Zoekresultaat 1 - 10 van 33 resultaten

  • Vergoeding aanvragen na planschade

    Van planschade kan sprake zijn als een onroerend goed, bijvoorbeeld een woning, in waarde daalt door een planologische maatregel, zoals de aanleg van een woonwijk, een weg of een brug. Bij planschade kunt u recht hebben op een tegemoetkoming van de schade. De schade kan bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van uw inkomsten. Een paar voorbeelden van planschade: het uitzicht vanuit uw huis verandert door de bouw van nieuwe woningen naast uw woning wordt een doorgaande weg aangelegd de functie of het gebruik van uw eigendom wordt gewijzigd of beperkt. Nu een vergoeding aanvragen na planschade via DigiD Nu een vergoeding aanvragen na planschade via eHerkenning

  • Alarm bij gevaar

    Bij gevaar in uw buurt wordt u gewaarschuwd door de politie of brandweer. Zij rijden bijvoorbeeld rond in geluidswagens en roepen om welk gevaar er dreigt. De politie en de brandweer kunnen bij u aanbellen. U hoort van hen wat er aan de hand is en wat u moet doen. U kunt ook een melding op uw mobiele telefoon krijgen van NL-Alert. De overheid verstuurt 2 keer per jaar een controlebericht. Bij groter gevaar hoort u de sirenes van het luchtalarm en krijgt u een melding van NL-Alert op uw mobiele telefoon. Ga het dichtstbijzijnde gebouw binnen of laat anderen bij u binnen. Sluit deuren en ramen. Zet de radio of tv aan. Kijk in de melding die u van NL-Alert ontvangen heeft en op Crisis.nl. Zo weet u wat er aan de hand is en wat u moet doen. Wacht daarop. Blijf binnen! Iedere eerste maandag van de maand om 12:00 uur wordt in het hele land het luchtalarm getest. U hoeft dan niets te doen. Op Crisis.nl vindt u ook een lijst van spullen die u in huis zou moeten hebben bij een ramp.

  • Persoonsgebonden budget

    Met een persoonsgebonden budget (pgb) kunt u zelf de hulp, zorg en ondersteuning inkopen die u nodig heeft. U kiest dan zelf uw zorgaanbieder of leverancier en koopt daar ondersteuning in. U bent verantwoordelijk om uw zorg te regelen en de administratie te doen. De gemeente zal onderzoeken of een pgb een geschikte vorm van financiering voor u is en of de zorgverlener of leverancier in staat is om de hulp, zorg en ondersteuning te bieden die u nodig heeft. Onder bepaalde voorwaarden mag de zorgverlener ook iemand uit uw eigen omgeving zijn.

  • Aangifte doen van overlijden van een pasgeboren kindje

    Is uw kindje overleden voordat u aangifte van geboorte heeft gedaan? U moet dan toch nog aangifte van geboorte doen, en aangifte van overlijden. De uitvaartverzorger mag deze aangiftes ook voor u doen. Aangifte van geboorte doet u in de gemeente waar uw kindje is geboren. Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar uw kindje is overleden. Inschrijving BRP (basisregistratie personen) Nadat u aangifte van geboorte hebt gedaan, is uw kindje automatisch opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). De gegevens van uw kind staan dan bij uw persoonlijke gegevens op bijvoorbeeld MijnOverheid.nl. Kinderen die zijn geboren vanaf 1995 staan na geboorteaangifte automatisch ingeschreven in het BRP. Heeft u voor 1995 een kindje gekregen dat kort na de geboorte overleed? En wilt u dat uw kind in de BRP wordt opgenomen? U kunt dat alsnog regelen. Dat doet u in de gemeente waarin u woont.

