Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Aansprakelijk stellen van de gemeente

    Heeft u schade opgelopen in de openbare ruimte waar de gemeente verantwoordelijk voor is? Bijvoorbeeld als gevolg van gebrekkig onderhoud van de openbare weg. Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen en een schadeclaim indienen. Als u de gemeente aansprakelijk wilt stellen, dan is het aan u om aan te tonen dat u schade heeft geleden en om aan te geven waarom u van mening bent dat de gemeente de schade heeft veroorzaakt. U kunt de schade en de schadeoorzaak aantonen door middel van foto's, situatieschetsen, getuigenverklaringen, nota's en rapporten van experts. Als u die heeft, staat u sterker. Indien nodig sturen wij uw aansprakelijkstelling door naar de verzekeraar van de gemeente. Als blijkt dat de gemeente aansprakelijk is dan vergoeden wij uw kosten. Voorwaarden De schade is een direct gevolg van het niet handelen en/of nalaten van de gemeente U levert bewijs van de gebeurtenis waardoor u schade heeft geleden. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: datum, tijdstip en locatie van de gebeurtenis omschrijving van het voorval en relatie tussen schade een oorzaak uw eventuele verwondingen en of materiële schade aan uw eigendommen. Stuur deze bijlage(n) mee indien van toepassing: foto’s van de exacte locatie en situatie waar de gebeurtenis plaatsvond proces-verbaal van politie ondertekende getuigenverklaringen foto’s van de door u opgelopen schade facturen van reparaties/medische behandeling als gevolg van opgelopen schade bewijs van relatie tussen de schade en oorzaak. Gemeente aansprakelijk stellen via digitaalloket.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Liever schriftelijk indienen? Stuur uw verzoek met bijlagen naar Burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem, Postbus 1, 2370 AA in Roelofarendsveen. U ontvangt binnen 6 weken een reactie. Dien uw claim ook in bij uw eigen verzekering, indien u hiervoor verzekerd bent. U bent mogelijk verzekerd tegen nieuw- en/of vervangingswaarde.  

