Zoekresultaat 1 - 10 van 43 resultaten

  • Huisnummer aanvragen

    De gemeente heeft de wettelijke plicht om te voorzien in een goede adressering van woningen, panden en andere objecten. Wanneer er bijvoorbeeld door herinrichting of uitbreiding van de gemeente nieuwe straten worden aangelegd, worden daarvoor straatnamen vastgesteld. Huisnummers In bepaalde situaties kan het voorkomen dat u voor uw woning, pand of ander object één of meer huisnummers nodig heeft. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen een omgevingsvergunning nodig, dan kent de gemeente automatisch de nieuwe huisnummers toe. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen geen omgevingsvergunning nodig? Dan vraagt u het huisnummer direct aan via de gemeente.

  • Geluidshinder horeca-inrichting

    U meldt wanneer u verwacht dat u geluidshinder veroorzaakt voor omwonenden en omgeving. Ook wanneer u een horecabedrijf wilt starten, doet u melding. Wat moet u doen als u een incidentele festiviteit organiseert? U mag een paar keer per jaar een festiviteit organiseren voor uw horecabedrijf, recreatiebedrijf of vereniging. Bijvoorbeeld: een muziekoptreden bij een café      een straatfeest samen met andere horeca      een personeelsfeest van uw horecabedrijf      een toernooi van uw sportvereniging met muziek en/of verlichting Wilt u een festiviteit organiseren? Dan meldt u dit minimaal twee weken van te voren bij de gemeente via het formulier incidentele activiteit. Wat moet u doen als u een horecabedrijf wilt starten? Daarnaast kan het zijn dat u melding moet doen wanneer u een horecabedrijf wilt starten. U moet voldoen aan de eisen uit het Activiteitenbesluit om overlast voor omwonenden en omgeving zoveel mogelijk te beperken. De omgevingsdienst Zuid Holland-Zuid (OZHZ) behandelt de meldingen op grond van het Activiteitenbesluit. Een melding kunt u indienen via aimonline.nl. Let op: voor het starten van een horecabedrijf heeft u meer vergunningen nodig.  

  • Ontheffing schenken (zwak)alcoholische dranken (artikel 35 DHW)

    U heeft een ontheffing nodig voor het schenken van (zwak)alcoholische dranken bij evenementen of bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard buiten een horecagelegenheid. Aan welke voorwaarden moet ik voldoen? U mag geen alcohol verkopen aan personen jonger dan 18 jaar. Op het evenement mag u geen sterke drank (>14,99% alcohol) verkopen. De persoon die de leiding heeft over het alcohol schenken: is minimaal 21 jaar is van goed gedrag heeft een Verklaring Sociale Hygiëne er moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn Wilt u zonder een vorm van betaling alcohol schenken op een besloten feest? Dan hoeft u geen drank- en horecavergunning of ontheffing aan te vragen. Hoe vraag ik een ontheffing aan? U vraagt de ontheffing aan bij de gemeente via het aanvraagformulier ontheffing artikel 35 drank en horecawet.   Bijlagen bij de aanvraag een kopie van de legitimatiebewijzen van alle leidinggevenden een kopie van Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden behalve als deze is terug te vinden in het Register SVH een situatietekening waarop de tap-/ uitgiftepunten staan aangegeven Wat kost een ontheffing? Voor de ontheffing zijn legeskosten verschuldigd. De leges bedragen € 56,70 Wetgeving Onderstaande wetgeving is van toepassing: Drank en Horecawet  

  • Aanwijzen van monument

    Soms kan een woning of bouwwerk een monument worden. U kunt de gemeente vragen uw pand als gemeentelijk monument aan te wijzen. U kunt als eigenaar niet aanvragen uw pand als rijksmonument aan te wijzen.

