Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Duurzame energie opwekken

    Allereerst gebruiken we hiervoor zonnepanelen op daken. Als u meer wilt weten over het plaatsen van zonnepanelen op uw dak, kunt u kijken op jouwhuisslimmer.nl/ijsselstein of Milieucentraal. Met zonnepanelen op daken kunnen we een groot deel van onze elektriciteit opwekken. Daarnaast werkt de Rijksoverheid hard aan windturbines op zee. Maar, alleen zonnepanelen op daken en windturbines op zee zijn niet voldoende om de nationale doelen te halen. Alleen hiermee zorgen we er niet voor dat IJsselstein in 2050 energieneutraal is. Daarvoor zijn ook zonnevelden en/of windturbines op land nodig. Hierover zijn in het nationaal klimaatakkoord afspraken gemaakt. Om de benodigde zonnevelden en windtubines op land te plaatsen, is Nederland verdeeld in 30 regio’s. In deze regio’s werken gemeenten, provincie, waterschappen en netbeheerder samen aan de opwek van duurzame energie. Elke regio kijkt waar en onder welke voorwaarden duurzame energie kan worden opgewekt. IJsselstein is onderdeel van de regio Utrecht (U16). Als regio Utrecht (U16) willen we in 2030 1,8 miljard kilowattuur (1,8 TWh) duurzame elektriciteit opwekken. Alle gemeenten in de regio dragen hier een steentje aan bij, dus ook IJsselstein. IJsselstein wil hier 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) aan bijdragen. Dit is gelijk aan het elektriciteitsgebruik van 20.000 huishoudens. En dat is 30% van het IJsselsteinse elektriciteitsverbruik in 2050. Zoekgebieden voor zonnevelden en windturbines In 2020 en 2021 hebben we uitgebreid gesproken met inwoners over zonnevelden en windturbines. Met de informatie uit deze gesprekken heeft de gemeenteraad een aantal zoekgebieden aangewezen, waaronder: De A2-zone (ten zuiden van IJsselstein): zoekgebied wind Noordoostelijk buitengebied (rond de Hollandsche IJssel): zoekgebied zon Op zoek naar mogelijkheden in zoekgebieden In 2024 en 2025 gaan we op verzoek van de raad de twee hierboven genoemde zoekgebieden verder uitwerken. Het doel is om uit te zoeken hoe we meewerken aan de opwek van 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) duurzame energie. We weten nog niet of we dit met zonnevelden, windturbines of allebei doen. Een belangrijke vraag hierbij is: welke voorwaarden zijn er voor de aanleg van zonnevelden of windturbines? Over deze onderwerpen wil de gemeente graag de mening van inwoners weten. Hoe meedenken Inwoners kunnen op 3 manieren meedenken over de keuzes rond zonnevelden en windturbines: We nodigen het inwonerpanel uit om een vragenlijst in te vullen. Er is een adviesgroep gevormd, die doorpraat over de keuzes die we moeten maken. De adviesgroep bestaat uit een kleine vertegenwoordiging van bewoners en (belangen)organisaties. Ook organiseren we 3 inloopbijeenkomsten in 2024. Hier zijn alle inwoners uit IJsselstein welkom. Bij de bijeenkomsten over windenergie zijn ook de inwoners van Nieuwegein, Lopikerkapel en Vianen welkom. Het zoekgebied voor windenergie ligt namelijk op de grens van de gemeente. Deelname aan de vragenlijst en adviesgroep is op uitnodiging. De inloopbijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk. Inloopbijeenkomsten Aankomend: Oktober/november 2024: 3e inwonerbijeenkomst. In deze bijeenkomst bespreken we de mogelijkheden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Meer informatie volgt later. Geweest: 13 maart en 16 april 2024: de eerste twee avonden stonden in het teken van zowel wind- als zonne-energie. Tijdens deze avond gingen we in gesprek over de keuzes die we in IJsselstein moeten maken. Daarbij bespraken we de voorwaarden waaronder zonnevelden en windturbines een plek kunnen krijgen. Het verslag van deze twee avonden vindt u hier. verslagen inloopbijeenkomsten duurzame energie IJsselstein (pdf, 636 kB). Daarnaast zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld in een vraag en antwoord document. Deze vindt u hier: vraag en antwoord over het opwekken van duurzame energie (pdf, 82 kB). Wat gebeurt er met uw mening? Na de bijeenkomst is het aan de gemeente IJsselstein om de voors en tegens op een rijtje te zetten. Dit doen we met de resultaten uit participatie, maar ook door het uitvoeren van (technische) analyses. De resultaten gebruiken we om de 2 zoekgebieden verder uit te werken. Rond de zomer van 2024 leggen we de raad een Uitgangspuntennotitie windenergie voor. Hierin leggen we vast of we de komst van een windturbine langs de A2 mogelijk willen maken en onder welke voorwaarden. Dit besluit is dan ook van invloed op de keuze voor waar de zonnevelden komen. Begin 2025 leggen we een Uitnodigingskader voor zonnevelden aan de gemeenteraad voor. Hierin maken we afspraken over de voorwaarden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Voordat de raad een besluit neemt, zetten zij de voors en tegens op een rij. Via de agenda van de gemeenteraad kunt u volgen wanneer zij deze stukken bespreken. Tijdens de commissievergadering is er ook de mogelijkheid voor inwoners om in te spreken. Wat gebeurt er na de besluitvorming In de Uitgangspuntennotitie windenergie en het Uitnodigingskader zonnevelden staan afspraken over de voorwaarden van de komst van zonnevelden en windturbines. Daarna kunnen initiatiefnemers met projectvoorstellen komen. Als er echt initiatieven op tafel komen, krijgt u opnieuw de ruimte om hierover mee te denken. Daarnaast kijken we naar hoe de omgeving voordeel heeft van de winsten van de opwek van de energie.