  • Constructieve gegevens, omgevingsvergunning

    Volgens de Regeling omgevingsrecht moeten constructieve gegevens (tekeningen en berekeningen) uiterlijk drie weken voor de aanvang van de bouwwerkzaamheden worden ingediend bij de gemeente. De aanvrager van een omgevingsvergunning moet hiervoor goedgekeurde constructieve gegevens aan de gemeente overleggen. Er kan pas met de bouw gestart worden zodra het goedgekeurde exemplaar en het meldingsformulier ‘start bouw’ bij de gemeente Kaag en Braassem aanwezig zijn. De gemeente heeft de uitvoering van de goedkeuring van de constructieve gegevens belegd bij deskundige constructiebureaus. Deze bureaus staan op een door de gemeente opgestelde lijst. De lijst staat op deze website, wordt vermeld in de brief 'bericht van behandeling' en ook in de omgevingsvergunning van de gemeente. Mogelijk moet u vanaf 1 januari 2024 zelf een kwaliteitsborger inschakelen De vergunningcheck in het Omgevingsloket vertelt u of u een kwaliteitsborger moet inschakelen. Dit betekent dat u als initiatiefnemer na moet gaan onder welke gevolgsklasse uw bouwwerk valt, vóórdat u gaat (ver)bouwen. Dat kan in het Omgevingsloket. Vanaf 1 januari geldt namelijk de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Een deel van het bouwtoezicht gaat daardoor van de gemeente naar de markt. De kwaliteitsborger controleert de technische eisen die gelden voor uw project. Deze verplichting geldt wanneer het bouwwerk onder de zogenoemde ‘gevolgsklasse 1’ valt. U kunt op deze pagina op onze website meer over de Wkb lezen. Eigen initiatief aanvrager De aanvrager moet zelf zorgdragen voor de goedkeuring van de constructieve gegevens. De aanvrager moet zelf een prijs afspreken voor de werkzaamheden met het controlerende constructiebureau, die de factuur voor zijn werkzaamheden rechtstreeks naar de aanvrager doorzendt. De aanvrager is er voor verantwoordelijk dat de constructieve gegevens overeenstemmen met de bij de omgevingsvergunning behorende gewaarmerkte bestektekening(en). De informatie over de voortgang van de controle kan de aanvrager rechtstreeks bij het constructiebureau opvragen. Zodra de werkzaamheden van het deskundig constructiebureau zijn afgerond, dient een goedgekeurd exemplaar van de constructieve gegevens door de aanvrager te worden verstrekt aan de gemeente. U kunt de goedgekeurde stukken digitaal bij ons indienen via Omgevingsloket Online. Indien het om schriftelijke goedgekeurde stukken gaat ontvangen wij dat gaarne per post. Wij wijzen u er op dat de gemachtigde, aannemer of een bureau die de berekeningen in opdracht van u verzorgt, door u op de hoogte moet worden gesteld van onze werkwijze. U kunt hen bij het geven van de opdracht verwijzen naar onze website voor deze informatie. Dit om ervoor te zorgen dat alles zo efficiënt mogelijk zal worden behandeld en er dus op tijd gestart kan worden met de bouw. Eisen aan constructiebureau Het constructiebureau moet voldoen aan de Kwaliteitscriteria 2.1 zoals die in de aanloop naar de Omgevingswet zijn geformuleerd. Verder moet het bureau voldoen aan diverse vormvereisten wat betreft transparantie en werkwijze. Constructiebureaus die hieraan voldoen en hierover afspraken met de gemeente hebben gemaakt, worden in dit verband als deskundig bureau gezien. De gemeente accepteert alleen goedgekeurde constructieve gegevens van een dergelijk deskundig constructiebureau. Een lijst van deze deskundige constructiebureaus is hieronder opgenomen. Indien u de constructieve gegevens laat opstellen door een constructiebureau dat niet door de gemeente als deskundig constructiebureau is aangewezen is het noodzakelijk om deze alsnog door een dergelijk bureau te laten controleren en goedkeuren. