jaar toestemming van de ouders (of gezaghouders) nodig voor de aanvraag van een identiteitskaart. Bij een paspoort is dat 18 jaar.

    Een paspoort of identiteitskaart is een identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar heeft een paspoort of identiteitskaart nodig om zich in Nederland te identificeren. Het is ook een reisdocument. Een paspoort of identiteitskaart is nodig om naar het buitenland te reizen.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u denkt dat de gemeente verantwoordelijk is voor schade die u heeft geleden, kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. In sommige gevallen kunt u een (gedeeltelijke) schadevergoeding ontvangen.

  • Parkeerontheffing blauwe zone voor bedrijven

    Bent u eigenaar of werknemer van een bedrijf in een blauwe zone in het Oude Dorp, dan kunt u een parkeerontheffing aanvragen. De aanvraag moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zonder deze ontheffing kunt u alleen kort parkeren in de blauwe zones van het Oude Dorp.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een adres waar u uw officiële post ontvangt, maar niet woont. Dit kan het adres van een vriend, kennis of familielid zijn. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft.

    Of u een woonadres heeft wordt door de wet Basisregistratie Personen (BRP) bepaald. U moet zich inschrijven op het adres waar u verwacht de meeste tijd te verblijven. Dit hoeft dus niet uw eigen (huur)huis te zijn. Verblijft u tijdelijk bij een vriend of familielid? Dan is dit uw woonadres en moet u zich op dat adres inschrijven. Heeft u volgens de wet BRP geen woonadres, dan kunt u een briefadres aanvragen.

  • Evenementenvergunning

    Om een evenement te organiseren is vaak een vergunning nodig. U vraagt de vergunning online aan.

    Vergunning of melding: risicoscan

    Of een vergunning nodig is voor een evenement hangt af van verschillende onderdelen. Om erachter te komen of u een vergunning moet aanvragen, vult u de risicoscan in. De risicoscan helpt ook om te bepalen hoe risicovol een evenement is. U ziet na het invullen ervan in welke categorie het evenement valt. De definitieve categorie wordt vastgesteld door de gemeente. Dat gebeurt als de vergunningsaanvraag of melding wordt behandeld. U voegt de ingevulde risicoscan toe aan uw aanvraag.

    De risicoscan is een Excel-bestand en bestaat uit twee delen:

    1. Vul het tabblad ‘Risicotabel’ in. Per onderdeel vult u een 0 of een 1 in. 0 betekent niet van toepassing, 1 betekent wel van toepassing.
    2. Ga naar tabblad ‘Resultaatblad Aalsmeer’ en bekijk in welke categorie uw evenement valt. Valt uw evenement in categorie A, B of C? Dan heeft u een vergunning nodig. Vul de naam, datum en locatie van het evenement in. Geef eventueel een toelichting.

    Komt u na het invullen van de risicoscan uit op een klein evenement in klasse 0? Controleer op de pagina Klein evenement melden of een melding volstaat, of dat u toch een vergunning nodig heeft.

    Categorieën evenementen

    Er zijn 4 categorieën evenementen:

    • Klein evenement: categorie 0-evenement.
    • Regulier evenement: categorie A-evenement, evenementenvergunning nodig
    • Aandacht evenement: categorie B-evenement, evenementenvergunning nodig
    • Risico evenement: categorie C-evenement, evenementenvergunning nodig

  • Snelle motorboot, ontheffing

    Op de Westeinderplassen in Aalsmeer bevindt zich een speedbootbaan. Deze baan is van 1 april tot 1 oktober geopend. Om van de baan gebruik te maken heeft u een ontheffing nodig.

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op twee manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. Kan dit niet, dan komt u misschien in aanmerking voor naturalisatie.