  • Processen-verbaal

    ​​​​​​De processen-verbaal van de stembureaus Inclusief de eventuele corrigenda 1. Stadhuis (pdf, 8,5 MB) 2. Sporthal de Oever (pdf, 8,6 MB) 3. Sporthal de Oever (pdf, 8,5 MB), Corrigendum (pdf, 6,6 MB) 4. Sporthal IJsselhal (pdf, 8,4 MB) 5. Ewoud (pdf, 8,3 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 6. Sporthal Poortdijk (pdf, 8,6 MB) 7. Reddingsbrigade IJsselstein (pdf, 8,4 MB) 8. Geb. 't Kruispunt (pdf, 8,4 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 9. Geb. 't Kruispunt (pdf, 8,7 MB) 10. Dienstencentrum De Oase (pdf, 8,4 MB) 11. Sporthal Het Heem (pdf, 8,4 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 12. Sporthal Het Heem (pdf, 8,6 MB) 13. School De Ark (pdf, 8,4 MB) 14. WOC gebouw (Wijk Onderwijs Centrum) (pdf, 8,4 MB) 15. OBS De Trekvogel (pdf, 8,8 MB) 16 Tramzicht (pdf, 2,6 MB), Corrigendum (pdf, 6,8 MB) 17. Ver.gebouw De Groene Olijftak (pdf, 8,0 MB) 18. Verenigingsgebouw Excelsior(pdf, 8,0 MB) Overige documenten Proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau (model Na 31-1) (pdf, 11,6 MB) Verslag controleprotocol gemeentelijk stembureau (pdf, 1,3 MB) CSV-bestand uit OSV (csv, 55 kB) Melding fouten in proces-verbaal Denkt u dat er een fout is gemaakt in een proces verbaal bij de telling of vaststelling van de uitslagen? Dan kunt u dit melden bij de Kiesraad. Uw melding moet uiterlijk maandag 17 juni 11:00 uur zijn ontvangen.

  • Pers

    Bestuursvoorlichting en persvragen Onze woordvoerders zijn uitsluitend bereikbaar voor media. Bent u niet van de media? Kijk dan op onze Contactpagina. Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u onze woordvoerders bereiken op: Telefoon 14-030 E-mail communicatie@ijsselstein.nl Persberichten 2024.06.18 Burgemeester sluit woning vanwege mogelijke dreiging 2024.06.13 Last onder dwangsom voor aangehouden Nieuwegeiner 2024.06.12 Hinder bij maatregelen gevel Fulcotheater en stadhuis 2024.06.11 Berichten over uw Buurt 2024.05.24 Wethouder Edwin Tas herbeleeft zijn jeugd tijdens geslaagde natuurles 2024.04.29 Alles komt terecht – nieuw minimabeleid 2024.04.26 Eerste deel van doorfietsroute geopend in IJsselstein 2024.04.26 Lintjes in IJsselstein 2024.04.10 Last onder dwangsom voor jonge IJsselsteiner 2024.03.22 Gebiedsontzegging na mishandeling 2024.02.23 Denk mee over zon en wind in IJsselstein 2024.02.08 Bodycams Voor Boa's 2024.01.24 Gemeente Veilt Deel Kunstcollectie 2023.12.20 Dirigent IJsselsteins Zeemanskoor ontvangt Compliment 2023.12.18 Welkom aan nieuwe IJsselsteiners 2023.12.18 Compliment voor jarenlange inzet kunst en hobbymarkt 2023.12.11 Commissaris van de Koning bezoekt IJsselstein