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening. Lijst van deskundige constructiebureaus De onderstaande bureaus worden door de gemeente als deskundig constructiebureau aangemerkt met bijbehorende telefoonnummer en emailadres: Adviesbureau De Lange, 033-2450320 of delange@aadl.nl Adviesbureau ir. J.G. Hageman B.V., 070 399 0303 of mail@adviesbureau-hageman.nl Adviesbureau voor draagconstructies A. Harder B.V., 0226 314 929 of info@harderadvies.nl Advies- en constructiebureau Van der Werf-Partners, 0172 43 32 56 of info@werfpartners.nl Base Consultancy, 070 303 04 54 of info@base-consultancy.nl Bouwadvies WFO B.V., 0228 58 35 76 of info@bouwadvieswfo.nl Bouwhuis Bouwtechniek BV, 0548 544 464 of info@bouwhuis-bt.nl Brak & Eijlers adviseurs voor bouwconstructies B.V., 0182 513 192 of info@brakeijlers.nl Bureau Beemsterboer, 0228 753 752 of info@bureaubeemsterboer.nl BV Bouwadviesbureau Strackee, 020 623 31 57 of info@strackee.nl B&Z Bouwtechniek B.V. Ingenieurs en adviseurs, 0546 566 701 of info@bz-bouwtechniek.nl Constructiebureau Bogaards, 071 403 23 23 of info@bogaards.nl Constructie Adviesbureau Gardien & Vrolijk BV, 0174-357990, info@adviesGV.nl Constructiebureau Tentij BV, 0251 658 150 of bureau@tentijbv.nl Contek Serooskerke, 0118-594195, info@contek-serooskerke.nl De Ingenieursgroep BV, 020 688 09 64, lex@deingenieursgroep.nl  dioCON ingenieurs BV 072 502 40 55 of info@diocon.nl DLV Bouw, Milieu en Techniek B.V. (Zuid), 0413 33 68 00 of j.vandenbrink@dlv.nl IBT Veenendaal BV, 0318 52 87 06 of info@bouwtechniek.nl   IBT Papendrecht BV, 078 641 23 00 of info@bouwtechniek.nl IBZ Albergen Bouwtechnisch Adviesbureau, 0546 545 050 of info@ibz-albergen.nl Ingenieursbureau Faas & van Iterson, 0252 234 950 of info@faasenvaniterson.nl Ingenieursbureau voor bouwtechniek Goudstikker - de Vries, 073 627 82 00 denbosch@goudstikker.nl Lamers en Visser bouwmanagement & bouwtechniek 0485-321144, info@lamersenvisser.nl Lievense Bouw BV, 088-9102000 of info@lievense.com H.J. Timmerman MD Bouwconstructie, 0345 682146, info@md-bouwconstructie.nl Nebest B.V., 0184 601 766 of mail@nebest.nl Pieters Bouwtechniek Haarlem, 023 543 19 99 of pbt.haarlem@pieters.net Raadgevend Ingenieursbureau Van Dijke, 0172 495 200 of info@vandijkebv.nl Samen Advies & Engineering, 06 51 48 34 26 of harold@samen-advies.nl Soon Engineering, 06-14447721 of info@soon-engineering.com SWINN B.V., 0182 615 655 of info@swinn.nl Van Roekel & Van Roekel, 0317 61 72 44 of info@roekel.nl Van der Vorm Engineering, 015 361 73 53 of rdegroen@vandervorm.nl 4Construct B.V., 071 589 64 97 of buro@4construct.nl. Wilt u uw bureau ook op de lijst opgenomen zien? In dat geval moet uw bureau aan de voornoemde criteria voldoen en bereid zijn hierover afspraken te maken met de gemeente. Voor meer informatie belt u met 071 332 72 72. Een afspraak maken Een omgevingsvergunning moet u aanvragen via het Omgevingsloket. Wilt u meer informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning dan kunt u contact opnemen via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken. Wilt u weten of uw plan haalbaar is? Dan adviseren wij u om een vooroverleg (principeverzoek) in te dienen, vóórdat u de officiële aanvraag doet. Wij kunnen dan beoordelen of uw plan haalbaar is, welke procedure u verder moet doorlopen en welke documenten u dan moet aanleveren. U komt er dan achter of het nut heeft om een omgevingsvergunning aan te vragen. Zo voorkomt u dat u onnodige kosten moet maken bij een officiële aanvraag. U kunt via deze webpagina op onze website een vooroverleg aanvragen. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan iets te gaan veranderen in de omgeving? Als initiatiefnemer doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Participeren is geen doel op zich maar een manier om met elkaar een betere omgeving te maken, waarbij u met inbreng van de betrokkenen tot een plan kunt komen van hogere kwaliteit en meer acceptatie. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw plan.