  • Accountmanager bedrijven

    Hallo (nieuwe) ondernemers van de gemeente Hardinxveld-Giessendam! Mijn naam is Xanthine Jut. Bij mij kunt u terecht met vragen en ideeën. Ik hoor graag waar u mee bezig bent en hoe ik u kan helpen! Ik ben sinds februari 2015 in dienst als accountmanager bedrijven van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Wat houdt deze functie in? Ik vervul een brugfunctie tussen de gemeente en de ondernemers. Mijn taak is ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn of (nog beter:) blijven. Ik probeer (startende) ondernemers goed van dienst te zijn. Tegelijk moet ik hem of haar ook duidelijk maken dat niet alles 'gisteren' geregeld kan zijn. Een gemeente moet zich aan de regels houden en iedereen gelijk behandelen. Wederzijds begrip opent vele deuren! Mijn voornaamste doel is bereikbaar te zijn voor u als ondernemer; u kunt bij mij terecht met al uw vragen. Ik zorg ervoor dat uw vraag bij de juiste medewerker in het gemeentehuis terecht komt. Dat scheelt u een hoop uitzoekwerk en daarmee kostbare tijd. Daarnaast kunt u mij ook om advies vragen. Ik denk graag mee en zal er alles aan doen om te komen tot een goede oplossing. Ik maak me graag sterk voor u als ondernemer en probeer niet in problemen te denken, maar in oplossingen. Misschien treffen we elkaar binnenkort tijdens een van de vele ondernemersbijeenkomsten in dit dorp, zoals die van de Ondernemersvereniging Hardinxveld-Giessendam, de Bedrijfskern, de Stichting Beveiliging Bedrijven Hardinxveld-Giessendam (SBBHG) of het Centrummanagement. Stelt u prijs op een bezoekje of een gesprek? Heeft u informatie nodig over vergunningen, vestigingen, uitbreidingen of andere zaken? Neem dan contact met mij op! Ik kom graag langs om me door u te laten informeren en/of rondleiden en neem uw vragen vervolgens mee terug om er antwoorden op te vinden. Graag tot ziens! Contactgegevens accountmanager bedrijven Mevrouw X.O. (Xanthine) Jut Telefoon 14 0184 (donderdag en vrijdag) Mail mij voor een afspraak

  • Wijktafels

    De Wijktafel is een platform voor bewoners van Hardinxveld-Giessendam en organisaties. Soms zichtbaar in de wijk met een tent en vaak actief op de achtergrond. Doelstelling De doelstelling is de gemeente mooier, gezelliger en veiliger te maken en naar elkaar om te zien. Een initiatief voor, door en van bewoners. Ambassadeurs Per buurt zijn actieve bewoners  het gezicht van de Wijktafels. De ambassadeurs zoeken contact, signaleren, vinden, verbinden en motiveren in de wijk. Ambassadeurs zijn geen hulpverleners maar brengen mensen bij elkaar om elkaar in de buurt te helpen. Waar nodig is, wijzen ze de weg naar professionele hulp en/ of openbare instanties. Ook ondersteunen ze initiatieven of activiteiten voor de buurt. Samenwerking Aan de wijktafels hebben de volgende partijen zich verbonden: Wijkbeheer van woningstichting Omnivera, de politie, Wijkbeheer van de gemeente Hardinxveld-Hardinxveld, zorgcentrum De Lange Wei, zorgstichting Waardeburgh en Stichting Welzijn Servanda. Zij pakken de signalen op en lossen knelpunten zo snel mogelijk op. Contact Om de ‘wijktafels’ van de buurtbewoners te laten zijn, zijn wij altijd opzoek naar mensen die zich in willen zetten voor hun wijk. Dit kan als ambassadeur maar ook als betrokken buurtbewoner. Wilt u meer informatie, heeft u ideeën voor uw wijk of wilt u zich aanmelden als ambassadeur? Neem dan contact op met de begeleider van de Wijktafel, Ellen Vissers. Dit kan via telefoon 0184 - 61 27 71 of via het e-mailadres e.vissers@servanda.nl.

  • Stookontheffing

    Het is verboden in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben, bijvoorbeeld het maken van een kampvuur. Dit verbod geldt niet voor vuur dat geen (brand)gevaar, overlast of hinder oplevert voor de omgeving, zoals het gebruik van kaarsen en fakkels, sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven indien geen afvalstoffen worden verbrand en het ontsteken van vuur voor bakken en braden.