  • Collegebesluiten

    Deze vergaderingen zijn niet openbaar. Het grootste deel van de collegebesluiten zijn wel openbaar en die worden op deze website gepubliceerd. Oudere besluitenlijsten kunt u terugvinden in het archief van de website. 2024 Besluitenlijst 4 juni 2024 Besluitenlijst 28 mei 2024 Besluitenlijst 21 mei 2024 Besluitenlijst 14 mei 2024 (pdf, 126 kB) Besluitenlijst 7 mei 2024 (pdf, 159 kB) 30 april 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 23 april 2024 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 16 april 2024 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 9 apri 2024 (pdf, 143 kB) Besluitenlijst 2 april 2024 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 26 maart 2024 (pdf, 113 kB) Besluitenlijst 19 maart 2024 (pdf, 88 kB) Besluitenlijst 12 maart 2024 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 5 maart 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 27 februari (pdf, 156 kB) 20 februari 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 13 februari 2024 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 6 februari 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 30 januari 2024 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 23 januari 2024 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 16 januari 2024 (pdf, 65 kB) Besluitenlijst 9 januari 2024 (pdf, 87 kB) 2 januari 2024, geen collegevergadering 2023 26 december 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 19 december 2023 (pdf, 125 kB) Besluitenlijst 12 december 2023 (pdf, 133 kB) Besluitenlijst 5 december 2023 (pdf, 134 kB) Besluitenlijst 28 november 2023 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 21 november 2023 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 14 november 2023 (pdf, 116 kB) Besluitenlijst 7 november 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 31 oktober 2023 (pdf, 136 kB) Besluitenlijst 24 oktober 2023 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 17 oktober 2023 (pdf, 98 kB) Besluitenlijst 10 oktober 2023 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 3 oktober 2023 (pdf, 56 kB) Besluitenlijst 26 september 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 21 september 2023 (pdf, 25 kB) Besluitenlijst 19 september 2023 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 12 september 2023 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 5 september 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2023 (pdf, 106 kB) Besluitenlijst 22 augustus 2023 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 15 augustus 2023 (pdf, 92 kB) 8 augustus, geen collegevergadering 1 augustus, geen collegevergadering 25 juli, geen collegevergadering 18 juli, geen collegevergadering Besluitenlijst 11 juli 2023 (pdf, 49 kB) Besluitenlijst 4 juli 2023 (pdf, 96 kB) Besluitenlijst 27 juni 2023 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 20 juni 2023 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 12 juni 2023 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 6 juni 2023 (pdf, 85 kB) Besluitenlijst 30 mei 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 23 mei 2023 (pdf, 36 kB) Besluitenlijst 16 mei 2023 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 9 mei 2023 (pdf, 71 kB) 2 mei 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 25 april 2023 (pdf, 53 kB) Besluitenlijst 18 april 2023 (pdf, 90 kB) Besluitenlijst 11 april 2023 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 4 april 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 28 maart 2023 (pdf, 102 kB) Besluitenlijst 21 maart 2023 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 14 maart 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 7 maart 2023 (pdf, 132 kB) 28 februari 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 21 februari 2023 (pdf, 54 kB) Besluitenlijst 14 februari 2023 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 7 februari 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 31 januari 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 24 januari 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 17 januari 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 10 januari 2023 (pdf, 108 kB) 3 januari 2023, geen collegevergadering 2022 27 december 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 20 december 2022 (pdf, 386 kB) Besluitenlijst 14 december 2022 (pdf, 131 kB) Besluitenlijst 6 december 2022 (pdf, 101 kB) Besluitenlijst 29 november 2022 (pdf, 128 kB) Besluitenlijst 22 november 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 15 november 2022 (pdf, 140 kB) Besluitenlijst 8 november 2022 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 1 november 2022 (pdf, 104 kB) 25 oktober 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 18 oktober 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 11 oktober 2022 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 4 oktober 2022 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 27 september 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 20 september 2022 (pdf, 103 kB) Besluitenlijst 13 september 2022 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 6 september 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2022 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 23 augustus 2022 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 16 augustus 2022 (pdf, 119 kB) 9 augustus 2022, geen collegevergadering 2 augustus 2022, geen collegevergadering 26 juli 2022, geen collegevergadering 19 juli 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 12 juli 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 5 juli 2022 (pdf, 74 kB) Besluitenlijst 27 juni 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 21 juni 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 14 juni 2022 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 7 juni 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 31 mei 2022 (pdf, 123 kB) Besluitenlijst 24 mei 2022 (pdf, 99 kB) Besluitenlijst 17 mei 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 10 mei 2022 (pdf, 46 kB) 3 mei 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 26 april 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 19 april 2022 (pdf, 104 kB) Besluitenlijst 12 april 2022 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 5 april 2022 (pdf, 69 kB) Besluitenlijst 29 maart 2022 (pdf, 60 kB) Besluitenlijst 22 maart 2022 (pdf, 57 kB) Besluitenlijst 15 maart 2022 (pdf, 62 kB) Besluitenlijst 8 maart 2022 (pdf, 126 kB) 1 maart 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 22 februari 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 15 februari 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 8 februari 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 1 februari 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 25 januari 2022 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 18 januari 2022 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 11 januari 2022 (pdf, 31 kB) 4 januari 2022, geen collegevergadering