  • Rijbewijs

    Een rijbewijs aanvragen of verlengen doet u persoonlijk in het gemeentehuis. Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs afhalen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover lees je op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Kosten een rijbewijs kost € 51,11. is uw rijbewijs vermist, dan komt daar een bedrag bij van € 33,20. vraagt u met spoed een rijbewijs aan, dan zijn de bijkomende kosten € 39,65. U kunt alleen met pin betalen. Aanvragen  Wilt u een rijbewijs aanvragen, verlengen of ophalen dan moet u hiervoor een afspraak maken. Ook voor het afhalen van een gezondheidsverklaring moet u eerst een afspraak maken. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw rijbewijs komt aanvragen: een geldig legitimatiebewijs. 1 pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden.  In het gemeentehuis is een fotohokje waar u pasfoto's kunt maken. Dit kost € 7,00 (contant of contactloos pinnen) voor 8 pasfoto’s. Het fotohokje in het gemeentehuis is niet geschikt voor: - Personen kleiner dan 1 meter 40. - Als u in het dagelijks leven een bril draagt en zo ook op de foto wilt. Wij adviseren u in deze gevallen de foto bij een fotograaf te laten maken. uw oude rijbewijs. een begeleiderspas als u 17 jaar bent en een rijbewijs categorie B aanvraagt. Meer informatie over de begeleiderspas vindt u op de website van de RDW. Spoedaanvraag Rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 39,65 extra.  Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring rijbewijs) is een formulier waarmee het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) uw medische geschiktheid om te rijden kan beoordelen. Op de website van het CBR vindt u alle informatie of u een gezondheidsverklaring nodig heeft, hoeveel het kost en kunt u de gezondheidsverklaring online aanvragen.  U kunt de Gezondheidsverklaring ook aan de balie van het gemeentehuis afhalen, hiervoor moet u een afspraak maken (tarief CBR). Dit kan alleen bij een groot rijbewijs en bij gezondheidsverklaringen voor 75+. Andere gezondheidsverklaringen vraagt u bij het CBR aan. Omdat de verklaring geen persoonlijke gegevens bevat, mag u dit ook door iemand anders laten doen. Na het rapport van het CBR kunt u het rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Omwisseling buitenlands rijbewijs Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van RDW. Maak een afspraak Rijbewijs vermist Het is verstandig dat u de vermissing of diefstal eerst meldt bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) voordat u een nieuw rijbewijs aanvraagt. Dit kan online op RDW.nl (met DigiD). Hierdoor is het rijbewijs direct ongeldig. De RDW stuurt u een schriftelijke bevestiging. U kunt ervoor kiezen om voor een verloren of gestolen rijbewijs bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal te tekenen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.     