  • Omgevingsplan wijzigen

    Het omgevingsplan van onze gemeente beschrijft welke activiteiten op een locatie zijn toegestaan. Voor nu bestaat het omgevingsplan van De Ronde Venen uit een tijdelijk omgevingsplan. In dit tijdelijke omgevingsplan zijn alle bestemmingsplannen opgenomen die op 31 december 2023 golden. Uw bouw- of verbouwplannen moeten passen binnen het omgevingsplan van de gemeente. Het omgevingsplan heette vroeger bestemmingsplan. In het omgevingsplan staat onder andere waar woningen, horeca of andere bedrijven mogen komen. Ook staan in het omgevingsplan regels over het gebruik van de openbare ruimte. Passen uw bouw- of verbouwplannen niet in het huidige omgevingsplan? Vraag eerst aan de gemeente of u mag afwijken van het omgevingsplan. Als dat niet mag, dan kunt u de gemeente vragen om het omgevingsplan te wijzigen. De gemeente kan een omgevingsplan ook wijzigen als het beleid wijzigt. Belanghebbenden kunnen meedenken over het wijzigen van het omgevingsplan en hun mening geven. Belanghebbenden zijn degenen op wie het plan direct of indirect invloed heeft, bijvoorbeeld buurtbewoners. U kunt er last van hebben als de gemeente een omgevingsplan wijzigt. Bijvoorbeeld: Uw omgeving verandert en u krijgt nu winkels voor uw huis. Het nieuwe omgevingsplan botst met uw plannen om te bouwen of verbouwen. U kunt uw mening geven (zienswijze) voordat het omgevingsplan gewijzigd wordt.

  • Bedrijveninvesteringszone (BIZ), bijdrage voor Centrum Mijdrecht

    Ondernemers binnen een Bedrijven Investeringszone (BIZ) moeten belasting betalen in de vorm van een BIZ-bijdrage. Een BIZ is bijvoorbeeld een industrieterrein, bedrijventerrein of winkelgebied. Het geld van de BIZ-bijdrage wordt gebruikt om de bedrijfsomgeving veilig en aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door maatregelen tegen graffiti of voor een betere bereikbaarheid. Hiervoor wordt een speciale vereniging of stichting opgericht. Deze krijgt voor de maatregelen subsidie van de gemeente.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    De omgevingsvergunning geeft toestemming op het gebied van wonen, ruimte, milieu en natuur. U kunt een omgevingsvergunning nodig hebben voor verschillende activiteiten. Onder andere voor: bouwen slopen bomen kappen een inrit of uitrit aanleggen een monument herstellen, verbouwen of slopen reclame aanbrengen Er zijn 2 procedures bij het verlenen van een omgevingsvergunning. De gewone procedure geldt voor een gewone omgevingsvergunning. Heeft uw vergunningaanvraag een groot risico voor de omgeving? Of voert de gemeente een natuurtoets uit? Dan geldt de uitgebreide procedure.Vraag een omgevingsvergunning aan Doe de vergunningencheck

  • Monument verbouwen of slopen

    Een monument is een beschermd bouwwerk. Wilt u een monument verbouwen, herstellen, aanpassen of slopen? Dan heeft u meestal een vergunning nodig. Dit is een omgevingsvergunning voor een monument. Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Gewoon onderhoud is alles waarbij het uiterlijk van de binnenkant of de buitenkant van het pand niet verandert. Bijvoorbeeld: het bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur kleine reparaties met de oorspronkelijke materialen Ook aanpassingen binnen in het monument kunnen vaak zonder vergunning. Bijvoorbeeld het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een nieuwe schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningsvrij. Er zijn 2 procedures bij het aanvragen van een omgevingsvergunning. De uitgebreide procedure geldt voor rijksmonumenten of als de gemeente een natuurtoets doet. Voor alle andere wijzigingen geldt de gewone procedure.

  • Gebruik maken van uw privacyrechten

    De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht. U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om: uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage) uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie) uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid) uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking) een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit) informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente te stoppen met de verwerking van uw gegevens geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert. u kunt de gemeente wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. Nu een inzageverzoek persoonsgegevens doen

  • Milieuklacht melden

    U kunt bijvoorbeeld melden dat ergens: illegaal afval is gestort de bodem is vervuild de lucht is verontreinigd geluidsoverlast is De gemeente doet dan een onderzoek en kan dan afhankelijk van de bevindingen optreden. Ook kan de gemeente aan de politie vragen strafrechtelijk op te treden.