  • Mantelzorgwaardering

    Klik hieronder als u meer wilt lezen en als u de waardering wilt aanvragen. Bent u 24 jaar of ouder: lees meer en vraag aan. Ben je tussen de 11 en 24 jaar oud: lees meer en vraag aan. Het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Pulse verzorgt de mantelzorgwaardering voor de gemeente IJsselstein. Neemt u gerust contact met hen op als u iets wilt weten over deze waardering. Dat kan door: een e-mail te sturen naar secretariaatmantelzorg@stichting-pulse.nl; op donderdagochtend (tussen 10.00 - 12.00 uur) te bellen naar 030 - 6868 030.

  • Natuurvriendelijk verduurzamen

    Wist u dat er in bijna iedere woning één of meer beschermde diersoorten kunnen zitten? Denk aan de huismus, gierzwaluw of vleermuis. Als we isoleren of andere (ver-)bouwwerkzaamheden uitvoeren, bestaat de kans dat we de verblijfplaatsen van deze dieren kapot maken. Of in het ergste geval, dat de dieren dood gaan. Het is daarom heel belangrijk dat verduurzamen en verbouwen op een natuurvriendelijke manier gebeurt. Wat? Letten op deze beschermde diersoorten bij verduurzamen en verbouwen is goed, maar ook  verplicht volgens de wet- en regelgeving. Daarom is gemeente IJsselstein bezig met het maken van een soortenmanagementplan voor de bebouwde kom van IJsselstein. Dit plan geeft aan hoe we deze diersoorten beschermen bij de sloop, (ver-)bouw en isolatie van woningen en gebouwen.   Voor veel aanpassingen aan een woning of gebouw zijn nu eerst ecologisch onderzoek en een vergunning nodig. Dat kost inwoners moeite, tijd en geld. Daarom laat gemeente IJsselstein een uitgebreid natuuronderzoek uitvoeren voor de bebouwde kom van IJsselstein. Met de resultaten uit het onderzoek wordt het soortenmanagementplan (SMP) gemaakt. Hiermee vraagt de gemeente een gebiedsgerichte omgevingsvergunning SMP aan voor de bebouwde kom van IJsselstein. Het maken van een SMP duurt minimaal een jaar. Daarom heeft de gemeente een tijdelijke omgevingsvergunning (pre-SMP) aangevraagd. Deze vergunning geldt voor particuliere, grondgebonden woningen in de bebouwde kom van gemeente IJsselstein. En biedt bescherming voor de huismus, gierzwaluw en verschillende vleermuissoorten. Om een pre-SMP vergunning te krijgen, moet de gemeente een aantal dingen regelen. Zoals het plaatsen van speciale kasten voor vleermuizen op meerdere plekken in de gemeente. Hierin moet een kraamkolonie (een groep van vleermuizen) kunnen wonen. Waarom? De huismus, gierzwaluw en vleermuis zijn kwetsbare diersoorten die we moeten beschermen. Deze diersoorten hebben we in dorpen en steden hard nodig. Zo ook in gemeente IJsselstein. Door deze diersoorten te beschermen, blijft de natuur in evenwicht. Hier leest u daar meer over. Daarnaast hebben we minder kans op plagen, zoals muggenplagen. Wist u bijvoorbeeld dat een vleermuis in één nacht zo’n 1000 muggen eet? Door het SMP ontvangt gemeente IJsselstein een vergunning voor de bebouwde kom van IJsselstein. Voor het natuurvriendelijk verbouwen of verduurzamen kunnen inwoners hiervan gebruikmaken. Dit scheelt tijd en kosten, omdat inwoners nu zelf geen aanvraag voor een onderzoek hoeven te doen. Hoe? Een ecologisch bureau startte dit voorjaar met het natuuronderzoek. Aan het eind van 2024 is dit af. Het doel van het onderzoek is om groepen van huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen, en hun verblijven in kaart te brengen. Het bureau bekijkt de resultaten van het veldonderzoek en verwerkt deze in het SMP. Hoe gaat het verder? Vanaf dit voorjaar tot en met het eind van 2024 kunt u veldonderzoekers in de gemeente tegenkomen. Zomer 2024: de gemeente ontvangt een tijdelijke omgevingsvergunning (pre-SMP) voor grondgebonden woningen in de bebouwde kom. Zomer 2024: De kraamvoorzieningen voor vleermuizen worden zo mogelijk ingebouwd of er worden vleermuiskraamkasten opgehangen. Deze worden verspreid over de gemeente opgehangen binnen de bebouwde kom van IJsselstein. Q2 of Q3 2025: De gemeente ontvangt een gebiedsgerichte omgevingsvergunning SMP voor de bebouwde kom van gemeente IJsselstein. Kraamvoorzieningen voor vleermuizen Wat zijn kraamvoorzieningen? Vleermuizen hebben verschillende verblijfplaatsen met allemaal andere functies. Wanneer vrouwtjes jongen krijgen, verblijven ze in een grotere groep op één plek. Bijvoorbeeld in een spouwmuur. Dit heet een kraamverblijfplaats. Ze hebben hiervoor meestal meerdere verblijfplaatsen die dicht bij elkaar liggen. Zo kunnen ze met hun jongen snel en vaak verhuizen. Om zo de beste plaats te kiezen voor dat moment. Om extra verblijfplaatsen aan te bieden kunnen we speciale kraamkasten laten inbouwen of ophangen.  Voor de omgevingsvergunning pre-SMP is het verplicht om kraamvoorzieningen aan te brengen. De kraamvoorzieningen moeten op verschillende plekken binnen de bebouwde kom van de gemeente komen. We zijn bezig met het vinden van geschikte plekken voor kraamvoorzieningen bij gemeentelijke gebouwen en ook bij gebouwen van Cazas.