  • Kind erkennen voor de geboorte

    Erkenning betekent dat u verplicht bent uw kind te onderhouden. U hebt ook recht op omgang met uw kind na een scheiding. En uw kind heeft na uw overlijden recht op een wettelijk erfdeel. Zodra het kind is geboren, wordt de erkenning rechtsgeldig. Let op: u kunt ook een kind erkennen bij of na de geboorteaangifte. Voorwaarden de man of duomoeder is 16 jaar of ouder er zijn niet al 2 ouders de man of duomoeder is geen familie van de biologische moeder staat u onder curatele? U hebt toestemming nodig van de rechter. Bent u de biologische vader? Dan kunt u de erkenning later niet ongedaan maken. Bijzonderheden U hoeft uw kind niet te erkennen als u automatisch juridisch ouder wordt. Dit is zo als u de biologische moeder bent. Een man of duomoeder wordt automatisch juridisch ouder in 2 situaties: huwelijk met de moeder geregistreerd partnerschap met de moeder. Let op: als duomoeder moet u dan wel de verklaring ‘donor onbekend’ meenemen bij de geboorteaangifte. Doet u dit niet? Dan kunt u juridisch ouder worden door uw kind te erkennen. Ouderlijk gezag apart aanvragen Door erkenning bent u nog geen wettelijke vertegenwoordiger van uw kind. Daar heeft u nog ouderlijk gezag voor nodig. Pas met ouderlijk gezag mag u beslissingen nemen over de opvoeding en de verzorging van uw kind. U mag vanaf dan ook het vermogen van uw kind beheren. Vraag ouderlijk gezag aan nadat u het kind erkend heeft. Ouderlijk gezag vraagt u aan via de website van de Rechtspraak. Let op: ouderlijk gezag hoeft u niet aan te vragen als uw kind geboren is tijdens uw huwelijk of geregistreerd partnerschap. Achternaam vastleggen tijdens de erkenning Uw kind krijgt automatisch de volgende achternaam: van de vader of duomoeder als u getrouwd of geregistreerd partners bent van de moeder als u een andere relatie heeft. Wilt u dat uw kind niet automatisch die achternaam krijgt? Doe dan meteen ook de naamskeuze en leg vast welke achternaam uw kind moet krijgen.  Als ouders kiezen voor de achternaam van de man of de duomoeder dan moet de moeder mee komen naar het gemeentehuis. Dit kan alleen bij uw eerste kind, voor uw eventueel volgende kinderen ligt het dan meteen vast. Aanvraag Maak online een afspraak Meenemen Gaat de biologische moeder mee naar de gemeente? Neem dan mee: uw geldige identiteitsbewijs geldig identiteitsbewijs van de biologische moeder. Gaat de biologische moeder niet mee naar de gemeente? Neem dan onderstaande mee. Dit kan alleen als het een tweede of volgend kind is van dezelfde ouders. uw geldige identiteitsbewijs schriftelijke toestemming van de biologische moeder handtekening van de moeder op de schriftelijke toestemming geldig identiteitsbewijs van de biologische moeder. let op: als ouders kiezen voor de achternaam van de man of de duomoeder dan moet de moeder mee komen naar het gemeentehuis. Woont u of de biologische moeder in het buitenland? Neem dan ook een buitenlands bewijs dat u niet getrouwd bent mee.

  • Kleding of textielinzameling

    Wilt u huis-aan-huis kleding inzamelen voor een goed doel? U hoeft hier geen toestemming voor aan te vragen. Voorwaarden Er mag alleen huis-aan-huis textiel worden ingezameld door charitatieve instellingen die beschikken over een positieve beoordeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving (cbf.nl) en indien wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: de inzameling vindt plaats door middel van het vooraf verspreiden bij particuliere adressen van een lege inzamelzak waarop duidelijk is aangegeven: de charitatieve instelling, de datum en het tijdstip dat de zak langs de openbare weg moet worden gezet en het telefoonnummer van de inzamelaar de inzameling mag niet plaatsvinden op zaterdagen en zon- en feestdagen de instelling dient de geplaatste zakken voor 17.00 uur op de dag van de inzameling van de openbare weg opgehaald te hebben. Het CBF geeft informatie over organisaties die kleding inzamelen voor goede doelen. De gemeente gebruikt deze informatie om te bepalen of u kleding mag inzamelen. Zo bekijkt de gemeente of uw organisatie een CBF-keur, CBF-certificaat of verklaring van geen bezwaar heeft. Wilt u meer weten over kledinginzameling in de gemeente Kaag en Braassem? Op de digitale afvalkalender op Cyclusnv.nl kunt u zien waar er bij u in de buurt afvalcontainers zijn. Hier vindt u ook meer informatie over afvalinzameling in Kaag en Braassem.

