Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Gevonden of verloren fiets melden

    Gevonden fiets

    • Het is mogelijk dat u als melder de gevonden fiets zelf in bewaring houdt. De bewaartermijn is 1 jaar. Na deze termijn stuurt de gemeente Hellendoorn u een email of brief waarin u in de gelegenheid wordt gesteld om eigenaar van de fiets te worden.

    • Een andere mogelijkheid is bewaring van de fiets door de gemeente Hellendoorn. De meldingen van fietsen met een waarde van minder dan € 450,- blijven 3 maanden openstaan. Is de waarde meer dan € 450,-, dan blijft de melding 1 jaar openstaan.

    Deze fietsen worden bewaard bij de gemeentewerf en het recht op eigendom van de melder vervalt hiermee.

    • Nadat de melding in behandeling is genomen, wordt er eventueel contact met u opgenomen om een afspraak te maken om de fiets op te halen of voor het informeren naar aanvullende gegevens. 

    Verloren fiets

    • Nadat de melding in behandeling is genomen, wordt er contact met u opgenomen om aan te geven of de fiets als gevonden is binnengebracht.

    • Deze meldingen blijven 3 maanden openstaan.

    Gestolen fiets

    Als u denkt dat uw eigendom is gestolen, doet u aangifte bij de politie via https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen

  • Meldingen openbare ruimte

    U kunt op verschillende manieren melding doen:

    1. Online melding doen

    Wilt u iets melden? Dat kan digitaal.

    2. Telefonisch melding doen

    Meldingen zien we het liefst digitaal, maar uiteraard kunt u ook telefonisch contact opnemen door te bellen met (0548) – 630 000.

    We proberen meldingen zo goed en snel mogelijk op te pakken, maar stellen uiteraard wel prioriteiten. Niet op alle meldingen kunnen we direct actie ondernemen. Vaak wordt een melding bij het volgende  regulier geplande onderhoud meegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor veel groenonderhoud.

    Heeft u een spoedmelding buiten kantooruren?

    Meldingen worden van maandag tot en met donderdag tussen 7:30 en 17:00 uur en vrijdag tussen 7.30 en 16.00 uur in behandeling genomen. Constateert u een probleem buiten deze kantooruren en moet uw melding met spoed opgepakt worden?  Neemt u dan contact op  via telefoonnummer: 06-54347295.

    Wat gebeurt er nadat u een melding heeft gedaan?

    U ontvangt alleen een terugkoppeling over uw melding wanneer u een persoonlijk belang heeft. Bijvoorbeeld als u zelf hinder ondervindt van een tak die in uw tuin hangt of wanneer u last heeft van een verstopt riool of een verzakking van de straat. Vul dan wel altijd uw e-mailadres in bij uw melding. Op dat e-mailadres informeren wij u over de stand van zaken.

    Heeft u een storing aan het drukriool?

    Voor storingen aan het drukriool kunt u onze storingsmonteurs 24 uur per dag bereiken via telefoonnummer: 06-50280885.

    Is er een storing aan de straatverlichting?

    Een storing aan de straatverlichting kunt u online melden.

  • Plaatsing tijdelijke woonunit aanvragen

    Plaatsing tijdelijke woonunit

    Het plaatsen van een tijdelijke woonunit voldoet bijna nooit aan het bestemmingsplan. Daarvoor is een tijdelijke omgevingsvergunning nodig, waarbij wordt afgeweken van het bestemmingsplan.

    Omdat de units over het algemeen geen representatieve bouwwerken zijn, mag het er ook niet langer staan dan nodig is. En voor zover mogelijk, niet op een zichtlocatie.

    Twee situaties voor een verzoek om tijdelijke plaatsing

    1. De bestaande woning wordt verbouwd/vervangen of de bestaande woning is al verkocht en de nieuwe woning is nog niet bewoonbaar.