  • Evenementenkalender

    Datum Evenement Locatie Tijd 23 jun Openluchtviering Protestantse Gemeente IJsselstein Speeltuin Kloosterplantsoen 10.00-12:00 28 juni Agnestival schoolfeest Agnesschool Speelplein Agnesschool 15:00-19:30 30 jun Sportfair / Verenigingenmarkt Podiumterrein 11.00-16.00 30 jun Veiligheidsdag Binnenstad, Overtoom 13:00-17:00 6 juli Zomerfair braderie   Binnenstad, Overtoom 9.00-17.00 19-23 aug IJVO Noord IJsseldijk 9.00-22:00 23 aug Mini Huttenbouw Speeltuin Kloosterplantsoen 9.30-12.30 30 en 31 aug Foute Zomerfeest Podiumterrein 18.00-01.00 14 sep Open dag gemeentewerf Kamerlingh Onneslaan 26 10.00-15.00 14 sep Special Cars and Bikes dag Binnenstad 13:00-16:00 21 sep Lions Badeendjesrace Stadsgracht Kloosterplantsoen 13:00-18:00 29 sep BIJ Horeca event Binnenstad 12:00-20:00 4-6 okt Circus Freiwald   Podiumterrein 13:00-21:00 5 okt Jan van Woudenberg Live Het Heem 18:00-00:00 23-27 okt Kermis Podiumterrein 13:00-00:00 23 nov Sinterklaasintocht Hazenveld, route 10.00-16.00 30 nov Pietendag met Circus Tadaa De Plaats 12:00-16:00 7 dec Kerstmarkt / winterfair Binnenstad, Overtoom 9.00-21.00 7 dec Ontstekingsevent Kerstboom Podiumterrein 18.00-21.00 14 dec Sprokkelhorst presenteert… Binnenstad + Kasteeltuin 19:00-23:00 14 dec Mike Oskam live Het Heem 18:00-00:00 23 dec Stralend IJsselstein De Plaats 12:00-17:00 Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze lijst met zorg is voorbereid kunnen eventuele fouten niet worden uitgesloten. De gemeente IJsselstein is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van gebruik van deze publicatie. Gebruik van de gegevens uit deze publicatie geschiedt op eigen risico. Vragen? Heeft u nog vragen of opmerkingen? Wij lossen eventuele problemen graag in overleg met u op. Neem daarom gerust contact met ons op en vermeld daarbij ons zaaknummer. Dan hebben wij uw gegevens snel bij de hand.   Niet mee eens? Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Als u bezwaar maakt, legt u aan ons uit waarom u het niet eens bent met onze beslissing. Stuur een afschrift van het besluit mee of vermeld het zaaknummer daarvan. U stuurt uw bezwaarschrift binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit naar ons toe. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op onze website). Ons besluit blijft gelden tijdens een bezwaarprocedure. Dit betekent dat u moet doen wat er is besloten. Wilt u dat niet? Dien dan een verzoek in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank. Dit verzoek heet ‘voorlopige voorziening’ en gaat over een tijdelijke oplossing. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt én uw zaak spoed heeft. Uw verzoek stuurt u aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Dit kan ook digitaal. Kijk op www.rechtspraak.nl hoe dat werkt. Deze procedure kost geld (griffierecht).

  • Hond uitlaten