  • Klacht of bezwaar

    De raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem nemen dagelijks vele beslissingen. Om te voorkomen dat inwoners niet betrokken of hun belangen niet meegewogen worden bij besluiten, zijn er procedures in wet- en regelgeving vastgelegd. Bezwaar of klacht indienen Bezwaar kan worden ingediend op een genomen besluit. U hoeft dan niet eerst een zienswijze te hebben ingediend. Bij sommige procedures is er geen bezwaar mogelijk, maar kunt u direct beroep instellen. Voorwaarden zijn dat een bezwaarschrift binnen 6 weken moet worden ingediend nadat het besluit is genomen, en dat u een belang heeft bij het genomen besluit. Het indienen van een bezwaar is gratis. Bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar indienen tegen de gemeentelijke belastingen. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Dan kunt u een klacht over ambtenaar of bestuurder indienen.  Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen.  Heeft u een melding, klacht of tip over zaken die in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente? Dan kunt u dit doorgeven via de website van Fixi. Bijzonderheden bezwaar indienen een bezwaarschrift wordt (meestal) door een onafhankelijke bezwaarschriftcommissie behandeld, of middels ambtelijk horen er kan een hoorzitting zijn, waarin u uw bezwaar kunt toelichten. Daarna neemt het bevoegde bestuursorgaan een besluit over uw bezwaar bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op uw bezwaar staat bij welke instantie u in beroep kunt gaan u kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarbij algemene regels zijn vastgesteld (bijvoorbeeld een verordening). Bezwaar indienen  online het formulier Bezwaarschrift indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Vermeld op de aanvraag: voor wie u bezwaar indient reden van bezwaar, kenmerk of zaaknummer ondertekenaar en verzenddatum besluit gegevens van persoon namens wie u bezwaar maakt (indien van toepassing) waarom u het oneens bent met het besluit indien u een bijlage toevoegd vermeld dan het kenmerk in de bestandsnaam of u een hoorzitting wilt om uw bezwaarschrift toe te lichten.   schriftelijk. Vermeld dan de volgende gegevens in uw brief: naam en adres de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht de reden van bezwaar ondertekening. Commissie bezwaarschriften De gemeente stuurt, indien van toepassing, uw bezwaarschift door naar de commissie bezwaarschriften. Deze is door het gemeentebestuur speciaal ingesteld voor de beoordeling van en de advisering over bezwaarschriften. Het horen en adviseren over de bezwaarschriften is opgedragen aan een bezwaarschriftencommissie van gemeente Nieuwkoop. De commissie is onafhankelijk. Alle leden hebben een bestuurlijke of juridische achtergrond en hebben ervaring met en kennis van het bestuursrecht. Dit is vastgelegd in de verordening commissie bezwaarschriften op overheid.nl. Voor planning van de bezwaarschriften kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via gemeente Nieuwkoop, telefoonnummer 14 0172 of e-mail info@nieuwkoop.nl. De commissie bezwaarschriften is alleen bevoegd als het gaat om een te nemen beslissing op een bezwaarschrift tegen: een besluit over een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een project met de activiteit ‘het bouwen van een bouwwerk’ (2.1, lid 1, sub a van de Wabo) een besluit over een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘afwijken van bestemmingsplan’ (2.1, lid 1, sub c en/of art 2.12, lid 1, sub a van de Wabo) indien onder a enkel uitgevoerd kan worden met deze omgevingsvergunning een beslissing tot het opleggen last onder dwangsom of bestuursdwang, gekoppeld aan een herstelsanctie op het terrein van de Wabo, Woningwet of Bouwbesluit. (maar geen besluiten spoedeisende bestuursdwang ontmanteling hennepkwekerijen) besluiten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning en dwangsombesluiten mbt deze wet raadsbesluiten. De commissie is niet bevoegd als het gaat om: bezwaarschriften op het terrein van Werk en inkomen bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en de Wet waardering onroerende zaken bezwaarschriften op het terrein van de Jeugdwet bezwaarschriften tegen aanslagen leges. Voor bezwaarschriften onder 1 t/m 3 is de afhandeling via de externe bezwaarschriftencommissie van de gemeente Alphen aan den Rijn;  de afhandeling van de bezwaarschriften onder 4. ligt bij de gemeente Kaag en Braassem. Ambtelijk horen Voor de bezwaarschriften die niet via een externe bezwarencommissie behandelt worden, verloopt de behandeling ervan door ambtelijk horen. Hier wordt eveneens de bezwaarmaker in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Het horen gaat door twee medewerkers van de gemeente die niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken zijn geweest. Het gaat hierbij ondermeer over bezwaarschriften gericht tegen besluiten van het college mbt de volgende onderwerpen: verkeersbesluiten besluiten mbt aslast- en breedtebeperking besluiten inschrijving/ uitschrijving wet BRP besluiten tot verlening/ weigering gehandicaptenparkeerplaats/ gehandicaptenparkeerkaart besluiten toegepaste spoedeisende bestuursdwang wegen het verkeerd aanbieden van afval. Zienswijze indienen Een voorgenomen besluit komt één stap voor het daadwerkelijke besluit of de vaststelling van een plan. De wet bepaalt wanneer een ontwerpbesluit moet worden opgesteld. Het ligt daarna ter inzage. Vanaf dat moment kunnen betrokken personen daarop reageren door het schriftelijk indienen van een zienswijze. Een zienswijze is een mening over een voorgenomen besluit of plan van de gemeente. In een zienswijze beschrijft u met welke punten hiervan u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kan de gemeente eventueel meenemen in het definitieve besluit. Mediation: oplossing door bemiddeling Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Dit blijkt vaak meer op te lossen dan een formele bezwarenprocedure. Er wordt een mediator van de gemeente Kaag en Braassem of Nieuwkoop aangewezen. De mediator neemt geen standpunt in, hij begeleidt het proces onafhankelijk. Mediation via onze mediators is kosteloos. Wilt u een andere, eigen gekozen mediator inzetten, dan betaalt u de inzet daarvan. Het is van belang dat u de punten die besproken moeten worden in de mediation op een rijtje zet. Zo zorgt u ervoor dat de zaken die voor u van belang zijn in ieder geval aan de orde komen. Wees erop voorbereid zoveel mogelijk flexibel te zijn. Dit betekent dat u bereid bent te luisteren en te zoeken naar mogelijke praktische alternatieven in wederzijds belang. In veel gevallen lukt het dan om samen tot een goede oplossing te komen. Wilt u meer informatie over mediation, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente via 071 332 72 72.