  • Sluitingsuren van horeca

    Onze gemeente kent vrije sluitingstijden.

  • Echtscheiding of einde geregistreerd partnerschap

    Uw echtscheiding of de beëindiging van uw geregistreerd partnerschap moet ingeschreven zijn bij de gemeente. U of uw advocaat moet de inschrijving regelen. Gaat het om echtscheiding? Dan regelt u dit bij de gemeente waar u getrouwd bent. Gaat het om de beëindiging van een geregistreerd partnerschap? Dan regelt u dit bij de gemeente waar uw geregistreerd partnerschap ingeschreven is. U hebt een uitspraak van de rechter nodig of een verklaring van uzelf en uw partner waarin staat dat u het geregistreerd partnerschap wilt beëindigen. De scheiding is pas definitief als deze stukken zijn ingeschreven bij de gemeente in de registers van de burgerlijke stand. Een huwelijk eindigt officieel als de rechter de echtscheiding uitspreekt. Uw advocaat kan hiervoor een verzoek indienen bij de rechter. Vragen u en uw partner samen de scheiding aan? Dan kunt u dezelfde advocaat kiezen. Bent u het niet met elkaar eens? Dan moet u ieder een eigen advocaat kiezen. Een geregistreerd partnerschap eindigt officieel door een uitspraak van de rechter of een verklaring van u en uw partner. Dit laatste kan alleen als u en uw partner het eens zijn. Een advocaat of notaris moet de verklaring ook ondertekenen. Hebt u samen gezag over minderjarige kinderen? Dan moet u het geregistreerd partnerschap ontbinden via de rechter. Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Ons telefoonnummer is 14 0184.

  • Stuurgroep Economische Visie

    Deze groep Stuurgroep Economische Visie is samengesteld nadat er groot aantal ondernemers en vertegenwoordigers van ondernemersorganisaties van gedachten wisselden over de toekomstvisie op de economie in Hardinxveld-Giessendam. Deze aanpak heeft geresulteerd in een Economische Visie. De samenwerking met ondernemers en andere gemeenten in de regio is een belangrijke voorwaarde voor de succesvolle implementatie van deze visie. Vandaar dat samen met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven de ambities uit de economische visie vertaald zijn in een concreet uitvoeringsprogramma. Hierin staat niet alleen wat ondernemers van de gemeente mogen verwachten, maar ook welke bijdrage het bedrijfsleven voor zichzelf ziet. Op die manier werken we samen aan het creëren van een duurzaam en concurrerend vestigingsklimaat in de gemeente én de regio. Door middel van deze commissie kan het bedrijfsleven haar stem laten horen en een constructieve bijdrage leveren aan het economische beleid van de gemeente. Omgekeerd kunnen vraagstukken die op de gemeente afkomen en het bedrijfsleven raken, via een vast platform op de agenda worden gezet. Daarnaast is er een economische visie opgesteld welke als doel heeft Samenwerking met ondernemers is een randvoorwaarde voor een succesvolle uitvoering van de economische visie. De stuurgroep komt in ieder geval 4 keer per jaar bij elkaar. Vanuit een georganiseerd netwerk kan dan tevens inhoud worden gegeven aan de profilering van het bedrijfsleven door middel van vaste communicatiemomenten. Hierbij kan worden gedacht aan de economische nieuwsbrief. De Stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers vanuit Ondernemend Hardinxveld, de Bedrijfskern, de Stichting Bedrijfsbeveiliging Hardinxveld-Giessendam, de Rabobank en het gemeentehuis. Leden stuurgroep Wethouder Jan Nederveen Roelf Polman (Rabobank) Peter Huizer (Bedrijfskern/ Bouw) Jan van Hunnik (ondernemend HG/ architect ) Teus Boerman (SBBHG/ logistiek) Jeroen van Woerkum ( Damen Shipyards / Maritiem) Gerard de Jong (gemeente Hardinxveld-Giessendam) Xanthine Jut (gemeente Hardinxveld- Giessendam) De Economische visie van de gemeente Hardinxveld-Giessendam.