    Regels honden uitlaten Binnen de bebouwde kom moet uw hond aangelijnd zijn en dient u hondenpoep op te ruimen. Op losloopvelden mag uw hond onder toezicht loslopen en hoeft u geen hondenpoep op te ruimen, maar het wordt wel gewaardeerd als u dit wel doet. In IJsselstein zijn er vijf losloopvelden, namelijk: Geluidswal Zenderpark, een strook ten westen van Zenderpark, langs de dijk. Viaduct Kerspellaan, een veld onder het viaduct van de Kerspellaan. Gelegen tussen Eiteren, Veerschipper en Beurtschipper, langs de IJssel. Hendrik Copijnstraat, een veld omringd door water, in de buurt van de rotonde Willem van Oranjeplein. Gelegen tussen de Marga Klompéstraat, Hendrik Copijnstraat en de Baronieweg. Randdijk, een veld langs het water en de trambaan. Gelegen in het groen, langs de Televisiebaan en aan het begin van de Randdijk. Zijdewetering Noord, een gedeeld pad (met andere weggebruikers), tussen de waterstroken en bomenlaan in. Dit pad is niet volledig omheind. U kunt ook de interactieve hondenuitlaatkaart bekijken om te zien waar uw hond mag loslopen. Op de interactieve hondenuitlaatkaart staan ook hondenuitlaatroutes. Dit zijn routes die vaak gelopen worden en die de losloopvelden met elkaar verbinden. Op deze routes moet u altijd uw hond aangelijnd houden en de hondenpoep opruimen. Deze opruimplicht en aanlijnplicht geldt voor de hele bebouwde kom. Regels op speelplekken en in het buitengebied: Op speelplekken, in speeltuinen, speelweiden, zandbakken en op trapveldjes zijn honden niet toegestaan. In het openbare buitengebied mag uw hond loslopen, tenzij anders aangegeven. U hoeft hier geen hondenpoep op te ruimen, maar het wordt wel gewaardeerd als u dat wel doet. Let op: in hooi- en weilanden en op natuurterreinen met vee, mag uw hond niet loslopen, tenzij anders aangegeven. Geleide- en hulphonden Als u een geleide- of hulphond heeft, hoeft u de poep niet op te ruimen als dit niet mogelijk is vanwege een beperking. Uw hond mag ook op plekken komen waar normale honden niet mogen komen, als het niet anders kan. Hondenoverlast melden Ook bewoners kunnen elkaar aanspreken op overlast. Indien u zich hier niet veilig of prettig bij voelt dan is het altijd mogelijk om overlast te melden bij het Klant Contact Centrum of via het meldingsformulier Openbare Ruimte. Boete Onze boa's letten erop dat mensen met een hond zich houden aan de opruim- en aanlijnregels. Hiermee zorgen we voor een schone stad voor iedereen. Houdt u zich niet aan de regels? Dan loopt u risico op een boete. € 160,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor het niet opruimen van hondenpoep in de bebouwde kom (met uitzondering van de losloopvelden). U moet binnen de bebouwde kom ook een opruimmiddel bij u hebben, onze boa's kunnen u hierop aanspreken. € 110,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor het niet aanlijnen van uw hond in de bebouwde kom (met uitzondering van de losloopvelden). € 160,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor het niet aanlijnen van uw hond op speelplekken voor kinderen. € 160,00 exclusief € 9,00 administratiekosten: voor aanwezigheid van uw hond op speelplekken voor kinderen. Evaluatie en verbeteringen hondenuitlaatbeleid In 2023 hebben we de regels voor hondenbezitters uit 2016 opnieuw beoordeeld. We hebben gekeken naar 3 onderwerpen: de opruimplicht, aanlijnplicht en de losloopvelden. Dit hebben we gedaan samen met hondenbezitters en niet-hondenbezitters. Lees de hele evaluatie, samen met de verbetermaatregelen.