  • Verhuizing doorgeven (adreswijziging)

    Staat u al ingeschreven in Nederland maar wilt u uw adres wijzigen? U kunt dit vanaf 4 weken van tevoren tot 5 dagen na uw verhuisdatum doorgeven. Verhuist u naar een andere gemeente dan Kaag en Braassem, dan moet u bij de nieuwe gemeente uw aangifte doen. Komt uw aangifte na de wettelijke 5 dagen bij ons binnen, dan houden wij de datum van ontvangst als verhuisdatum aan. U kunt vanaf 16-jarige leeftijd zelfstandig een aangifte adreswijziging doen. Naar aanleiding van uw aangifte kan er mogelijk een adresonderzoek plaatsvinden. Wie kan er een adreswijziging doorgeven? Iedereen die 16 jaar of ouder is. Voor uw echtgenoot/geregistreerd partner en uw kinderen als u op hetzelfde adres woont en naar hetzelfde adres verhuist. Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben. De curator voor een persoon die onder curatele staat. Gaat uw kind bij de andere ouder wonen? Vul het formulier toestemming inwoning kind bij de andere ouder in (u logt in met DigiD). Wat heeft u nodig? Verhuist u naar een huur- of een koopwoning dan moet een kopie van uw volledige huur- of koopovereenkomst meezenden. Gaat u bij iemand inwonen dan kan de hoofdbewoner op onze website het formulier toestemming inwoning invullen (u logt in met DigiD). Verhuist u naar een instelling of verzorgingshuis maar u heeft geen huurcontract op uw naam? Stuur dan de bevestigingsbrief van de instelling of verzorgingshuis mee. Aanvraag Uw verhuizing kunt u digitaal aan de gemeente doorgeven met het digitale formulier op onlineregelen.kaagenbraassem.nl. Verhuizing binnen de gemeente doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Verhuizing naar de gemeente doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl   U logt in met DigiD.   Kosten Er zijn geen kosten aan verbonden. Verhuizing doorgeven zonder DigiD Het makkelijkst is om uw verhuizing door te geven met DigiD. Lukt dit niet dan kunt u een mail sturen naar info@kaagenbraassem.nl voor een schriftelijk formulier. Bij een schriftelijk formulier moet u een kopie van uw legitimatiebewijs, uw volledige huur- of koopovereenkomst of toestemming inwoning met kopie legitimatie van de toestemminggever meezenden. Verhuizing doorgeven aan de balie U kunt uw verhuizing ook aan de balie doorgeven. Hiervoor moet u een afspraak maken. U neemt dan mee: Uw legitimatie. Verhuist u naar een huur- of een koopwoning dan neemt u een kopie van uw volledige huur- of koopovereenkomst mee. Gaat u bij iemand inwonen dan kan de hoofdbewoner het formulier toestemming inwoning invullen (u logt in met DigiD). Lukt dit niet dan kan deze persoon meekomen naar de afspraak of een mail sturen naar info@kaagenbraassem.nl voor een schriftelijk formulier. Bij een schriftelijk formulier hoort een kopie legitimatiebewijs. Verhuist u naar een instelling of verzorgingshuis maar u heeft geen huurcontract op uw naam? Neem dan de bevestigingsbrief van de instelling of verzorgingshuis mee.           -------------------------------------------------     Wanneer u verhuist naar of binnen Kaag en Braassem moet u dat melden bij de gemeente. Dat geldt ook als u vanuit het buitenland naar Kaag en Braassem komt of als u naar het buitenland gaat. Verhuist u vanuit Kaag en Braassem naar een andere gemeente? Dan moet u uw verhuizing melden bij uw nieuwe gemeente. Uw verhuizing wordt dan verwerkt in de Basis Registratie Personen (BRP). Wie moet de verhuizing melden? iedereen van 16 jaar of ouder voor zichzelf ouders, voogden en verzorgers voor minderjarigen, behalve als de minderjarige van 16 jaar of ouder de aangifte al zelf heeft gedaan curatoren voor onder curatele gestelden. Wie mag de verhuizing binnen de gemeente ook melden? ouders en hun meerderjarige kind(eren) voor elkaar, maar alleen als zij op hetzelfde adres wonen echtgenoten en geregistreerd partners voor elkaar, maar alleen als zij op hetzelfde adres wonen meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben. Schrijf voor een machtiging een brief met daarin de volgende informatie: 'Hierbij machtig ik (uw voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres), de hieronder vermelde persoon (voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres van degene die u machtigt) tot het doorgeven van mijn verhuizing van (oude adres) naar (nieuwe adres).' Onderteken deze brief en geef hem aan de gemachtigde. Voorwaarden U kunt uw verhuizing vanaf 4 weken van tevoren of 5 dagen achteraf doorgeven. Bijzonderheden Emigratie / Vertrek naar het buitenland Als u voor langer dan 8 maanden naar het buitenland vertrekt, is het noodzakelijk dat u aangifte van vertrek naar het buitenland doet. U wordt dan uitgeschreven uit de Basis Registratie Personen (BRP). U kunt voor uzelf en voor gerelateerden aangifte doen. Gerelateerden hoeven zich dan niet persoonlijk te melden. U kunt niet voor een gerelateerde aangifte van vertrek doen als u zelf niet mee emigreert. U kunt uw vertrek maximaal 5 dagen van tevoren doorgeven. U wordt uitgeschreven op de dag dat u uw verhuizing doorgeeft (en dus niet per uw daadwerkelijke vertrekdatum). Als u op een later moment een bewijs van uitschrijving nodig heeft, dan kunt u deze aanvragen bij één van de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen) gemeenten op Nederlandwereldwijd.nl van rijksoverheid.   Aanvraag Uw verhuizing kunt u digitaal aan de gemeente doorgeven met het digitale formulier op onlineregelen.kaagenbraassem.nl: Verhuizing binnen de gemeente doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD  Verhuizing naar de gemeente doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl   U logt in met DigiD Emigratie doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Heeft u geen DigiD? Vraag het schriftelijke formulier dan aan via e-mail info@kaagenbraassem.nl  T.a.v. Burgerzaken. U kunt uw verhuizing ook aan de balie doorgeven. Hiervoor moet u een afspraak maken. U neemt dan mee: een geldig identiteitsbewijs kopie huur- of koopcontract als uw kind bij de andere ouder gaat wonen het formulier toestemming inwoning kind bij de andere ouder via onlineregelen.kaagenbraassem.nl (u logt in met DigiD) wanneer iemand bij u in komt wonen: een Verklaring hoofdbewoner doorgeven, via onlineregelen.kaagenbraassem.nl (u logt in met DigiD). Of vraag het schriftelijke formulier voor de afspraak aan via e-mail info@kaagenbraassem.nl T.a.v. Burgerzaken - Verhuizen. Hiermee verklaart de hoofdbewoner van een woning geen bezwaar te hebben tegen inschrijving van een ander persoon op zijn/haar adres. Bij een ondertekende verklaring moet een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs worden overgelegd van degene die de verklaring heeft ondertekend.