    Er moet dan een omgevingsvergunning zijn verleend voor de betreffende (ver)bouw van de woning c.q. vervangende woningbouw of een gecombineerde vergunningsaanvraag worden ingediend. Tenzij de (ver)bouw vergunningsvrij is. Een aantal randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan:

    - de unit moet worden geplaatst op het perceel van de bestaande woning c.q. bouwkavel;

    - de unit mag niet worden geplaatst vóór de voorgevelrooilijn van de (bestaande) woning;

    - na het plaatsen van de unit, moet er voldoende ruimte zijn voor het opslaan van bouwmaterialen op eigen terrein.

    2. De unit is reeds zonder toestemming geplaatst.

    Er zal eerst bekeken worden of de situatie alsnog gelegaliseerd kan worden. Als dat mogelijk is, zal de eigenaar/exploitant worden aangeschreven om de benodigde omgevingsvergunning aan te vragen. Voor de rest geldt hetzelfde als in situatie 1 en moet aan diezelfde randvoorwaarden worden voldaan.

    Mocht legalisatie niet mogelijk zijn, dan zal het reguliere handhavingstraject worden opgestart overeenkomstig het geldende handhavings- en gedoogregime.

  • Whatsapp-groepen t.b.v. inbraakpreventie

    In de gemeente Hellendoorn zijn verschillende Whatsapp-groepen aktief. Bewoners hebben in samenwerking met de gemeente en politie, een whatsapp-groep opgericht om hun wijk veilig te houden. Het doel van deze groep is het terugdringen van het aantal woninginbraken. Wilt u lid worden van een Whatsappgroep in uw buurt, meldt u dan aan via het formulier. Lees voor het aanmelden even de voorwaarden door zoals hieronder vermeld.

    Is er in uw buurt nog geen Whatsappgroep?
    De wijkagenten kunnen voor uw buurt een presentatie verzorgen waarna een WhatsApp groep opgericht kan worden. Het initiatief hiervoor ligt bij de inwoners.
    Wilt u meer informatie? Vraag uw wijkagent.

  • Informatie of melding over onkruidbestrijding

    De onkruidbeheersing op verharding wordt in de gemeente Hellendoorn uitgevoerd door een aannemer. Die zal, afhankelijk van de hoeveelheid onkruid, gaan branden, bestrijden met heet water of gaan borstelen. In het centrum bestrijdt de gemeente door middel van vegen en heet water het onkruid zelf.

    Om onnodige milieuvervuiling tegen te gaan, bestrijdt de gemeente onkruid mechanisch in plaats van chemisch. Dit houdt in dat klinkerwegen en voetpaden worden geborsteld, zodat het onkruid verdwijnt. Deze methode van onkruidverwijdering is minder intensief dan chemische bestrijding. Hierdoor is de onkruidbestrijding ook minder effectief. Het gevolg is dat onkruid weer eerder komt opzetten. Vanwege het milieu wordt dit geaccepteerd.

  • Ongedierte bestrijden

    Ongedierte kan voor overlast zorgen. Echter de gemeente bestrijdt geen ongedierte, daarvoor moet u naar een gespecialiseerd bedrijf. De gemeente geeft alleen advies bij overlast van ratten. Mocht de overlast worden veroorzaakt door een kapot gemeentelijk riool zal dit door de gemeente worden gerepareerd.

    Meldingen over de eikenprocessierups in het prioriteitsgebied worden doorgegeven aan de aannemer om deze te verwijderen. Andere nesten worden niet bestreden.

    Voor meldingen over bijenzwermen die aan zijn komen vliegen kunt u de plaatselijke imkers bellen. Telefoonnummers zijn via internet te vinden.

     

  • Reinigen openbare weg

    De gemeente reinigt openbare wegen, pleinen en voetgangersgebieden. Dit gebeurt volgens een vast rooster.

  • Graffiti melden en verwijderen

    Soms spuiten vandalen muren onder met graffiti. Of er zijn stickers of posters op gebouwen geplakt zonder toestemming van de eigenaar. De gemeente maakt haar eigen gebouwen schoon. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld speelpleinen, vuilnisbakken en bruggen.

    Is er graffiti gespoten op uw eigendom? Bijvoorbeeld op uw bedrijfspand, woning of schutting? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van de graffiti.

    Is uw gebouw een monument? Bel dan de gemeente voor overleg.