  • Sportparken en sporthallen

    Online reservering Contact Sportbeheer van de gemeente is bereikbaar via telefoonnummer 030-6861880. Tarieven sporthallen en sportzalen Tarieven Sporthal IJsselhal, 't Heem en De Oever Sporthal IJsselhal, 't Heem en De Oever Kosten 2024 Kosten 2025 Seizoensbasis per uur € 44,64 € 45,90 Seizoensbasis per daluur € 33,48 € 34,25 Incidenteel per uur € 66,95 € 68,48 Incidenteel per daluur € 50,22 € 51,37   Tarieven Sporthal en sportzaal Poortdijk Halve sporthal en sportzaal Poortdijk Kosten 2024 Kosten 2025 Seizoensbasis per uur € 22,32 €  22,83 Seizoensbasis per daluur € 16,75 € 17,13 Incidenteel per uur € 33,48 € 34,25 Incidenteel per daluur € 25,12 € 25,69   Tarieven Sporthal De Oever 1/3 deel sporthal De Oever Kosten 2024 Kosten 2025 Seizoensbasis per uur € 14,87 € 15,21 Seizoensbasis per daluur € 11,17 € 11,42 Incidenteel per uur € 22,32 € 22,83 Incidenteel per daluur € 16,75 € 17,13   Tarieven Sportzaal Zenderpark Sportzaal Zenderpark Kosten 2024 Kosten 2025 Seizoensbasis per uur € 22,32 € 22,83 Seizoensbasis per daluur € 16,75 € 17,13 Incidenteel per uur € 33,48 € 34,25 Incidenteel per daluur € 25,12 € 25,69   Tarieven halve zaal Zenderpark Halve zaal Zenderpark Kosten 2024 Kosten 2025 Seizoensbasis per uur € 16,55 € 16,93 Seizoensbasis per daluur € 12,40 € 12,68 Incidenteel per uur € 24,82 € 25,36 Incidenteel per daluur € 18,61 € 19,03   Tarieven Gymzaal WOC Gymzaal WOC Kosten 2024 Kosten 2025 Seizoensbasis per uur € 19,85 € 20,30 Seizoensbasis per daluur € 14,87 € 15,21 Incidenteel per uur € 29,77 € 30,45 Incidenteel per daluur € 22,32 € 22,83   Tarieven vergaderlokalen 1) Vergaderlokalen 1) Kosten 2024 Kosten 2025 Instructielokaal sportzaal De Poortdijk € 28,46 € 29,11 Bestuurskamer sporthal de IJsselhal € 19,27 € 19,71   Prijs per dagdeel. Geen BTW Korting 'daluren': maandag tot en met vrijdag tussen 07.30 en 17.00 uur = 25%. Toeslag commercieel gebruik: 200% per uur cq. dagdeel. Gebruik van de vergaderlokalen door de vaste gebruikers van de sporthallen ten behoeve van overleg/vergadering is kosteloos. Tarieven weekend en vrijdagavond In de weekenden en vrijdagavond verhuren wij de binnensportaccommodaties incidenteel. De reden hiervan is dat de verenigingen dan wedstrijdverplichtingen hebben en de zalen maar een beperkt aantal uren/dagen nodig hebben. Wij hanteren voor de IJsselsteinse sportverenigingen, die voor trainingen gebruik maken van onze sportaccommodaties, het seizoenstarief in het weekend. Tarieven buitensportaccommodaties Tarieven Sportpark IJsseloever Sportpark IJsseloever Kosten 2024 Korfbalterrein: seizoensbasis per veld € 6.610,41 Prijs per uur voor scholen en verenigingen uit IJsselstein € 20,37 Handbalterrein: seizoensbasis per veld € 1.255,32 Prijs per uur voor scholen en verenigingen uit IJsselstein € 29,99 Hockeyterrein: seizoensbasis per veld € 6.610,41 Prijs per uur