  • Buurtpreventie

    Buurtpreventie houdt in dat buurtbewoners samen een oogje in het zeil houden in de eigen buurt of wijk. Omdat geen straat of buurt hetzelfde is, is buurtpreventie altijd maatwerk. De gemeente kan advies geven hoe u een buurtpreventieproject of WhatsApp-buurtpreventie-groep start. Buurtpreventie vindt altijd plaats in samenwerking met de politie, gemeente en andere partners (bijvoorbeeld woningbouwcorporatie). Heeft u als inwoner belangstelling voor het verbeteren van de veiligheidsbeleving in uw straat, buurt of wijk? Wilt u samen met uw buurtbewoners een bijdrage leveren? Vraag dan informatie over buurtpreventie aan. Voorwaarden buurtpreventieproject: buurtbewoners voeren zelf de buurtpreventie uit is kleinschalig, 50 tot 150 woningen, tenminste 70% van de bewoners doet mee er is een coördinator die het aanspreekpunt is u vormt geen burgerwacht of speelt voor eigen rechter. Voorwaarden WhatsApp-groep: u bent geregistreerd bij de Stichting WhatsApp Buurtpreventie (wabp.nl) er is een contactpersoon die het aanspreekpunt is deelnemers hebben minimaal de leeftijd van 18 jaar, woonachtig of werkzaam in straat/buurt/wijk van de groep. u hanteert de SAAR methode: Signaleer, Alarmeer, App, Reageer (wabp.nl). Een WhatsApp Buurtpreventiegroep moet een slapende groep zijn die alleen actief wordt als er daadwerkelijk een verdachte- of heterdaadsituatie aan de gang is. Bent u getuige van een misdaad of ziet u een verdachte situatie? Twijfel dan niet en bel direct 112! Bel 0900-8844 wanneer er geen spoed is Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag waar uw belangstelling naar uitgaat en een toelichting. Informatie buurtpreventie aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD. WhatsApp Buurtpreventie stickers Er bestaan speciale stickers voor WhatsApp Buurtpreventiegroepen in onze gemeente. Deze zijn gratis verkrijgbaar. Neem voor het aanvragen van stickers contact op via het contactformulier ter attentie van team Veiligheid of bel 071 332 72 72. WhatsApp Buurtpreventie borden De gemeente heeft ongeveer 25 WhatsApp Buurtpreventieborden geplaatst. De gemeente is eigenaar van deze borden en bepaalt waar de borden geplaatst worden. De gemeente is ook verantwoordelijk voor het eventueel verplaatsen van deze borden. Het is niet toegestaan eigen borden te plaatsen.

  • Contact en openingstijden

    Contact Wilt u een vraag stellen aan de gemeente of heeft u een op- of aanmerking? U kunt uw vraag stellen via ons contactformulier.  Telefonisch contact U kunt tijdens kantoortijden telefonisch contact met ons opnemen via het algemene telefoonnummer 071 332 72 72. De medewerkers van de gemeente Kaag en Braassem zijn van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur en vrijdag van 8:30 uur tot 12:30 uur. Voor ernstige storingen en calamiteiten in de openbare ruimte die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, kunt u buiten kantoortijden bellen met het storingsnummer 06 51 50 85 63. Openingstijden gemeentehuis Let op! De openingstijden van het gemeentehuis zijn anders dan die van de publieksbalies van Burgerzaken en de gemeentewerf. Maandag tot en met donderdag van 08:30 tot 17:00 uur. Vrijdag van 08:30 uur tot 12:30 uur. Op feestdagen is het gemeentehuis gesloten. Openingstijden publieksbalies De publieksbalies aan het Westeinde 1 in Roelofarendsveen werken alleen op afspraak, Van maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30 tot 12:30 uur. Op woensdag zijn de balies geopend van 15:30 tot 17:30 uur en van 18:30 tot 20:30 uur. U kunt online een afspraak maken of telefonisch via 071 332 72 72. Gemeentewerf afvalbrengstation Voor het brengen van grof vuil en grof snoeiafval kunt u terecht op het afvalbrengstation aan het Veenderveld 53 in Roelofarendsveen. De openingstijden, zijn als volgt: Maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 15:30 uur. Van 1 april tot 1 oktober ook op woensdagavond van 18:30 – 20:30 uur. Op zaterdag van 8:00 tot 12:30 uur.