voor scholen en verenigingen uit IJsselstein € 20,37   Tarieven Sportpark Groenvliet Sportpark Groenvliet Kosten 2024 Voetbalcomplex: grasveld seizoensbasis per veld € 4.013,37 Keepershoek (*) € 568,60 Kunstgrasveld seizoensbasis per veld € 6.610,41 Prijs per uur kunstgras voor scholen en verenigingen uit IJsselstein € 20,38 De prijs per uur is zonder het gebruik van kleedkamers, maar inclusief verlichting van de velden. De seizoensprijs is exclusief verlichting van de velden. Huis- en gedragsregels Aanwijzingen van het personeel dienen te allen tijde te worden opgevolgd; Men behandelt elkaar met respect: gewenste en ongewenste intimiteiten en verbaal en/of lichamelijk geweld worden niet getolereerd; De ingebruikgever is op geen enkele wijze aansprakelijk voor diefstal en/of schade en/of gevolgschade van persoonlijke eigendommen en eigendommen van de gebruiker; Het is verboden om sportvloeren te betreden met schoenen die buiten zijn gedragen of op enige wijze sporen op deze vloeren (kunnen) achterlaten; Roken is in het gehele gebouw verboden; Het gebruik en in bezit hebben van soft- en harddrugs, gevaarlijke of hinderlijke stoffen of wapens zijn verboden; Etenswaren en dranken mogen alleen in de horecaruimte(n) worden genuttigd; Kleedkamers moeten na gebruik netjes achtergelaten worden. Dit betekent dat afval in de daarvoor bestemde bakken gedaan moet worden; Opbouwen en opruimen van de benodigde materialen moet binnen de gehuurde tijd gebeuren. Houd rekening met andere gebruikers; Na afloop van de huurtijd kunt u nog 30 minuten in de kleedkamers of, bij onbeheerde accommodaties, in het pand blijven. Overschrijding van deze tijdstermijn wordt in rekening gebracht; Het is gebruiker niet toegestaan publiek tot de kleedkamers en of sportvloer toe te laten; Dieren zijn niet toegestaan, met uitzondering van geleidehonden of hulphonden; Het is niet toegestaan rijwielen en andere vervoermiddelen in de sportaccommodatie te plaatsen en/of te gebruiken, tenzij het vervoermiddelen van mindervaliden betreft; Nooduitgangen moeten te allen tijde vrij worden gehouden van obstakels; Er mag geen gebruik worden gemaakt van de nooduitgangen, blusmiddelen en AED’s, anders dan in geval van nood; Het is niet toegestaan permanente extra lijnen e.d. op de sportvloer of op muren aan te brengen. U wordt als gebruiker van de binnensportaccommodatie geacht op de hoogte te zijn van de “Algemene Voorwaarden gemeentelijke sportaccommodaties in IJsselstein” (pdf, 95 kB). Wij willen graag een goede relatie met onze gebruikers; u kunt uw wensen of opmerkingen melden bij de beheerder: via de mail sportbeheer@ijsselstein.nl of telefonisch via 030-6861880. Zij zijn bereikbaar op doordeweekse dagen tussen 7.30-17.00 uur. Alleen voor noodgevallen zijn zij ook s’avonds tot 21.00 uur en in het weekend bereikbaar. Wij wensen u een plezierig verblijf in deze sportaccommodatie!